Graupner Amigo II (verslag)

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Daar heb ik zeker wat aan Peter.
Hoe dik is de CF buis? Zou ik die ook nog tussen de 2 vleugelhelften in kunnen frommelen? Zo ziet het er wel geinig uit. Zo'n middenstuk is trouwens ook makkelijk te maken trouwens. 2 losse pennen en klaar is JH. Die 2 aluplaatjes moet ik nog even naar kijken, want ik ben niet van de metaalbewerking. Een stalen pen buigen kost me al de meeste hoofdbrekens......
Dankjewel voor het meedenken. (Zo leer je nog eens wat).

Groeten, Jan-Hein.

Je moet die pen natuurlijk niet met je hoofd buigen :D.

Maar inderdaad een vleugelmiddenstuk maken is wel de stevigste optie waarop je motor dan bevestigd zit .Deze monteer je dan weer met elastieken en de vleugels schuifje dan met pennen in het middenstuk .
De vleugels zet je dan vast met tape aan het middenstuk .
Wil je gaan zweven pur sang ,dan is het een kwestie van midden stuk verwijderen en gaan aan het lijntje .

ik zou nooit de neus afzagen.... met een pyloontje kan je nog altijd beslissen MET of zonder motor te zweven ... gewoon niet monteren...
zo kan je erg licht zweven... en zonder motor doe je net iets beter je best om te thermieken dan MET motor. :)

Hi Jan-Hein,
Hoe dik is de CF buis?
9 a 10 mm(van de vliegerboer: Exel buis)
Zou ik die ook nog tussen de 2 vleugelhelften in kunnen frommelen?
Ja, maar hoe breder het tussenstukje hoe stabieler.
Zo'n middenstuk is trouwens ook makkelijk te maken. 2 losse pennen en klaar is JH.
begrijp ik hieruit dat je de pen wilt delen? das geen goed idee: is de pen soms geknikt bij de Amigo? Dan een hele pen vast in het middenstukje bouwen (ik heb altijd een rechte doorlopende pen en zet indien nodig de buizen in de vleugel schuin)
Die 2 aluplaatjes moet ik nog even naar kijken, want ik ben niet van de metaalbewerking.
das echt niet moeilijk hoor: knippen met een goeie metaalschaar uit een restje 0.8 of 1mm alu of desnoods blik, gaatje boren en een beetje op maat buigen.
Een stalen pen buigen kost me al de meeste hoofdbrekens......
gewoon in de bankschroef en een tik met een hamer?;)
Om het geheel niet vast te schroeven maar in een met of zonder toepassing met elastiek vast te zetten is natuurlijk ook een goeie sugestie van Serge.

Hey everybody!

I am also building the AMIGO II and here I'd like to share my progress with you all.

This is what I have and it's my starting point. The unfinished wings were already there, they have some broken ribs and don't quite fit on the plan. There are some miscellanea parts. And for the rest I leave it to my ability at making things the best I can and to the sharpness of my blade.

Well, I have mostly spent the last few days making sense of the steps on the manual (which were kindly facilitated by R.c. Paul.) and comparing to the actual blueprint to plan my cuts. I feel a little familiar with the instructions since I have been studying the info I had about the construction of the plane for quite some time now, however I don't really now what's forgivable in the air and what things can bring the model to ground unexpectedly... that's why I am totally in love with this project: because it's an unknown environment to me : D

I hope you enjoy and that will be awesome if you share your knowledge with me during this enterprise!

6821106800_b1ddc9a6e7.jpg

6821108500_daf9a2f22a.jpg
6821110950_8fd7a60bba.jpg
6821114094_0a4df7ff6f.jpg
6821117058_9a4ed4940f.jpg
6821124642_be54eecd60.jpg

6967243601_e6dff13058.jpg

DSC07409 by Sigui @ The Throne, on Flickr

siggi.air

Laatst bewerkt:
Hi Francisco,

Nice to welcome you here!

Great that you started building and will share with us on our forum :-). You have prepared yourself well by reading everything carefully and I have every confidence that you will succeed to build the Amigo and end up with a perfect flying plane.

We know each other for a while and I'll keep helping you where I can ;-). B.t.w.,do you have already received the package with the motormount?

