Graag info over paar modellen ????

Hallo,

Ik ben dit jaar eigenlijk voor eerste aan vliegen. Vlieg met Trex 600 en dat gaat erg goed.
Nu wil ik een brandstof heli erbij en wel eentje waar ik voorlopig goed mee uit de voeten kan.
Ik zoek een heli die zowel als beginner maar ook door gevorderde kan worden gevlogen.
En dit zijn optie`s waar ik aan denk.

Raptor 50 of 90 verschil behalve grootte?
Futura contest 90 OS 91 motor
Vario Skyfox SX 11.5 cc Rossi
------------------------------------------------
De vario is de heli waar ik naar neig...dan een 90er heli en dan de raptor 50.. Maar mss kan ik beter anders kiezen?? ik ben benieuwd of iemand ervaring met deze heli`s heeft.

Vast bedankt Gr Jan

Welke kun je me aanbevelen?

ga voor een raptor 50, prijs kwaliteit uitstekende keuze en uiterst stabiel en betrouwbaar, de mijne heeft er nu 20 liter + opzitten en loopt als een plaatje ;-)

;)Als je echt een duurzame heli wilt, kies dan de Vario, kost wat, maar je hebt ook wat. Ik heb naast de Vario ook een Raptor gehad, ik vond het een drama in vergelijking met de Vario. Wil je voordelig lekker vliegen is de Raptor natuurlijk ook een prima keuze. Zo ! vaag genoeg ?

ga voor een raptor50 wat een beest.
maar ik heb vanmiddag ook de trex600 nitro gezien.
je kunt al een raptor goed koop krijgen via marktplaats.
mijne heb ik er ook vandaan.

En wie kent de futura contest? Behalve Arie;)
BTW, thanks voor reaktie`s ..en graag nog meer.
De Raptor 50 lijkt me tof maar ik heb al Trex 600(electro) Dus lijkt
me leuker om maatje groter te kopen....

hallo jandeman
ik denk dat je het beste af bent met een trex 600 n.
dit vanwege dat een raptor 50 al een beetje een ouder model is . niets mis mee , hij heeft zich bewezen als een prima heli , maar de trex 600 is een jaar of 2 uit , en is meer de 'norm ' , waardoor de onderdelen overal te krijgen zijn .
de trex zou meer power moeten hebben dan een raptor , aangezien ze dezelfde aandrijflijn hebben , maar de raptor zwaarder is .
ikzelf ben ooit begonnen met een vario skyfox . een prima degelijk stuk vakwerk , maar wel met een prijskaartje . bovendien heeft een vario een beperking als het gaat om lichtvoetigheid , hij is niet erg geschikt voor 3d moves.
de futura is al een oud beestje , waar onderdelen al wat moeilijker worden .
just my 2 cents

Hallo Jan,

Ik heb reeds een verhouding met Robbe heli's..
Een Futura op zich is een beste heli, echter zijn bepaalde delen soms niet meer verkrijgbaar. De standaard tail pitch slider is niet meer te koop, een upgrage is dan wel weer voorhanden.
Delen die ik nodig heb bestel ik bij Alex van RCMarket uit Belgie.
En ... waar een wil is is een weg, er is zijn veel Robbe onderdelen te koop op Ebay duitsland (http://modellbau.shop.ebay.de/Hubschrauber-/23638/i.html?_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282 of Ebay amerika http://toys.shop.ebay.com/Airplanes...bbies&_mspp=&_pcats=220&_trksid=p3286.c0.m282
Een veel gangbaarder nitro kist voor deze tijd is wat al eerder genoemd is de Trex.
In nitro of electro. De laatste vlieg ik ook mee. Een heerlijk ding... :0)
Om op de Futura terug te komen.. als 2e heli is tie prima!
Vlieg ermee als je wat meer ervaring hebt en mocht er wat mee gebeuren.. ben je niet gelijk zonder heli.
Want je hebt je Trex nog! :0)

Succes!

