graupner bell 212 twin jet

• Topicstarter Topicstarter voodooteam
  • Startdatum Startdatum
Ik zag je foto's, enne.... it brings back memories....

In dit geval: In die tijd gebruikte ik op aanraden van het Duitse FMT pluggen met een brug, om uitdoven bij de benodigde vette instelling tegen te gaan. Dit heb ik nog NIET kunnen proberen. Ik heb bij toeval zo'n brug-plug?!?

Verder kan het aan te raden zijn om minimaal 10% Nitro te stoken, omdat die carburateur zich niet denderend laat afstellen, en je moet hem per sé behoorlijk vet houden. Inderdaad! Wat een ramp zo'n motor!

Over de vette afstelling: in de handleiding van de Kavan Jet Ranger (vrijwel een precieze tijdgenoot) las ik het volgende; daar werd aanbevolen om een gloeisnoer van minimaal 2 meter te gebruiken, omdat de motor zo vet moest dat hij zonder bijgloeien niet stationair bleef lopen. Dus moest je onder bijgloeien optoeren, en zodra de bende op gang was, met je voet de gloeiaccu wegschuiven.... Heb ik eens over nagedacht. Ook dit word een uitdaging!

Groet, Bert

Mogelijk kan je me nog eens verder helpen Bert?

We hebben de motor zo kunnen afstellen dat het 9 van de 10 keer " Gloeien = Starten en lopen" is.

Het volgende blijft gebeuren. Starten, draait redelijk stationair, optoeren is een vette rook en de motor slaat af.
Je zou zeggen verzopen in zijn brandstof dus pit eruit en die blijkt brandschoon te zijn. Zelfde situatie, motor valt uit! gloei-accu er op en direct weer mooi lopen (stationair).

Het lijkt er op dat de motor niet voldoende brandstof vanuit de tank krijgt?? Er word nu geopperd om de tank hoger (dus bij de servo's) in de body te bouwen zodat er meer valdruk ontstaat en dan ook naar alle waarschijnlijkheid meer brandstof is???

Heb jij of een andere nitro vlieger nog opties??? Alvast bedankt.

Zo zit overigens de tank in de heli gemonteerd.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk kan je me nog eens verder helpen Bert?

We hebben de motor zo kunnen afstellen dat het 9 van de 10 keer " Gloeien = Starten en lopen" is.

Het volgende blijft gebeuren. Starten, draait redelijk stationair, optoeren is een vette rook en de motor slaat af.
Je zou zeggen verzopen in zijn brandstof dus pit eruit en die blijkt brandschoon te zijn. Zelfde situatie, motor valt uit! gloei-accu er op en direct weer mooi lopen (stationair).

Het lijkt er op dat de motor niet voldoende brandstof vanuit de tank krijgt?? Er word nu geopperd om de tank hoger (dus bij de servo's) in de body te bouwen zodat er meer valdruk ontstaat en dan ook naar alle waarschijnlijkheid meer brandstof is???

Heb jij of een andere nitro vlieger nog opties??? Alvast bedankt.

De beste optie is op e-bay of wat dan ook zoeken naar de carburateur van de opvolger van deze motor, de StaMo met de ronde koelkop. Die is stukken beter af te stellen.

De hoogte van de tank is absoluut geen oplossing. Het kan wel zijn dat je carburateur vuil is en dan met name het "doseer"groefje wat in die stationair-afstelring zit. Dat moet je overigens h'e'el voorzichtig schoonmaken, want eenmaal beschadigd kun je het verder vergeten..... Maar de tank hoger of lager plaatsen heeft weinig zin. Dan praat je over 10 cm vloeistofkolom plus of minus, de stromingsweerstand van de slangen niet meegerekend, terwijl de motor op zich moeiteloos 50 tot 100 cm vloeistofkolom aanzuigen kan. Bij een vliegtuig, waarbij de hoogte van de tank tijdens verticaal stijgen veel lager is maakt dit uit, bij een heli die eigenlijk altijd horizontaal hangt (ook in bochten of loopings is de schijnbare zwaartekracht altijd dezelfde kant uit gericht) maakt dit weinig of niets uit.

