graafmachine (bijna klaar)

hallo Nicolas,

Ik mag aan nemen dat die 2,5mm de binnendiameter is van de slang en deze 4mm buiten diameter heeft.
Omdat je cilinders 11mm diameter hebben en bij een schaal van 1:14 zal de slag van de arm cilinder rond de 120mm liggen. In een cilinder gaat dan 11,4ccm. bij mijn machine duurt het 2,5 sec om mijn graafarm cilinder uit te schuiven om het bij jou te bereiken heb je dus 11,4/2,5x60=274ccm/min aan olie nodig.
Voor de pers zal dit wel door een 4mm slangetje (2,5mm binnen) gepompt kunnen worden, alleen voor de zuig aansluiting geeft dit problemen. Vooral omdat de koppelingen hiervan maar een gaatje van 1,5mm hebben. Dus wil je je pomp vrij van cavitatie dus heel houden, dan moet je de zuig slang echt dikker maken naar bijv 6mm slang (4mm inwendig). Omdat hier geen druk op staat, kan je hiervoor ook doorzichtige aquarium slang gebruiken. Dan kan je meteen zien of er geen lucht wordt aangezogen, en of de olie schoon is (verkleuring).
Ik zou trouwens de olie druk verhogen naar 20-25bar, om een beetje pit uit je machine te kunnen halen.

Laatst bewerkt:
hey Stefaan,

ja, de 2,5mm is de binnendiameter. Deze slang zit van de tank naar pomp en van pomp naar stuurventiel en van overdruk naar tank.

De andere, dus van stuurventiel naar cilinder heeft 3mm buitendiameter en 1,5mm binnendiameter.

grtjs
Nicolas

Laatst bewerkt:
Hey Nicolas,

kun je even een fototje van je huidige opstelling van de pomp en olie tank maken en de slang die er tussen zit? misschien dat er te veel slang en bochten in zitten.

Is er geen wiskundige berekening voor de dikte van je leidingen te berekenen? Ik dacht meer via het getal van Reynolds te werken, maar heb dit nog niet echt geprobeerd...

Ik hou voor mijn leiding diameter altijd aan dat de stroming snelheid van de olie door de leiding niet groter mag zijn dan 5m/s voor pers leidingen en 1m/s voor zuig leidingen.
Dus bijv. door een 2mm binnen diameter leiding mag dan 942ccm/min olie als druk zijde en 188ccm/min als zuig zijde. Dit heeft bij mij altijd zonder problemen gewerkt.
Voor de diameter neem ik wel het de kleinste diameter in het systeem, dus meestal de koppeling.

Tja, het getal van Reynolds heeft ook te maken met de stromingsprofielen, maar ik denk dat het wel een richtlijn kan zijn om de diameter binnenkant te berekenen. De stromingsprofielen zelf, weet ik niet of deze zo nuttig zijn om toe te passen in een model.
Als je meer uitleg hierover wilt dan kan ik je een stukje van mijn Gip doorsturen via pb.

een zeer goeiemorgen!

gisteren heb ik wat wijzigingen doorgebracht:

1. de aanzuigslang was veel te lang. Deze heb ik op maat ingekort.
2. de druk is lichtjes opgevoerd.
3. nieuwe olie. Dikte 15.

Resultaat: EUREKA!!

Al bij het eerste aanzuigmoment van de pomp hoorde ik al een verschil. Nu hoor je de pomp 'werken'. Ook als de cilinders bediend worden, hoor je de pomp eventjes naar een lager toerental zakken.

De snelheid is ook ENORM verbeterd!! Nu is er ook een verschil in debiet als de snelheid van de motor aangepast wordt (dit was vroeger niet zo).

Omdat dit mn eerste machine is, weet ik niet of de snelheid ideaal is, maar het ziet er allesinds "schaal-achtig" uit. :-)
Ja, ik denk wel dat het uitschuiven van de cilinders nu op 2,5 sec zit.

Wat ik wel gezien heb bij het leegmaken van de cilinders na een eerste testbeurt met de nieuwe olie, is dat de olie witter werd. Is dit een contaminatie van een of andere aard of zijn het miniscule luchtbelletjes die er met tijd uitgaan.

Wanneer moet de olie ververst worden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Videootje volgt! :-)

grtjs
Nicolas

hallo Nicolas
je goede vriend speedy hier
zeg ik lees nergens dat er een olie filter tussen zit of heb ik het mis.
zoniet zo ik het toch overwegen het te monteren.
wat het vervangen van de olie betreft, ja ik doe het elk jaar bij onze machines op het werk maarja die draaien dan ook elke dag, dus ben jij wel een tijdje goed en het beste te vervangen voor ze te dun en heel zwart tot grijs komt.
dus teveel vervangen kan geen kwaad hahahahhha

Hallo Jeroen,
Ik zou de eerste keer de olie na een half uurtje vervangen. Omdat er tijdens het bouwen altijd wel wat vuil in de slangen komt, en natuurlijk de inloop verschijnselen bij nieuwe componenten. De interval daarna hangt een beetje af of je een oliefilter hebt.
Ik zou dit zeker aanraden, omdat als er metaaldeeltjes continu door je pomp en ventielen stromen, dit krassen geeft, met inwendige lekkage tot gevolg. Ik heb in mijn machine ook een olie filter. Deze heb ik gemaakt van een glasvezel filter matje van 6um absoluut.
Daarnaast zit er ook nog een magneet in welke de ijzer deeltjes uit de olie haalt.
Ik vervang mijn olie om de 3jaar. Als je geen filter hebt, tja dan zou ik de kleur in de gaten houden, en elke 20 draaiuren de olie verversen.

hallo iedereen

zoals erder al vermeld werk ik samen met nicolas om onze gravers af te werken , hier ook al enkele foto's van mij arm

mvg joeri

goeiemiddag!

na een paar stevige graaf testen ben ik volledig tevreden en kan ik verder met het ietwat beter afwerken van het model.

De aanhechtingspunten worden veranderd (lees: verkleind),

de plaatsverdeling in de bovenwagen wordt ook volledig onder handen genomen om een properdere indruk te geven en om balast te kunnen inleggen.

De armen, cabine etc.. volledig uit elkaar halen, ontvetten, opschuren, plamuren en spuiten.

Nog veel werk dus, met weinig tijd....

Update volgt!

Nicolas

Back