Graag hulp bij propkeuze.

Hoi,

ik heb deze motor:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-30 1400Kv / 470w $30.40
op mijn Telemaster zitten. Hij lijkt nu vliegklaar, maar een statische test geeft me 20 ampere bij vol gas, op 3S, dus net over 200 Watt. Da's niet veel voor een 1,5kg toestel, en de motor moet 450 Watt kunnen leveren. Er zit nu een 9x5 prop op, ik wil dus naar iets groters, streven ligt rond de 400W. Maar ik wil niet 398.573.894 verschillende props bestellen. Hoe bepaal ik welke geschikt zal zijn? Of heeft iemand ervaring met een (soort-)gelijke motor en toepassing, die een goed advies heeft? Overigens klopt er geen jota van het kV getal van 1400, dat ligt eerder rond de 900 of zo. Geen idee of dat belangrijk is, maar ik meld het maar even.

Alvast bedankt,

Hugo

Hugo,

Gebaseerd op de ervaring die bij UH genoemd staan, denk ik dat je of niet goed meet, of je hebt een verkeerd gelabeld exemplaar. Dat is mij ook een keer overkomen bij UH. Ik zou de motor in dat geval terugsturen.
Als terugsturen er niet in zit, en de meetmethode betrouwbaar is, raad ik je (gebaseerd op voor 400 watt) een APC E 9x7,5 aan.

Bij 450 watt vermogen kun je voor rustig vliegwerk een APC sport 11x5 nemen, en voor het snellere werk een APC sport 10x7.

Vincent

Je vroeg trouwens hoe je dit doet.

Drive Calculator

Installeer en open programma, klik op "custom" boven motoren, en kies de "345x90 7Y1400 Colorado" motor. Da's namelijk een 100 gram 1400 kV motor. Over het algemeen geven motoren die qua gewicht en motorconstante identiek zijn, dezelfde resultaten.

Kies vervolgens een 3S accu die lijkt op jouw accu, een regelaar die lijkt op jouw regelaar, en ga vervolgens experimenteren met props...

Dank voor je reacties! Ik denk wel dat ik de juiste motor heb, hij is qua maten en gewicht conform opgave. Het aantal kV is inderdaad bij veel anderen ook lager dan opgegeven, maar dat vind ik voor mijn toepassing niet zo erg. Mijn Watt's Up meter geeft bij mijn andere modellen wel logische getallen, dus die geloof ik wel.

Dank voor de link, ik ga er morgen eens mee stoeien. Zaterdag prop-shoppen, moet even een goed gemiddelde tussen koppel en snelheid vinden.

Hugo

470W voor een motortje van 90 gram is wel wat stug, of ligt dat aan mij...?
Normaal gesproken reken je met 3Watt per gram, 4 Watt per gram is al heel behoorlijk en geeft 360W.
Als het een 1400kV motortje is zou ik persoonlijk de spoed niet (veel) vergroten (Telemaster vliegt toch niet echt snel?) maar wel de diameter voor meer trekkracht. Bijvoorbeeld 10x6?

Veel van die Turnegy SK's geven rond de 5Watt per gram. Ik heb er net een paar berekend, en de andere die ik al heb (op de Funtana) doet dat ook. Telemaster is inderdaad een slome trainer, een 10x6 is zeker het proberen waard.

Hugo

nogmaals lees de revieuws bij hobbycitty. Ik ben bang dat je nu de kat in de zak hebt met die motor in de telemaster.

Ik vlieg de Telemaster overigens een heel klein beetje overpowered met 800+ watt en een 14x4 prop....... net niet prophangen, ja volgas blijft hij effe hangen, maar dat is het dan ook maar daar is het een trainer voor. Met bijna 3 kilo gewicht is hij dan ook niet echt licht gebouwd.

Hoi,

ik heb deze motor:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-30 1400Kv / 470w $30.40
op mijn Telemaster zitten. Hij lijkt nu vliegklaar, maar een statische test geeft me 20 ampere bij vol gas, op 3S, dus net over 200 Watt. Da's niet veel voor een 1,5kg toestel, en de motor moet 450 Watt kunnen leveren. Er zit nu een 9x5 prop op, ik wil dus naar iets groters, streven ligt rond de 400W. Maar ik wil niet 398.573.894 verschillende props bestellen. Hoe bepaal ik welke geschikt zal zijn? Of heeft iemand ervaring met een (soort-)gelijke motor en toepassing, die een goed advies heeft? Overigens klopt er geen jota van het kV getal van 1400, dat ligt eerder rond de 900 of zo. Geen idee of dat belangrijk is, maar ik meld het maar even.

