graafmachine bouwen

hoi modelbouwers,
ik speel al een poosje met de gedachte om een graafmachine te bouwen.
Nu ben ik niet in het bezit van een draai en/of freesbank.En aangezien hydrauliek ook best prijzig is,wil ik in de eerste plaats een mechanisch bediende machine bouwen.
Is het mogelijk om de graafarm te voorzien van krachtige servo's of moet ik meer richting spindelassen gaan met vertragingsmotoren?
graag hierover jullie ideen en meningen.

groet Arie

hallo arie,

volgens mij staat er een ander topic met een zelfde soort vraag. kijk anders even alle topics over graafmachines na op de eerste en tweede pagina. het onderwerp is recent nog voorbij gekomen.

als ik me niet vergis werd er een spindel-aandrijving aangeraden.

m.v.g. jordi

hallo Arie,

Servo's zijn minder geschikt, omdat deze als je de knuppel loslaat en de moddenstand gaan staan. zijn ook wel erg snel, en je hebt geen servos van 100kgcm.
Ik zou voor tandheugels of tandwielen gaan. Je bouwt dan een motor reductie kastje in de giek en graafarm, hierachter een haakse overbrenging (geen wormwiel) en daarna nog met een extra solide vertraging die de giek en bak aandrijven. De benodigde onderdelen zijn bij conrad verkrijgbaar. Voor spindels ben ik niet zo voor, omdat het rendement hiervan niet hoog is, en je ook nog wel een beetje snelheid wilt maken.

welke schaal wil je hem bouwen, en welk type?

ik ben me nog aan het orienteren op type,schaal e.d.In de eerste plaatst wil ik me graag zo goed mogelijk laten informeren over de verschillende systemen.
Aan welke vertraging moet ik b.v denken bij de graafarm en welke regelaars moet ik gebruiken.Hebben jullie misschien voorbeelden van eventuele mechanische overbrengingen?

Ik ben er nog niet uit hoe het allemaal moet worden maar ik heb al wel besloten dat de graafarm hydraulisch gaat worden.ik vind het toch meer schaal.
Kunnen jullie me vertellen wat ik zoal nodig ben voor een hydrauliek systeem.
En hoe bepaal je de maat van de cilinders,welke gebruiken jullie?

Ik hoor het graag
groetjes

Hallo Arie,

De cilindermaten kun je van de orginele machine terug berekenen.
Je moet natuurlijk wel eerst weten welke machine (merk en type) je wilt gaan bouwen.
Voor de hydrauliek heb je nodig.
1 Pomp met aandrijfmotor, tank en overdruk ventiel.
2 ventielenblok min 3voudig (Giek, graafarm, en bak)
3 4 cilinders (2 voor giek, 1 voor graafarm,1 voor bak)
4 Slangen, aansluitnippels en olie.

aan te bevelen is ook een olie filter te nemen welke de slijtage deeltjes uit de olie haalt voordat deze schade aanrichten.
Ik neem aan dat je de hydrauliek gaat kopen, hier kan je terecht bij Leimbach of Damitz.
Het is geen goedkope busines, zal wel min 1000 Euro kosten denk ik.

op de eerste plaats wil ik een redelijk sterk gravertje en deze hoeft niet perse meteen schaal te zijn.Vraag:welke cilinders ben ik nodig ?ik zie op de site van leimbach verschillende maten en vroeg me af welke diameter en uitslag (gemiddeld) zijn.
kunnen jullie me een idee geven welke cilindermeten ik nodig ben.
als 2e puntje,welke bouwmaten worden veel gebruikt? 1:16 en 1:14?

Hallo Arie,

Tja, als je echt een sterke machine wilt hebben, heb je aan leimbach of damitz ook niet zo veel. Die werken met maximaal 15bar druk of zo, dus niet echt sterk zeg maar.
Ik weet dat r.o.n. zijn hydrauliek op 40 of 50bar heeft draaien, en heeft dit ook ergens gekocht. zou je hem moeten vragen. Voor de cilinders zult je toch in Duitsland moeten informeren, omdat dit het modelbouw land is. Of een kennis met een draaibank lief moeten aankijken.

De cilinders van mijn 1e graafmachine (dit is een 33tons machine schaal 1:14):
- 2 Giek cilinders zuiger 14mm, stang 9mm en slag 105mm.
- Graafarm cilinder zuiger 16mm, stang 10mm en slag 128mm.
- Bak cilinder zuiger 14mm, stang 9mm en slag 85mm.
Deze machine heeft een pompopbrengst van 0,6l/min en draait met 60bar druk.

Maar ik zou gewoon eens bij een dealer in de buurt langs gaan, en hier om wat folders vragen. Misschien staat er ook nog een echte buiten of in de werkplaats om beter te bestuderen.

Hoi Arie,

Kijk hier eens !

De topicstarter wil zich gaan oriénteren op dit soort dingen ;)
Dit doormiddel van een CNC-draai en freesmachine.

Wellicht kun je met hem iets kortsluiten.
Zijn emailadres staat bij zijn gebruikersgegevens, maar daarvoor zul je wel even een eigen account moeten aanmaken !
Anders is dit niet zichtbaar.

