Graupner ARTR type VII ervaringen

Goedendag Forum,

Is bij lezers van dit forum al ervaring op gedaan met de Graupner VII U boot? Ik weet dat hij in de eerste plaats niet bedoeld is om mee te duiken maar misschien is er toch iemand die hier andere plannen mee heeft. Ik kan hem elk moment binnen krijgen en ben zeer benieuwd naar de kwaliteit en de uitvoering. Zelf zal ik hem gaan gebruiken om video opnamen te maken onder alle weersomstandigheden en dan hoeft hij dus niet te kunnen duiken. Mocht er iemand benieuwd zijn wat voor een soort video`s dat dan moeten worden, er staan twee voorbeelden van door mij gebouwde MTB boten op You Tube onder het kanaal mrbrammoos. Met Vriendelijke groet,

Bram

hallo bram

geen ervaring mee en op andere fora vind je der ook weinig over
denk dat de krisis en de prijs er mee te maken hebben
het is wel een mooie boot met veel details

gr raf

Graupner type VII aangekomen

Hallo Forum lezers,

Inmiddels is de boot aangekomen en ik ben zwaar onder de indruk. Graupner geeft aan dat hij alleen bedoeld is om aan de oppervlakte te varen maar hij is al wel ingericht om servo`s te plaatsen voor de diepte roeren. Voor mij persoonlijk is er een object wat er mist en dat is een kanon op het dek voor de toren. Ik kan afbeeldingen van de Type VII vinden met en zonder kanon. Inmiddels in Engeland contact met een onderdelen leverancier die voor mij een kanon gaat maken in de juiste schaal. Verder is het een heel indrukwekkend model met zijn totale lengte van 1.40 meter. Nog een vraag over de RC van dit schip. Wanneer ik hem alleen aan de oppervlakte wil gebruiken kan ik dan een 2.4 Ghz installatie ( BV. Spectrum) toepassen?

Hallo Bram.
Ja, dat kan. Ik heb een paar proeven genomen met mijn Titanic (geen sub;)) .
Die ligt echter diep in het water (de bodem is zo'n 7 cm onder de waterspiegel).
Met de 2,4 gHz ontvanger op de bodem van het model had ik dichtbij wel contact, als het model op meer dan 20 meter was niet meer. Toen ik de ontvanger tot boven de waterspiegel verhuisde was het probleem over.

Als je dus een 2,4 gHz ontvanger plaatst, plaats die dan hoog in je boot, tegen het bovendek aan of in de toren. (als de laatste tenminste dicht is)

Ik heb dezelfde ervaring met mijn Smit Rotterdam; daar ligt de ontvanger en de satelliet 3 cm boven de waterspiegel, en ik kan de boot zover varen dat je hem bijna niet meer ziet
Dat is wel met een heli ontvanger AR7000 .
Cor

Als je dus een 2,4 gHz ontvanger plaatst, plaats die dan hoog in je boot, tegen het bovendek aan of in de toren. (als de laatste tenminste dicht is)

Het gaat daarbij dan om de uiteinden van de antenne(s). De ontvanger zelf mag best onder de waterlijn als de antenne uiteinden maar zo hoog mogelijk zitten, in ieder geval boven de waterlijn.

Bram, zou je mij, en ik denk alle duikboters, een plezier willen doen. Maak eens een foto(s) van het binnenwerk van die VII en plaats dat hier. Daar is nog zo goed als niets over bekend. Wat ik op Chinese sites heb gezien is hij namelijk wel degelijk met een duiktank uit te rusten, dat jij al voorbereidingen voor duikroerservo's ziet bevestigd dat alleen maar.

Als je dat artikel leest, krijg je de indruk dat Graupner dezelfde weg wil inslaan als Revell Duitsland een paar jaar geleden heeft gedaan. De feitelijke productie uitbesteden aan lagelonenlanden en in Duitsland alleen nog de marketing en ontwikkeling.

En dat zou inderdaad ook best gevolgen kunnen hebben voor hun assortiment.......

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd hierbij een you tube fim met een eerste impressie van de Graupner type VII boot. Zoals te zien is alles aanwezig om hem dynamisch te laten duiken, ik heb er zelfs al een extra servo voor ingebouwd, moet alleen nog de connectie maken tussen deze en het diepte roer. Dit is de You Tube film.

Groeten Bram

[media=youtube]eeN4yx8JGDo[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Zag ik daar 2x een Orange ontvanger? op dat filmpje?
die werken niet onder water, omdat het een 2,4 Gig ontvanger is.
Al is deze boot niet bedoeld om te duiken, als je dat dynamisch gaat doen, heb je toch een probleem, lijkt me
Cor

Bram, een andere tip:
vervang asap die schroeven. Waar-de-loos. Kat-met-een-u.
Worden op de as vastgezet met een klein schroefje, nietwaar?
Nou, dat schroefje is er binnen de kortste keren uit en dan ben je ook meteen een schroef kwijt.

