Graag een blik op mijn ontwerp

Hallo,

Ik wil een airboat gaan bouwen naar eigen onwerp. Dit is echter mijn eerste eigen ontwerp en pas mijn tweede modelbouwproject (1e was een vliegtuigje). Daarom wil ik vragen of jullie je deskundige blik op mijn ontwerp kunnen werpen aangezien ik vast een hoop over het hoofd heb gezien.

Goed, de kielbalk, van 4 mm dik multiplex, 600 mm lang:
kiellh0.jpg

Dan de spanten er op, wederom 4 mm dik multiplex, de spanten zijn 400 mm breed:
spantenzw8.jpg

De hele boel verstevigen met balsa balkjes van 10*10 mm:
balkenqq2.jpg

Wat schotten om de drijvers van 'het ruim' te scheiden:
schottenlv2.jpg

Vervolgens het volgende inbouwen:
- Brandstof tankje
- Elektrisch brandstofpompje
- Twee servo's (sturen en gas geven)
- Ontvanger
- Accu
- Twee schakelaars (één voor de ontvanger en één voor de pomp)

Het brandstofpompje pompt de brandstof naar een buffertank ter hoogte van de motor (deze komt op een frame op deze romp te staan) , een overloop op de buffertank gaat weer naar de gewone tank.
binnenwerkzf1.jpg

Nog een detail plaatje:
detailskp8.jpg

Het midden gedeelte wordt afgedekt met een plaatje multiplex waarop het frame met de motor komt. Hiervan heb ik de exacte plek nog niet bepaald omdat het misschien nodig is om daarmee het zwaartepunt nog te beinvloeden.

De rest wordt dicht gemaakt met balsa plaatjes. Daarna wil ik alles in een laagje epoxy zetten om het water dicht te maken.

Zelf heb ik nog de volgende vragen:

- Misschien ver gezocht, maar is het nodig om de tank over de breedte te verdelen in meerdere tanks vanwege het vrije vloeistof oppervlak?

- Moet ik de drijvers zo veel mogelijk in waterdichte compartimenten indelen, zodat bij een lek niet alles vol loopt. Of moet ik juist loggaten in de schotten maken omdat hij altijd wel ergens zal lekken en ik hem dan na het varen via een plugje leeg kan laten lopen?

- Moet ik de drijvers zo veel mogelijk leeg laten in verband met gewicht besparing, of opvullen met bijvoorbeeld piepschuim, mocht de boot lek raken dan loopt ie minder vol.

Graag reacties op mijn ontwerp en mijn vragen, alvast bedankt.

Marten

Marten,

Wow!!!!!!
Als ik ooit nog eens een eigen ontwerp scheepje wil, dan neem ik contact met je op.
Ziet er zeer goed uit hoor!
Ben benieuwd in welk programma je dit gemaakt hebt.
half maandje op het forum, dussss WELKOM!!!

Waarom zet je er geen electro motoren in? scheelt je een hoop ellende met de milieu-freaks.
Waterdicht...kwestie van goed in de epoxy zetten, en testen in de badkuip.
Zou ze niet vullen met piepschuim, als er al ergens een lek optreed kun je door dat piepschuim helemaal nergens meer bij.
Had ik al gezegd dat het geweldige "tekeningen" zijn?

Greetings,
Luit

Laatst bewerkt:
Bedankt,

De tekeningen zijn gemaakt in Google Sketchup, verreweg het eenvoudigste 3D tekenprogramma dat ik ken.

Er is een gratis versie en een betaalde versie te downloaden. De betaalde versie heeft veel meer export mogelijkheden en kun je acht uur gratis proberen. Ik maak het model in de gratis versie, vervolgens gebruik ik de betaalde versie om het model te exporteren naar Autocad formaat. Met autocad kunnen dan eenvoudig werktekeningen worden gegenereerd.

De reden dat ik voor brandstof kies is ten eerste dat ik daarvoor alle spullen nog heb van mijn vliegtuigje, ik ben maar een arme student moet je begrijpen en alleen wat hout en lijm is lekker goedkoop :P. Daarnaast vind ik brandstof mooier :D.