Succes en ben benieuwd :)

Hallo,
echt sterk is natuurlijk leuk maar voor mij geen must.Het wordt mijn eerste machine dus ik hoef niet meteen een vijver te graven.
Maar kun je met leimbach materiaal enigzins in de grond komen of wordt dat al moeilijk?
Wat de cilinders betreft van leimbach zit ik dus met veel keuze.Stel dat ik de grootte aanhou van een bruder machine welke cilinders ben ik dan nodig van leimbach?Ik wil er natuurlijk zoveel mogelijk kracht uithalen maar maakt het uit wat voor lengte de cilinders onderling hebben of kun je ze allemaal gelijk houden.

Arie

graafkraan maken

hallo

ik en een vriend zijn zelf ook bezig met de BRUDER graakraan om te bouwen , deze werkt volledig hydraulisch,

dit is een foto van de graver van men vriend modelbouwer,en ook hij gebruikt de hydraulische cilinders

als ik je een wijze raad mag geven zou ik werken met hydrauliek , dit is meer schaal getrouw en veel leuker om mee te werken ,

ik kan je een adres geven van een nederlands persoon die zelf de cilinders maakt en ook de pompen als ook de stuurventielen ,
ik zelf heb mommenteel al de cilinders en stuurventielen van die persoon en moet zeggen dat ze uitstekend werken

en hydrauliek is echter niet duur als je weet waar je moet gaan

de persoon die ik u vertel verkoopt cilinders , stuurventielen , stuurventiel servo's en de pompen met brushless motor + regelaar , hier even de prijzen

-hydraulische cilinder 35€ per stuk
-hydraulisch stuurventiel (3-weg) 155€ zonder servo's
servo voor stuurventiel 22€ per stuk
-hydraulische pomp met : overdruk ventiel,brushless motor + regelaar 280€

en het pluspunt aan deze cilinders is dat je ze voor alle tioepassingen kan gebruiken want je kan ze inkorten op maat , eens ingekort moet je ze dicht solderen en ze zijn klaar
echt een perfect systeem

ik kan je de gegevens bezorgen via mail , dus me even mailen op : joeri-dc@hotmail.com

grtjes joeri

ik ben het niet zekers maar volgens ik lees op de
duitse forum's is het sinnema hydrauliek,
iemand uit nederland , en ja hoor Piet
jij kan het best gebruiken voor jouw dieptlader
alleen zal de pomp niet zo groot mogen zijn.

Hallo Joeri,

Ik ga alles zoveel mogelijk zelf maken voor de dieplader, alleen ga ik de tandradpomp en de stuurventielen kopen bij Jung.de, maar de cilinders, enz, ga ik allemaal zelf maken.

Bedankt voor jullie reacties,qua hydrauliek moet het wel gaan lukken denk ik.
Als 2e brandende vraag,Hoe maak je een goede draaikrans.

Tja, heb je weer een draaibank voor nodig.
Dus uh iemand lief aan kijken of gewoon bij leimbach kopen.
Een draaikrans is eigenlijk een groot lager met een tandwiel er omheen of er in afhankelijk van het type kraan. het tandwiel zit wel altijd op de onderwagen vast.
Ikzelf gebruik een dunringlager, omdat hier in verhouding met de buitendiameter een groot gat in zit en deze ook niet zo hoog is.

Ik heb inmiddels iemand gevonden die de hydrauliek e.d. kan regelen.dus das geregeld.
Nu heb ik nog wat vragen m.b.t de besturing.

De hydrauliekpomp is voorzien van een regelaar,ik heb ook regelaars nodig voor de aandrijf en zwenkmotor lijkt me.Hoe hebben jullie dit hele gebeuren ingebouwd en hoe verloopt dan de aansturing op de zender.
3 servo's voor de cilinderbediening,gaan die rechtstreeks op de ontvanger of loopt dit ook via de regelaar?Want op het moment dat je een cilinder aanstuurd moet de motor ook draaien toch?

Hallo Arie32

Tip :

Als je nu eens even goed het topic van Stefan bestudeerd : Mijn 2e graafmachine, dan zal jou heel veel duidelijk worden denk ik.
Jou gestelde vragen en nog te stellen vragen worden dan waarschijnlijk beantwoord, want Stefan geeft een uitgebreide beschrijving van de bouw van zijn rupskraan !!

Het bovenstaande is maar een tip hoor, je hoeft mijn advies natuurlijk niet op te volgen hé !!!

hey hallo iedereen

ja tuurlijk wil ik de gegevens hier op het forum plaatsen.
hier het email adres van de persoon die de hydraulische onderdleen maakt :

jursinnema@kpnplanet.nl

onderandere , cilinders , stuurventielen en pompen met brushless

hier alvast de prijzen

cilinder (kan ingekort worden) 35€ per stuk
3-weg stuur ventiel (zonder servo's) 155€
pomp met brushless motor + regelaar en overdruk ventiel 280€

je moet maar vermelden dat je door joeri & nicolas gezonden bent

grtjes joeri

Hallo Arie,
Je kunt de pomp toch gewoon met een schakelaar via de zender in er uit schakelen.
Of je neem de pomp module van Leimbach, deze schakelt de pomp automatisch aan en weer uit. De regelaars voor het rijden en zwenken sluit je toch gewoon op je ontvanger aan. Je moet alleen even informeren of de BEC van de drie regelaars parallel mogen staan, anders moet je van twee regelaars de rode (middelste) draad naar de ontvanger onderbreken.
Je moet wel regelaars nemen met een rem functie erin anders draait hij bij het zwenken zover uit, en loopt hij steeds weg als hij schuin staat.

Back