Ik heb ze ook onder mijn (Graupner) Premium Line Titanic gehad, en ze zitten ook onder de Graupner RTR Ti Amo.
Na de eerste proefvaart was ik al één schroef van de Titanic kwijt.
Ik heb ze daarna onmiddellijk vervangen door Raboesch schroeven van dezelfde diameter.
Veel meer rendament (motoren konden minder toeren maken voor dezelfde snelheid).
Het enige wat je dan moet doen is schroefdraad op de assen tappen. Da's op stalen assen uiteraard een probleem, als je geen draaibank hebt.
Ik heb de assen van de Titanic uiteindelijk vervangen door messing assen, waar ik schroefdraad op heb laten tappen door mijn buurman, die smid is.

En inderdaad: 2,4 gHz werkt niet onder water. Je zult over moeten stappen op 40 mHz.

Hallo Roel en Cor,

Bedankt voor de tips maar ik houdt de boot voorlopig eerst helemaal aan de oppervlakte, dat dynamisch duiken kan altijd nog eens geprobeerd worden. Dat van die schroeven heb je helemaal gelijk in maar om de assen eruit te kunnen halen zal ik de achterste diepte roeren moeten slopen, die zitten vast en heel erg in de weg. Heb een volledige workschop met draaibanken dus het draad erop krijgen zal geen probleem zijn. Is de diameter van al deze Chinese schroeven gelijk, en zoja wel type Raboes heb jij toegepast, dit i.v.m. het bestellen. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groet, Bram

Kijk even op de Raboes site Bram, dan vind je vast wel een mooie schroef; er staan ook aanbevelingen bij betreffende de toepassing van de verschillende soorten, en ze lopen meestal per 5 mm op in uitwendige diameter.
De meest toegepaste soorten hebben M4 en M5 draad, dus dat is altijd wel te snijden; kan gewoon met een snijplaat, maar een draaibank is wel handig om de plaat mooi haaks te houden natuurlijk.
Cor

Bram op de buitenste assen van de Titanic heb ik het D-type schroeven zitten. Drieblads, spitse naaf en behoorlijk efficiënt.

Volgens mij hadden de Type VII boten ook driebladsschroeven met spitse naaf, dus...
Kijk even op:
http://www.raboesch.com/CATALOGUS_2-2010_WEB.pdf
blz 6, middelste kolom.
Uiteraard 1 x links en 1 x rechtsdraaiend, maar dat lijkt me duidelijk....;)

m.b.t. het demonteren van de schroefassen: kun je de motoren (die overigens prima zijn, zelfde als in de Titanic) er niet uit halen en de assen naar binnen toe verwijderen? Dan kun je je achterste diepteroeren lekker laten zitten...

De eerste test vaart gehad vandaag op de rivier het Spaarne. Helaas wel mijn camera bij me maar geen kaartje erin dus dat houden jullie nog tegoed. Origineel zoals hij geleverd wordt is dit een heel snelle boot en de voorste duikroeren hoeven maar iets omhoog te staan en het model begint te duiken. Door de vorm van de romp is het model erg snel maar heeft wel behoorlijk de ruimte nodig, voor je het weet gaat hij recht op de kant af. Hij leek een beetje naar rechts over te hellen dus daar moet ik qua gewicht nog iets aan doen. Het vaar beeld is het mooist wanneer je niet te snel vaart maar met de boeg al onder water en de golven spattend tegen de toren verwacht ik hier nog veel mooie opnamen van te kunnen maken. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Bram

Nog even een reaktie op de adviezen van Roel, helaas maar de ruimte binnen is te kort om op die manier de assen te verwijderen dus dat wordt toch de zaag in de diepteroeren zetten om er nieuwe schroeven op te kunnen plaatsen.
Bram

Da's jammer... Bij de middenschroef van de Titanic MOEST de schroefas naar binnen toe verwijderd worden, omdat het schroefraam in de weg zat.
Succes met de operatie!

Zojuist een dek kanon besteld van een klein bedrijf in Engeland, zij maken heel veel scheepsbenodigdheden, vooral veel militair in verschillende schalen, kan altijd handig zijn dacht ik. Dit is hun site: Battlecrafts Zij hebben dit kanon zowel in 1:32 als 1:48 dus geschikt voor de Graupner boot. Ik vindt het wat kaal een voordeck zonder kanon maar ontdekte gisteren via internet dat mijn boot een kopie is van een type VII die nog steeds bestaat en op het droge staat in de buurt van Kiel
Groeten Bram

Back