Je moet het als volgt zien: de carb is voor een vliegtuigmotor gedacht, en dat houd in dat het vermogen en het toerental met elkaar in verband staan. Bij een heli is dit minder het geval, en een vliegtuigcarb leent zich dan ook slecht voor een helimotor. Maar destijds wist men gewoon niet beter.

Oplossingen kunnen zijn de motor langzamer op te toeren, de transitie is bij deze vorm van carburatie namelijk altijd problematisch: transitie is het tijdelijke moment waarbij de schuif al wel open is maar de motor nog niet op toeren, een auto of motorfietscarburateur heeft hier allerlei ingewikkelde compensaties voor, onze gloeiplugmotortjes NIET, die moeten het hebben van de ruime explosiegrenzen van methanol. Door langzamer optoeren bereik je dat de gasschuifstand en het motortoerental beter bij elkaar in de buurt blijven, en de motor dus mischien blijft lopen. Eventueel kan "spelen" met het gas helpen, maar ik herrinner me het als altijd al een beetje problematisch, en wat ik me ervan herinner, moest de mijne zo hard stationair lopen dat ik de rotor niet los kon laten, anders sloeg hij af. Stelde ik hem af dat hij perfect stationair liep, dan kreeg ik hem niet op toeren.

Zoals ik al zei, het kan best mogelijk zijn, dat je bij het optoeren de gloeiplug aangesloten moet laten, al heb ik dat zelf nooit hoeven doen.

Een ander ding wat mischien heel veel pijn in het hart doet, is de bovenkant van de neus open maken en een gaasje erin zetten, om de motor voldoende koellucht te laten krijgen. Kan me goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt, maar ik herinner me dat veel 212's die modificatie kregen, en zelf vloog ik er ook mee (heb de mijne tweedehands gekocht met die modificatie, weet dus niet hoe groot het effect is zonder die opening). Alleen, aangezien je nog niet gevlogen hebt, lijkt me het stug dat dat de oplossing van dit probleem is.

Hopelijk kom je er uit.... Het was in die tijd niet makkelijk om een helivlieger te zijn.... zucht:D

Groet, Bert

Hai Bert,

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Ik heb van een oud vlieg fanaat ook heel wat informatie gekregen en die info samen gevoegd zal mogelijk ooit lijden tot het in de lucht krijgen van deze heli, (lees heli's want ik heb nog zo'n rakker staan in de vorm van de Kavan).

Word vervolgt

Hai Bert,

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Ik heb van een oud vlieg fanaat ook heel wat informatie gekregen en die info samen gevoegd zal mogelijk ooit lijden tot het in de lucht krijgen van deze heli, (lees heli's want ik heb nog zo'n rakker staan in de vorm van de Kavan).

Word vervolgt

Ach.... vroegâh kregen ze die dingen ook in de lucht en toen was ik er ook niet bij om te helpen...:p (zat ik nog zoet met mijn LeGo-treintjes te spelen, hahaha)

Dus dat zal ooit wel eens gaan lukken, toch?;)

Groet, Bert

hey g.

sorry voor mijn zeer late reactie.
tijd in t ziekenhuis gelegen.
maar dit speelgoed heb ik nog zeer weinig ervaring mee.
alles is inmiddels werkend al durf ik hem nog niet op te laten steigen....
ik ben nog veel te bang voor een storing in de servo's.
het is allemaal redelijk gedateerd... ik zit nog heel erg in dubio wat te doen.
eigenlijk wil ik hem het liefst zo standaard mogelijk houden.(op de body na)
maar een crash zou ik mezelf denk niet vergeven...

is jou machine inmiddels al de lucht in geweest?

gr Rob

Hai Rob,

Ziekenhuizen, das niks man.

Mijn heli is ook bij mij nog niet de lucht in geweest. Ik heb ernstige problemen met de afstelling van de carburateur. De vorige eigenaar(en) zijn aardig aan het klooien geweest met die van mij. Ik krijg hem/haar goed startend maar hij/zij komt niet goed op toeren?????

Naast de vele body schades waren ook de origenele servo's verwijderd. Daarvoor in de plaats is er een geheel nieuwe metalen plaat met recentere servo's gemonteerd wat overigens ook niet goed werkte :snipersmile:

Ik durf hem/haar wel te vliegen maar kan het technisch dus niet.

