Grand Hauler

Discussie in 'Model truckers' gestart door stoomertje, 16 jan 2020.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Even voorstellen ik ben niet nieuw op het forum, wel hier. Mijn interesse gaan vooral uit naar de logging steam industrie in Amerika. Maar nu ook bezig met het maken van een stoomkoets la Mancelle. En de La Nouvelle, gemaakt door Amédée Bolle rond 1890 de La Nouvelle is al reeds af
    (Zie stoomforum) verder als je op stoomkoets zoekt bij YouTube kun je ook meer zien van mijn logging steam industrie. Ik heb onder andere ook de Lombard Steam Log Hauler staan , deze werkt ook echt onder stoom.
    Maar hoe mooi is het om met deze vrij unieke modellen op een trailer te zetten achter een Amerikaanse truck. Vandaar dat ik de Grand Hauler aan het maken ben. Dit moet echter wel een truck zijn die power heeft.
    Het wordt een 6x6 of 8x8 aandrijving . Ik heb daarvoor bij Wetronic assen besteld van scaleclub de opbouw is veelal van lesu. De cabine is gespoten door SVL Reclame.

    Vandaag met mijn kleinzoon wat aan het sleutelen geweest. De assen zal nog wel even duren i.v.m. het nieuw jaar in China. Maar bij deze alvast de resultaten.

    20200116_172923.jpeg 20200116_180631.jpeg
     
    ozy, Antonio69 en trialrolf vinden dit leuk.
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Mooie plannen en een mooi gespoten cabine!
    Is 8x8 niet een beetje overdreven voor een rc truck?
    Of je moet er echt het terrein mee in willen. Maar voor de meeste rc truck banen is dit een beetje overdreven.
    Ik ben benieuwd naar de rest van het bouwverslag!

    Mvg. Mitchell
     
  3. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Hij moet deze onder anderen deze kunnen verplaatsen. Lengte 60 cm en weegt ongeveer 15 kg.
    Ik wil er eigenlijk ook mee in het bos kunnen rijden. Maar ga het eerst met 6x6 proberen of dat voldoet. Ik heb ook bijpassende spatborden voor 6x6 zoals cabine is gespoten. lukt dat niet dan ga ik over op 8x8. 1579253821397.jpeg
     
    ozy en Leon1965 vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    6x6 of 8x8 maakt in de praktijk niet zo veel uit. Er zijn meer factoren. Neem de banden. Zijn de assen met sperbare diffs of permanent gespert. In het bos rijden? ondergrond? Rijhoogte? Heb je genoeg asdruk? Kan zomaar zijn dat je met 3 assen achter te weinig asdruk per as hebt en dus minder tractie dan met 2 assen. Ook 15 kilo is niet zo veel op zich. Ik heb met mijn Blocher/Bruder tractor en een standaard Bruder dieplader 2 kinderen getrokken. ca 30 kg en er zijn er die bouwmachines van 30 kg voortzeulen. Een goede motor met juiste overbrenging is dan belangrijker dan 8x8 of 6x6. Het kan zomaar zijn dat je op een bospad beter kunt rijden dan op een gladde binnenbaan....

    Ik ben benieuwd naar het bouwverslag en de lading is al vast fantastisch om te zien!

    Succes
     
  5. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Dit zijn de assen met de bijbehorende versnellingsbak, met 35 T motor. Persoonlijk vind ik het best veelbelovende uitzien. Hoop het in februari binnen te hebben. Dan kunnen we gaan sleutelen en het resultaat bekijken. De MAN truck heb ik 5 jaar geleden gemaakt ( origineel Tamiya) maar die kreeg de Lombard steam log hauler niet van zijn plaats krijgen. Deze heb om destijds verkocht, ik wist toen niet dat er zoveel meer mogelijk was. SCM-BX-TY-1_1-800x800.jpeg SCM-DLQQ-TY-1-1_1-300x300.jpeg SCM-axle-r-1_2_1-300x300.jpeg Foto1172_001.jpeg
     
    ozy en Mark300 vinden dit leuk.
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Ik denk eerder dat het probleem was dat er te weinig schoteldruk was. Ook is de tamiya vering erg stug wat ook problemen kan geven. Ik heb momenteel een Mercedes 8x4 met standaard tamiya assen en vering maar deze trekt met gemak de graafmachine van 25 kilo weg. In ieder geval veel succes met de bouw! En ik blijf het volgen.

    Mvg Mitchell
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat zijn mooie materialen zou ik zeggen. Net wat Mitchell ook al zegt. De balans van het geheel is minstens zo belangrijk als de individuele materialen!
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    De Scale Club D T 35 motor met versnellingsbak en tussenbak is een goede keuze, samen met de Scale Club in en uit schakelbare sperassen met planetaire vertraging in de wielnaven.
    Het geheel is zwaar uitgevoerd en geheel van metaal, met geharde stalen tandwielen zijn van staal en zijn echt beresterk !
    Ook de tandwielen in de versnellingsbak en tussenbak zijn van gehard staal
    Het motorblok moet een Scania V 8 voorstellen, maar dat is niet helemaal gelukt.

    Bovendien is de prijs ook redelijk vergeleken bij de bekende merken, die veel duurder zijn.
    Het is wel belangrijk om in de eerste versnelling te gaan rijden om voldoen trekkracht te realiseren.
    Bovendien is de snelheid in de derde versnelling veel te hoog voor een Zwaar Transportrekker.

