Graupner/BMI 47G Coaxial Heli

• Topicstarter Topicstarter Wobben
  • Startdatum Startdatum
Ha Xpencer, mijn heli maakt altijd vreemde bewegingen :lol:
Eigenlijk was het ook jouw fout niet hé maar die van dat traphekje...... :wink:
Tja, je moet wat geluk hebben in 't leven. Gelukkig vallen de kosten bij zo'n helieke nog mee want anders was er de lol snel vanaf.
Die onderdelen van graupner en BMI zijn volgens mij krek identiek op de prijs na dan.
Trouwens, ik heb 150€ betaald voor mijn BMI en ik dacht dat de Graupner een stuk duurder was.
Toevallig heb ik hier een prijslijst (BMI) liggen van alle onderdelen. Die heb ik een paar weken geleden meegekregen van mijn "modelbouwpusher" .
Effe een paar voorbeeldjes: swashplate=5,50€ / Blades=4,60€ per paar / Motor=10€ /enz.... (let op, de prijzen zijn misschien ondertussen weer veranderd).
Dus voor 6 bladen..euh..3x4,60=13,80€
Dan zijn ze bij Graupner toch lichtjes aan 't overdrijven hé :roll:
Of de onderdelen van Graupner beter zijn ?? Ik weet 't echt niet, ik koop alleen die van BMI (omdat ze beterkoop zijn) en kan dus nog geen vergelijking maken.
Laat iets weten als je terug in de winkel geweest bent . Ik ben benieuwd of ze wat gaan vinden...

Janyol, heb jij echt TWEE potmeterkes op je 4-in-1-unit staan ?
In mijn handleiding is er ook sprake van twee potmeters maar er staat er maar ééntje op en het andere gaatje daar zit het ledje ...
Die gain staat er bij mij NIET op. Volgens de handleiding dient die voor de gyro..
De proportional dient volgens de handleiding voor de staart..(dus eigenlijk ook gyro).
Als je helieke rond zijn as wil draaien en je kunt niet meer verder trimmen dan moet je aan die proportional draaien.
Dus als 'm naar rechts draait en je hebt je trimmer al helemaal naar links, dan moet je het potmeterke een béétje naar rechts draaien.
Wel de accu er effe af en weer terug aansluiten...

hmm dat scheelt toch hier en daar een paar euro of eurocenten.
Denk dat ik ook eens tot Opoeteren moet rijden.
Ik heb hier in Herstelt ook nog ene zitten met modelbouw.
We gaan op onze tomtom eens piepen welke het kortste bij is en die gaan we bezoekje brengen.
In plaats van dan één onderdeel mee te brengen brengen we er een hoop van mee hé !!!:turn-l:
Tja ik heb voor mijn belleke 199 betaald!
Eigenlijk 258.9 omdat er in de zender oplaadbare zitten en een lader.
en dan was er in die set ook nog een extra lippo bij.
Dan ben ik achteraf nog een lipo gaan bijhalen en een lader.
Ik kan nu ongeveer met wat rustpauze's blijven vliegen :D :D
Maar ik heb toch de indruk dat mijne modelbouwgoeroe mij dieper in het zak zit dan den uwe. :|
Dat is eigenlijk ons nadeel die winkels vind je niet op elke hoek en kant van de straat.
Dus kunnen die gasten vragen wat ze willen .
En ook op het net vind ik zo nergens prijzen en dergelijke.
He he en ik kan u garanderen dat die van Graupner ook kapot gaan zunne !!! :wink:
Ik ga hem morgen eens langsbrengen daar .
We houden u op de hoogte.

Bij mij zitter er ook 2 potmetertjes op. Proportional en gain. Waar dus die gain voor dient weet ik dus ook niet. Zou ik wel graag willen weten. Het zou ook te maken kunnen hebben met de trottle bijstellen ofzo. Op je zender heb je ook een trottle trimmer zitten, dus wie weet is die gain potmeter daar wel voor.

Ik heb maar 1 potmetertje...

Ik denk dat de 1e & 2e is voor

-1e voor Mix tussen gas en staart-draaing
-2e voor gyrogevoeligheid

@Wobben

Dat is inderdaad correct. Vind je een tweede potmetertje is dit inderdaad meestal een soort van revo mix. De afstelling van de verhouding tussen gas en tail.

