Graupner Bell 47G Lipo probleem

Beste,

Ik heb mij een Graupner Bell 47G aangeschaft. Nu heb ik wat problemen met de Lipo batterij. Zoals de verkoper gezegd had, moest ik stoppen met vliegen zodra de helikopter niet meer vlot van de grond geraakt. (Staat ongeveer ook zo uitgelegd in de handleiding)
De eerste vlucht kon ik gemakkelijk 10 minuten vliegen en zodra de helikopter niet meer vlotjes opsteeg ben ik gestopt met vliegen en even later heb ik de Lipo opgeladen. Na een uur en half was hij opgeladen en de volgende dag wou ik weer vliegen. Maar dan was de vliegtijd nog amper 5 minuten. Ik heb de batterij nog eens opgeladen, en nu geraakt hij nog amper van de grond. Weet iemand soms wat het probleem is, en als ik er iets aan kan doen?

Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten,

Vincent M.

Ik was dat vergeten te vermelden, maar er zit een kleine Lipo lader van Graupner bij geleverd. En daar valt er niet veel aan te veranderen. Dus gewoon het paket aansluiten en opladen.

nog een paar keer proberen te laden,
als het niet beter wordt is de accu stuk ( of je lader )
Kijk ook eens op de klok,
op de gok de tijd bepalen is verraderlijk.

De lader van de 47G (en vele varianten van diverse andere merken) is niet zaligmakend. Ik (Graupner 47G) en een collega op kantoor (E-Sky Lama V4) ondervonden soortgelijk problemen. Dus maar eens de accu's aan de Ultra Duo Plus 50 gehangen, de resultaten waren schrikbarend. Eén van de twee cellen wilde gewoon niet meekomen met laden op het standaard ladertje. Na wat laad- en ontlaadcycli op de Duo 50 was alles weer netjes in orde. Wel is het zo dat de meegeleverde accu (in lichtgroene krimpkous) niet de beste is. Ik vlieg nu met 850mAh Hellipro accuutjes en die gaan veel beter (ja, er zijn goedkopere :? deze bevallen echter prima). Het standaard ladertje ligt in de hoek... :D

Met een eenvoudig Lipo-saver LEDje kun je een hoop problemen voorkomen. Het LEDje gaat branden als de accu's de kritische ontlaadspanning bereikt hebben. Een mooi moment om dan te stoppen en even bij te laden.

Dankuwel voor de antwoorden. Ik heb die avond niet echt naar de klok gekeken, maar het laden zelf duurde ongeveer een uur en 45 minuten. Dus het probleem komt wel 'vaker' voor heb ik de indruk? Een goeie oplossing zou dus zijn om te investeren in een goede lipo lader. Maar bestaan er goedkopere oplossingen? Want dit is mijn enigste toestel met een Lipo, en ik vind het wat zonde om daarin zoveel te investeren. Zijn de laders van bvb kapaza en ebay te vertrouwen?
Nu zal ik proberen de accu wat te laden/ontladen en hopelijk komt dat goed.

Met vriendelijke groeten,

Vincent M.

Pas wel op met het laden en ontladen van lipo's dat de celspanning niet buiten de max. waarden uitkomt. Dus de celeen niet onder de 3 volt of boven de 4,2 volt laten komen. Beste kun je eerst even de lipo faq doorlezen.

Als de lipo na een half uur al opgeladen was dan is dat volgens mij al niet goed....
En de vliegtijd van maar 5 minuten verklaard dat ook wel.
Ik denk dat die standaard meegeleverde lader niet helemaal toppie is.

Wat een mooi universeel adertje is, is de Imax B5. Compact, geschikt voor alle gangbare accu-typen (NiCd, NiMH, LiPo, Pb). Alleen heb je wel een externe voeding nodig. Maar veel huis-tuin-en-keukenapparaten hebben een 12V geschakelde voeding (van die langwerpige adapters voor batterijapparaten) en die kun je er prima voor gebruiken.

Pas wel op met het laden en ontladen van lipo's dat de celspanning niet buiten de max. waarden uitkomt. Dus de celeen niet onder de 3 volt of boven de 4,2 volt laten komen. Beste kun je eerst even de lipo faq doorlezen.

Ik heb de faq deze week al doorgelezen, maar veel links zijn 'dood'. Dus ik kan er niet alles uit afleiden. Op andere sites staat ook meestal altijd hetzelfde.
Ik heb een mail gestuurd naar de verkoper, en hij ging morgen eens kijken. Ik zal ondertussen ook wat rondkijken naar de goedkopere altnernatieven, bedankt hiervoor. Ik kan deze dan nog altijd later gebruiken :rolleyes:

MVG,

Vincent M.

Ik heb de faq deze week al doorgelezen, maar veel links zijn 'dood'. Dus ik kan er niet alles uit afleiden. Op andere sites staat ook meestal altijd hetzelfde.
MVG,

Vincent M.
Je hoeft ook niet alles af te leiden het gaat om de speciale eisen die een lipo stelt en dat is voornamelijk de max en min celspanning en de laadsnelheid.
Zijn er dan nog vragen stel die dan gerust hier.;)

Dankuwel iedereen voor de reacties. Ik heb hem ondertussen teruggebracht en de verkoper ging kijken wat hij eraan kon doen. Ondertussen ga ik eens rondzoeken voor die goedkopere alternatieven. Want ik kan dat in de toekomst nog altijd gebruiken. :-)

MVG

Ik heb een klein bijkomend vraagje. Bij die goedkopere alternatieven zijn er dus externe 12V voedingen nodig. Bij de lader die meegeleverd was zat er ook een 12V voeding bij. Zou ik die dan ook kunnen gebruiken bij die 'universele' laders? (Rekening houdend met het nodig vermorgen)

MVG

In principe wel maar zo als je zelf al opmerkt moet je wel rekening houden met het vermogen en de stabiliteit van de spanning.
Er worden ook wel computer voedingen gebruikt maar die moet je maar net hebben liggen.;)

Als je doorgaat met (heli) vliegen (of ander 'speelgoed' maat)
zul je tegenwoordig erg vaak lipo's tegenkomen.

Beetje lader van ca 50 a 60 eur met lipostand en balancer wordt dan een goede investering.

Ik heb wel nog ergens een computer voeding staan. Die leveren 12V af rond de 5A dacht ik? Ik zal eens rondzoeken. En Niek, welke laders bestaan er in die categorie? Zijn die voorgestelde laders dan goed?

MVG

Back