GP Siren

Heb me gisteren mijn eerste snellere hot/warmliner, een Great Planes Siren, aangekocht.
Deze stak al een tijdje mijn ogen uit:

GpSiren.jpg

Vooral om een beetje in variatie te voorzien naast al dat 3d gedoe.

Set-up:

Het-rc 600-25 motor (1200 kv 800 Watt) 155 gr.
4s 2450 mah turnigy 30C lipo
3 * hitec 65 mg

Specs:

Spanwijdte: 200 cm (79 in)
Vleugel oppervlak: 31.8 dm2 (492 sq in)
Gewicht: 920 g (32.5 oz)
Vleugel Belasting: 28 g/dm2 (9.1 oz sq/ft)
Lengte: 97.8cm (38.5 in)

Prop ben ik nog even niet uit, alle tips zijn welkom. Ik had berekend een 11*6 te voorzien (via Castle Creation prop calc)

Nu weet ik dat deze kist al een ganse tijd op de markt is dus er zal wel wat over te vertellen zijn.
Alle bouwtips zijn welkom.

Ik zoek hem midden volgende week af te hebben, tips over hoe deze te vliegen en vooral wat er niet mee te doen zijn zeer welkom :-)

De Siren is een mooi toestel.
Ik heb er ook 1 gehad, daar zat een buitenloper in, een PJS1400 hotline.
Het model is redelijk zwaar en ik had moeite om het zwaartepunt goed te krijgen, eigenlijk is de neus te kort.
De romp lijkt carbon maar is zwart ingekleurd glas.
De vleugel is redelijk sterk, je moet wel de buitenoortjes (tips) met 24 uurs epoxy verlijmen anders breken ze eraf.
Hij is niet supersnel, het zou meer een warmliner mogen heten want een Blizzard is waarschijnlijk al sneller.
Thermieken doet ie wel goed, probeer hem zo licht mogelijk te bouwen.
De motor kan ik niets over zeggen, gewoon testen.
800 watt lijkt me een beetje te weinig want dat gewicht van 920 gram zal je echt niet gaan halen, je moet meer aan 1400-1500 gram gaan denken.

Kortom, mooi model, verwacht niet een door de lucht schietend model maar het is inderdaad iets anders dan dat 3D gehover dat we nu wel eens gezien hebben.

Gert-Jan

Hoi,

Gefeliciteerd met je aanwinst :)

Met die 11x6 zit je in de goede richting, net boven de 1000W en nog niet te extreem belast voor een motor van dat gewicht en met die kV. Eerste vluchten gewoon even de temperatuur in de gaten houden ter controle.

Niet te extreem de bocht door trekken dan kun je er nog veel plezier van hebben. Ik weet niet waar je in Belgie zit, maar volgende week zondag zitten we met de F5B groep in Thumaide, kom gerust eens langs om het allemaal te bekijken als je dat leuk lijkt :)

Groet,
Gerben

ik vlieg die Siren met een Axi 2820 PG4 (buitenloper met vertraging) aan 4s lipo met een 16x16 breed RFM prop. Dan zit ik op ongeveer 700 a 800 watjes. Voor het serieuze F5B werk is hij te langzaam, maar wel een leuke warmliner om het F5B werk mee te trainen.

Ben zelf zeer benieuwd hoe zo'n toestel vliegt. In het verleden heb ik van een clubgenoot als eens een MPX Blizzard gevlogen en die was vrij snel. Als ik vergelijk met dit toestel moet ik zeggen dat de Siren van een hoger niveau is.
Heb deze avond reeds de vleugeltippen verlijmd en de verbindingstukjes, die bestaan uit 5 lagen zachte triplex, een beetje aangepast door de middelste laag triplex te vervangen door een carbon deeltje. Nu een n8je laten drogen en morgenvroeg eens zien hoe stevig de vleugel aanvoelt.
Als ik hier en daar wat nalees over dit toestel komt vooral het zwaartepuntprobleem naar boven. De handleiding spreekt over 55mm terwijl de meeste gebruikers het zwaartepunt verleggen naar 70 tot 80mm.

Moet wel zeggen dat ik de folie op de vleugel een uur lang heb moeten nastrijken om hem wat deftig te krijgen. Het heeft geen haar gescheelt of ik had er alles afgehaald. Hopelijk blijft het nu wat deftig.

Intussen al 8 vluchten erop zitten met de Siren.
De het-rc 600-25 kwam net iets te kort om hem zeer snel te doen klimmen. Ook vond ik hem net iets te licht waardoor hij niet supersnel terug naar beneden kwam.
Het model remt ook erg af als je hem na een duik terug horizontaal trekt.

De motor werd na de 3de vlucht vervangen door een het-rc 600-33, welke een 70 gram zwaarder is dan de 600-25. Met een 10*6 prop kom ik net op 60 ampere en een dikke 800 Watt uit. Hij klimt nu vrij spectaculair en wat me meteen opviel was dat de hotliner nu ook veel sneller dook. Zou de extra 70 gram van de motor hier voor iets tussen zitten ?

De ailerons als flaps geprogrammeerd om te landen en dat ging prima :-)

Heb eigenlijk wel een klein beetje de smaak te pakken.

Een iets zwaarder model kan lekkerder vliegen.
Misschien ligt je zwaartepunt iets anders?
Als hij achterlijker is gaat hij harder en duikt hij wat neutraler.
Misschien is het leuk als je eens gaat kijken bij een F5B wedstrijd, de eerste die bij jou in Belgie is is in Anthisnes op 26 juni.

Grts Gert-Jan

Back