So, lots of succes building and please keep us informed!

Cheers,

Paul.

Hi Francisco :-),

there is not much interest yet but that will change as you progress your building. Have patience my friend..

I expect that the package can come at any time now, it's about 2-3 weeks on his way.

I told you before in a mail that there was another guy who also got the plan and manual from me, that's Gordon...
He has also build the Amigo and uses it on the slope, unbelievable! It seems to work allright.
Afterwards he has arranged that I could buy the Mini Panic for my sons birthday. Normally it was UK only and not to buy in Europe.
I am still grateful for him doing this for us ;-).

Good luck building and cheers,

Paul.

Hi Paul and all!

there is not much interest yet but that will change as you progress your building. Have patience my friend..

Oh, yes I know I think this is how it works once I publish more stuff it will indeed become very helpful for others and for me.

For now, however, I haven't had time to continue. We're doing rehearsal for this play I told you... it's in a few days now. i am so eager to carry on with my AMIGO I hope to have some free time after that and upload more pictures.

I expect that the package can come at any time now, it's about 2-3 weeks on his way.

Sure, it may take a little bit more; I am also waiting for some electronics to arrive from the States. Things seem to get a little bit slower when they enter the country.

That's cool it is possible for you to get that model now! say happy birthday to your son by me when the day arrives! : D

Cheers,
Francisco

Goedemiddag medemodelbouwers,

Bijdeze wil ik even het amigo verslag uit de stof halen gezien ik een vraag heb.
Hoe hebben jullie de bespanning van de vleugel gedaan? gezien deze aan de onderkant hol/bol is lijkt oracover niet mogelijk?

Ik bouw momenteel een amigo 2.

Zat zelf aan papier en spanlak te denken.....iemand zinnige tips?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Stephan

Papier en spanlak is natuurlijk wel een meest uit de tijd van de amigo 2.
Die van mij heeft dat ook.
Maar ik zou echt niet weten waarom oracover niet zou kunnen.
De holling aan de onderkant is werkelijk minimaal.
Oracover mag geen enkel probleem zijn.

m vr gr
Gerald

Goedemiddag medemodelbouwers,

Bijdeze wil ik even het amigo verslag uit de stof halen gezien ik een vraag heb.
Hoe hebben jullie de bespanning van de vleugel gedaan? gezien deze aan de onderkant hol/bol is lijkt oracover niet mogelijk?

Ik bouw momenteel een amigo 2.

Zat zelf aan papier en spanlak te denken.....iemand zinnige tips?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Stephan

Hallo Stephan,

Eeen hol profiel is best te bespannen met Oracover.

Ik doe het zo:

Ik snij een lap op maat voor het gedeelte wat te bespannen is.
dan strijk ik de oracover vast op de wortelrib thv de hoofdligger, hierna ga ik met de foliebout, (terwijl ik de folie richting de tip over de hoofdligger iets onder spanning houdt) de folie vaststrijken met een temperatuur dat de folie net niet krimpt.
Als je dit doet zie je een plooi in de lengterichting van de vleugel ontstaan.
Hierna ga ik met de foliebout dwars, haaks vanuit de hoofdligger richting achterlijst de folie op de ribben /indek vaststrijken.
Richten neuslijst hetzelfde uitvoeren.
Het vereist een beetje oefening, maar het werkt voor mij prima, door de plooi heb je thv het diepste punt een beetje folie over.

Let wel op dat je het mooi strak houdt, zodat je slechts licht hoeft te krimpen, anders trek je de folie alsnog los.

succes, ik hoop dta je hier iets aan hebt.

Terence

Zal maar eens een foto posten van mijn amigo 2 in aanbouw
Het gaat hier om een club project van in totaal 4 amigo's
uzapu5as.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren heeft de Amigo weer gevlogen.
Achter een funcup gehangen met een klittenband koppeling.
Was erg thermisch en hij zat al snel op 150 meter.
Weg uit de bel en met loopings naar benedenwoning de volgende bel te pakken.
Was erg leuk om hem weer is uit te laten!
66621eca7e6a8260eb29027e700e4776.jpg

ce39a9aaf7477befde897c1e597350c5.jpg
e425968396316755fbb4af1eb954da44.jpg

Back