Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door vliegenderobby, 29 nov 2018.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    hoi wederom bedankt voor het meedenken! ik heb inmiddels test 400 gedaan ik heb ook een filmpje ervan gemaakt. wat zie je hier. starten, dan stationair kop vast houden en dan volgas. dan zie je dat het wat kracht kost maar toch prima tegen te houden is. tandwiel draait niet,... dus in die zin denk ik voor joker die one way bearing gekocht, maaaar ja. mooi reserve. rook wel.pietsie koppeling lucht meen ik. en toen governor aan. zoals je kan zien gaat het paar seconde goed,.en gaat dan los!!servo is zelfde waarmee hij met governor fantastisch vloog. maar misschien toch ineens gaat geworden. heb niks meer op voorraad, dus misschien toch maar iets snellers kopen
    maar ja,... jammer toch die bearing niet ben ik bang!

    flimpie"
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vrijloop is goed, de kracht die het lijkt te kosten lijkt ook vrij normaal, en tjsa…. om heel eerlijk te zijn vind ik dit voor onbelast zonder rotorbladen redelijk normaal gedrag voor een governor. Als hij dit MET rotorbladen in de lucht ook doet, dan is dat absoluut niet goed. Maar je zult weinig governors vinden die (correct ingesteld voor vliegen) een motor zonder rotorbladen in toom weten te houden. Die twee ver uit elkaar liggende regelkarakteristieken zijn gewoon niet te verenigen.
    Ik zou het in de lucht moeten zien om er meer van te kunnen zeggen, want wat ik tot nog toe zie, is mijns inziens volkomen normaal.

    Persoonlijk denk ik dat je eerst een kapotte koppeling, en later een slippende one-way hebt gehad, die je op het verkeerde been gezet hebben.
    Nu de koppeling en de one way weer in orde zijn, denk ik dat je probleem bij het vliegen ook wel eens weg zou kunnen zijn.
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    Ha dank je, het lijkt inderdaad allemaal in orde dus. hmmm, ja maar in de lucht doet hij dit ook helaas. Ik heb exact hetzelfde gedaan voordat hij kapot ging, en toen deed hij dit niet. Ik denk ook dat je gelijk hebt met de slippende koppeling en de one bearing. Maar nu is hij weer zoals het was, en weet vrijwel zeker dat hij dit nu toch echt ook in de lucht gaat doen. Misschien toch die servo maar vervangen en eens kijken. Op de een of andere manier deed hij het met governor top in de tuin, zonder blades. En toen ook in de lucht super. Dus die tuinactie moet weer eens lukken. Rest volgens mij alleen nog een servo die kapot kan zijn dan,...
    Kan me nog 1 ding ineens herinneren wanneer de eerste keer was. Ik deed een dom truukie om te kijken hoever de governor kan gaan. Mijn 550 lipo heli met governor kan dit maar moeilijk aan, en deze 600n deed de eerste 2 goed, en de derde ging hij idioot doen, zelfde als vanmiddag, alleen toen volgas bleef hij en de koppeling verbrande. Truukje was, ongeveer 8m hoog, dan om simpel te zeggen, vol rechterpook rechtsboven, en links 0 pitch. Heel lompe truuk, en vergt heel veel. Maar ja, vanaf toen heeft hij nooit meer gevlogen! misschien servo mee gesloopt soort van,...? zoiets wonderlijks? moet toch een wonderlijk iets zijn dit euvel :)
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeg je nu wel, maar heb je dat ook getest????

    Want het enige wat ik van je gehoord heb, is dat "de motor optoerde, maar de rotor niet", en dat is NIET een governor probleem.

    Probeer a.u.b. (niet naar of neerbuigend bedoeld) de dingen één voor één uit te sluiten, en niet drie dingen tegelijk vervangen/veranderen want anders kom je er nooit achter wat er nu aan de hand is. En het liefst in een logische volgorde.

    Wat we tot nog toe gezien hebben was dat:
    -je heli éérst gek ging doen van een kapotte koppeling,
    -daarna van een kapotte one-way (waardoor ik denk dat waarschijnijk die koppeling helemaal NIET het probleem veroorzaakte, ook al was hij niet 100% goed),
    -nu heb je éérst een nieuwe one-way gekocht, en het ding daarna pas open gemaakt, waarna hij te fixen bleek en je die one-way dus voor niks gekocht hebt.
    -nu wil je een nieuwe servo kopen, nog voordat je er mee gevlogen hebt om te kijken of het probleem verholpen is...

    Tsja....
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou inderdaad eerst testen...

    met dit soort vage dingen moet je echt 1 voor 1 dingen uittesten, uitsluiten.
    geen stappen overslaan.

    je had ook echt een kapotte koppeling.
    en een doorslaande one way. twee losse, maar wel goed aanwijsbare problemen

    Als je weet dat het alleen de gov is, zet de gov onder een losse schakelaar. zit hij volgens mij al bij jou.
    als hij raar doet, gooi je hem uit. en gaat de curve zijn werk weer doen.
     