Ik heb hem even aan de kant gezet om verder te gaan met mijn andere herstel heli zijnde de Kavan Ranger. Word waarschijnlijk ook zo'n probleem :confused:
full

Hee guardian,
Kijk voor je Kavan ff naar mijn topic in de afdeling "schaalhelicopters" "Kavan Jet Ranger revived". Ik vlieg alweer een paar maanden met dit oudje in de rondte... op electro! Jouw kleurenschema is vrijwel net zoals die van mij zie ik.

Voor wat betreft de 212... Wil Snitjer heeft er een electro-ombouwkitje voor ontwikkeld(iig verkrijgbaar via RCHeliparts). Dat zou ik monteren, want sorry dat ik het zeg... die stamo's waren vroegah al een ramp om vermogen uit te kunnen krijgen en nitro kunnen ze eigenlijk niet goed tegen. Heb ze zelf in mijn jonge heli-jaren zat naar beneden zien komen...

Succes, Marco.

Outside004.jpg

Hee guardian,

want sorry dat ik het zeg... die stamo's waren vroegah al een ramp om vermogen uit te kunnen krijgen en nitro kunnen ze eigenlijk niet goed tegen. Heb ze zelf in mijn jonge heli-jaren zat naar beneden zien komen...

Succes, Marco.

Kan dat niet echt met je eens zijn....

Ik heb mijn exemplaar destijds in 87 bij Berko in Veenendaal gekocht en dat zou een prima heli zijn, niet afgeragd en altijd in de garage gestaan , door een oud vrouwtje gebruikt, alleen voor de boodschappen op de hoek, etc etc....

Was het dus niet. Ding was behoorlijk gaar.... maar die motor, daar kon ik me destijds al (met alle kennis die ik nu wel maar toen absoluut NIET had....) prima mee redden. Tuurlijk geen vergelijk met NU... maar voor toen liep het best acceptabel. Ook geen problemen gehad met de 10% brandstof van destijds: Toen had je nog geen heli-mix, Coolpower of wat dan ook. Gewoon naar je lokale handelaar die in zijn achtertuin wat vaten had staan en voor jou je mengseltje mixte, zolang het maar 20% olie, en 5 of 10 of 15% Nitro was, want andere maatbekertjes had ie niet.....

Maar zonder meer, naar huidige maatstaven is het niet de mooist lopende motor die je kunt hebben.
Wat ik me wel herinner, dat het voor mij destijds een eye-opener was: Wat een power, en wat een strak sturende heli.... (voor die tijd dan....). En vooral: een hekrotor die WERKTE!!!! (meestal dan, met rugwind ging het nog wel eens volkomen onvoorspelbaar fout)

Groet, Bert

Hallo Marco,
Ombouwen naar elektro is niet mijn opzet. De Stamo in mijn heli is, naar mijn beperkte inschattings vermogen, in beste staat alleen krijg ik de carburateur niet afgesteld.
Het is het Huey model wat ik zo mooi vindt, (ik vlieg hem ook al geruime tijd in een 450 elektrisch model). Ik ga eens zoeken naar of een andere carburateur dan wel een ander motor die mij overigens al is aangeboden.

Ik had jouw bouw verhaal van de Kavan al geintresseerd zitten lezen. Heftige verbouwing dat ombouwen. Ook hier blijft de nitro machine er in zitten om de simpele reden dat ik weinig, eigenlijk geheel, geen verstand heb van elektronica.

Mijn Kavan is min of meer als wrak over genomen. Hij heeft een tijd ergens in een hoek gestaan tot dat iemand hem zat was en te koop heeft gezet. Ontzettend veel schade aan de body. De techniek ziet er redelijk goed uit. Het enige wat mist op dit moment is het ramenset. Door het lezen van diverse informatie hier een ramenset besteld bij Vario Benelux in de hoop dat dit past???

