Graupner ARTR type VII ervaringen

hallo

al de topic's van de robbe boten lezen dan kom je enorm veel info tegen
alles over de type VII is nog niet gezegd maar we zijn wel goed op weg
robbe heeft het kanon ook nog in zijn gamma zitten en is nog steeds te koop
niet dat het een 100% schaal kanon is maar helemaal verkeerd is het niet
mits aanpassingen kan het wel als basis dienen
maar waar heb je dat canon gevonden want een 8.8 cm kanon vind ik niet op die site??
na veel zoeken toch gevonden
UB711..88mm Deck-Gun on SKC35 mount.....

gr raf

Eh, Bram,

Eigenlijk hoort een 88 mm niet thuis op de U995( de boot die in Kiel ligt), voor de rest ziet je boot er wel zeer netjes uit.

Hallo Manfred,

Je hebt helemaal gelijk, maar voor mij als jongensdroom hoort dat kanon gewoon op die plaats en was het het enige wat er aan deze perfect uitziende boot ontbrak. Ik zie dat je in de buurt woont dus let goed op wanneer je langs het Spaarne fiets en misschien zie je hem op een dag voorbij varen.

Groeten Bram

Nou weet je Bram, aan het einde van van de oorlog werden die dekkanonnen weer weer teruggeplaatst voor ondersteunende artillerie, maar alleen in de Oostzee.

Hallo Forum,

Even een praktische vraag over het varen met dit type boten. Zelf heb ik bedacht om misschien met een vislijn een klein rood balletje achter de boot aan te slepen van b.v. 5 meter zodat mocht hij ten onder gaan ik hem misschien weer terug kan vinden in b.v. de rivier hier. Zijn er nog andere praktische mogelijkheden om een gezonken duikboot weer op te sporen? Ik hoor graag van jullie.

MVG

Bram

Hallo Forum,

Even een praktische vraag over het varen met dit type boten. Zelf heb ik bedacht om misschien met een vislijn een klein rood balletje achter de boot aan te slepen van b.v. 5 meter zodat mocht hij ten onder gaan ik hem misschien weer terug kan vinden in b.v. de rivier hier. Zijn er nog andere praktische mogelijkheden om een gezonken duikboot weer op te sporen? Ik hoor graag van jullie.

MVG

Bram

Bram,

Een lijntje achter je boot werkt niet, de lijn kan ook in de schroef van een andere komen of in je eigen schroef.
Wat wel gedaan wordt is een boei die in de romp is gemonteerd en deze wordt vrijgegeven ( verschillende manieren mogelijk ) en deze komt aan een lijntje bovendrijven.

Hans

Mijn basisregel is: Nooit oogcontact verliezen! Alleen in zwembaden gaat mijn boot dieper dan periscoopdiepte. freek

hallo

eigen dicipline aan leren
nooit gaan varen als er iets aan de boot mankeert
steeds een test doen door te duiken voor je voeten (als er ergens lucht ontsnapt niet verder varen)
als je om de een of andere reden het niet vertrouwd niet dieper duiken dan periscoop diepte
en dit zo dat als de boot stil valt hij zeker tot aan het dek boven komt
beetje een statische-dynamische boot er van maken
zo vaar ik meestal op een onbekende/bekende vijver
en je aan dit principe vast houden al word er nog zo gezaagd van "allee je bent nu toch hier"het is jouw boot dis mogelijk zou afzuipen en dan zie je plots niemand meer die aan het zagen was geweest
en op passen voor de eenden trapjes langs de kant LOL
want daar buigen je periscopen van om
in galder en mol kan je naar hartelust duiken want daar is het helder water
in zwemdokken word er hier niet zoveel gevaren buiten de poolrun in zutendaal
deze gaat door op 27/10/2013 in het s'oete dal
gr raf

Hallo Forum,

Inmiddels het model van een dek kanon binnen gekregen uit Engeland en ben bezig om dit op het Graupner model te bouwen, dit was wat er voor mij nog ontbrak ook al hoort dit niet op dit model. Nu zie ik heel veel afbeeldingen van dit dekkanon met een soort van draad om de loop gewonden. Kan iemand mij uitleggen wat dit is en of dit altijd toegepast werd, of is dit b.v. een antenne draad van de RC installatie, ik heb geen idee.

Groet Bram

P.s. het ijs is bijna weg van de rivier dus binnenkort moet het mogelijk zijn om wat fraaie opnamen te maken.

Hallo Forum,

Dit weekend ga ik naar Engeland en neem mijn Graupner Vll mee maar ook mijn Ark models Song class sub. Samen met een vriend daar hoop ik die definitief aan het pompen te krijgen waarna wij ze beiden uit zullen proberen in een speciale Modelboot vijver van de Norwich club aldaar. Dus als alles mee zit moet ik volgende week met wat linkjes kunnen komen van beide boten in aktie op You Tube. Ik weet nu al dat het weer afschuwelijk gaat worden maar dat zou goede opnamen niet mogen verhinderen hoop ik. Duim voor me dat het allemaal gaat lukken.

Groeten Bram

over die dop op de loop : toen kon ik me natuurlijk niet meer inhouden :

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou het was dan eindelijk zover, de eerste proefvaart met de Graupner Type VII waar ik mijn kamera paraat had. Onder erg koude en winderige omstandigheden hebben we ermee gevaren op een fantastische plek. Een hele mooie grote boatpond in Euston Park in Norwich Engeland, hadden we maar iets dergelijks ergens in Nederland. Hierbij dus de link van het filmpje van de Type VII, later volgt dan nog die van de Chinese Song class maar dat moet nog gemonteerd worden.
qu-19Bzrzd4[/media] Sailing of the Graupner Type VII Uboat - YouTube

Groet Bram

Laatst bewerkt door een moderator:
Back