Graag hulp bij rotorhead afstelling

Paar dagen terug, me heli gecrasht, feathring shaft krom,
en 2 servo's, heb alles nu weer gemaakt, alleen als ik 1a2 graden pitch op midstick, afstel, dan kan mij swash niet meer naar beneden, ik snap er niks van ik heb me heli nu wel vliegend, alleen er klopt niks van,
hier een foto
om het wat duidelijker te maken,
ik heb niet aan de linkjes van de kop zelf gezeten,
zie iemand meschien wat ik fout heb gedaan?

Gr Nico

7hfhdfc.jpg

Heb je de kop uit mekaar gehaalden de linkjes soms verwisseld?
Je paddels moet je ook omdraaien moeten met de draai richting mee.

Je hebt je servo-armpjes niet gecentreerd teruggeplaatst op je servo's. Bij midstick moeten je servo-armpjes precies 90 graden (=level) op de linkjes staan, dus exact vlak.

Horen de mixer armen ook niet level te staan met elkaar?
Heb pas sinds 2 dagen een heli hoor maar iedereen die het heeft over afstellen zegt dat dat zo hoort volgens mij, dit zijn dus de armen direct boven de swashplate die ik bedoel. Ik heb het idee dat je swash veel te laag staat? Daardoor krijg je niet genoeg travel naar beneden over je main shaft.

Please correct me if I'm wrong.

Horen de mixer armen ook niet level te staan met elkaar?
Heb pas sinds 2 dagen een heli hoor maar iedereen die het heeft over afstellen zegt dat dat zo hoort volgens mij, dit zijn dus de armen direct boven de swashplate die ik bedoel. Ik heb het idee dat je swash veel te laag staat? Daardoor krijg je niet genoeg travel naar beneden over je main shaft.

Please correct me if I'm wrong.

Yep, als de servo-armen level gemonteerd worden, zullen de mixerarmen level staan en de swashplate hoger.

Je hebt je servo-armpjes niet gecentreerd teruggeplaatst op je servo's. Bij midstick moeten je servo-armpjes precies 90 graden (=level) op de linkjes staan, dus exact vlak.

Als ik dat doe dan kom ik niet uit op 0 graden pitch,
ik zal het morgen nog is proberen,

iedergeval bedankt voor de reakties hoop dat ik eruit kom

ik weet niet of dit mag maar ik ga hieronder een linkje plaatsen die verwijst naar een pagina op een heli forum in de USA, op deze pagina staan een héle hoop tutorial filmpjes van Finless(Bob) die zéér uitgebreid(visueel) en duidelijke uitleg geeft over het afstellen van heli's.

het enigste wat je moet kunnen is goed engels verstaan ;)

bij deze :
Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak

Hoi,

als eerste natuurlijk de beste wensen voor 2010.

Als je hulp nodig hebt en meer therorie wilt over het afstellen van een heli. Kijk dan eens op mijn site www.pitch-play.nl.
Ik probeer aan de hand van een duidelijke presentatie en daarna kun jij onder mijn begleiding jou heli afstellen.
Het doel ik dat je na de workshop met voldoende kennis naar huis gaat om zelf een heli goed af te stellen.

Ik hoor het wel.
Groeten
Roel

@ Jaeneke en anderen.
Zolang er geen persoonlijk financieel belang is bij het posten van linkjes heeft het MBF er weinig problemen mee.

Is er wel een persoonlijk voordeel uit te halen, en wordt er weinig aan de vraagstelling of het topic op zich bijgedragen, dan verzoeken wij meestal mensen bijv. een reclamebanner aan te vragen en mededelingen en nieuwtjes te posten in de SPONSORCORNER van dit forum.
Voor meer aanvullende info kan daarover contact worden opgenomen met de forumbeheerder.

Grt,
Eric

@ Jaeneke en anderen.
Zolang er geen persoonlijk financieel belang is bij het posten van linkjes heeft het MBF er weinig problemen mee.

