graafmachine (bijna klaar)

zoals beloofd een foto van het binnenwerk:

de bedrading is voorlopig, dus dat wordt nog netter in elkaar gezet. :-)

nog een vraagje, ik zou moeten olie 22/32 gebruiken, is dit de gewone hydraulic olie die ook in de 1:1 wereld gebruikt wordt? De handelaar zei me van wel....

Hier in de buurt is er een bedrijf die met hydraulica werkt, en ze kunnen me een litertje geven, maar ze hebben ook dunnere olie voor de handpompjes (zoals zij dat zeggen)

Welke zou ik nemen? Welke gebruiken jullie?

Tot de volgende!

Groetjes
Nicolas

Ik heb wel af en toe gelezen dat er naaimachine olie wordt gebruikt maar heel erg zeker ben ik er ook niet van.

kraan

hoi allemaal
het zou wel leuk zijn om fotoos te zien van uw bouwkunsten,en bent u ook pressent in bemmel op de zwaartransport en grondverzetshow??
en over hydraulic olie,een stomme tip misschien maar kan u remvloeistof gebruiken als hydraulicolie?? das dun en in een echte auto werkt het toch ook als persolie in het remsysteem/remcilinders,of zie ik het verkeert??
ik bouw wel rc trucks maar nog niet met hydraulica,daar heb ik nog geen kaas van gegeten,maar vind het wel schitterend wat er mogelijk mee is.
groeten markioo

hey Markioo,

wat de fotos betreft, zijn ze niet zichtbaar? Er staan er verschillende op dit forum, in andere topics, ik dacht onder "ombouw Bruder CAT"

Neen, jammergenoeg zal ik niet aanwezig zijn op de show. Ik heb jammergenoeg niet veel tijd (ik ben zelfstandig....) om naar beurzen etc. te gaan. Voor het bouwen zelf ben ik ook beperkt in de vrije uurtjes.

Het is van mij ook de eerste hydraulica toepassing, maar het zal zeker niet de laatste zijn! Ik vind het gewoonweg prachtig!!

Groetjes
Nicolas

Naaimachienolie heb ik ook al gehoord, maar er schijnt iets mee te zijn qua warmte enzo.

De olie moet tamelijk warmte resitent zijn anders gaat het rendement naar benenden (dacht ik ...).

Iemand een idee van de viscositeit van de olie 22/32?

cat

ja ik heb de fotoos in het begin wel gezien natuurlijk,maar ik bedoel eventueel fotoos van de situatie nu,of is de giek nog niet gespoten,
en niet in bemmel,das jammer,werk gaat voor en helemaal als zelfstandige,
succes met bouwen,groetjes markioo

Hallo Nicolas,

Op zich werkt hydrauliek olie het beste. Dit Gebruik ik zelf ook.
Rem vloeistof is veel te agresief en zal bij lekkage je laklaag aantasten.
Naai machine olie is veel te dun en zal te veel inwendige lekkage in je pomp en ventielen geven.
De viscositeit die je moet nemen hangt af van de druk die je machine heeft.
Want hoe dikker hoe beter hij smeert (en minder inwendige lekkage), maar de meer stromingsverliezen je hebt.

Ik gebruik olie met een viscositeit van 32cst bij 40gradencelsius maar ik draai op 60bar.
Als jouw machine op 10bar draait, kun je beter onder de 20cst blijven, om de stromings verliezen klein te houden en nog een beetje power over te houden.

Heb je geen fabrikant van de olie en het exacte type? Dan kun je de viscositeit via internet wel vinden.

hey markioo,

nee, alles is nog hetzelfde gebleven. Jammergenoeg geen tijd gevonden om verder te doen. Spuiten wil ik laten doen. Ik haat het aflakken van een model :-)

De fabrikant van de olie weet ik niet meteen, maar kan ik wel opvragen.

Volgens de bouwer van de pomp+ventielen+cilinders is het beste de olie van Kroon te nemen, de 22/32. Maar, is dit viscositeit 22 of 32?

Groetjes
Nicolas

cat

22 = koude toestand dus visc.dik
32 = warme toestand op bedrijfstemperatuur visc.dunner
maar te dikke hydr olie in het model en de olie komt niet door de leidingen heen,als een soort stroop wat je door een tuinslang wil laten lopen.
de viscovicent van de hydr olie vergelijk je net als van de motorolie in bijv de auto 15w40
bij de koude start is de olie 15 dik en als motor op bedrijfstemp is is de olie dunner 40.
dit is wat mn vader me net vertelde,ik hoop dat u er mee geholpen bent.
met vriendelijke groeten markioo

Hallo Nicolas,

Als je met een lage druk werkt van 12 bar,. dan kan je beter hydro-olie 11-22 of
13-26 werken, want als de olie te dik is pompt dit wat moeilijker rond en wordt alles nogal erg warm, maar ook moet de oliepomp meer werk verzetten bij een lage druk van 12 bar.
Als je met 40 of 60 bar werkt moet de hydr-olie wat dikker zijn, 22-32 of 26-36.

Ik zou geen naaimachine olie gebruiken is niet geschikt voor hydro-olie.

En remolie gebruiken is echt uit den boze, als je lekkage krijgt, lost al je lak op de kraan op en soms worden de afdichtingen aangetast, dus beslist niet doen !!

Succes er mee !

Groetjes Piet,
VOLVO FH 16 660
Volvo ...........ik rol

bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb de olie ondertussen binnen, de 22/32. In het bedrijf zeiden ze me dat, als het te dik bleek, ik er gerust wat diesel mocht doormengen om het te verdunnen.