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Leuk al die ervaringen;) Ik denk nu aan een raptor 90..Vario skyfox se ook nog niet uit hoofd,maar de trex 700 nitro komt ook in beeld :D
Ik laat zeker weten een bericht achter als de keus bepaalt is,....

jan houdt er wel rekening mee dat je voor de prijs van een nieuwe vliegklare vario , je 2 trex en kan kopen , alsook , dat een 90'er size heli , bijna 2 maal zo duur is als een 600 formaat .
mvg ferry

jan houdt er wel rekening mee dat je voor de prijs van een nieuwe vliegklare vario , je 2 trex en kan kopen , alsook , dat een 90'er size heli , bijna 2 maal zo duur is als een 600 formaat .
mvg ferry

Heb een Trex 700 N aangeschaft. Volgende week ophalen..
Ik ben benieuwd :)

ga voor een raptor 50, prijs kwaliteit uitstekende keuze en uiterst stabiel en betrouwbaar, de mijne heeft er nu 20 liter + opzitten en loopt als een plaatje ;-)

Euhm....

Mijn eigen SkyFox Cub heeft het pas na naar schatting 350 liter en acht jaar vliegschool gebruik (en vier daaruit resulterende crashes) opgegeven. Reden: drijfstanglager kapot. De rest van de heli is nog prima, en met een andere motor, zou hij nog jaaaaren mee moeten kunnen.... (ook voor les-gebruik)

Als het lichtvoetig moet zijn moet je inderdaad geen SkyFox hebben. Als het lang mee moet gaan zonder nare storingen en defecten, dan is het wel een optie....

Qua prijs: voor een vliegklare SkyFox met 11.5 cc Rossi ben je wel meer kwijt als voor een vliegklare T-rex 600N of 700N, maar toch echt niet twee keer zoveel hoor.....

Maar de T-rex 700N schijnt ook héél erg goed te zijn, en op zich ben ik best wel onder de indruk van de T-rexen in het algemeen. Goeie keuze dus. Veel plezier ermee!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
skyfox

En :D ook een Vario skyfox sx gekocht. Ik kon het niet laten en volgens mij voor nette prijs.
Nu kan ik voorlopig vooruit ;)
Dank voor jullie info

Grtz Jan

Mijn eigen SkyFox Cub heeft het pas na naar schatting 350 liter en acht jaar vliegschool gebruik (en vier daaruit resulterende crashes) opgegeven. Reden: drijfstanglager kapot. De rest van de heli is nog prima, en met een andere motor, zou hij nog jaaaaren mee moeten kunnen.... (ook voor les-gebruik)

Als het lichtvoetig moet zijn moet je inderdaad geen SkyFox hebben. Als het lang mee moet gaan zonder nare storingen en defecten, dan is het wel een optie....

Qua prijs: voor een vliegklare SkyFox met 11.5 cc Rossi ben je wel meer kwijt als voor een vliegklare T-rex 600N of 700N, maar toch echt niet twee keer zoveel hoor.....

Maar de T-rex 700N schijnt ook héél erg goed te zijn, en op zich ben ik best wel onder de indruk van de T-rexen in het algemeen. Goeie keuze dus. Veel plezier ermee!

Groet, Bert[/QUOTE]

das mooi jan , 2 helis is een mooie luxe !!

@ brutus ; nou een vario skyfox kost al 700 ofzo , dan moeten er nog bladen bij en een vario motorset van pak-em-beet 500 ofzo . daar kun je wel 2 600's voor up and running hebben .

das mooi jan , 2 helis is een mooie luxe !!

@ brutus ; nou een vario skyfox kost al 700 ofzo , dan moeten er nog bladen bij en een vario motorset van pak-em-beet 500 ofzo . daar kun je wel 2 600's voor up and running hebben .

Nou, je moet de prijzen niet gaan overdrijven natuurlijk.

