Governor instellen op DX6i ? Trex600E

Hallo allemaal!

Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van een T-rex 600E GF.
Ik heb daar een regelaar voor gekocht met governor functie.
In tegenstelling tot de manier waarop ik mijn 450 vlieg (Throttle curves), wil ik met deze 600 de governor mode gaan gebruiken.

Angezien je voor een governor fuctie eigenlijk een 7e kanaal nodig heb, is het volgens mij wel mogelijk om dit ook met 6 kan. (dx6i) te realiseren !

Nu was ik benieuwd of er meer mensen zijn die met de dx6i (of andere 6 kanaals TX) een heli vliegen met governor mode ?.. Zo ja ?.. op welke manier hebben jullie dit ingesteld ?

Ik dacht zelf aan 2 mogelijkheden :

1 - Ik stel de Throttle curve bij "normal" in op b.v. 70-70-70-70-70 en bij "Stunt" op 85-85-85-85-85 (o.i.d.). Bij Throttle "Hold" zet ik hem dan op 0%. (Dus heli aan/uit-zetten met de TH schakelaar en vervolgens de keuze uit 2 toerentallen.

2 - Ik stel de Throttle curve bij "normal" in op b.v. 0-70-70-70-70 en bij "Stunt" op 85-85-85-85-85 (o.i.d.). En Throttle "Hold" op 0%. Dus heli optoeren in "normal" mode door de stick positie 0->25% te bewegen. en vervolgens overschakelen naar "stunt" mode. Throttle hold gebruik ik dan zoals ik hem nu ook gebruik, namelijk voor extra veiligheid tijdens inschakellen/transporteren naar platform etc.

Hoewel ik nauwelijk tot nooit in "normal" mode vlieg neigt mijn voorkeur toch naar de 2e optie, maar weet niet of dit problemen gaat opleveren i.v.m. het optoeren van de motor in "normal" mode.

Iemand een idee/mening hier over ?

Laatst bewerkt:
Hangt ook een beetje van je zender af: Ik heb wel eens een FC 18 voor iemand geprogrammeerd, die in normal mode geen verstelbare throttle curve heeft (alleen maar lineair gas), de idle 1 en twee zoals jij ook voorstelt, op 70-70-70-70-70 en 85-85-85-85-85 gezet, met de delay op maximaal (4 sec).
Je kunt dan naar keuze de hold schakelaar al of niet gebruiken, dat is aan jezelf, al is met hold schakelaar op 0% wel veiliger.

Hoe dan ook, stick achter in normaalmode=rotor stil, ook al staat hold niet ingeschakeld.
Idle up inschakelen en de heli toert uit zichzelf in 4 seconden kalm op, en bij overschakelen naar idle 2 toert hij alweer in vier seconden rustig naar het verhoogde toerental.

Zoals gezegd, een en ander hangt ook van de mogelijkheden van je zender af, niet iedere zender heeft een delay op de idle up functies.

Als je geen delay hebt, kun je inderdaad 0-70-70-70-70 programmeren, maar je kunt ook hold uitschakelen, voorzichtig met de stick (normal is meestal gewoon lineair gas immers?) de rotor optoeren, en bij voldoende toeren idle 1 inschakelen. Is een methode die ik vaak in de praktijk zie gebruikt worden (vlieg zelf niet of zeer beperkt electro, ben dus geen expert hierin)
Voordat de zenders met delay uitkwamen moest je een brandstofheli ook eerst met de hand optoeren voor je idle in kon schakelen, dus echt vreemd of ongebruikelijk is het niet.

Heeft je regelaar een softstart functie, dan heb je die delay in de zender helemaal niet nodig, en hoef je ook die idle1 curve niet op nul te laten beginnen, dan zijn twee rechte curves voldoende volgens mij....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bedankt Bert !