Xpencer, die graupner kostte bij mijn modelbouwshop ook iets van 199€.
Toen ze bij BMI dezelfde heliekes aan 150€ begonnen te leveren , is 'm die beginnen verkopen...
Als je naar Opoeteren denkt te rijden, bel dan eerst toch maar voor de actuele prijzen en wat ze hebben liggen hé..
Dit is hun website met openingsuren, telefoonnummer enz..
www.rs-modelstore.be

He he en ik kan u garanderen dat die van Graupner ook kapot gaan zunne !!!
Oei...weer met een traphekje gevochten ?? :D

Sircuri, volgens mijn handleiding dient de gain(versterking) voor de GYRO....
Nergens aan draaien zolang het niet nodig is hé. :wink:
Moet je eens zoeken in helicopterforums daar vindt je er wel meer informatie over. Ik dacht dat ze de gain zo hoog mogelijk instellen totdat de staart net niet gaat kwispelen...( Dit is niet hetzelfde als rond zijn as draaien hé. )

vrienden van mij hebben onlangs 2 van deze heli's aangeschaft (1x graupner en 1x BMI, maar zijn eigenlijk hetzelfde :wink: ). Aangezien zij net beginnen met heli-vliegen, sneuvelt er wel eens een rotorblad hier en daar :? Weet iemand waar deze (voor een leuke prijs) te koop zijn?

Zo we zijn er terug en hebben de heli eens naar de " garage " gebracht voor een groot nazicht !! :roll:
Nu hebben ze niet abnormaals gevonden,
Alleen dat er een hoop trillingen op de heli zitten.
Die hebben ze dan ook verholpen door alles eens goed na te kijken en alles eens goed uit te wegen en siliconenvet op de tandwielen te doen.
Ze zijn toen ongeveer een 2 tal uren met m'n helike bezig geweest.
Maar ze vertelden me dat er niets abnormaals aan de hand is. :onweer:

Zelf heb ik met de baas z'n helike (ook een Graupner) mogen vliegen en die heeft die kuren eigenlijk ook maar véél minder.
Ik kan wel begrijpen dat je moet sturen met een heli maar toch niet dat je altijd tegen die gyro in moet werken dan weer links dan weer rechts ?!?

Ik ben toe aan een tweede mening. :cry:
Ga in de loop van de week eens langsgaan bij een andere winkel.

wij zijn nu met 8 heli's ( bell 47 g van bmi, en graupner ) en hebben nog maar een ernstige fout gehad , storing en kortsluiting in de ontvanger .
ze hangen roerloos in de lucht .
graupner momenteel 155 euro

Tja, ik ben ook nog wat aan't zoeken wat 'm mankeert....
Die van mij hing in't begin ook perfect stil en nu :cry:
Maar het zou inderdaad wel eens met trillingen te maken kunnen hebben want daar kan 'n gyro niet goed tegen.. Ik had er een nieuwe "hoofdas" in gezet want de oude was een beetje krom en het hele machien zat te schudden.
En 't is toch iets verbeterd....maar nog steeds..dan naar links en dan naar rechts en dan.... :?
We zoeken maar verder hé...
Dank zij de BELL heb ik weer goesting gekregen in 'n echte heli en zodus..heb ik me een t-rexje besteld.. :lol:

Het is een fijne hobby die me steeds heeft geboeid.
Ikzelf ben er pas een maand of 2 mee bezig.
Had me eerst een carboon fp van Bmi gekocht. ( langs het internet )
Maar heb met deze nog niet gevlogen omdat ik op zoek was naar onderdelen, zo ben ik in houthalen terecht gekomen en hij vertelde me dat ik perfect met die heli zou kunnen vliegen als ik eerst zou oefenen binnen met ons belleke.
Dus ik zit nog altijd in m'n leertijd. :D :D
En mijn carboon staat nog altijd stil.
Ik hoop dat het weer snel verandert en dat ik dan uiteindelijk hem eens buiten kan oplaten.
Normaal zal hij zo wel in orde zijn denk ik omdat hij was nieuw uit de doos.
Spijtig heb ik maar 1 setje batterijen voor hem.
Weet er iemand of ik mijn 2 cellige lipo's ook kan gebruiken voor de Carboon ?

Morgen ga ik eens proberen naar Herstelt te rijden.
Misschien weten we dan iets meer,
maar stel nu dat er een oplossing uit de lucht komt vallen dan laat ik ze u zeker weten.

Slomo,
Heb jij dan nog gevlogen met heli's?

Ai dat is niet zo goed.
Maar welke moet ik dan kopen 3 cellige ??

Wat een problemen allemaal, die van ons doet het gewoon super vanuit de doos :lol:
Het dingetje is best verslavend, zelfs voor mij als vleugelvlieger :P

Grt.

Back