  6. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    Ja jullie hebben helemaal gelijk. Kwam door het feit dat ik die test met volgas in de tuin, met governor al eens gedaan heb, zonder blades, en toen werkte het uitstekend, ook toen in de lucht uitstekend. Maar inderdaad, nu geen garantie dat het nu ook in de lucht fout gaat, als de tuintest ook fout ging. Toch blijft het een feit dat het ooit in de tuin ook super was.
    Ik ga van de week even vliegen, eens kijken wat er gebeurd. Met en zonder governor. En daarna eens kijken of het een servo is of iets dergelijks! Heb nog een nieuwe snelle digitale servo gevonden in een laadje, dus die kan ik er eventueel later nog in zetten, om ook dat uit te sluiten. Ben reuze benieuw hoe het nu verloopt, eind deze week moet het gebeuren :)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon proberen.
    beetje hoog.
    gov erop. gaat ie raar doen, toert de rotor echt af..
    gov eraf, pitch iets negatief.. oftewel de bladen even op gang "helpen"

    kan er in principe niet veel gebeuren.
    komt de rotor nog steeds niet op gang terwijl de motor wel stevig toeren maakt, blijft er een probleem in de aandrijflijn zitten.

    Nu test ik normaal mijn aandrijflijn niet door hem tegen te houden.. meestal gewoon op de grond, alles stil, ff duwen en trekken en draaien
    zien of alles vast zit waar het hoort, los waar hoort.
    zo krijgt de koppeling ook niet zo op zijn flikker. dat stukje probeer ik toch wel redelijk te voorkomen.
    misschien dat mijn koppeling daarom zo lang meegaat ;-)

    governor doe ik (bij een verse heli) altijd pas aanzetten als ik 100% zeker ben dat de heli en motor goed werken.
    bij mijn eigen heli zet ik bij het inlopen van de heli bij de 2e of 3e keer motor draaien de gov er al op.
    iets lager toerental misschien ivm inlopen zuigerveer..
    maar ik weet dat alle andere afstellingen en onderdelen vast zitten en zo.

    test ff op de curves of alles nu werkelijk blijft draaien en werkt..
     
  8. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    kak,... na 7 goede auto rotaties,.. nu een slechte. Bij mn test verloor hij bij inspanning zoveel power, dat hij gewoon als een baksteen naar beneden ging. Motortoerental ging niet omhoog, alleen blades draaide meer nauwelijks. Had governor aanstaan, en had wel idee dat er iets gebeurde,.. maar ondanks geen enkel ingestelde verandering in zender en gyro doet hij niks wat hij eerst deed. Door die enorm langzame blade rpm kon ik ook niet meer negatief pitch geven op tijd bij autorotateren. Resultaat, blades kapot, skid kapot, en 2 tandwielen gestript. En misschien ook wel kromme mainshaft,... Van beste heli, naar slechtste heli.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    altijd klote..

    mag ik even een resume doen? ik vind je lijstje met dingetjes wat lastig om doorheen te komen:D
    zeg het als ik het niet goed heb...

    - bij volle vermogensvraag hoor je de motor niet noemenswaardig van toerental veranderen.
    - positief punt: dat rare gehaper gebeurt dus ook niet
    - je hebt geen veranderingen in de zender gezet voor de vlucht (of de veranderingen maakten niets uit blijkbaar)

    hierbij heb ik wel (weer) wat vragen...
    - gestripte tandwielen? hoe strip je tandwielen als de rotor bijna stil staat? welke tandwielen zijn er gestript?
    - Feit dat je de motor niet noemenswaardig hoorde veranderen in toeren, kan ook komen omdat er nog steeds iets doorsloeg, en er dus ook niet veel vermogen van de motor werd gevraagd.

    Als ik een tip mag geven: nieuwe hoofdtandwielen met center hub (zit one way al in) erin, misschien nieuwe koppeling en bell..
    komt altijd wel eens van pas.
    en een rebuild van de aandrijflijn.. gezien de problemen, geen overbodige luxe


    dingetje wat ik me nu verzin: zit je fan wel vast (genoeg) op de as van de motor?
    dat kan ook nog doorslaan namelijk. en daar zit je koppeling op vast.
    zit niet alleen met die 2 boutjes aan de zijkant, ook met een moer op de as..
     