Marten,

Ook van mijn kant nog een welkom hier op het forum.
Die plaatjes zijn echt super!
Kun je er ook dubbel gekromde vlakken mee maken? Ik zag dat de stringers aan de zijkant gekromd lopen. Je romp loopt echter dubbel gekromd (ook nog in de andere richting) Als dat kan, kun je hiermee mooi je schepen tekenen!

Van airboats heb ik niet zo veel kennis. Ook brandstof heb ik nooit mee gewerkt. Nadeel van brandstof is nl. dat je er nier overal mee mag varen (vervuiling van het water door brandstof ed) Ook het lawaai aspect heeft zijn invloed. Het geluid van een hoogtoerige brandstof motor wordt niet door iedereen gewaardeerd.

In ieder geval succes met je project. Naar de plaatjes gezien zal dat wel een leuk ding worden.

Wim

Marten,

Kun je er ook dubbel gekromde vlakken mee maken? Ik zag dat de stringers aan de zijkant gekromd lopen. Je romp loopt echter dubbel gekromd (ook nog in de andere richting) Als dat kan, kun je hiermee mooi je schepen tekenen!

Wim

Is mij nog niet gelukt, alle balkjes zijn inderdaad enkel gekromd (naar binnen, beneden of naar boven). Ik heb geprobeerd ook de huid er op te maken maar vanwege de dubbele kromming aan de voorkant is dat me nog niet geheel gelukt, vandaar dat ik daar ook geen plaatje van heb.

Marten,

Ik ben nu (hier op het werk) even een van onze tools in GSU aan het zetten. Ik moet zeggen dat het best leuk werkt. Je hoeft geen kennis van allerlei zaken te hebben om een echte 3D tekening te maken.

Jammer van die dubbel gekromde vlakken. Dat zou het helemaal afmaken!

Nu terug naar jou airboat. (We vervuilen je topic nu alleen maar)

Wim

Hoi Marten

Dat ziet er gelikt uit. Zeer mooi met dat progama. Maar meschien toch klein min puntje. Om dat jij er ook om vraag.

Ik zou toch een beetje de gewicht verdeelling in de gaten houden. Wat ik zo zie is dat er veel gewicht van achteren komt te zitten. En ik denk dat er niet op zit te wachten, als de wind eronder slaat dat die dan op zijn kop licht.

Maar het is een mooi ontwerp

Ik zou toch een beetje de gewicht verdeelling in de gaten houden. Wat ik zo zie is dat er veel gewicht van achteren komt te zitten. En ik denk dat er niet op zit te wachten, als de wind eronder slaat dat die dan op zijn kop licht.

Klopt, ik hoop met het gewicht van de motor het een beetje te kunnen compenseren. Anders is ook de ruimte tussen de voorste spanten vrij voor eventuele ballast, dat had ik er misschien bij moeten zetten inderdaad.

In iedergeval bedankt.

Marten,

Ik vervuil je draadje toch nog maar een keertje.
Ik ben even aan het zoeken geweest in de te importeren bestanden. Eentje daarvan is een Aston Martin DB9. Die heeft veel dubbel gekromde vlakken. Onderstaand 2 voorbeelden:
db91mn7.jpg

En hetzelfde, maar dan vanuit een ander standpunt:
db92dp8.jpg

Zoals je kunt zien zou er wel iets mogelijk moeten zijn.

Wim

Nou ik heb gevonden hoe je met google sketchup dubbel gekromde vlakken kunt maken.

Je kunt in de preferences de sandbox tool aanzetten waarmee je 'organische' vormen kunt maken. Je tekent de contouren, die selecteer je en drukt op een knop, en er wordt een vlak tussen de kromme lijnen gemaakt.

Verde bedankt voor de reacties op mijn ontwerp, kennelijk is er niet veel op aan te merken. Ik ga gelijk beginnen!! (nouja, als ik weer geld heb dan)

Die mogelijkheid ga ik eens opzoeken Marten.
Ikzelf dacht er aan de randen via
Edit > Edge > soften
te verzachten.
Jou mogelijkheid is wellicht beter.

Wim

Back