Graupner Carina (1972) rebuilt

En hier het resultaat!
f57a6cadd2cc877075278872a3669554.jpg
ceb4de36c47fa4cf0dbe75bee523b7ae.jpg

Een kleine inspanning en een groot resultaat.
Prachtig! :thumbsup:

In de forepeak een vloertje gemaakt en ook de bilge bodem erin verlijmd. Laatste stukje is wegneembaar om de schroefas door te voeren.
b6d16792e2d002c2bb22c8af611b921e.jpg
e9ef7680bb1d04faa4eec4b729843920.jpg
adb0b38244f1693df30c746352e2373e.jpg

Windscherm is te groot in verhouding met het model.
Het tussenstrookje wordt de uiteindelijke maat. Ik denk dat dat beter past.
f37e45e7662e7f3bf845fe120b40fdde.jpg

Het schuifdak zal zich nu moeten voegen naar het dekrond.
c417e03dfbdf405dbedaf30076cddb30.jpg

Marc,
ik zag in jou commodore dat moter/ regelaar combinatie, hoe bevalt die? mbt snelheid /kracht?

met 11V lipo te veel power, zeer onrustig vaarbeeld , op 7V lipo ging ze net te traag om leuk te varen, maar het kan ook aan schroef liggen , daar ga ik wat mee experimenteren volgende vaardag.

terug naar jouw werk,
Dat ziet er weer allemaal geslaagd uit op de foto's.
tussen strookje lijkt mij ook een betere schaal verhouding
vgr Marc

met 11V lipo te veel power, zeer onrustig vaarbeeld , op 7V lipo ging ze net te traag om leuk te varen, maar het kan ook aan schroef liggen , daar ga ik wat mee experimenteren volgende vaardag.

terug naar jouw werk,
Dat ziet er weer allemaal geslaagd uit op de foto's.
tussen strookje lijkt mij ook een betere schaal verhouding
vgr Marc
Dank je ! Ook voor de info mbt moter en schroef .
Ben benieuwd waar je op uitkomt

met 11V lipo te veel power, zeer onrustig vaarbeeld , op 7V lipo ging ze net te traag om leuk te varen ...
Toerental is evenredig met spanning, stroom loopt op met kwadraat van spanning, vermogen loopt op met derde macht van spanning. Allemaal veel sneller/meer dan je zou verwachten. In dit geval ...
Toerental factor (11/7)¹= 1.5 hoger
Stroom factor (11/7)² = 2.4! hoger
Vermogen factor (11/7)³ = 3.8! hoger

Gelukkig waren accu, regelaar en motor blijkbaar flink overgedimensioneerd.

Handig stroomtabel voor één of twee cellen extra
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
.

Ron , bedankt voor deze toch wel belangrijke info.
mijn set-up was voorzien om op 12V te draaien , gelukkig niet om op 7V te werken want dan had ik gegarandeerd wel stukken gehad.
Schroef aanpassen zal de enige goede oplossing zijn .
vgr Marc

De volgende stappen
Het schuifdak passend gemaakt en daarna het naschuren en beitsen.
Ipv de na het lakken bruine kleur heb ik toch gekozen voor diep rood mahonie.
2c1392f5e1d94021afe76d1c0b8e9a76.jpg

97b86bc787834576ca7d7f86be25ee92.jpg

En ook binnenin:
b4aa2469feb24ef0e15398f9be5c3fd2.jpg

Wat de ramen betreft, ik heb dit bootje in een vroegere tijd ook gemaakt. Graupner zegt dat er gewoon doorzichtig plastic aan de binnenkant van de kajuit moet worden aangebracht. That's it. Geen profielen in de ramen of iets anders. Dus heel simpel.

Graupner zegt dat er gewoon doorzichtig plastic aan de binnenkant van de kajuit moet worden aangebracht. That's it. Geen profielen in de ramen of iets anders. Dus heel simpel.

Dat klopt, maar soms kan je door zelf details te verbeteren je model ineens veel meer uitstraling geven.
Het bollen van het dak en het aanbrengen van raamrubbers of profielen zijn daar simpele voorbeelden van die slechts een kleine extra inspanning vragen.
Het bijkomende voordeel en ook het leuke daarvan is dat je er op deze manier iets van je zelf in legt en niet zomaar even een bootje volgens de handleiding in elkaar plakt :rolleyes:.
Maar dat is natuurlijk ieder zijn persoonlijke keuze :).

Hoi Wimo. Ja klopt. Is een kwestie van verlijmen. Dat gaat wel
lukken. Wel grappig dat er toch nog wel veel in omloop zijn !
Wel bedankt voor de reactie. Gr freek

Hoi bert ja zeker het is leuk om er iets van jezelf in te leggen. Vandaag de impregneer hars aangebracht. Dit schermt het hout en de beits mooi af.
Daarna het geheel spuiten in 2k high gloss clearcoat. Als laatste volgen er een aantal witte details zoals het bovendak en binnenkant raamframes.
Het voorraam is ook wat betreft de stijlen anders. Het voorraam word aan de buitenkant geplaatst.
2fa2207ba9875f353adf1db15ed343c2.jpg
4f6dc8e4af042e4e2e7160c00410f488.jpg

Is er iets mis gegaan met het vernissen? Zie zulke rare druppels en vegen! Het lijkt ofdat beits en impregneerhars elkaar niet pruimen. Gr.Klaas.

ik vermoed dat het nog niet droog is ,
persoonlijk vind ik het aan de donkere kant , maar ik moet ook toegeven dat het wel wat heeft samen met het wit.
Belangrijk is wel dat jij het geslaagd vind, smaken verschillen nu eenmaal.

Back