  10. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    hoi, jaaa klote is het altijd, zeker! Crashen op zich niet heeel erg,... bij een trick,.. maar crashen door mechanische ellende is wel klote! maar we geven niet op, hij gaat weer top worden. Thx voor de suggesties.
    Je eerste 3 aannames kloppen.
    De tweede rij. Ja mn blades draaide echt nauwelijks meer toen ik lande. Doordat mn landingsgestel brak, klapte hij opzij, en daardoor stonden de blades(in het gras) direct still. De gears zijn gestript op een manier, dan net aan eng is. Als het bij een 450 ofzo was, dan was ik nog wel door gaan vliegen. Maar niet deze 600. Dus die ga ik vervangen, heb dat al besteld. Heb ook de oneway en huis binnen. Ik moet inderdaad naar de koppeling kijken, voor de zekerheid. Hij doet het uitstekend op de grond, en bij laag toeren pikt ie al meteen op. Lijkt niks aan het handje hier, maar ja, moet nu toch echt alles gaan checken.
    Dat van die fan die misschien niet vastzit is wel een hele goede, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Kan ik daarbij als de heli in elkaar zit? Ik zie niet zo snel 2 boutjes en een moer op de as.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke tandwielen zijn gestript? staartaandrijving?

    qua fan: die zit vast met een moer in het hart van de fan, op de aandrijfas van de motor.
    de koppeling wordt daar weer bovenop geschroefd met 2 bouten.
    aan de zijkant van de fan zitten 2 bouten die de fan klemmen op de aandrijfas.

    dus 1 moer om de fan tegen de motor aan vast te zetten. 2 m3 boutjes aan de zijkant om het spul vast op de as te klemmen.
    zit daar wat los, komt het ook niet goed.

    kun je dus niet als het spul in elkaar zit.
    maar, ik raad je ook aan om het niet in elkaar te laten zitten.
    ff heel de boel uit elkaar. mooi moment voor een lagerwissel op de belaste plekken.
    voor die fan moet de motor er zowieso ff uit. kun je handig doen door heel het landingsgestel los te halen, de twee boutjes onderin de motorsteunen (komt de onderplaat er volledig af)
    motorsteunen los. luchttunnel los. servo los. trek je de boel zo recht onder het frame uit.

    ook een mooi moment om ff te kijken hoe de motor er intern uitziet. evt een lagerwissel erin te gooien ;-)
     
  12. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    hoppekee eindelijk eens tijd om de hele heli uit elkaar te halen. De tandwielen die waren gestript waren de autorotatie en het tandwiel wat daarop aansluit richting staart. Die zijn inmiddels vervangen.
    Alles lijkt mechanisch in orde te zijn, niks kapot op eerste gezicht, ook niks los. Dat is wel jammer natuurlijk, je hoopt altijd op een duidelijke schade. Hoe dan ook, de clutchbell is heel vettig, dat is natuurlijk heel slecht. Hij pikte wel super goed op, maar misschien onder belasting gaat het toch doorslippen. Had het al eens schoongemaakt, maar toch supervet. Wat kan,... zou de pakking van de uitlaat kunnen zijn, die viel bij demontage in tweeën. Misschien zat hij al niet goed, en blies olie richting de fan. Allemaal niet heel waarschijnlijk, maar ja, je moet op een gegeven moment niks uitsluiten.
    Wat kan ik doen nu? Ik ben van plan alles vetvrij te maken, en de clutch liner licht op de schuren. En de uitltaatpakking te vernieuwen. Dan alles weer monteren, en proberen. Is dat de manier nu? Zie eigenlijk geen reden om die motor uit elkaar te halen op dit moment. Die heeft een enorme compressie en liep als een tiet. Maar ja, aan de andere kant. De laatste keer klonk de motor niet alsof hij dol ging worden door een slippende koppelng in combinatie met een governor. Maar meer alsof de motor het niet aankon als ik een simpele tictoc deed. Kakte hij gewoon in. Misschien allemaal niks met de koppeling te maken, maar plots slechte afstelling? Heb niks veranderd. Wel al 2 keer nieuwe gloeiplug geprobeerd, en andere nitro. Maar alles bleef hetzelfde, gewoon rondjes vliegen doet hij nog als de beste, alleen bij belasting gaat alles fout. Ook maar meteen carb meepikken, misschien is het een brandstofprobleem. Maar ja, ik heb met bijna volgas gevlogen als test, dan prima,... dan zou het probleem ook zich voordoen of niet? Nu is het probleem bij plotselinge belasting alleen.
    clutchLiner.jpg clutchvet2.jpg clutchvet.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd dat die koppeling zo vet is: Normaal zijn die vanwege de toerentallen en de centrifugaalkracht meestal gortdroog, al sproei je er brandstof op tijdens het draaien...
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.054
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom steekt de krukas niet door het lager ? zo benut je maar de helft van het vrijlooplager.
     