Is er wel een persoonlijk voordeel uit te halen, en wordt er weinig aan de vraagstelling of het topic op zich bijgedragen, dan verzoeken wij meestal mensen bijv. een reclamebanner aan te vragen en mededelingen en nieuwtjes te posten in de SPONSORCORNER van dit forum.
Voor meer aanvullende info kan daarover contact worden opgenomen met de forumbeheerder.

Grt,
Eric

Ok, bedankt, doe het idd alleen maar om de mensen te helpen...(is moeilijk om de reglementering hieromtrend exact te weten als je actief bent op een tiental andere fora's ;) )
en commerciele dingen horen idd ergens anders thuis, sowiso.

Ben zelf ook aktief op veel fora :), en heb er enorm veel opgestoken van de hobby.
Soms krijg je goede info en soms wat minder goede.
De filmpjes van Finless bob zijn geweldig goed.
Zeker een aanrader om die allemaal eens te bekijken!

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
heb nu de armpjes haaks gezet, op de linkjes
en een andere kop erop gezet, maar nu heb ik dus 10 negatieve pitch
op midstick, ik word er helemaal gek van, kan het niet aan de afstelling van de kop zelf liggen?
knsdjbq.jpg

Heb nu eindelijk de afstelling beter gekregen,
heb de 2 linkjes van de swash naar de flybarcage, of hoe je dat ook noem..
een heel stuk naar buiten gedraaid, en kom nu op -1 negatieve pitch midstick,
dus nog even fijnstellen, morgen. hoop dat me heli straks weer perfect is
maar toch vreemd dat de heli eerst correct werkte, meschien hebben de linkjes nooit haaks gestaan...

Gr Nico

Nog iemand die zo vroeg op is =-)

Staat je swash nog steeds net zo laag als op je laatste foto?
Deze moet volgens mij wat meer omhoog staan. Kom je zo niet in de problemen als je je throttle helemaal naar beneden zet en je andere stick rond beweegt, raakt hij dan niets anders aan onderop je main shaft? Om hem hoger te zetten moet je volgens mij alle linkjes vanaf je servo verlengen totdat je swash halverwege tussen de mixerarmen staat en hij zowel bij full throttle en bij 0 throttle niets raakt als je je rechter stick ronddraait.

Niet opgeven je moet even het truuckje door krijgen met heli's volgens mij. Het is steeds weer een beetje de ene kant op en dan weer de andere kant op. Heb je de filmpjes van finless Bob al eens gekeken? Zeker de Basics zijn erg belangrijk en CCPM filmpjes (2 stuks) wil je zeker kijken.

Groetjes Edwin

Laatst bewerkt:
Hey Nicola

Gaat die wat ziet er wel mooi uit op de kds,ik heb nog geen servo besteld ben nog eerts aan het leren hooveren of beter gezegt van de grond af te krijgen gisteren wel met me kds geprobeerd een dag daarvoor een belt aan gort gevlogen ik blijf dit ook even volgen kijken hoe je het oplost kan ik ook weer wat van leren succes verder.

gr edwin

Op zich is een kop afstellen niet zo heel moeilijk, je moet alleen een beetje logisch nadenken.

Je begint door je pitch stick van je zender in je midden te stellen.
Dan stroom op de heli, dan armpjes van de servo op 90 graden van de hoofdas. (normaal zeg je 90 graden op de servo zelf, maar jouw kds heeft de servo`s iets anders staan)

Je begint dus van onder naar boven te werken, en je wilt dat alle armpjes feitelijk in het midden staan van de weg die ze kunnen afleggen. Dit doe je door de ballinkjes te verdraaien.

Van de servo`s naar boven. Linkjes zo verdraaien dat de swash in het midden staat van de weg die hij kan afleggen.

Dan de control levers, die net boven de swash zitten, die horen op 90 graden te staan.

Dan de mixingarms, die horen ook op 90 graden te staan van de hoofdas, dus horizontaal met de flybarcage.

