Graupner Azimut Atlantic Challenger opbouw

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Wat bij het stekkerverhaal ook nog meespeelt is dat je goede en minder goede hebt. En dat op het eerste gezicht niet uit elkaar te houden zijn. Heb je ook bij de goudpluggen, bij een auto die ik heb soldeerden die zichzelf los. Vervangen door dezelfde soort, maar ander merk, en geen enkel probleem meer.

Hallo Dutch,

Afgaand op de 2200Kv motoren en 5S ga ik er vanuit, dat je de originele reducties er in houdt, ik vraag me alleen af waarom?

De lagering in de reducties zijn gewone glijlagers, die gaan uitlubberen onder het geweld van de 3974, als je er geen steun(kogel)lagers bij plaatst...

Als je voor motoren van rond de 1100Kv had gekozen had je rechtstreeks kunnen werken.
Van HK, deze bijvoorbeeld:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Het is maar een idee...

Groeten, Jan.

Ehm.. waar komt de veronderstelling vandaan dat ik op 5S ga varen?
Hoe dan ook weet ik nog niet helemaal zeker of ik de gekozen motoren wel ge gebruiken.. De mount-schroef-gaten zitten niet op de juiste plekken..

Ehm.. waar komt de veronderstelling vandaan dat ik op 5S ga varen?
Hoe dan ook, ik weet nog niet helemaal zeker of ik de gekozen motoren wel ga gebruiken.. De mount-schroef-gaten zitten niet op de juiste plekken..
Hier vandaan:
Ik heb toevallig wel 4 lipo's met 4mm bullits.. Dat zijn de enige 5S lipo's die ik heb..

Maar ehh, de mooiste waterpickup bij een jet is een nippel vlak na de rotor op de jet zelf, daar heb je, als de jet draait, altijd druk, zoek maar eens naar foto's en beschrijvingen hiervan.

Die messing 'emmertjes' hebben behoorlijk wat weerstand...

Groeten, Jan.

Tja, ik vind dit ook zonde van je geld en uiteindelijk zonde van het snelheidsverlies wat je hiermee veroorzaakt.
Precies wat Jan zegt: koelwaterinlaat vlak na de rotor (misschien vlak na de stator) en "flush" met het inwendige.
En zorg dan maar dat je leidingen allemaal goed met elkaar verbonden zijn en goed vastzitten, want de druk in de leiding zou wel eens vrij fors kunnen zijn...:lol:

Ze zitten er nog niet in.. Ik was zo-ie-zo wel benieuwd hoe groot die Octura inlets zijn, maar misschien gebruik ik ze wel voor een ander project.

Zow.. Inmiddels heb ik de motor-mounts een beetje aangepast, zodat ik de motoren kon monteren!

2014-08-16%2001.jpg

Helaas kon ik de tandwielen so-far nog niet op de schroef-assen krijgen :evil:
2014-08-16%2002.jpg

Eerst maar es beginnen met de reversers dan..

Wederom een updateje..
Vanavond heb ik de schroef-assen gepolijst (alleen in lengte-richting trouwens, zodat het schroefje dat het tandwiel vastzet meer grip heeft).. Daarna pasten de tandwielen erop!
2014-08-18%2001.jpg

Daarna een prototype gemaakt voor de servo-mount van de trust-reversers:
2014-08-18%2002.jpg

Lijkt me prima zo! Dus nu een houten versie maken...

en nog een updateje:
ik vond nog een stuk plastick (vrij dik wel, dus stevig genoeg) en heb de mount daarvan gemaakt.. Dat scheelt weer schilderen!
Inmiddels zit hij erin ge-epoxied
2014-08-18%2003.jpg

Vanavond heb ik de schroef-assen gepolijst (alleen in lengte-richting trouwens, zodat het schroefje dat het tandwiel vastzet meer grip heeft).. Daarna pasten de tandwielen erop!
Gezien het koppel van de motoren zou ik dat stelschroefje vastzetten op een plat kantje, dat je in de motoras vijlt/Dremelt (een kamer in de as maken, heet dat officieel).

