graupner accu met 2 accusnoertjes, waarom?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door erikkou, 17 mei 2020.

  1. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    Ik heb een 1S2p 5000MAh accu van graupner bij mijn nieuwe zender. 1 connector zit gewoon in het aansluitpunt in de zender en wordt dus zo opgeladen. Met de losse oplader duurt dit 12 uur!! Waarom zitten er 2 snoertjes aan? Ik heb geen idee, hopelijk weet iemand het antwoord
    Wil hem ook graag opladen met een andere lipo lader
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het andere snoertje drie aders heeft, is dat de balanceer-aansluiting.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat moet je nu met 3 aders als de 2 accu's parallel op elkaar zijn aangesloten?

    Als de zender voor de bedrijfszekerheid een dubbele accu aansluiting zou hebben gehad, dan is de accu daar al op voorbereid.
    Ik zou anders niet echt weten wat de reden is van het 2e kabeltje wat parallel aangesloten zit op het eerste kabeltje.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    1S2P, gezamelijke min, aparte plus.
    Maar dan zie je nooit een verschil.
    Zal dan alleen maar gebruikt worden als soort overlaad beveiliging.

    GJ
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat zou kunnen, maar dan zou je bij een 1S3P en die hebben ze ook bij Graupner, 3 snoertjes moeten hebben, ik tel er maar 2.:)


    b_74186.jpg
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha,

    Wat zou dat nou weer voor zin hebben..
    Een of andere chinees die bedacht, als het ene snoertje er mee stopt dan hebben we altijd de andere nog?
    Bij een 9000 mAh zou het nog kunnen zijn om hoge stromen te kunnen delen.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat had ik even verkeerd gezien, ik meende 2S... my bad.
    Zo'n dubbele aansluiting heb ik wel vaker gezien bij zwaardere ontvangeraccu's (boven de 3500 mAh dan toch). De Robbe safety switch was daar standaard voor uitgelegd, want die "servostekkertjes" zijn maar goed tot ongeveer 2,5A continue, en die safetyswitch is 5A continue. Die schakelaar had dubbel in, dubbel uit, gezamelijk circuit (geen twee gescheiden schakelingen).
    Piekstromen van dik boven de 5A (bijvoorbeeld een paar forse digitale servo's) gaan probleemloos over een enkel snoertje, maar continue, dan worden ze merkbaar warm.
    Met een dubbel snoertje kun je 5A continue en 10A piek moeiteloos doen. Mijn grote BO105 trok gemiddeld ongeveer 2A op de servo's en ik kan mij zo voorstellen dat daar gerust behoorlijke pieken bij tussen gezeten zullen hebben, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
    Vier keer analoog 10 kilo (S9206) onder de tuimelschijf (182 cm vierblads rotor), een keer digitaal 8 kilo op de hekrotor, en uiteraard een flik rammelbestendige S3010 op het gas.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit is een zender accuutje, maar dat 2e draadje is id, voor de stroomverdeling die in een zender niet nodig is.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je kan die tweede aansluiting gebruiken als laadaansluiting. Dat scheelt steeds loshalen van de zenderaansluiting.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij de Bokkie Wokkie zenders misschien, maar een beetje zender kun je laden via een laadplugaansluiting op de zender, zonder de zender of het accu bakje te openen.
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    In dit draadje wordt ongeveer dezelfde vraag gesteld en daar staan wat adviezen bij. Je kan jouw zenderaccu ook snel laden met een geschikte lader en dit scheelt uren laadtijd. Ik heb zelf de IS2P/6000 Lipo maar ik doe dit snel laden zelden.

    Let wel op de geadviseerde laadvoorschriften en doe dit snel laden wel buiten de zender! Als je de accu oplaad in de zender en hij is vol maar je laat hem nog een paar uur aan de lader hangen dan gaat hij automatisch over in druppelladen waardoor de accu niet beschadigd. Bij het snel laden moet je maar afwachten of de lader ook correct afslaat dus blijf er altijd bij.
     
  12. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    bedankt voor alle reakties. Mijn Skyrc T200 kan 1s laden op een hogere stroom die ik zelf kan instellen. 12 uur voor een volle accu vind ik wel erg lang aangezien hij binnen een uur of 4 leeg is
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Een 5000mAh accu die door de zender binnen 4 uur leeg wordt getrokken?
    Dat lijkt me behoorlijk snel, het betekend dat de gehele zender om en nabij 1,25A uit de accu trekt. Zelfs de helft is al behoorlijk veel volgens mij.
    Vermoedelijk was de accu toch niet echt 100% volgeladen want volgens mij zou de zender met die accu minstens 10 uur moeten kunnen werken.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt mij ook wel... 1,25W bij rond de 4 volt, is 5W vermogensopname. Dan zou er iets voelbaar warm moeten worden...
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik gebruik een 4000mAh en een nieuwe 6000mAh zender accu in mijn MZ-24 en ik haal die 8 รก 10 uur bij lange na niet ook niet met die 6000mAh accu. Zender (als nieuw) is door mij 2de hands aangeschaft en tijdens het programmeren van een zwever was die 4000mAh al binnen 90 minuten helemaal leeg. Het werd iets beter nadat ik hem een paar keer had opgeladen maar ik heb een vermoeden dat het display te veel verbruikt. Als ik ga vliegen dan gebruik ik alleen die 6000mAh en dan kies ik In de settings voor backlight off na 30 sec en glaring sun staat uit bij mij.

    Ik zou weleens de ervaringen van andere willen horen.
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat is wel erg snel leeg, laad je de accu buiten de zender met een (balanced) lader waarop je de mAh kunt zien die erin gaan? Zo niet, check anders eens de laadtoestand na het laden in de zender of die wel tot maximale spanning komt (per cel of totaal)? En als dat in orde is, wat meet je nog aan celspanningen als de zender zegt dat de accu leeg is?
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik laad ze beide voorlopig nog even in de zender.
    Die 4000mAh komt tot 3.9V maar gisteren zag ik iets vreemds met deze zenderaccu, hij zakte heel snel in tot 3.7V en even later gaf de zender weer 3.9V aan. Dat wil je eigenlijk niet hebben als dit gebeurd bij 3.6V.

    Als hij leeg is dan zal ik hem eens doormeten met een multimeter wat de spanning is. Toch vertrouw ik deze accu niet meer want de vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk te lang ongeladen laten liggen in de zender en is hij waarschijnlijk naar de knoppen, voor het even programmeren voldoet hij nog wel maar om te vliegen kies ik voor de 6000mAh.
     
  18. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    En is dat een LiPo accu? Zo ja, dan zit je qua geladen capaciteit nog niet op 100%. Als beide accu's LiPo's zijn en in je zender laadt hij niet verder dan 3,9 V per cel dan is die maar tot zo'n (ongeveer) 60-65% gevuld en mis je dus behoorlijk wat capaciteit. Zag je die 3,9 V weer nadat de zender weer even uit had gestaan toen die daarvoor 3,7 V was geweest?
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de accu staat een nominale spanning van 3,8 volt aangegeven. De "normale" Li-Po's die in de modelbouw worden gebruikt hebben een nominale spanning van 3,7 volt.
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zowel de Lipo 4000 en 6000 mAh zijn 3.7V en een Nihm zender accu is 4.2V maar de MZ-24 wordt alleen met een Lipo accu geleverd. Het dalen van het voltage en het daarna weer stijgen gebeurde zonder de zender aan en uit te zetten.
    Maar nogmaals, vanaf het begin vertrouwde ik die accu 4000mAh niet meer en daarom gelijk die 6000mAh gekocht.
     

Deel Deze Pagina