Een standaard SkyFox kun je in Nederland hebben voor 650 , en dat is inclusief bladen. Een motorset kost je 360 Euro en daarvoor heb je een 11.5 cc Rossi, die bere,- en beresterk is, en tevreden met 0% Nitro en 15% olie.

Daarmee hou je inplaats van 1200 Euro om twee Rexen uit te rusten, nog maar 1000 Euro over.

Ik denk dat je daar geen twee T-rex 600 met een met Rossi vergelijkbare kwaliteit motor, fatsoenlijke uitlaat, en bladen (T-rex 600 komt bij mijn weten NIET met bladen) voor hebt, al zal het wellicht niet echt veel schelen.

Maar dit soort dingen is en blijft een beetje een welles-nietus spelletje.
Het is en blijft een beetje korte termijn denken met die zogenaamd hoge aanschafprijzen van Vario, want er staat meer tegenover dan alleen de zo veelgeprezen duitse degelijkheid: ik denk dat iedere gemiddelde "aziatische heli" vlieger met zijn hobbykamer vol reserveonderdelen zou schrikken van het kleine beetje spares wat ik maar heb liggen (een paar kogellagers en wat ball-links hoofdzakelijk), en ik hou er drie les-heli's mee aan de gang....
Geen 30% Nitro nodig (gewoon 0%) dus geen 10 Euro (of meer) per liter, maar gewoon 3,25. Alleen van die besparing al, kan ik over de levensduur van de lesheli's gerekend, (plm 2400 Euro) een nóg duurdere VARIO kopen, met zender, servo's en al....

Al met al gaat het dus gewoon nergens over, en is prijs geen argument.
Prestaties, zoals 3D geschiktheid bijvoorbeeld, wél, als dat je ding is, en daarin is de T-rex inderdaad véél beter. Daar doe ik niet moeilijk over.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
bert , ik heb een nieuwe skyfox gevlogen toen ik net begon , en dat zijn de prijzen van toen blijkbaar .
ik kijk net even op de variosite , en een skyfox kost kaal zonder motor en bladen inderdaad 650 . een rossi motor kost inderdaad 300 euro , maar daar moet nog een speciale vario krummer en uitlaat bij . dat gaat je minimaal over de 100 euro kosten .
bladen erbij , uiteraard vario bladen , ook 100 .
mooi , 1200 euro onderweg , en nog geen electronica .
gyro +5 of 6 servos , en je zit minimaal aan 1500 a 1600 voor hij vliegklaar is .

hierrr Fast Lad Performance kun je voor 827 euro een vliegklare trex scoren inclusief electronica , aandrijving en bladen .

welles nietes of niet , zo liggen de feiten .
ikzelf heb 2 nieuwe vario's gehad , een skyfox evolution en een extreme . het enige wat ik extreme vond waren de prijzen .

de extreme heb ik geprakt , de complete staart met alle onderdelen was verrot , alsook de bladen en canopy . de onderdelen koste al meer dan een nieuwe bouwdoos .[het hele mechaniek incl elecro waren intakt]

ik snap niet helemaal waarom je zegt dat prijs geen argument is , aangezien jy ook veel van vario weet , kun je toch niet ontkennen dat een vario onevenredig duur is , mede ook omdat we het hier 'maar ' over een 60er hebben he .

het 0% nitro argument gaat toch ook niet op , je kan middels een loterle carb elke heli perfect op 0 % laten lopen , heeft niets met vario te maken .

ik heb honderden vluchten gemaakt met al mijn helis die ik heb [ en gehad heb ; raptor 50 , trex 600 , skyfox , extreme , henseleit nt , henseleit mpxlv91 , protos , trex 450 ] en slechte helis zitten er niet meer bij tegenwoordig . dus onderdelen op voorraad hebben zoals jy zegd dat dat typish zou zijn voor een aziatische heli , is gewoon onzin . bijna alle heli's zijn bulletproof tegenwoordig .
iets wat mij bij vario tegen de borst stoot , is dat ze bijvoorbeeld een os61 motorset aan de man proberen te brengen voor 549 euro . een 10 cc motortje inclusief uitlaat is dat .
daar koop ik 2 os 91 motoren voor voor mijn 90ers , en dan houd ik nog geld over .