Is er een bepaalde meet methode om de viscositeit van de olie te meten? Of is het gewoon een kwestie van trial and error.

Ik zal een paar cl maken met een paar druppels diesel erin, om te kijken wat het verschil is.

En anders test ik eerst de 22/32, zien wat t geeft. Of kan ik hiermee iets kapotmaken als de olie te dik is?

Hallo Nicolas,

Met dieselolie moet ook oppassen hoor, dieselolie kan de afdichtingen van rubber aantasten als je te veel dieselolie gebruikt, dan kan je beter Hydro-olie van 11-22 bestellen/gebruiken.

Succes,

Groetje Piet
VOLVO FH 16 660
Volvo..............ik rol

Hallo Piet,

bedankt voor de waarschuwing!!

Ik heb daarnet eventjes getest met een spuit (eentje van het ziekenhuis) om te zien hoe gemakkelijk de olie erdoor geperst wordt, en ik moet zeggen dat het zéér gemakkelijk gaat.

Ik denk dat ik maar gewoon de olie zonder aan te lengen zal gebruiken.

Hopelijk kan ik volgende week testen :-)

grtjs
Nicolas

goeiemorgen,

nog een vraagje aan de deskundigen op het vlak van hydraulica:

is het normaal dat de pomp bij max toerental of 1/2max toerental, er evenveel olie door de leidingen geperst wordt? Ik bedoel hiermee, dat de bewegingen (heffen knikken kippen) niet sneller gemaakt worden bij het opvoeren van het toerental van de pompmotor.

Klopt het dat bij dunnere olie, de bewegingen sneller gemaakt kunnen worden?

In de huidige situatie, als alle 3 de bewegingen samen gemaakt worden, gaat alles ZEER langzaam. Er is niet genoeg debiet.
Straks ga ik dunnere olie kopen!

Hopelijk kunnen jullie me helpen

groeten
Nicolas

Het is de pomp die zowel de capaciteit als de kracht (druk) bepaald. Je cylinders werken op een bepaalde druk, om hun snelheid te maken hebben ze meer volume aan olie nodig. Heb je meerdere cylinders, heb je dus nog meer volume nodig. Ik ben overigens nog niet zo thuis in de hydrauliek, ik weet dus niet met wat voor specificaties je een pomp kan kopen. Maar heb je meer cylinders dan zul je een grotere capaciteit nodig hebben van de pomp om alles op dezelfde snelheid te kunnen laten bewegen. Ik denk niet zozeer dat de dikte van de olie van invloed is. Als hij namelijk meer olie moet pompen, wordt de pomp warmer. Dan wordt de olie ook warmer en zal het dus alleen maar sneller gaan moeten lopen. Of er moet stroop in zitten...

Goh, HTS is best handig! :P

Hallo Nicolas,

De oorzaak dat de machine niet sneller wordt zal waarschijnlijk aan te hoge olie viscositeit liggen. De weerstand is schijnbaar zo hoog dat de stromings weerstand net zo groot is als je ingestelde pomp druk. Bij een hogere spanning pomp de pomp wel meer olie, maar die gaat via je overstort ventiel gewoon weer terug naar je tank, en niet naar je ventielen en cilinders. Naast een dunnere olie is het ook verstandig om de slangen van de tank naar de pomp, van de pomp naar je ventielen en van je ventielen naar je tank (retour) dikker te nemen dan de slangen die naar je cilinders gaat.
Want als je meerdere functie tegenlijk bedient, wordt de olie in je ventielenblok verdeeld over meerdere cilinders (slangen) dus dan moet de toe- en afvoer slang dit wel kunnen verwerken zeg maar.
Vooral de slang van de tank naar de pomp moet ruim bemeten zijn om cavitatie te voorkomen. In deze toevoer mogen ook geen scherpe bochten zitten. Ik weet niet hoeveel olie je pomp nu pompt, maar 4mm inwendig moet de toevoer slang toch wel zijn.

Laatst bewerkt:
Hey Stefaanen Pluis!
Bedankt voor je uitleg alvast.

De opstelling is inderdaad zo dat de slangen van tank richting pomp+ overdrukventiel dikker zijn dan de slangen van ventiel naar cilinder.

Maar, 4mm zeker niet! Eerder een 2 à 2.5mm

De cilinders hebben een inwendige diameter van 11mm, de dunnere slangetjes hebben inwendig diameter van 1.5mm als ik me niet vergis.

De pomp is er eentje van Jung die aangedreven wordt door een brushless motor. Jammergenoeg heb ik geen specificaties van de pomp, maar het is geen kleintje (naar mijn mening)

Gisteren heb ik de leidingen eens vergeleken met die van een maat van me die een kipper met hydraulica heeft. Zijn leiding naar de cilinder is even dik als mijn toevoerleiding tank-pomp.

Stel dat dit het probleem veroorzaakt samen met de olie. Waar kan ik de goeie/juiste nippels + slangen kopen? De nippels hebben M3 voor in de cilinder.
Klopt het dat deze nippels dezelfde zijn als voor luchtdrukdoeleinden?

Eerst eens de olie vervangen door een veel dunnere.

Hopelijk binnenkort beter/goed nieuws!

grtjs
Nicolas

kraan

als ik u was zou ik aan die maat met zn kipper als hij wel goed werkt, vragen wat voor olie hij gebruikt en die eens proberen
groeten markioo

Back