Graupner Cobra magneet zwever

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door wie1963, 25 mei 2021.

  1. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik ben de Cobra aan het restitueren, de stuurvaan werkt weer, nu nog een geheel nieuw stabilo bouwen

    Image1621955414.587717.jpg
     
  2. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    IMG_4303.JPG IMG_4302.JPG


    Nog een vel rood spanpapier scoren voor de afwerking.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ik koop uiteraard het tissue bij de speciale shops maar..

    Ik ga ook kijk naar servetten bij o.a. de Action/ IKEA..die hebben ze daar ook in kleur en zijn deelbaar...dan heb je prachtig tissue..maar wel kleine vellen.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik heb nooit begrepen hoe die magneet besturing werkt.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Er zijn 2 varianten
    ongestuurd
    gestuurd

    Bij de ongestuurde verdraai je de mageet tov de vaan zodanig dat het roer recht staat wanneer je het model downhill richt.

    Wijkt het model van koers dan zal de magneet wel naar het noorden gericht blijven en zal het roer een tegen stuurbeweging maken..en het model komt weer op koers.


    Bij de gestuurde wordt dmv een timer periodiek een uitslag op een roer gegeven gedurende een bepaalde korte tijd..het model zal nu niet steeds dieper het dal invliegen maar een paar cirkels gaan maken..en dus weer richting de startplaats geblazen worden.

    Uiteraard is er ook een DT timer aan boord.

    clou is om het model met net iets minder windsnelheid dan de vliegsnelheid te lanceren zodat het slechts zeer langzaam vooruit komt..maar wel stijgt in de helling wind.
    Gedurende de DT tijd gaat het model weer terug naar de startplaats cq er overheen omdat de voorwaartse snelheid weg is.


    Een spel van snelheid aanpassen aan de windsnelheid...en het ultieme is dat het model na 3 minuten al stijgend in de hellingwind tijdens de DT tijd net zoveel achteruit gaat als dat het vooruit gegaan is..dus weer voor je voeten land.

    We zullen het zien wat Jan er van bakt op de Mount Everest..of waar ging je de maiden ook alweer doen? ( Zoutelande?)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
     
    flymax vindt dit leuk.
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Mount Everest is best wel ijle lucht dat zie ik niet goed gaan...
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Deze is leuk Bernard..veel bekende Franse vliegvrienden..

     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Jean Luc Drapeau..die burgemeester en vriend van Antoon, Allan Roux de F1C vlieger.en nog veel meer..
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ja genoeg bekende gezichten inderdaad
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    kan zaterdag wel velletje rood mee nemen ,heb genoeg liggen.
     
  12. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Jan-Hein, bedankt voor het aanbod ik heb intussen een vel van Ton v M gekregen
     
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    heel gaaf :) ik heb al jaren een neodym magneetje aan een stukje garen hangen, ik heb een snorhaar van poes als een wijzer. ik speel er weleens mee, aanduwen en zien hoeveel de wijzer verdraait en hoeveel het hele magneetje door het moment op de snorhaar uit het lood gaat. dat is best een aanzienlijke kracht. nu zit er in zo'n vliegtuig (ik neem aan) een AlNiCo magneet. die zijn niet bijster sterk voor het formaat. die magneet bedient dat roer terwijl er ook wat aerodynamische krachten op werken, dat werkt (heel goed zelfs). nu vroeg ik me af, zou een neodym magneet, een kleine chuck rechtstreeks kunnen stabiliseren? (dwz als die goed getrimd is en recht gegooid de goede kant op, dat ie dan echt recht blijft vliegen?) wil eens proberen.
    ik vind eigenlijk alle stabilisatie methoden erg interessant, vooral hoe basaler, beter, natuurkundiger, en simpeler het werkt.
    zag gisteren iets over "rollerons", heel fascinerend. ook enigzins verwante techniek.
     

Deel Deze Pagina