mvg ferry

Hoi Ferry,

Nou, ik zal het je zeggen:
Ten eerste, voor 650 Euro heb je een heli inclusief bladen. Dus motorset en electronica erin, en vliegen.
Ten tweede, de motorset is compleet, met uitlaat, bocht etc etc
(en ik heb er hier maar vijf staan hoor, in diverse uitvoeringen, ik weet echt wel waar ik over praat)
Als je een heli flink prakt, word alles duur, dat moet je buiten beschouwing laten. De enige opmerking die ik hier over kan maken is dat ik, toen ik 15 jaar geleden ongeveer overstapte van Hirobo Shuttle, naar Vario, ik sindsdien nog nooit zo goedkoop gecrasht ben. De japanse onderdelen waren destijds véél duurder (en veel minder stevig) dan de Vario onderdelen (staartbuis shuttle 60 gulden, staartbuis Vario, 25 gulden, prijzen van 15 jaar terug, dat wel....). In die tijd crashte ik nog regelmatig.

Ik weet niet wat jij koopt en waar jij het koopt, maar ik was voor een motorset voor de Cubs, (Rossi 53 inclusief bocht, uitlaat, koelfan, tec etc) origineel Vario, 235 Euro kwijt. De losse motor kon ik nergens onder de 190 Euro vinden, en voor het verschil kon ik ook nergens een (desnoods goedkope merkloze) bocht plus uitlaat vinden. We hebben nu zeker drie Rossi 11.5 motorsets aangeschaft, en de prijs is een beetje afhankelijk van of het voor een SkyFox of een X-treme is, maar zit ruim onder de 400 Euro en is COMPLEET met uitlaat, bocht en ander klein grut.

Maar het grootste voordeel is gewoon dat de Rossi's waar normaal gesproken een Vario standaard mee uitgerust worden, gewoon 0 Nitro gebruiken, en op de levensduur van de heli scheelt je dat al een komplete heli inclusief electronica aan verminderde brandstofkosten. (En dan moet je niet aankomen met een Lotterle carb, want die kosten niks????)
Of een motor op 0 nitro wil draaien heeft overigens niet zoveel met de carburatie te maken hoor, zonder nitro lopen de meeste motoren gewoon warm, en dat zit hem in de motorconstructie, niet de carburatie. Als dat zo was, zou Lotterle een fortuin moeten verdienen, en tot nog toe zie je die dingen relatief zelden.... Sterker nog, dan zouden er motorfabrikanten standaard Lotterle gan gebruiken, want een reductie van 70% in de brandstofprijs is nu eenmaal een keihard verkoopargument. Ik geloof niet zo in dat fabeltje....
Ik draai een vliegschooltje, en met een japanse heli en de bijbehorende hoge nitrobehoefte en onderdelenprijzen, MOET ik gewoon hogere lestarieven hanteren. Dat is niet anders, en ik kan daar niks aan doen
(en ter indicatie, ik reken dit al ongeveer 8 jaar achter elkaar, ieder jaar terdege door, want ik wil ook gewoon lessen bieden tegen de laagst mogelijke prijs)

Ik denk dat je een beetje onterecht de brandstofkosten achterwege laat, en de crashkosten erbij betrekt. Wil je de crashkosten toch erbij betrekken, dan komt nog om de hoek kijken dat een Vario modulair opgebouwd is, en je dus alleen de kapotte onderdelen vervangt. Bij veel japanse heli's moet je soms ook niet-beschadigde onderdelen vervangen, omdat vanwege het geïntegreerde ontwerp in combinatie met ontwerpwijzigingen, soms je niet beschadigde onderdelen niet meer bruikbaar zijn. Ik heb met de shuttle tot twee keer toe dingen in de aandrijflijn moeten vervangen die niet kapot waren, alleen maar omdat de frameplaten gewijzigd waren en de lagers etc niet meer pasten, een keer een hele hekrotor weg kunnen flikkeren omdat het huis kapot was en de boel zodanig gewijzigd dat ik niks meer kon gebruiken, en zo gaat dat maar door.

