GPS

• Topicstarter Topicstarter erocs
  • Startdatum Startdatum
E

erocs

Guest
Iemand ervaring met GPS in het vliegtuig?
Voor het wegvliegen of neerstorten in bossen en mais?

Op internet staan ze te koop voor al 49 euro..

Groetjes Erik

Wat heb je aan die GPS in je vliegtuig? Natuurlijk is het leuk om achteraf de gegevens uit te lezen om op je computer te kunnen zien waar en hoe je gevlogen hebt. Geeft een leuke spagettie boel rond het vliegveldje. :) O, en de snelheid is dan vaak ook nog af te lezen. Dan kan je met bewijs zeggen dat je model 80km/uur gaat, of harder.
Wanneer je je model kwijtraakt heb je NIETS aan zo'n GPS ontvanger! Wat je dan nodig hebt is een satelliet tranceiver (zender en ontvanger) waar ook een GPS systeempje in zit gebouwd. Via een satelliet stuur je een commando naar die tranceiver die dan een melding terugstuurd waar je model zich op dat moment bevindt.
Geloof me die systemen koop je echt niet voor €49,=!!! Daar moet je dan ook nog de kosten van de satellietverbinding bij optellen. Dure zaak!!! ;)

Hoi,

www.i-spy.nl 49,95, tijdelijk niet leverbaar www.xgadget.nl 70 euro.

Gps bedoelt met simkaart, die kun je bellen op het moment dat je vliegtuig in het mais of bos terecht komt, dan krijg je coordinaten per sms, en tegenwoordig heeft 8 van de 10 mensen google earth op zijn mobiel :P

Loop je er recht naar toe en hoef je dus ook niet meer te zoeken.

Maar vroeg me af of al iemand op het idee is gekomen of uit heeft geprobeert
Zelf vind ik 50 euro net kunnen 70 is me al te duur dus ik wacht af tot ze weer leverbaar zijn.

Groetjes erik

@ ernst.

Hoe groot/zwaar zijn de GPS systemen die ook snelheid kunnen weergeven en welke type eventueel.
Misschien leuk voor in een pylonracertje.

@ Erocs.

dat huisdieren systeempje zou inderdaad wel kunnen werken om je model te vinden.
Zeker handig met heel veel mais om je heen. Als je tenminste ook iets hebt om naar de coördinaten te lopen. Want in het mais zelf weet je ook de weg niet meer.

Gr Dennis

Dennis, volgens mij moet je dan een igotu hebben , ook zo rond de 50 euro effe googlen...

Ik heb google earth met gps op mijn telefoon kan zo naar de coordinaten toe navigeren.

als ik hem heb laat ik weten of zoiets werkt kan nog wel even duren maar ik houd het warm.

groetjes erik

Om je model terug te vinden heb je een GPS ontvanger nodig die zijn locatie terugstuurt naar de thuisbasis. Met de moderne 2.4 GHz apparatuur is tweeweg-communicatie mogelijk. Als je op je zender de locatie van je verloren toestel zou kunnen zien, dan stap ik over naar 2.4 Ghz :)

Of bestaat dit al?

En voor de laatste paar meters in de mais gebruiken we bij het vrije vlucht vliegen een 'pieper' (geen aardappel...). Een simpel piëzo piep ding dat aan gaat zodra het staartvlak in de DT (rem) stand staat.

Laatst bewerkt:
Zo'n piepertje hoor je toch bijna niet, ook dan moet je redelijk dicht bij het toestel staan want de mais en de wind zorgen er voor dat het niet prettig is..

Mijn idee is ontstaan nadat er iemand in een boom was gevlogen, en werkelijkwaar 3 dagen heeft gezocht...

Dan is het wel 50 euro waard, om zo'n gps ontvanger in je vliegtuig te zetten.
Ik dacht dat al wel iemand op het idee gekomen zou zijn.. je maakt mij toch niet wijs dat nog niemand het heeft geprobeert!!!
Zo slim ben ik nou ook weer niet haha

Groetjes Erik.

het is al vaker aan bod gekomen, maar vaak in vliegdraadjes. Ik kan me herinneren dat het een poosje terug ook in besproken werd in het HLG/DLG forum, maar kan het draadje niet meer vinden.

Meestal als je met een clubje mensen bent heb je je toestel zo weer teruggevonden. Mocht je echt veel mais in de buurt hebben dan is dit wel erg handig!

Overigens, het is ook leuk om je telefoon een keer in je toestel te leggen en dan de coordinaten te loggen. Dan kun je achteraf gegevens nakijken zoals de gevlogen route, snelheden maar ook hoogtes!

Ik dacht dat al wel iemand op het idee gekomen zou zijn.. je maakt mij toch niet wijs dat nog niemand het heeft geprobeert!!!
Zo slim ben ik nou ook weer niet haha

Een GPS Module in je kist die zijn locatie terugstuurt is al bedacht. Lees hierover meer in dit draadje. Conclusie: Binnenkort komen dit soort modules beschikbaar.

Een Franse vrije vlucht piloot laat de GPS-module (via een modem) de coördinaten via een radiozender terugsturen.
En een transceiver (spelling?), een luxe walkietalkie, hebben de meeste vv piloten al om hun peilzender (in het model) terug te kunnen vinden (en het model er dan ook meteen bij...).
Op de grond wordt het signaal via de transceiver weer doorgegeven via een modem aan een gps ontvanger.
Hij kan zo live zien waar z'n model is (xyz en snelheid). En na de landing dus ook zo weer terugvinden.
Module in model weegt 30-40 gram geloof ik.

p.s. de pieper inmijn F1B modellen hoor ik vanaf een meter of 40. Dit is voldoende na uitpelen met een steeds kleinere antenne.
Mais blijft lastig (veel vreemde reflexies)

Heb je die prijzen ook gezien? das bij lange na niet de moeite waard, dan kun je hem beter met een paar man zoeken.....

50 euro is voor mij nog net te doen..., maar niet 250 euro en dan nog een antenne van 50 daar heb je een nieuw vliegtuigje voor zowat.

Maar ik blijf afwachten op de goedkope versie.

Groetjes Erik

....Gps bedoelt met simkaart, die kun je bellen op het moment dat je vliegtuig in het mais of bos terecht komt, dan krijg je coordinaten per sms, en tegenwoordig heeft 8 van de 10 mensen google earth op zijn mobiel :P

Loop je er recht naar toe en hoef je dus ook niet meer te zoeken......

Inderdaad bestaan er ondertussen ook systemen die via het GSM netwerk werken. Maar daar moet je dan toch zo'n apparaat voor kopen en een simcard in stoppen om via de GSm te kunnen bellen. Die apparaten kosten ook niet weinig en zullen dus ook niet zo snel gebruikt worden. Ik heb een voor dit doel goed bruikbare versie gevonden op het internet, dat ding kost maar liefst €295,=. Geen kattepis dus. Aan de andere kant, wat kost een groot model als je dat in een maisveld kwijt raakt? :oops:

@ ernst.

Hoe groot/zwaar zijn de GPS systemen die ook snelheid kunnen weergeven en welke type eventueel......
Een GPS systeem waarmee je de snelheid en meestal ook de posities kunt meten en loggen (opslaan) bestaan er in vele uitvoeringen. Je hebt ze in de vorm van een horloge, mobieltjes, Pda's en nog veel meer. De prijzen zijn al even uiteenlopend. De goedkoopste beginnen ergens bij de €80,=. De duurste kosten meer dan €500,=. Keuze en mogelijkheden zat.

Ernst 50 of 70 euro kosten die op het gsm netwerk zitten.
Links staan hieronder.

Groetjes Erik

Back