Graupner BAE HAWK elektro impeller 1.36m

Hallo,
ik was gisteren op de intermodellbau dortmund en daar zag ik een grote elektro impeller jet hangen. Zag er prachtig uit. Ok, het is duidelijk geen gfk kist maar toch ...
Adviesprijs = 199,-.
Er zit een impeller van 92mm bij. Moet gaan vliegen op 5s tot 6s , 3200 .. 4800mAh. Optioneel is een uitklapbaar alu landingsgestel, is vast ook wel nodig bij een gewicht van 2.5kg ...

Misschien is de impeller wat aan de kleine kant voor zo'n kist . En door zijn relatief dikke vleugelprofiel zal dit niet heel erg hard gaan verwacht ik, mmm .... toch heeft zo'n relatief grote edf kist wel wat hoor :-)

Deze kist vind je in de katalogus op blz. 30 + 31 :
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/Katalog/20080207073802_Graupner_Neuheiten_2008.pdf

115048070b096c137.jpg

115048070d2abddd7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb dit daar ook gezien,uitleg gevraagd en me gezegd dat hij vliegt op 4cell lipo
Leverbaar binnen 4a 6weken

Misschien bedoelen ze VANAF 4s lipo, want voor dit formaat kist met een gewicht van 2.5kg vind ik dit wel aan de krappe kant .
De tekst op bladzijde 31 van de catalogus zegt dit :

"antriebsbatterie lipo 25C 4800 18.4V/4.8Ah , antriebsbatterie lipo 6/4800 22.2V/4.8Ah oder vergleichbare typen zwischen 5 und 6 lipos mindestkapazitat 3200mAh"

Hier nog wat foto's zoals hij op de beurs te zien was :

1150480ae839b044b.jpg

1150480ae83a006d5.jpg

1150480ae83a3bc3c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik me goed herinner Bas, heeft/had Ray v.d. Klok tien jaar geleden ook een impeller model van een HAWK. Toen nog met sensored brushless controller.

Even de vuistregel dat EDF 2x zo inefficient als prop is.

Mijn Calmato vliegt prima, weegt ook 2,5 kg, vliegt ook op 5S en trekt een kleine 40 amp. Kan je bij dit schatje dus rekenen op 80 amp;-)

Wel leuk ding!

Even de vuistregel dat EDF 2x zo inefficient als prop is.

Mijn Calmato vliegt prima, weegt ook 2,5 kg, vliegt ook op 5S en trekt een kleine 40 amp. Kan je bij dit schatje dus rekenen op 80 amp;-)

Wel leuk ding!

oei, 80A, da's niet mis ! Tenminste, als je aanneemt dat het afgegeven vermogen hetzelfde is ...
Een voordeel is wel dat er een relatief grote edf in zit van 92mm , die is misschien iets efficienter ?
Aan de andere kant vlieg je natuurlijk niet continue volgas. ALS ik hem zou aanschaffen zou ik met 6s gaan vliegen (heb ik nog liggen), waardoor de spanning 20% omhoog gaat en de stroom dus 20% omlaag, maar ja , dan nog altijd dik 60A .

Een ander groter nadeel van deze kist is eigenlijk wel dat je een vrij vlak en lang veld moet hebben, mmm ....

Inderdaad,best wel met 6cel voortstuwen,keek wel raar toen de verkoper van dienst kwam aandraven met 4cel
In ieder geval heb je hier de mogelijkheid om edf te gaan met een redelijk toestel en mooi landingsstel voor weinig geld,het ^proberen waard als ie op de markt komt

mmh, ik lees impeller aan de kleine kant en even later mooi grote impeller :)

Geloof me, 92mm is minimaal voor zo'n kist..... groter is beter. Dus de romp openbreken en 105mm fan erin proppen........

mmh, ik lees impeller aan de kleine kant en even later mooi grote impeller :)

Geloof me, 92mm is minimaal voor zo'n kist..... groter is beter. Dus de romp openbreken en 105mm fan erin proppen........

ik doelde op de efficiency ...

105mm , tja dan wordt het toch hakken en breken, dat was eigenlijk niet de bedoeling. Ik heb niet heel veel tijd, dus dan zou ik hem zover als mogelijk ARF willen hebben.

mmm ... hij neemt natuurlijk ook heel wat plaats in, in de auto ... mmm ....

'big scale ' is wel leuk , maar tussen de bedrijven door even een paar packjes leegvliegen gaat natuurlijk niet lukken, tenminste ik ken mezelf ... ik heb nog een diablotin in de garage hangen waarmee ik ook nog niet heb gevlogen ...
misschien zie ik er maar vanaf, toch wel jammer, het is een prachtige kist vind ik :-(

zeker een mooie kist :) Jeukt hier ook wel weer een beetje maar ik weet gewoon hoe lastig edf is en hoeveel vermogen het kost, zeker met een grondstart en al helemaal vanaf gras.....

dat alu landingsgestel zal trouwens ook niet heel goedkoop zijn ...

Volgens mij kan ik beter een F-18 van het-rc nemen. Die kan gewoon uit de hand gestart worden en vliegt prima op 4s lipo, zo had ik begrepen.
Een stuk goedkoper en veel sneller.
Ik heb nu al 2 packs 4s flightpower 3700 liggen van een 3DX500 , dus die zou ik er misschien zo voor kunnen gebruiken.

Een clubgenoot heef de kit besteld bij albatros.

volgens de winkel zou hij over een week of 5 leverbaar zijn. Afwachten.

bij JEPE zal een fan met motor besteld worden.

Graupner Modellbau: BAE HAWK

Vanaf nu leverbaar :) 199 euro, 48 euro voor een lucht retract setje....... niet heel gek...... kan vanaf een nette gras piste ook loskomen..... ja, bedoelen ze daar geen golfbaan mee?? 20/30 m staat erbij.... anders een lipo cel meer voor de start ;)

even contact opnemen met JEPE voor een goede motorset en je hebt een leuke goedkope kist die lekker snel gaat.

Back