Graag advies HK450 voor beginner.

Wat wel belangrijk is bij brushed motoren is dat je ze 5-10 minuutjes na elke vlucht laat afkoelen, verlengt namelijk wel de levensduur van zo'n motortje.

Die fout heb ik bij mijn eerste motor gemaakt... 6 lipo's vlak achter elkaar en nooit erbij stilgestaan dat de motor dan wel heel warm wordt... Bij de 2e motor ben ik voorzichtiger geweest, maar deze is nog steeds heel snel versleten. Maar één en ander is misschien ook wel te wijten aan mijn vliegstijl en het nog veelvuldig crashen ;-)
 
Die mCPX BL overweeg ik inderdaad nog als "binnenhuisspeelgoed" voor tijdens slecht weer. Sim is belangrijk, maar soms wil je tussendoor ook wel wat "in het echt" doen.
mCPX BL heb ik ook, maar als "binnenhuisspeelgoed" is die toch wel "overgekwalificeerd", wegens veel te snel en fel, tenzij je een forse binnentuin of zoiets hebt. Anders veel kans dat je meubilair behoorlijke krassen te verduren krijgt. Mijn mCPX-binnenhuis-gebruik beperkt zich tot test-hovers na reparaties (sic). Voor (licht) 3D-werk, waar deze heli toch echt voor gemaakt is, ga ik in de tuin. Voordeel is dat ie wel nog wat wind verdraagt. Zonder expo en op de felste afstelling vraagt ie wel héél snelle reacties. In die zin een ideaal 3D-trainings-toestelletje voor in de tuin (of een indoor hal). Ook nog behoorlijk crashbestendig, zeker als je boven een zachte ondergrond (gras) vliegt.

De mSR is mijn binnenhuisspeelgoedje.

Maar eigenlijk is binnenshuis de sim nog het meest zinvol eens je het beginners-stadium voorbij bent.
 
om even weer terug te komen op de vraag van de topic starter,

al wat wijzer moto?

We kunnen natuurlijk niet in je budget kijken, maar ik zeg altijd.. liever iets meer investeren dan later spijt van je misschien verkeerd geïnvesteerde uitgave.
 
mCPX binnen gaat,
even dekens voor de tafel (benen) hangen,
wel moet je wat kunnen vliegen,

BL motoren leven veel langer,
ik kan me niet herinneren dat bij mij een kapot is gegaan,

de gewone brushed motor van de mCPX
gaat bij mij zo tussen 120 en 250 vluchten mee,
dan is hij op !

nadeel van de BL,
die onderdelen van de mCPX en de lipos kan je niet meer gebruiken, denk ik.

:ontopic: gaat het verder, Uwe
 
Ik wil er absoluut geen veiligheids topic van maken, maar wil toch even zeggen dat binnen vliegen zeker niet aan te raden is, met geen enkele heli, gezien dat de topic starter een beginner is. Dan bedoel ik in de huiskamer

Lijkt me goed om daarmee te wachten tot je goed kunt vliegen, als het eigenlijk al een optie zou moeten zijn.
 
Ik ben zelf ook bezig met het bouwen van een HK-450 pro. Achteraf wel een beetje spijt dat ik geen combo kit van Align heb aangeschaft. Ik weet niet precies hoeveel de HK mij nu gekost heeft, maar voor iets meer had ik volgens mij een Align kunnen hebben. Vanavond zal ik mn uitgaven eens bij elkaar optellen.

Let wel, hiervoor heb ik eerst ervaring opgedaan met andere helis. Een paar weken coaxiaal, daarna de Blade 120SR (FP) en vervolgens de Blade MCP-X BL (CP). Dit alles gestart in mei dus heel ervaren ben ik ook nog niet.
 
maarja of je nou belt of tube neemt naar de staart, tja daar zijn de meningen over verdeeld las ik al wel her en der op het forum.

moet nog even uitzoeken wat nou de verschillen tussen de sport en de pro versie zijn.

Als je goed leest, zijn de meningen niet zo verdeeld hoor over een tt of snaar ;-)
Beginners = snaar.
tt kan wel, maar waarschijnlijk strip je wel een aantal tandwielen aangezien dit gewoon echt niets kan hebben.
Deze zijn nl niet gebouwd om snoeischaar te spelen..