Ik heb hier ook een X-treme staan, en als ik die "prak" zijn de kosten vergelijkbaar met het prakken van een SX of EVO (staart plus onderdelen zijn nl identiek) en dat heb ik twee jaar geleden gedaan, als ik het me goed herinner, was de schade toen rond de 150 Euro, echt wel iets minder dan de nieuwprijs van de bouwdoos. Want hoe jij een alu hekrotorhuis zodanig prakt dat het niet met een paar tientjes weer draaiend te krijgen is, is me een beejte en raadsel. Er zit blijkbaar nogal verschil in prakken.... De kap weet ik niet, die heb ik nog niet kapot gehad. Al geef ik grif toe dat de kapjes van de Cub's al belachelijk duur zijn. Een beetje tape doet echter wonderen, en de kunststof is lijmbaar. Moet je met een Raptorkapje eens proberen....

Ik heb op zich geen zin in en wellus-nietus discussie, of en pro en contra Vario (dus stom dat ik er dan wel op inga:confused:).
Ik heb mijn redenen om met dat spul te blijven vliegen, en anderen hebben hun redenen om met wat anders te gaan vliegen.
Mijn hoofdreden is dat op de lange termijn, Vario goedkoper vliegt en betrouwbaarder is, nog steeds. Al worden de aziatische heli's wel steeds beter, zonder meer.
Tweede reden is voor mij de enorme betrouwbaarheid, en het geringe onderhoud (wat ook mee gaat tellen als je er een stuk of vijf in bedrijf moet zien te houden). Derde reden is de enorm snelle onderdelen levering. Zelfs onderdelen op bijvoorbeeld de beurs in Dortmund besteld, BINNEN 24 uur in huis, zijn dingen die ik erg kan waarderen. Je moet realistisch blijven, ook dat heeft zijn prijs.

Nogmaals, ieder moet voor zich weten waar hij mee wil vliegen, maar ik zie het als instructeur ieder seizoen opnieuw: een "Aziaten-piloot" in het beginstadium vliegt regelmatigde aanschafprijs van een Vario voorbij aan onderdelen, een Vario-piloot vliegt gewoon. Dan heb ik het niet over totaalcrashes, daarbij gaat iedere heli kapot, ik heb het over de "lulligheidjes" zoals kantelende heli na een wat onvoorzichtige landing en dergelijke. Een Vario kan daar wat beter tegen. De dingen die mijn lesheli's tegenkomen als ik een leerling moet leren een heli aan de grond te zetten, daar zou ik geen enkele Raptor, T-rex of dergelijke graag aan bloot willen stellen. De Cubjes houden dat jaar in jaar uit gewoon vol. Blijkbaar zit er behoorlijk verschil in bulletproof en bulletproof.

Maar het maakt niet uit, je moet gewoon vliegen waar je happy mee bent!

Groet, Bert

brutus , inderdaad , ; 'gewoon vliegen waar je happy mee bent '
ik heb de prijzen van de vario site , dat zijn ook de prijzen die de nl importeur hanteerd .
ik kocht mijn onderdelen en heli's toen [2005] bij van lent [importeur] , flycam , en hobma in elst .
allen hanteren de door mij aangegeven prijzen . [motorset bij flycam =549 euro]
maargoed , laten we er maar geen ruzie om maken ;]
ik snap je opmerking over brandstof niet . dat jy met 0 % wilt vliegen snap ik , maar dat kan elke heli . een os is minder happy zonder nitro , maar daar kun je een loterle carb voor kopen . dus dat is toch niet merkgebonden ?

