GPS hulp

Hallo allen,

ik wil graag een bootje via GPS kunnen volgen.. Maar dan niet achteraf. Ben al zolang aan het zoeken maar kom er echt niet uit.

Zoek dus eigenlijk iets wat via een kastje in de boot zend naar een scherm aan de waterkant (mag los scherm zijn maar bij voorkeur bijv. een app of voor de laptop).

Hij moet dit dus wel in realtime doen.

Nou mocht iemand me kunnen helpen ben ik je erg dankbaar!!

Richard,

de setjes die ik daarvoor kan vinden sturen de locatie via sms naar je toe, maar dan kan je hem dus niet realtime volgen...

Misschien zijn de dingen die je zoekt niet legaal te verkrijgen, anders dan met vergunning.
Heeft waarschijnlijk met privatie-wet te maken.
Weggelegd voor opsporings-instanties en niet voor prive-gebruik(misbruik)

Groetjes Richard

Nou echt al even lopen stoeien met die app maar die wil niet registreren.

Wel heb ik nog een Iphone 4 over die in de kast ligt. Dus dit is nog wel een optie..

Hij moet dit dus wel in realtime doen.

Ik meen dat de Nederlandse wet dit volgens de WBP op dit moment helaas niet toe staat.
Zoals Richard schreef is het enkel voor de bevoegde instanties en dan ook nog onder voorwaarden (gerechtvaardigd doel).
Er is naast de bestaande SMS-diensten wel een mogelijkheid om via GPRS Geofencing en internet te tracken echter heb je minimaal een interval van zo'n 20 seconden en zit je in 99% van de gevallen vast aan (dure) abonnementen.
Uitzondering hierop is www.Tracktrack.nl maar dan moet je een separate tracker kopen en gaat het via de telefoon.
Daarnaast is het veelal in coördinaten i.p.v. bijv. Google maps.

Heb je al gedacht aan APRS?. Dit is een plaatsbepaling met GPS en is realtime maar je moet even verdiepen in de (technische) stof. Je bent niet persé afhankelijk van zendamateurfrequenties, je kunt dit ook op de 27 MC doen.
Software hiervoor vind je bv hier. dat installeer je op je laptop, sluit er een aprs-modem met ontvanger er op aan. In de boot een zender met modem en GPS-ontvanger en je bent in grote lijnen klaar.

Nog een site waarbij je live kunt mee kijken met APRS site

Kijk ook eens naar FPV, daar word ook GPS gegevens gebruikt voor het volgen.

Of er een kant en klaar systeem is weet ik niet, ik denk dat je toch een beetje aan het knutselen moet

Laatst bewerkt:
Zoek ff op fpv vliegen.

De meesten doen het zonder gps, maar er zijn setjes met.

Ik gebruik app Endomondo op Android smartfoon om mijn sport-uitstapjes te tracen, en die app kan ook alle gps data in real-time doorsturen naar internet, maar mogelijks is dat iets te traag (elke minuut ofzo) voor jouw toepassing.

Dus in die zin zou je enkel je smartfoon in je boot moeten leggen, en je kan via internet je boot volgen...

@Gommel

Waarom wil je je boot kunnen volgen?
Raakt ie tijdens het varen uit zicht?
Vaar je met een duikboot?
Ik begrijp niet waarom je dit wilt?
Vindt je het leuk om het te kunnen doen?

Vertel eens wat meer om het waarom!(toepassing)

Mvg. Richard

Ik ben me nu wat meer aan het orienteren op FPV. Dit gezien het ook wel handig is om een camera erop te hebben.

Kom er nog niet helemaal uit, maar het is wel de richting op die ik denk te willen gaan. Als iemand nog tips heeft voor een betaalbare beginset hoor ik het graag.

Om FPV te doen heb je niet direct een GPS nodig, wel leuk voor later maar niet noodzakelijk.

In mijn Charter (dit draadje) heb ik een camera, low pass filter, zender en op de grond een ontvanger, video converter en een monitor. Ik heb het meeste via e-bay gekocht en ben nog onder de €150 gebleven. Het kon voor nog minder maar ik had zo m'n eisen :cool:

Kant en klaar is het duurst, dan moet je werken voor het geld en wil je goedkoop dan moet je werken om het aan de praat te krijgen ;) Het is maar waar je voor kiest

Laatst bewerkt door een moderator:
Back