Groet Guus

Wat ik me wel herinner, dat het voor mij destijds een eye-opener was: Wat een power, en wat een strak sturende heli.... (voor die tijd dan....). En vooral: een hekrotor die WERKTE!!!! (meestal dan, met rugwind ging het nog wel eens volkomen onvoorspelbaar fout)

Groet, Bert

Dat laatste had ik ook al regelmatig gelezen. Ik zou het graag ervaren maar de techniek laat me even in de steek.

Word vervolgt want vliegen gaat ie al is het vanuit het raam :p

Dat laatste had ik ook al regelmatig gelezen. Ik zou het graag ervaren maar de techniek laat me even in de steek.

Word vervolgt want vliegen gaat ie al is het vanuit het raam :p

Wat ik er nog van weet, is dat je het idee : "volgas afstellen tot het goed is, dan stationair afstellen tot het goed is en dan zou het OK moeten zijn"
VOLKOMEN moet laten varen....
Je krijgt volgas mischien redelijk in de buurt, maar stationair moet je volkomen vergeten, en puur afstellen op hoe het draait als het belast word.
Wat kan helpen, is spelen met de "gasvorlauf" zoals die duitsers dat vroeger noemden, zodat je bij midstick een andere gas-stand hebt.
Deze heli kun je NIET met lineair gas vliegen, maar je moet of een gascurve instellen, of zoals men dat vroeger deed, spelen met het al dan niet haaks op de stuurstangen staan van het gasheveltje en de pitchhevel.
Beetje lastig uit te leggen, maar oorspronkelijk werden bij deze heli gas en pitch met maar één servo aangestuurd, maar dan wel zodanig, dat het gas sneller open ging dan de pitch, door wat te rommelen met op welk gaatje van de servoschijf de afzonderlijke stuurstangen aangesloten waren.

Bij mij werkte het destijds, al ben ik later overgegaan op een zender met helimodule (Robbe Terra-Top) en dat hield niet meer in dan dat het gas min of meer lineair bleef maar je kon het stationair vanaf de zender behoorlijk hoog opschroeven zonder dat de pitch veranderde.... Was zeg maar een voorloper van het huidige "Idle-Up".

Groet, Bert

Toeval, maar bij de heli kreeg ik ook een Terra Top zender.

Yep, ik begrijp precies wat je bedoel. Omdat mijn heli al de nodige verbouwingen heeft gehad door de vorige eigenaren heb ik er inderdaad al een 5e servo (gas) ingebouwd. Technisch werkt het allemaal goed, maar het afstellen laat ik even voor wat het is. Even iets nieuws om daarna weer met frisse moet opnieuw te beginnen.

Laatst bewerkt:
Hoi Bert,
Je kan best eens gelijk hebben. Ik heb iig altijd problemen gehad met het juist afstellen van brandstofmotoren, daarom ook 1 van de redenen dat ik alles nu elektro maak....:D

Kan dat niet echt met je eens zijn....

Ik heb mijn exemplaar destijds in 87 bij Berko in Veenendaal gekocht en dat zou een prima heli zijn, niet afgeragd en altijd in de garage gestaan , door een oud vrouwtje gebruikt, alleen voor de boodschappen op de hoek, etc etc....

Was het dus niet. Ding was behoorlijk gaar.... maar die motor, daar kon ik me destijds al (met alle kennis die ik nu wel maar toen absoluut NIET had....) prima mee redden. Tuurlijk geen vergelijk met NU... maar voor toen liep het best acceptabel. Ook geen problemen gehad met de 10% brandstof van destijds: Toen had je nog geen heli-mix, Coolpower of wat dan ook. Gewoon naar je lokale handelaar die in zijn achtertuin wat vaten had staan en voor jou je mengseltje mixte, zolang het maar 20% olie, en 5 of 10 of 15% Nitro was, want andere maatbekertjes had ie niet.....

Maar zonder meer, naar huidige maatstaven is het niet de mooist lopende motor die je kunt hebben.

Groet, Bert

De kogel is door de kerk. Afstellen van de huidige motor blijft een ramp. Vliegen is uitgesloten.
Via bekende in het bezit gekomen van een recentere motor welke ook in deze body gebouwd kan worden.

Word weer vervolgt.

De kogel is door de kerk. Afstellen van de huidige motor blijft een ramp. Vliegen is uitgesloten.
Via bekende in het bezit gekomen van een recentere motor welke ook in deze body gebouwd kan worden.