qua crashkosten heb ik andere ervaringen . na een hele flinke boomstrike , was de staart van de heli afgeslagen , en het heckhuis van de staart .
ik kon toen niet anders dan ALLE onderdelen op de tekening op te schrijven van de staart naar achteren toe .
er was geen compleet heckhuis oid te krijgen , gewoon elk onderdeeltje los . [aldus de winkel waar ik toen kocht ]
maargoed , als jy zegt dat dat nu anders is , dan is dat mooi , en dat werd tijd ook .

mvg ferry

edit , ik las over je loterle opmerking heen .
hoezo moet ik ' niet aankomen met een loterle ' en 'want die kosten niets ' nou brutus , een hyper 50 + loterle = goedkoper dan een skyfox aandrijving , dus hoezo moet ik daar niet mee aankomen ?

Laatst bewerkt:
Hier nog een Vario-freak ! Ik ben ook met gebakkies begonnen en ook door schade en schande aan mijn hedendaagse vliegkunsten gekomen. Crashen is altijd duur, maar op een gegeven moment leer je vliegen en ga je voor kwaliteit.
Crashen doe je dan niet meer zo vaak ;) Zo heb ik 5 jaar lang zeer intensief gevlogen met een Vario Jet_Ranger, zonder ook maar iets te hebben vervangen aan het mechaniek, totdat de motor versleten was.

Welliswaar : een motor voor een Vario, kun je beter niet bij Vario kopen, tenzij je graag teveel geld uitgeeft. Die motoren zijn prima verkrijgbaar voor normale prijzen.

Hoi Ferry,

Ruzie is uiteraard niet de bedoeling, en dat heb je ook niet snel, daarvoor is het uiteraard allemaal te triviaal :D

Ik weet echt niet wat je voor een hyper 50 plus Lotterle betaalt, maar ik weet wel dat als ik die koop, ik inderdaad een uitlaat, bocht, koelfan etc erbij moet scharrelen, voor losse onderdeelprijzen (=duur, dat ontken ik niet). Maar ik betaalde bij Flycam gewoon 235 Euro voor de motorset Rossi 53, en dat is monteren en gaan. Heb je ook 1.95 pk bij 19000 toeren....
Die prijs haal ik niet met een losse uitlaat, bocht, koelfan en een Hyper 50 + Lotterle, of zo'n Hyper 50 moet onder de 120 Euro zitten, en een Lotterle moet 25 Euro kosten....
Je moet natuurlijk ook wel in gedachten houden, dat een motorset alleen zin heeft bij een nieuwe heli. Heb je uitlaat, bocht etc allemaal al (omdat je een versleten motor vervangt bijvoorbeeld) ja, dan koop ik natuurlijk ook gen complete set.

Maar ik begrijp de prijzen die jij en Rheli noemen niet zo goed: Vorig jaar is er bij ons nog een motorset voor de MD-900 aangeschaft (OS 70, zimmermann uitlaat, bocht, klein spul) origineel Vario en gewoon bij Flycam, niet rechtsstreeks of via goedkope adresjes, en die kostte 450 Euro, bij ange na niet de 500 tot 550 Euro die jullie noemen. Vertel me niet dat je een losse OS, bocht en Zimmermann uitlaat voor minder koopt.
Ook de motorset voor de EC135 (Rossi 11.5 cc, bocht, Zimmermann uitlaat, klein spul) zat via het zelfde adres gewoon onder de 400 Euro. Nogmaals, tenzij de prijzen het afgelopen jaar scherp omhoog gegaan zijn, weet ik niet hoe jullie aan die bedragen komen.

Een Zenoah via Vario? Die is dik 200 Euro duurder als bijvoorbeeld eentje van Tony Clark (en die zijn al prijzig). Maar hij is wel gemodificeerd, (o.a. uitgeboorde pistonpen) en laat die modificaties maar eens door om het even welke motorrevisiewerkplaats doen, en je bent heel wat meer kwijt. In een trainer gaat het prima met een motor van Tony clark, maar in een schaalbak is het wel het verschil tussen een goed vliegende heli, en een heli die uit elkaar trilt vanwege onbalans of afslaat vanwege verkeerde carburatie.