Het stelschroefje (net als de motorbevestigingsbouten) dan ook nog borgen met Loctite of een drupje nagellak, zodat er niets los kan trillen.

Ik neem aan dat de grote getande wielen op dezelfde manier geborgd zitten op de as van de jets?

Draai nog wel even de in- en uitlaat van de koelmantels omhoog, anders heb je de weinig populaire 'halve motorkoeling'...

Groeten, Jan.

Ah. koel-openingen aan de bovenkant.. Dat is een goede.. Ga ik doen!
De motoren hebben al afgevlakte stukken aan de assen.
De assen van de jets zelf hebben dat niet..

En wederom een update!

ik had wat problemen met vinden van de juiste onderdelen voor de thrust-reversers.. Bij de boot zaten maar 3 bal-caps.. 1 te weinig dus.. Ik heb wel een heleboel ball-caps, maar die waren allemaal veel te groot (bedoeld voor RC-wagens)..
Ik had er nog wel een paar voor vliegtuigjes, maar daar pasten dan weer alleen dunne push-rods in..

Uiteindelijk heb ik flexibele links gebruikt, bedoeld voor vliegtuigen. Uiteindelijk is de hele setup dus metalen pushrods, die in de tubes gelijmd zijn..

Aan de binnenkant:
2014-08-19%2001.jpg

Aan de buitenkant:
2014-08-19%2002.jpg

Ohw ja.. die rubberen sokken installeren was een heeeeel makkelijk klusje (NOT) :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Wederom een updateje!

Vandaag heb ik de boot in bad getest... in eerste instantie had ik zero voortstuwing :(
Daarna heb ik de lipo's (2x 8400mah 3S) een eind naar achteren verplaatst... en toen.. toen had ik wel voortstuwing :D

De jet-drives blijken waterdicht ook nog! Dat valt me erg mee, aangezien de originele eigenaar nou niet bepaald een ervaren bouwer was..

Bedoel je dat ook de EC5 stekkers slecht zijn?
Of gaat het tweede deel van je post, over fabrikanten die achter de feiten aan hollen over de deans stekkers?

Deans is een poosje een hype geweest..... Daarna de Traxxas stekkers.. En de laatste paar jaar de EC's.

Fabrikanten hollen altijd achter de feiten aan en werken het liefst zo goedkoop mogelijk dus vandaar dat je ze nog weleens op regelaars vind. Veruit de meeste mensen zijn er echter al achter dat het eigenlijk bagger stekkers zijn met een vreselijke verbinding als je ze vergelijkt met gewone 4mm of grotere pluggen.

Probeer maar eens een wedstrijdrijder of serieuze botenvaarder te vinden die die krengen nog gebruikt op aandrijfaccu's ;)

Ah, Oké, ik heb hier inderdaad EC5 stekkers, en die bevallen prima.
Misschien als ik geld over heb, dat ik toch voor losse bullets ga, of voor de nieuwe Castle stekkers.
Die hebben naar mijn idee een groter contact oppervlakte dan de EC5 stekkers met een veertje.
Maar ik denk niet dat ik het verschil ga merken, dus ik gebruik de EC5's eerst nog wel :)

De massieve stekkers werken inderdaad beter dan de stekkers met zo'n verend kooitje , het uiteindelijke contactoppervlak is een stuk groter en de verbinding een stuk beter.

Sorry dat ik door de connector-discussie heen praat ;)

Inmiddels wat pool-noodles gescoord bij de Bart Smit:
2014-08-20%2001.jpg

De massieve stekkers werken inderdaad beter dan de stekkers met zo'n verend kooitje , het uiteindelijke contactoppervlak is een stuk groter en de verbinding een stuk beter.

Ja dat dacht ik ook inderdaad, die gebruik ik ook tussen de motor en ESC.
Maargoed, ik heb nu geen geld over, dus dat komt later wel.

Nu weer ontopic gaan?
@ Dutch, mooi dat je ze gevonden hebt, had ik toch gelijk :)
En mooi rood is niet lelijk!

Back