Even om dingen duidelijker te maken voor mensen die de dx6i niet zo goed kennen en voor wat meer inzicht in mijn discussie punt :

Op de dx6i zit er een schakelaar waarmee je kunt schakelen tussen "normaal" en "stunt". Ik kan bij elke van deze mode de throttle curve volledig (5 punts) instellen.
ik heb dus geen idle-up 2 (nou ja,.. het is maar net hoe je het bekijkt/instelt)
Bij throttle hold kan ik maar één waarde ingeven. (b.v. 0%)

Ik heb geen delay op de zender, maar wel op de esc. bij de governor functie, die kan ik namelijk op 5 of 15 sec. instellen. Er staat in de handleiding wel bij dat deze delay "from start to full rpm" is? (dus niet tussen schakelen van verschillende rpm??) Daarnaast kan ik ook nog een (super)soft start instellen.

Dus nou weet ik dus niet of de 0 -> 25% stick = 0 -> 70% RPM (zie voorbeeld optie 2) invloed heeft op die delays? en dat er daardoor wellicht (te) veel stroom gaat lopen o.i.d

Ik denk dat ik het maar gewoon moet gaan proberen en kijken wat hij doet.

P.s. even iets anders, weet iemand of een ESC op 8 of 16 Khz switching frequency moet staan bij een standaard 1650Kv ALIGN RCM-BL600XL motor?

Bedankt Bert !

Even om dingen duidelijker te maken voor mensen die de dx6i niet zo goed kennen en voor wat meer inzicht in mijn discussie punt :

Op de dx6i zit er een schakelaar waarmee je kunt schakelen tussen "normaal" en "stunt". Ik kan bij elke van deze mode de throttle curve volledig (5 punts) instellen.
ik heb dus geen idle-up 2 (nou ja,.. het is maar net hoe je het bekijkt/instelt)
Bij throttle hold kan ik maar één waarde ingeven. (b.v. 0%)

Ik heb geen delay op de zender, maar wel op de esc. bij de governor functie, die kan ik namelijk op 5 of 15 sec. instellen. Er staat in de handleiding wel bij dat deze delay "from start to full rpm" is? (dus niet tussen schakelen van verschillende rpm??) Daarnaast kan ik ook nog een (super)soft start instellen.

Dus nou weet ik dus niet of de 0 -> 25% stick = 0 -> 70% RPM (zie voorbeeld optie 2) invloed heeft op die delays? en dat er daardoor wellicht (te) veel stroom gaat lopen o.i.d

Ik denk dat ik het maar gewoon moet gaan proberen en kijken wat hij doet.

P.s. even iets anders, weet iemand of een ESC op 8 of 16 Khz switching frequency moet staan bij een standaard 1650Kv ALIGN RCM-BL600XL motor?

In feite heb je geen "normal", maar wél een idle up 1 en 2, tenminste, wat jij beschrijft komt overeen alsof bij de wat oudere zenders gewoon de "normal" weggelaten is.

Ik vermoed (maar weet dat niet zeker, dat die delay in je regelaar de tijd is van nul RPM tot het ingestelde RPM.

Een delay tussen de verschillende toerentallen is niet per sé nodig, tenzij je het toerenverschil heel er groot zou hebben staan wellicht.
Volgens mij kun je, als ik het zo lees, het beste twee vlakke curves (dus NIET 0-70-70-70-70) instellen, en het optoeren aan de softstwart van je regelaar overlaten. Zo zou ik het doen tenminste.

Groet, Bert

Ok,.. ik denk dat ik het dan zo ga doen.

normal mode de prullebak in... en alleen een "idle up 1" en idle up 2 instellen

Moet ik denk alleen even wennen aan het feit dat de throttle hold niet meer mijn extra veiligheid is, maar dat de heli meteen gaat draaien bij het uitschakelen hiervan!