De meningen zijn wel ernstig verdeel over fbl of not to fbl
de mening over fbl zonder stabilisatie is bij de meesten toch wel hetzelfde: niet doen..
Terwijl dit ook gewoon mogelijk is, en gewoon erg leuk is om te vliegen. Doe je dit op een 450, is het wel ernstig aan te raden al enige ervaring te hebben..

De pro of sport, Dat zijn 2 compleet andere ontwerpen.
de sport is een doorontwikkelde versie van de oudere typen.
Zo heb ik bv een 450 SE v2, deze is ong. 6 a 7 jaar oud.
De opvolgende versie was de sport, daarna is de Sport v2 gekomen.
ongeveer tegelijk met de sport is de Pro gekomen.

De pro is ontwikkeld met de 3d vlieger in het achterhoofd.
De sport is gewoon een doorontwikkeling van een goed vliegend ontwerp..
De framedelen van een sport passen bij nl nog steeds bij mij in de heli. Op kleine dingetjes is deze wel anders, maar de grote lijn is hetzelfde.


Met het maken van de keuze is wel van belang dat de Sport ook gewoon alles kan. Pro is een ander ontwerp, en is door het frame etc handiger in 3d dingen. Maar de sport doet ook gewoon alles wat je ertegenaan gooit..
Keuzes keuzes keuzes :mrgreen:
 
om even weer terug te komen op de vraag van de topic starter,

al wat wijzer moto?

We kunnen natuurlijk niet in je budget kijken, maar ik zeg altijd.. liever iets meer investeren dan later spijt van je misschien verkeerd geïnvesteerde uitgave.

Ja,

Denk dat ik er wel uit ben.
Ik ga gewoon eens kijken of ik nog een combo op de kop kan tikken van de Align 450 Sport, maar dan met Flybar.

Als deze nergens meer te koop is, neem ik de FBL-versie en bouw ik hem om naar Flybar. Budget vind ik niet zo belangrijk, maar heb nog wat andere hobbies die ook wel wat kosten.

Eerst maar eens een zender scoren voor Sim. Zat te denken een een Spektrum DX 6i

@Student: Je begon over de aanschaf van een tweedehands. Goede optie, zal zeker eens kijken, maar in de begin van de thread heb ik wel aangegeven dat het mij meer om het bouwen en knutselen gaat dan om het vliegen zelf. ;).

Iedereen nogmaals bedankt voor de geleverde input en de input die nog gaat volgen. Ben hier zeer blij mee. Top !
 
nieuw is altijd leuker..

Maar een tweedehands is zeker niet minder werk..
ten eerste MOET hij voorgevlogen worden. je wilt niet weten hoeveel mensen een klappertje maken, alles een beetje recht trekken en hem dan als nieuw en ongebruikt verkopen.
"altijd in de schuur gestaan" en het oude omatje, je kent het wel.
Als hij niet vliegt, kun je niet zien of de electronica goed werkt.. En doe kan erg duur zijn
"nieuwe" heli's met een paar emmers reservedelen vind ik ook altijd wat eng. kom er dan gewoon voor uit dat je wel s een klapper hebt gehad.. waar heb je anders die emmer onderdelen voor nodig?

en iedere 2e hands heli moet gewoon uit elkaar voor je hem in gebruik neemt.
Dus volledig.. alles los..
lagertjes checken, evt vervangen
assen checken op rechtheid
en weer in elkaar.

Dus eigenlijk zelfs meer werk, met een risico dat de vorige eigenaar wat dingen verziekt heeft.

Maar de prijs hoort dat weer goed te maken..
 
Dus, ook voor mij weer een hoop nuttige info ... Thnx :-)

persoonlijk zou ik zelf niet zo snel een 2e hands model nemen.
ik vind het leuker om een doos open te trekken met allemaal zakjes en onderdeeltjes en dat netjes op te bouwen tot je eigen heli.
 
Laatst bewerkt:
...een tweede hands heli moet je door een ervaren vlieger laten checken :shock:,

jij zelf weet niet of dat alles maar goed zit of fout,
waar moet speling, war mag niet, ...

en dan kan dat wel,
maar als de prijs niet zo belangrijk is,
koop een 450er Rex met paddelstang,
niet als :n00b: al beginnen met ombouwen,
leer eerst hoe een gewone uitziet,

suc6, Uwe
 
dat begrijp ik wel Uwe,
Ook een zelf gebouwde zou ik eerst door een meer ervaren piloot laten checken.