Word weer vervolgt.

Pas wel op met het inbouwen van andere motoren, mijn vader zette er destijds een 10cc OS helimotor in en toen klapte de hele staart eraf. Daarna heeft ie maar een Schluter Champion gekocht. Overigens hebben we vorig jaar ook een 212 gerestaureerd maar die hebben we wel volledig aangepast van binnen. Vliegt wel nog met de originele HB Stamo motor.
gerestaureerde-graupner-bell212-1978-a

Pas wel op met het inbouwen van andere motoren, mijn vader zette er destijds een 10cc OS helimotor in en toen klapte de hele staart eraf. Daarna heeft ie maar een Schluter Champion gekocht. Overigens hebben we vorig jaar ook een 212 gerestaureerd maar die hebben we wel volledig aangepast van binnen. Vliegt wel nog met de originele HB Stamo motor.
gerestaureerde-graupner-bell212-1978-a

Hallo Tiger2,

De relatie met de motor t.o.v. de staart begrijp ik niet helemaal. Qua cc's/Pk's veranderd er niet veel dus ik verwacht niet veel problemen hiermee. De motor die er in gaat (is getest en wel af te stellen) is bij toeval wel een OS motor.

Overigens "wat een fantastisch mooie Bell"hebben jullie gerestaureerd. Complimenten. Ik had je draadje al een zitten lezen.

Hallo Tiger2,

De relatie met de motor t.o.v. de staart begrijp ik niet helemaal. Qua cc's/Pk's veranderd er niet veel dus ik verwacht niet veel problemen hiermee. De motor die er in gaat (is getest en wel af te stellen) is bij toeval wel een OS motor.

Overigens "wat een fantastisch mooie Bell"hebben jullie gerestaureerd. Complimenten. Ik had je draadje al een zitten lezen.

Forgive me for asking,

Hoe wil jij de koeling van die OS gaan regelen? die HB StaMo is een tamelijk uniek ontwerp met zijn aangebouwde fan, en dat pas je niet zomaar even aan. Kon nog wel eens lastig worden, tenzij je de koeling electrisch gaat regelen.

Groet, Bert

Hierbij even mijn ervaring met de Twin-jet die ik als eerste heli had.
Ik had namelijk hetzelfde probleem met de motor afstelling. Het probleem wordt veroorzaakt door de krukaslagers, de motor heeft een geforceerde koeling en de fan zit achter de motor, dus heb je een doorlopende krukas door het achterdeksel. Zodra de afdichting van deze lagertjes gaat lekken, of verteerd zijn, wat niet ondenkbaar is na zoveel jaren, verliest de motor zijn onderdruk.
Gevolg is afslaan tijdens optoeren ! Deze lagertjes moet je dus vervangen, en zorg ervoor dat de nieuwe lagers nitrobestendig zijn (de afdichtingen) of gebruik geen nitro meer. Daarna heb je een prima lopende motor die ruim voldoende vermogen heeft om de Twin-jet te vliegen.

Succes !

Hierbij even mijn ervaring met de Twin-jet die ik als eerste heli had.
Ik had namelijk hetzelfde probleem met de motor afstelling. Het probleem wordt veroorzaakt door de krukaslagers, de motor heeft een geforceerde koeling en de fan zit achter de motor, dus heb je een doorlopende krukas door het achterdeksel. Zodra de afdichting van deze lagertjes gaat lekken, of verteerd zijn, wat niet ondenkbaar is na zoveel jaren, verliest de motor zijn onderdruk.
Gevolg is afslaan tijdens optoeren ! Deze lagertjes moet je dus vervangen, en zorg ervoor dat de nieuwe lagers nitrobestendig zijn (de afdichtingen) of gebruik geen nitro meer. Daarna heb je een prima lopende motor die ruim voldoende vermogen heeft om de Twin-jet te vliegen.

Succes !

Daar kon je wel eens heel erg gelijk in hebben.... nóóit aan gedacht maar dat was inderdaad ook iets wat vaak voor scheen te komen. Zelf geen last van gehad (mazzel????)

Groet, Bert

Back