Hmm.. zit alleen nu ff te denken hoe nu te binden, (kan niet binden met throttle hold ingeschakeld) zal denk voor het binden de curve op 0-0-0-0-0 moeten zetten en dan later naar 70-70-70-70-70 moeten veranderen (i.v.m. failsafe functie)

Nogmaals bedankt voor je reactie !!

Groeten Nick

Haha,..

Zat net ook ff op RcHeliWiki te kijken en daar staat precies beschreven zoals ik het dus nu gaan doen. namelijk :

If your electronic speed control (ESC) features a soft-startup and governor mode, you can simply use throttle hold to start and stop the motor like an on/off switch. Throttle curves should be the same % for each value from low to high throttle stick, for that particular flight mode.
This example uses 5-point throttle curves: Normal Mode (50-50-50-50-50) for hover practice or landing; Idle 1 (75-75-75-75-75); for sport aerobatics; Idle 2 (90-90-90-90-90) for sportier/3D aerobatics.
This is actually a safety feature because there is only one case in which the ESC will arm, and that is when throttle hold is engaged. It is easy to bump the throttle stick which can inadvertently cause the motor to spin rotor blades when you're not ready for it.

Haha,..

Zat net ook ff op RcHeliWiki te kijken en daar staat precies beschreven zoals ik het dus nu gaan doen. namelijk :

If your electronic speed control (ESC) features a soft-startup and governor mode, you can simply use throttle hold to start and stop the motor like an on/off switch. Throttle curves should be the same % for each value from low to high throttle stick, for that particular flight mode.
This example uses 5-point throttle curves: Normal Mode (50-50-50-50-50) for hover practice or landing; Idle 1 (75-75-75-75-75); for sport aerobatics; Idle 2 (90-90-90-90-90) for sportier/3D aerobatics.
This is actually a safety feature because there is only one case in which the ESC will arm, and that is when throttle hold is engaged. It is easy to bump the throttle stick which can inadvertently cause the motor to spin rotor blades when you're not ready for it.

Zoals ik het lees, maakt het dan niet uit of je wel of niet kan binden met ingeschakelde throttle hold, toch? (wel vreemd, had als veiligheidssysteem eerder verwacht dat je eerder alleen maar in throttle hold zou kunnen binden....)

Je bind in idle 1, en de regelaar stelt zich gewoon nog niet "scherp". Je kunt de stick nu bewegen wat je wilt, maar de rotor zal niet opspinnen. vervolgens schakel je Thr Hold in, de regelaar word actief, je schakelt throttle hold uit en je heli komt op toeren. Begrijp ik dit zo goed?

Vraag dit om er zelf wat van op te steken, dus s.v.p. niet verkeerd opvatten. Ik probeer ook alleen maar gewoon zoveel mogelijk op te pikken van electro-setups.

Groet, Bert

Ja klopt..

De motor zal dan inderdaad niet gaan draaien indien ik (per ongeluk) de accu aansluit met throttle hold uit. Dit vanwege de veiligheids functie in de esc (niet elke esc heeft deze functie). Ik zal dan idd eerst de throttle hold aan moeten zetten, en vervolgens weer uit om de motor te starten.

MAAR,.. De reden waarom ik wil binden met 0% throttle, is omdat mijn ontvanger in het geval van "signal lost" naar de "bind" setup gaat (dus alle waardes/posities overneemt van die tijdens het "bind" proces). Ik weet niet of alle ontvangers zo werken, maar die van spektrum geloof ik wel.

En waarom ik niet kan binden met "throttle hold" aan weet ik niet, maar ik kan de zender ook niet aanzetten met throttle hold aan (of idle up aan). Ik denk dat dit is aangezien je ook 100% throttle zou kunnen programeren en je misschien zo gevaarlijke situaties kan krijgen.(volgens de ontwerpers van spektrum dan hè! :-)
Wel een beetje raar (kwa ontwerp van de dx6i) aangezien ik dus nu in "normal" mode 75% throttle geef en gewoon de zender kan aanzetten! :-/

Back