Ik heb alleen weinig vertrouwen in heli's die soms te koop staan maar er een beetje slordig uitzien en beschadigde onderdelen.
Dan gaat m'n voorkeur toch echt uit naar een nieuwe, omdat je dan ook zeker weet wat er met je heli gebeurt.

Uiteraard zijn er ook 2e hands modellen te koop die ik best aan zou durven, maar die komen van piloten die ik daar wel op durf te vertrouwen gezien hun vlieg kunsten en assortiment aan heli's.
 
heelemaaaal met eens @Sven75:

soms lees ik "nooit gecrasht, maar canopy heeft een schuur"
trouwens: zou ik zelf geen heli verkopen, die mij 100 % bevalt,
ik wil niet zeggen, dat ik alleen heli's verkoop die kapot zijn,
ne ne:
maar toch heb ik eens een gecrashte heli verkocht,
omdat ik hem niet meer wilde opbouwen,
dat heeft de nieuwe eigenaar gedaan, voor weinig geld (zeer weinig)
en heeft nog plezier aan !

Ik koop mijn nieuwe project(en) nieuw,
ik wil ook zelf meepraten, b.v. hoe loop ik een 8 cc nitro in , of zo
en als het te duur is, moet ik wachten, tot ik het geld heb.
Mijn mening.

Groet, Uwe
 
er zijn ook genoeg mensen die een heli bouwen, en het niet aandurven om hem omhoog te gooien. en dus verkopen.
Er zijn er ook die gewoon wat ruimte op de plank willen
Of mensen die de financien nodig hebben
Of de categorie die zich gewoon heeft vergist in het type/model, en er dus achtergekomen is dat de heli niet voor hun is.

Maar je weet vooraf natuurlijk niet wat voor vlees je in de kuip hebt.
en voor een beginner is het helemaal moeilijk te bepalen of een heli goed is..
 
Kijk @Student:

dat bedoelen wij ook,
en het is een verschil,
als ik een heli van een (bekennt) forum lid koop,

of een tweede hands heli op MP koop.

Verder is niks mis met tweede hands,
ik heb ook eens een zenoah gekocht voor onder 100 €
waar een nieuwe bij Vario ... kost.
En was het alleen voor onderdelen.

Groet, Uwe
 
ne ne:
maar toch heb ik eens een gecrashte heli verkocht,
omdat ik hem niet meer wilde opbouwen,
dat heeft de nieuwe eigenaar gedaan, voor weinig geld (zeer weinig)
en heeft nog plezier aan !

Groet, Uwe


En in kan melden de hij er nog steeds veel plezier aan beleeft. ;-)
 
En in kan melden de hij er nog steeds veel plezier aan beleeft. ;-)

Leuk om te horen,

staat die eens te koop ?? ha ha ha

Groet, Uwe

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een HK450GT aangeschaft, elektronica zit er niet bij, ik ben daar dus vrij in. Om te leren vliegen heb ik een gebruikte KDS waarmee ik waarschijnlijk eerst aan de kabel ga. Ben nu eerst flink op de sim bezig.
Als ik het goed begrijp kan mijn HK dus wel in de container??
Wat is, de elektronica buiten beschouwing gelaten, nu echt het probleem?
Ik bedoel; wat is het belangrijkste om te modificeren zodat de heli in ieder geval veilig is?

Hoor het graag.

Groet, Rick.
 
Hoi Rick,

ik zou maar kijken, wat andere gebruikers hebben,
ik zelf heb in de 450er (Align) die Align servos gebruikt,
liefst die M servos met metal gear set.

Trouwens Kristof:

mijn statistieken zeggen , dat de 450er de meesten vlieguren bij mij gehad heeft,
stond tot 'n jaar geleden nog op plaats 1.

Nu is het
1.Benzinetrainer
2.T Rex 600N
3.T Rex 450
(4. T Rex 250)

groet van Uwe
 
En boutjes die "spontaan afbreken" van de rotor bladen houders, zijn die niet gewoon te vervangen door boutjes van Align? Of maak ik nu een hele domme opmerking?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top