En daarna zorgen dat je bladhouders op 0 graden uitkomen.

Wel belangrijk om te weten is dat jouw zender ook daadwerkelijk een lineaire pitch curve heeft !!!!!

Volgens mij heeft de originele kds zender alleen in de idle up een lineaire - en in de normale mode een iets andere pitch curve. kijk daar eens naar.

Nogmaals, belangrijk is dat je alles zo afstelt zodat alle armpjes en dergelijke, evenveel naar beneden als naar boven kunnen bewegen.

Als je nu de bladen 0 graden hebt staan, kun je kijken naar de max positieve en max negatieve pitch.

Isdit niet in orde, dan moet je de waardes in je swashmenu van de zender voor `pitch` hoger en lager stellen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel geluk en als je er niet uitkomt schroom dan niet en vraag het hier.

We zijn er om elkaar te helpen.

Groetjes

remon

bedankt voor de reakties
en jhrrerkers bedankt voor je heldere uitleg ;)

hey edwin, nou ik ben er zelf ook nogniet uit,
ik heb nu de linkjes van de swash naar de flybar cage zover gedraaid dat ik
1a2 postieve pitch krijg op midstick, met de armpjes op de linkjes haaks
maar me heli heb nu met optoeren veel last van negatieve pitch en gaat pas bij bijna volgas de lucht in, ik heb nu echt geen idéén meer waar het aan kan liggen zal straks wel een filmpje ervan maken

gr Nico

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reakties
en jhrrerkers bedankt voor je heldere uitleg ;)

hey edwin, nou ik ben er zelf ook nogniet uit,
ik heb nu de linkjes van de swash naar de flybar cage zover gedraaid dat ik
1a2 postieve pitch krijg op midstick, met de armpjes op de linkjes haaks
maar me heli heb nu met optoeren veel last van negatieve pitch en gaat pas bij bijna volgas de lucht in, ik heb nu echt geen idéén meer waar het aan kan liggen zal straks wel een filmpje ervan maken

gr Nico

Je hebt hem wel in idle up mode gezet toch voor het afstellen?
Ik praat even over een Belt CP v2, weet niet of dat voor jou heli en ontvanger ook zo geldt. So anyone please correct me if i'm wrong. Je stelt je servo's/linkjes in in Idle up mode, midstick.
Je start je heli in principe (weet niet of dit voor jou heli ook geldt) in de normale modus op, waardoor je met de throttle beneden begint met de pitch die je had op midstick in idle up. Dus in jou geval 1a2 positive pitch en bij full throttle ga je dan naar je maximale pitch bij de Belt CP iets van 10a12 graden positief. In principe kom je dan niet in negatieve pitch terecht. Als je hovert/vliegt kun je hem pas overschakelen naar Idle up mode. Zodat de onderste helft van je throttle range de negatieve pitch geeft en de bovenste helft de positieve pitch range. In jou geval kleine afwijking omdat jij bij midstick al een paar graden positieve pitch hebt. Veel mindere heli's gaan hun tandwielen opvreten als je start in Idle up.

Als dit helemaal niet op jou van toepassing is omdat je dat eigenlijk al wist, en er echt iets helemaal niet klopt aan je heli, dan kun je het als niet geschreven beschouwen. =-)

heb alles in throttle hold gedaan, curves heb ik ook allemaal het zelfde ingesteld,
bij throttle hold en normal mode en idle up. behalve geen gascurve bij throttle hold naturuulijk

zie hier een filmpje die ik net heb gemaakt
JeS6T2Pm-58[/media] - pitch problem.mpg

heb dus 1a2 graden midstick
maar de heli heb erg veel last van negatieve pitch bij optoeren

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Maak je geen zorgen, na volgende week Zaterdag weet je precies hoe het gaat en vertel ik je alle tricks...

Het is allemaal niet zo moeilijk als je maar de goede volgore aanhoud.
Ik zie je volgende week

Groeten

Back