Hoi Ferry,
Nou, ik zal het je zeggen:
Ten eerste, voor 650 Euro heb je een heli inclusief bladen. Dus motorset en electronica erin, en vliegen.
Ten tweede, de motorset is compleet, met uitlaat, bocht etc etc
(en ik heb er hier maar vijf staan hoor, in diverse uitvoeringen, ik weet echt wel waar ik over praat)
Als je een heli flink prakt, word alles duur, dat moet je buiten beschouwing laten. De enige opmerking die ik hier over kan maken is dat ik, toen ik 15 jaar geleden ongeveer overstapte van Hirobo Shuttle, naar Vario, ik sindsdien nog nooit zo goedkoop gecrasht ben. De japanse onderdelen waren destijds véél duurder (en veel minder stevig) dan de Vario onderdelen (staartbuis shuttle 60 gulden, staartbuis Vario, 25 gulden, prijzen van 15 jaar terug, dat wel....). In die tijd crashte ik nog regelmatig.
Ik weet niet wat jij koopt en waar jij het koopt, maar ik was voor een motorset voor de Cubs, (Rossi 53 inclusief bocht, uitlaat, koelfan, tec etc) origineel Vario, 235 Euro kwijt. De losse motor kon ik nergens onder de 190 Euro vinden, en voor het verschil kon ik ook nergens een (desnoods goedkope merkloze) bocht plus uitlaat vinden. We hebben nu zeker drie Rossi 11.5 motorsets aangeschaft, en de prijs is een beetje afhankelijk van of het voor een SkyFox of een X-treme is, maar zit ruim onder de 400 Euro en is COMPLEET met uitlaat, bocht en ander klein grut.
Maar het grootste voordeel is gewoon dat de Rossi's waar normaal gesproken een Vario standaard mee uitgerust worden, gewoon 0 Nitro gebruiken, en op de levensduur van de heli scheelt je dat al een komplete heli inclusief electronica aan verminderde brandstofkosten. (En dan moet je niet aankomen met een Lotterle carb, want die kosten niks????)
Of een motor op 0 nitro wil draaien heeft overigens niet zoveel met de carburatie te maken hoor, zonder nitro lopen de meeste motoren gewoon warm, en dat zit hem in de motorconstructie, niet de carburatie. Als dat zo was, zou Lotterle een fortuin moeten verdienen, en tot nog toe zie je die dingen relatief zelden.... Sterker nog, dan zouden er motorfabrikanten standaard Lotterle gan gebruiken, want een reductie van 70% in de brandstofprijs is nu eenmaal een keihard verkoopargument. Ik geloof niet zo in dat fabeltje....
Ik draai een vliegschooltje, en met een japanse heli en de bijbehorende hoge nitrobehoefte en onderdelenprijzen, MOET ik gewoon hogere lestarieven hanteren. Dat is niet anders, en ik kan daar niks aan doen
(en ter indicatie, ik reken dit al ongeveer 8 jaar achter elkaar, ieder jaar terdege door, want ik wil ook gewoon lessen bieden tegen de laagst mogelijke prijs)
Ik denk dat je een beetje onterecht de brandstofkosten achterwege laat, en de crashkosten erbij betrekt. Wil je de crashkosten toch erbij betrekken, dan komt nog om de hoek kijken dat een Vario modulair opgebouwd is, en je dus alleen de kapotte onderdelen vervangt. Bij veel japanse heli's moet je soms ook niet-beschadigde onderdelen vervangen, omdat vanwege het geïntegreerde ontwerp in combinatie met ontwerpwijzigingen, soms je niet beschadigde onderdelen niet meer bruikbaar zijn. Ik heb met de shuttle tot twee keer toe dingen in de aandrijflijn moeten vervangen die niet kapot waren, alleen maar omdat de frameplaten gewijzigd waren en de lagers etc niet meer pasten, een keer een hele hekrotor weg kunnen flikkeren omdat het huis kapot was en de boel zodanig gewijzigd dat ik niks meer kon gebruiken, en zo gaat dat maar door.
Ik heb hier ook een X-treme staan, en als ik die "prak" zijn de kosten vergelijkbaar met het prakken van een SX of EVO (staart plus onderdelen zijn nl identiek) en dat heb ik twee jaar geleden gedaan, als ik het me goed herinner, was de schade toen rond de 150 Euro, echt wel iets minder dan de nieuwprijs van de bouwdoos. Want hoe jij een alu hekrotorhuis zodanig prakt dat het niet met een paar tientjes weer draaiend te krijgen is, is me een beejte en raadsel. Er zit blijkbaar nogal verschil in prakken.... De kap weet ik niet, die heb ik nog niet kapot gehad. Al geef ik grif toe dat de kapjes van de Cub's al belachelijk duur zijn. Een beetje tape doet echter wonderen, en de kunststof is lijmbaar. Moet je met een Raptorkapje eens proberen....
Ik heb op zich geen zin in en wellus-nietus discussie, of en pro en contra Vario (dus stom dat ik er dan wel op inga

).
Ik heb mijn redenen om met dat spul te blijven vliegen, en anderen hebben hun redenen om met wat anders te gaan vliegen.
Mijn hoofdreden is dat op de lange termijn, Vario goedkoper vliegt en betrouwbaarder is, nog steeds. Al worden de aziatische heli's wel steeds beter, zonder meer.
Tweede reden is voor mij de enorme betrouwbaarheid, en het geringe onderhoud (wat ook mee gaat tellen als je er een stuk of vijf in bedrijf moet zien te houden). Derde reden is de enorm snelle onderdelen levering. Zelfs onderdelen op bijvoorbeeld de beurs in Dortmund besteld, BINNEN 24 uur in huis, zijn dingen die ik erg kan waarderen. Je moet realistisch blijven, ook dat heeft zijn prijs.
Nogmaals, ieder moet voor zich weten waar hij mee wil vliegen, maar ik zie het als instructeur ieder seizoen opnieuw: een "Aziaten-piloot" in het beginstadium vliegt regelmatigde aanschafprijs van een Vario voorbij aan onderdelen, een Vario-piloot vliegt gewoon. Dan heb ik het niet over totaalcrashes, daarbij gaat iedere heli kapot, ik heb het over de "lulligheidjes" zoals kantelende heli na een wat onvoorzichtige landing en dergelijke. Een Vario kan daar wat beter tegen. De dingen die mijn lesheli's tegenkomen als ik een leerling moet leren een heli aan de grond te zetten, daar zou ik geen enkele Raptor, T-rex of dergelijke graag aan bloot willen stellen. De Cubjes houden dat jaar in jaar uit gewoon vol. Blijkbaar zit er behoorlijk verschil in bulletproof en bulletproof.
Maar het maakt niet uit, je moet gewoon vliegen waar je happy mee bent!
Groet, Bert