Graubele

Hallo zweefvliegers,

graag had ik jullie oordeel gehoord over deze vogel:

Graupner GRAUBELE 2

Is dit iets om mee te beginnen, en is men absoluut genoodzaakt om de onderdelen te gebruiken die Graupner aanraadt (zender, ontvanger, batterij, servo's) of zijn er andere mogelijkheden (Spektrum DX5e zender bijvoorbeeld)?

Bedankt.

veel te delicaat wat mij betreft.... veel te duur... en veel te klein...

je hebt voor diezelfde prijs een schuim modelletje dat veel meer "ongelukjes" verdragen kan, en 2x zo groot is in spanwijdte....

er zijn genoeg ready to fly toestellen op de markt.
zowel zweefversie als elektro.

het enige dat goed is voor beginners is de voldoende Vstelling in de vleugel. (knikjes)
dit is cruciaal voor een stabiele zwever.

grtz

Ik wil geen ready-to-fly toestel, dat is geen modelbouw.
Ik wil bouwen, met hout. Dat is een grotere uitdaging dan het piepschuim-ongeduld van een Instant Gratification model.

Grt

niks mis met houtbouw, blijf het ook nog steeds geweldig vinden om met wat balsa een mooi vliegend model te maken.
De Graubele vind ik persoonlijk een heel erg leuk "vintage" model en is met geduld goed te maken. Uiteraard ben je niet gehouden aan de componenten die Graupner adviseert. je bent echter wel gebonden aan de inhoud van het rompje daar heb je maar een bepaalde hoeveelheid ruimte....
heb je nog niet zoveel ervaring in houtbouw kijk dan eens naar de DGL/HLG serie van Modellbau Claus Thiele ... was voor mij een hele leuke ervaring om de Falke te maken. Je leert zo lekker bouwen en het levert je ook nog eens een perfect vliegende zwever op die nota bene ook nog tegen een stootje kan .....

hoe dan ook... suc6 met je keuze

gr
Ferdy

Ik weet niet waarin je een beginner bent: bouwen en/of vliegen. Maar als je wilt/moet leren vliegen én je keuze gaat naar zwevers, dan raad ik je aan om een bouwdoos te kopen van een zwever met een spanwijdte van 2 tot 2,5 meter. Kleiner is te 'wakkelig', te onrustig als het ook maar iets waait, groter wordt het te effeciënt en goed waardoor ze erg snel erg snel kunnen worden (dit is geen typefout!). Te snel voor jouw reactievermogen.
De kist moet ook nog eens licht zijn (want anders is hij sowieso snel).

Houtbouw is wel verstandig. Hij zal zeker gerepareerd moeten worden. Waarschijnlijk meerdere malen (of je bent een wonderpiloot ... :rolleyes: ).

Succes,
Dirk.

bv , de AMIGO 3 of 4 is een betere kist voor beginners... als je graag zelf bouwt....
deze is een bouwkit, dus dat wil zeggen dat al het hout al mooi uitgeponst is, en dat je ze op het plan moet leggen en verlijmen...

je kan ook van het plan volledig zelf bouwen, en dan is een medicine man ook erg leuk... deze is iets kleiner, maar zeker ook fun!

een Riser is ook een leuk toestel uit hout.

Een grotere spanwijdte is niet erg praktisch m.b.t. tot de afmeting en beschikbaarheid van mijn plaats om te bouwen. Mijn bouwhangar bevindt zich op de eettafel in de woonkamer.

De meeste houtbouw modellen van 2m of meer hebben een deelbare vleugel. De romp en beide vleugeldelen zijn dan vaak niet langer dan 1100 a 1200 mm. Dat zou op een gemiddelde eettafel geen problemen moeten geven. Ik kan het weten, want ook hier wordt de eettafel gebruikt voor dergelijke projecten ;). Heb er zelfs mijn 3000 mm Bird of Time gebouwd :shock:.

Een mooie houtbouw 2m zwevers is deze:

http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html

Ik denk dat je hier zowel qua bouwen als vliegen veel lol aan gaat hebben. Als het goed is, is de bouwdoos ook in NL verkrijgbaar. Even opzoeken via google

inderdaad, plaatsgebrek mag geen reden zijn, ook ik bouw vliegtuigen tot 3meter op mijn bouwtafel.... (in de woonkamer)
ik heb een multiplex plaat, van 1m60 en deze heb ik voorzien van kurken tegels (vloertegels) waardoor je een harde vlakke ondergrond hebt, maar je toch knap kan bouwen met kopspeltjes en naaldjes.

en zelfs als het een vleugel is uit 1 stuk, bouw je toch de delen eerst appart, waar je ze pas opt einde aan elkaar verlijmd... (het is eerder het stockeren dat voor problemen zal zorgen)

grtz

gewoon n mooie graupner amigo bouwen! graupner heeft n erg mooie kit van de amigo op de markt gebracht ,en de amigo is ook n perfekte trainer die zowel als elektro of aan de stiek perfekt presteert ,en hij is tevens ook vintage !! :yes: erg mooi om met de vintage glider meetings mee te doen :wink:

Ik heb ook eens verder gekeken. DLG zelfbouw lijkt me ook wel wat:

Mimi - F3K Nederland

Maar voor iemand met zo weinig ervaring als ik lijkt me dat te moeilijk. Ik vind het wel een leuk model. De manier van in de lucht gooien vindt ik ook wel wat hebben.

Laatst bewerkt:
de Mimi.... het perfecte begin, goed vliegend model zowel met solid als semi solid wing erg makkelijk om te bouwen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Back