  15. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    Ja supervet he. Denk toch door die uitlaat, kan ook niks anders verzinnen. Voor de rest is het hele blok prachtig vetvrij, moet ergens rond die pakking zijn gekomen. Maar heb een mooie nieuwe pakking gemaakt, en alles zit weer in elkaar. Nog maar eens een nieuwe gloeiplug erin. Carb helemaal gereinigd. Zie echt niks geks meer, maar ja, helaas ook weinig gevonden. Toch maar starten deze week, eens kijken of het goed gaat.
    De krukas door het lager Rhelie? Volgens mij hoort het zo hoor, de as vanaf de clutchbell steekt mooi ver in dat vrijlooplager. Denk niet dat daar het probleem ligt. Maar wie weet, alles kan in deze fase :)
    Op naar test nr 5:thumbsup:
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    Die zooi op de luchtunnel geeft wel overduidelijk aan dat hij aan het slippen in geweest...
    En als de boel zo vet is, helpt dat natuurlijk niet echt. Helemaal niet zelfs.
    Drup kan genoeg zijn.

    Om de zaken even uit te sluiten, in elkaar zetten, en ff een tijdje op curve vliegen..
    Dan weet je zeker of het nu curve of governor is
     
  17. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    Hoi dank je. Ja die zooi zo ook zo maar kunnen zijn vanwege de tip dat ik de rotor moest tegenhouden,.. om te kijken wanneer hij slipt. Ik heb dat 2 of 3 keer gedaan. Inderdaad ga ik nu eerst met curve vliegen, eens kijken of hij ook inkakt. Ben reuze benieuwd! Niet heeeel erg hoopvol, want eigenlijk heb ik alles gecheckt en niks gezien! Alleen ontvet. Maar wie weet, soms zijn helis heel vreemd! We zullen zien, moet even de storm verdwijnen en dan kan ik los! Ik hou jullie op de hoogte :)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    ALS de heli slipt, een keertje, zie je een klein laagje stof.
    heb ik toevallig bij een tweede vlucht van een leerling zijn heli gehad.
    eerste vlucht ging goed, tweede vlucht gebeurden er gekke dingen. tot ik de rotor echt hoorde aftoeren, terwijl de motor lekker aan het janken was.
    die heli heeft dus ook een minuut of 2 a 3 slippend gevlogen (gehooverd), om op het laatst compleet slippend te landen.
    die heli had een groen stoflaagje. dun, wel zichtbaar. liner was groen.

    bij jou zie je als eerste een vette bende bovenop de luchttunnel, en dat er gewoon dik rommel op ligt.
    die vette bende kan daar eigenlijk niet liggen, want er is niets wat vet is, en die kant op blaast.
    kop van de motor zelf kan wel vet zijn. de luchttunnel loopt daarlangs, en de carb spettert altijd wat brandstof naar buiten.
    maar bovenin zit niets..

    of er moet met tanken wat misgaan, uitlaat een hele vage lekkage hebben, of de motor blaast ergens iets naar buiten waar het niet hoort.
    al zou ik bij de laatste niet weten hoe dat bovenop de luchttunnel zou moeten komen.
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    wassenaar
    hoi, jaa is erg vies he. Ik denk nog steeds dat het wellicht uit de uitlaatpakking tevoorschijn is gekomen, maar blijft een gek verhaal. Alles is nu brandschoon, en nieuwe pakking en kan nu goed kijken waar er wat vreemds gebeurd als is ga vliegen. Ben reuze benieuwd, deze week eens proberen. Buiten in de tuin zonder blades deed hij het goed, ook volgas. En met governor aan ook prima, wel wat vreemd, maar niet zo idioot als daarvoor, dus wie weet. Alleen mn afstelling is niet super nu, dat moet eerst goed. Hij pikt niet snel genoeg op, en als ik ga vliegen moet dat wel. Je kan wel op 50 % naar 70% als ik dat geleidelijk doe, maar als je dat super snel doet, dan houdt hij wat in. Vreemd, want zowel rijker als armer zetten van de hoofdsproeier maakte hierin geen verschil. Maar heb deze week meer tijd om dit goed te krijgen,... ben oude instelling vergeten, maar ja
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.107
    Locatie:
    Rotterdam
    Afstellingen zijn ook niet 100% over te nemen...
    Gewoon vliegen. Geen 3d shit ff.

    Ff de basis afstelling doorlopen, dus eerst hoofdnaald met volgas climbouts. Rook moet identiek blijven onderweg naar boven.
    Zie je de rook minder worden onderweg naar boven, staat ie te arm.
    Daarna doe je er nog een paar.
    Zie je bij het naar hoover gaan, dus het momet dat de gasknuppel naar onder gaat, een dikke pluim verschijnen = te rijk op middennaald.

    En gewoon net zo lang rommelen tot het goed is
    In theorie kun je dan net zo lang stationair draaien als je wilt, en daarna spontaan het gas opentrekken zonder dat hij in houd.
    Dat is met name de middennaald.
     

Deel Deze Pagina