Alvast bedankt,

Hugo

Ik denk dat je er gewoon een te lichte prop op hebt staan, en daarom niet de waardes haalt die je wil.

De 1400 vs 900.. die 1400 is een 'ideale situatie' getal, dus met de juiste prop en zonder verliezen. Nu is dit wel een erg groot verschil maar het is bij electro eigenlijk altijd zo dat je de opgegeven kV of RPM/v waardes niet haalt.

Je kunt dus bv. niet zeggen.. deze motor is 1000kV en ik zet er 11 volt op dus moet ie 11.000 toeren draaien. In werkelijkheid zal dat eerder in de buurt van de 9000 liggen.

Wat mij verbaast.. jij zegt met een 9*5 prop op 20A uit te komen bij 3s, terwijl er in de gebruikerservaringen op hobbycity meerdere mensen staan die beweren met die prop op iets rond de 33A uit te komen.. misschien een maandagochtend model?

Welk merk/type prop gebruik je nu? En dan een heel onbenullige vraag, excuses als je dat vervelend vind, maar, zit die prop er ook goedom op?

@Hezik: geen probleem dat je het vraagt, hoor! Ook ik kan stomme fouten maken (dat bewijs ik regelmatig). Maar in dit geval niet, de prop zit goed om. Het is een el-cheapo zwarte plastic prop van HC, ik ga dit weekend bij de LHS eens wat APC-E's proberen. Dat zal denk ik ook wat winnen in efficiency.

@Theo Coenen: ik gok dat jouw Tele ook ietsje groter is dan de mijne, als hij 3 kg weegt. De mijne weegt 1,5 kg en heeft een span van 1.400mm. Als jij met 3kg en 800W bijna kan prophangen, zal de 400W voor mijn 1,5kg ook wel voldoende zijn, denk ik.

Ach ja, het zal wel een combinatie van maandagochtendmotor en slechte prop zijn. Bij mijn Funtana won ik ook een redelijke puist amperes toen ik van el-cheapo zwart plastic prop naar een Xoar Beechwood ging, met 'gelijke' maat. Maar ja, ik had alles tegelijk bij HC besteld, dus dat wist ik nog niet. Gelukkig kosten de props geen dr*l.

Hugo

29.61A bij volgas, prop APC-E 11x5.5. Op een haar na 300W (accu bijna leeg, dus voltage gaat naar beneden). De motor blijft koud ondanks dat het een statische test is (dus geen koelwind door voorwaardse snelheid). Ik denk dat ik met deze eens probeer te vliegen. Hij voelt behoorlijk krachtig. En groter kan dus nog.

Ergo, er klopt weinig van de specs, maar het moet zeker kunnen vliegen.

Hugo

Net even geprobeerd (in de woonkamer!): Volgas moet ik 'm aan z'n staart naar beneden houden, hij trekt dus (net) meer dan z'n eigen gewicht. Lijkt me voldoende voor een trainer. Misschien dat ik ooit nog een 12x6 of11x7 erop probeer. Maar eerst maar eens vliegen, als het eindelijk eens een beetje lekker weer wordt...

Hugo

Ey, ik had zojuist een eureka moment! Nee, ik zat niet in een overstromend bad, conform de legende, maar ik kreeg mijn bestelling van HC binnen voor mijn T6. En daar had ik een ESC programming card bij gekocht. Toch maar even de instellingen van deze ESC testen. En wat denk je? Low timing. Even verzet naar Middle, et voilà: 368 Watt! Kijk, wat een settinkje hier en daar al niet doet. Daarnaast start de motor nu veel mooier, eerst was het een nogal abrubte schok. Dit is echt een verbetering.

Laatst bewerkt:
Ah.. een gevalletje RTFM dus.. want denk dat die regelaar ook in te stellen was geweest zonder progcard, dmv. stickposities ;)

Mooi dat het nu wel werkt EN dat het motortje dus toch lijkt te doen wat ze beloofd hadden.

Misschien nu nog weer eens die 9*5 proberen?

Bijna. Hij is inderdaad met de sticks te programmeren. Maar in de manual staat dat de timing op Middle staat, fabrieks-af. Dat blijkt nu niet waar. Ik houd de 11x5.5 er maar op, die 368 Watt valt ruim binnen het toelaatbare. Ik ga zo ook nog even 'High' timing proberen, weten we meteen wat dat doet.

Hugo

Hoppa, High timing: 403 Watt. Rest slechts de vraag; waarom zitten die andere timing modes erop, en kan het kwaad het ding op High timing te gebruiken?

Hugo

Back