    Maar het is wel van belang dat je voldoende gewicht op de vooras en voldoende gewicht op de aandrijfassen/differentieels en voldoende gewicht op de koppelschotel te realiseren, om voldoende grip te verkrijgen. (doorslippen)

    Ik heb zelf een complete 8 x 8 set met de 35 T motor gekocht, die ik ga gebruiken voor een 4 assige Volvo FH 16 750 Zwaar Transportrekker, die ik geheel zelf ga bouwen, voor de Goldhofer dieplader. (laadvermogen Goldhofer dieplader 100 kg)
    Deze complete set heb ik gekocht bij mijn Chinese in vriend Duitsland

    Straks heb ik voor deze Goldhofer 3 trekkers tot mijn beschikking :
    1 keer 8 x 8/4 (Volvo FH 16 750)
    1 keer 8 x 6/4 (Volvo FH 16 700)
    1 keer 10 x 6/6 (Volvo F 16 570)
     
  9. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Dat is al een heel wagenpark, mooi hoor!

    Als dieplader gaat mijn voorkeur uit naar de rc4wd, deze past vind ik het mooiste achter de Grand Hauler even gedacht aan de Fury Bear. Heel mooi maar hoort eigenlijk niet achter een Amerikaanse truck. Verder nog gekeken naar de Swingwing dieplader, maar is wat te kolossaal om daar mee te rijden. Er is veel moois te koop. Is er iemand die nog een ander idéé heeft als dieplader met zwanehals? Verder nog bedankt voor de tips van jullie. RC4-H0005_rc4wd_lowboy_trailer_1-14_1-800x800%20(1).jpeg swingwing-3x8-widening-equipment-semi-trailer.jpeg
     
    VOLVO FH 16 750 en Mark300 vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Dit is maar een gedeelte van mijn wagenpark hoor !

    De RC4WD is een mooie dieplader voor achter een Amerikaan.
    Achter een Amerikaan staat een Europese dieplader niet echt mooi.
     
  11. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    valt mee toch dit is de combi van anema arum de lokale doosan dealer Annema5.jpg DSC04694.jpg DVmtUBXWsAAFxO1.jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Raoul,

    Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik vind het niet zo mooi staan achter een Amerikaan.
    Natuurlijk kan je er ook een Nooteboom dieplader achter hangen.

    Schmidt Bouwmachines B.V. Almelo rijd ook met een Amerikaan (Mack) met een 3 assige Nooteboom dieplader.

    upload_2020-1-20_20-51-8.png
     
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
  14. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Hoi Leon, onze projecten lopen inderdaad erg parallel. Leuk om te zien, voor mij was het bouwen van de truck eigenlijk een beetje tussen stap. Ik was met mijn kleinzoon in Houten, heb daar wel een uur aan dat hek gestaan. Toen begon het bij mij een beetje te borrelen. Mijn kleinzoon had het er de hele terugreis over. Opa ik zou ook wel zo een vrachtwagen willen met van die uitlaten. Dus zo kwam ik tot de bouw van de truck.
    Ik heb je links bekeken, en ja waarom eigenlijk geen eigen bouw. Ik heb geen draaibank of frezen ter beschikking. Ook geen 3d printer. Maar ga het toch overwegen om er één zelf te bouwen. Hij gaat dan wel van messing met hout gecombineerd worden denk ik. In ieder geval bedankt voor je tip. En is het niet naar mijn zin lukt, dan koop ik als nog een rc4wd lowboy. Maar eerst de truck bouwen en mijn stoomkoets spuitklaar maken.
    Ik hoop er met de modelbouwbeurs in Goes op zaterdag ook te zijn als toeschouwer. Mischien in de toekomst ook als rijder. Ik weet eigenlijk helemaal niet of er in Zeeland een modelbouwclub is voor truckers. En ja als kleinondernemer is er niet zoveel ruimte om echt mijn aan een club te verbinden. Want ja ze zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Dat geld voor mij letterlijk en figuurlijk. 1577896765380.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Neem eens een kijkje bij de bouwverslagen van Charlotte ( catwoman) die bouwt kunstwerken van messing.
    Ik beschik ook niet over draaibanken enz...dus geduld en alles op spierkracht.

    Als je in staat bent zo'n mooie stoommachine te maken moet een dieplader zeker te doen zijn, met een beetje google kan je de afmetingen enz snel vinden...bijv
    482SBBICQFCB-steel-double-drop-illustration.jpg

    maatvoeringen zijn in foot / inches
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020
  16. Noob

    Noob

    Lid geworden:
    23 mei 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Oostkamp
    Hallo iedereen,
    Even een vraagje van een Noob
    Welke motor kan ik het best installeren voor mijn MAN 6x4 tamiya truck daar ik met tijd van plan ben nog al wat gewicht te trekken ermee, zoals een dieplader met rc4wd xl4200 graafkraan erop, en een 3 assige kipper volgeladen natuurlijk.
    Natuurlijk ben ik nieuw in het bouwen van Tamiya modellen daarom ook de vraag.
     
  17. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Als je nieuw bent even de zoekfunctie gebruiken en je zal tientallen opties tegen komen
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo Noob, je stelt bovendien de vraag in andermans topic en dat is ook niet bedoeling. Overigens zul je bij je vraag wat meer info moeten geven over de configuratie van je truck.
     
  19. Noob

    Noob

    Lid geworden:
    23 mei 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Oostkamp
    Hallo trailrolf,
    mijn excuses dat ik op andermans topic heb gereageerd. Ook nieuw hier.
    Momenteel ben ik een standaard Tamiya MAN tgx 26.540 aan het bouwen.
    Ik ben van plan heel wat upgrades te voorzien zoals schokdempers, kogellagers en automatische lock sperdifferentieel (van Magom hrc eventueel)
    ik smijt het maar even in de groep hè.
     

Deel Deze Pagina