graafmachine bouwen

hallo

daar ik zelf al ervaring heb met het bouwen van een graafmachine kan ik je de volgende raad geven:

DRAAIKRANS:
om te kunnen draaien zou ik een goede regelaar nemen ,een met een vooruit en achterui functie , ik zelf heb een regelaar van graupner ,deze kan 40amp aan en heeft een piek van 200amp :

BEC:
ik zou gewoon bij elke regelaar de +(rode draad) onderbreken en een apparte BEC steken ,deze kosten 13€ bij FECHTNER MODELLBAU :

FECHTNER-Modellbau , funktions modellbau --> Rc artiekel --> BEC

RIJDEN:
ik gebruik om te rijden zeer kleine regelaars van THOR , deze kunnen 18amp verdragen omdat een graafmachine niet veel moet rijden en veel plaatselijk werkt

FECHTNER-Modellbau , funktions modellbau --> Rc artiekel --> REGLER

POMP:
ik heb momenteel een pomp van SCALE-ART in men graafmachine zitten , deze heb ik ook aan rechtstreeks aangesloten aan de batterij met een schakelaar,in de toekomst komt er de pomp met brushless motor en regelaar in, deze zal ik dan kunnen dienen vanaf de zender doormiddel van een proportionele draaiknop van graupner , zo kan ik de pomp regelen tot de gewenste snelheid en druk,

als je nog vragen hebt wil ik deze zeker beantwoorden

groetjes joeri

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
Even over het verhaal regelaars e.d.
ik heb om te draaien een regelaar nog,alsmede ook 2 regelaars voor de rupsaandrijving.
Ik kan een setje hydrauliek kopen met een brushless motor en regelaar.
Kortom 4 x regelaar + 3 keer servo maakt minimaal dus een 7-kanaals besturing.
Dit snap ik op de BEC na.Wat doet een BEC en hoeveel heb je daarvan nodig en hoe sluit je dat dan aan???

groet Arnold

hallo

ik zal even mijn volledige aandrijving beschrijven en kan je deze ook aanraden om te gebruiken:

rupsaandrijving : 2 x RB200 (motor met reductie 200/1) + 2 x THOR 15 HC (regelaar 18amp)

draaikrans : 1 x RB100 (motor met reductie 100/1) + 1 x GRAUPNER Speed Profi 40R (regelaar 40amp , piek 200amp)

even over de BEC:

de BEC is een stroomvoorziening voor je servo's

er zijn regelaars die een interne BEC hebben , maar ook zijn er die dat NIET hebben

even simpel uitgelegt :

een servo gebruikt bv 600 Mamp en je hebt 3 servo's om je ventielen te sturen dat is dus 3 x 600 Mamp = 1800 Mamp en je regelaar heeft bv een BEC van 1 amp (1000mamp = 1 amp) dan heeft die 800mamp te kort en kan de regelaar dit niet aan en zal hij elke keer na een paar sec. in zen veiligheid gaan of wel doorbranden , dus heb je een externe BEC nodig

ik heb een externe BEC in men graafmachine , deze leverd 5amp en heeft een piek van 8amp wat zeer veel is voor een BEC

een BEC heeft 4 draden , 2 er van gaan naar de + en - van de batterij , de andere 2 draden zijn voorizen van een servo stekker , en deze steek je op een vrij kanaal in je ontvanger en zo krijgt je ontvanger stroom om dan door te geven aan de regelaars en servo's

ik kan je echt aanraden om een externe BEC te nemen , en niet vergeten om dan je rode draad van de servo kabel te onderbreken

ik hoop dat je nu al veel meer weet , als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag

grtjes joeri

Laatst bewerkt:
Back