Verder bedoelde ik met die opmerking over Lotterle, dat niet iedere motor alleen maar met een andere carb goed met 0% nitro gaat lopen. Reden: hoe minder Nitro, hoe kritischer een motor word qua afstelling. Een OS met een drie naalden carb is toch aardig goed en precies instelbaar, en krijg je niet echt goed lopend op 0%. Een Rossi heeft een ronduit gezegd armzalig instelbaar carburateurtje, maar loopt uitstekend op 0% nitro, en de afstelling is volledig onkritisch. Kortom, er moet meer aan de hand zijn dan alleen de carburatie om een motor goed op 0% nitro te laten lopen, want als het alleen maar de carburatie zou zijn, zou iedere fabrikant zijn carbs zo bouwen dat de motoren met 0% uit de voeten kunnen. Het zal vast beter gaan met een Lotterle, dat hoor je mij niet zeggen. En ik krijg mijn OS-sen ook echt wel draaiend met 0% Nitro zónder Lotterle, maar echt van harte gaat het niet, het blijft kritisch en het loopt beduidend warmer als een Rossi. Het verhaal Lotterle is naar mijn idee net zoiets als die diesel-conversie kits, waarvan beweerd word dat je er iedere motor probleemloos mee op (model)dieselbrandstof kunt laten draaien. Daar geloof ik ook niet in, dan had de fabrikant van die motor dat zélf wel gedaan. Ik ben in het werkzame leven met zuigermotoren in de ruimste zin van het woord redelijk bekend, en heb vaker modificaties gezien om van de ene brandstof naar de andere om te kunnen schakelen (hoofdzakelijk van diesel naar zware stookolie en VV) en ik ben beroepsmatig de mening toegedaan dat het geschikt zijn voor een bepaalde brandstof niet alleen zit in het systeem wat die brandstof de motor in werkt, maar dat de gehele motor specifiek op een brandstof ontworpen is qua materiaalkeuze, toleranties en timing, compressieverhouding etc etc. M.a.w. een motor waarvan de fabrikant zegt dat ie een bepaald percentage nitro nodig heeft, zul je ook met een andere carburateur, nooit vlekkeloos op 0% kunnen laten draaien, het zal altijd wel het ene of het andere compromis opleveren.

Wat dat hekhuis betreft: ik kan me haast niet voorstellen dat je een Alu hekhuis zo weet te beschadigen dat er niks meer mee aan te vangen is.
Ik heb tot nog toe nog niet meer schade voor elkaar weten te krijgen dan een paar gestripte tandwielen, een kromme uitgaande as en een kapotte pitchbrug. Alles bij elkaar wellicht 6 tientjes wat de herotor betreft. En daarvoor was het nodig om hem achterover met de staart naar beneden verticaal de grond in te parkeren. Met tailstrikes is het me nog nooit gelukt om meer kapot te krijgen als de buis plus holle as.
Maar ik weet niet beter dan dat het hele Alu hekrotorgedeelte vanaf de introductie ook als komplete eenheid te krijgen is geweest als upgrade voor de oudere modellen (geen flauw idee wat die dan kost overigens....). Want als je hem als losse onderdelen gaat samenstellen, wordt het inderdaad wel érg duur ja. Denk dat je je daar een beetje hebt laten tillen eerlijk gezegd. Want voor zover ik weet is het bij Vario altijd al mogelijk geweest om losse onderdelen, maar ook komplete bouwgroepen zoals rotorkop, main gearbox, hekrotorhuis compleet etc etc te bestellen....

Nogmaals, gewoon vliegen wat je het meeste trekt, en waar je het beste gevoel bij hebt....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back