Graupner Comet opfokken?

Ik heb deze schoonheid nog op de plank liggen:

comet_1.jpg

Helaas is deze kist wel uit het sp400 tijdperk, dus hier mijn gedachte.
Wat als ik er 2 van deze mannetjes onder schroef?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : MotoTurbine 64mm 3700KV EDF Unit

D64102(2).jpg

Battery � Nanotech 4500mah 3s 25c
Volts � 11.8
Amps � 32
Watts � 382
Thrust � 560g

Hiermee moet er wel 8000mAh mee aanboord gok ik,
maar ik heb niet echt kaas gegeten van het EDF gebeuren,
dus ik kan het mis hebben.

De electronica (2x unit, 2x sentry 40A, 2x 3s 4000mAh lipo) weegt wel al 1120 gram.
Daarmee is het al 1:1 en hier moet dan het hele chassis (zware hout gelamineerde vleugel) met servos en al nog bij.

Mijn vraag is vliegt dit nog wel lekker, kwa gewicht/vermogen?

Leuk kistje,

Ik denk dat je wel toe kan met 2 X 2500 mah. Ik schat dat dit goed is voor ongeveer 6 minuten vliegen. Maar ik weet niet hoeveel de motoren trekken.

gj

Ik heb je een schatting gegeven naar eigen ervaring met een 70 mm fan ik vlieg daar ongeveer 7 minuten mee met een 4 winder echter wel op 4 S

Succes

gj

Of ik er 2x4000 in krijg is inderdaad een 2e.
Het probleem is eigenlijk dat ik geen fatsoenlijke nacelles kan vinden,
alleen een stel piepschuime A10 nacelles en dat lijkt me niet verstandig.

Deze EDF units leken me daarom een mooie oplossing.
Rood, mooi, stevig, en zo gemonteerd.
Alleen wel wat aan de heftige kant eigenlijk.

Met één 4500mah 3s lipo heb je zeker genoeg (meer is veel te zwaar), dan mag je minstens 6 minuten per vlucht verwachten. (normaal voor EDF) Je kan met die EDF eventueel ook voor een 4s lipo gaan. Als je dan nog twee 60A regelaars erbij neemt zal hij zeer snel gaan!

Hoe ga ik 6 minuten halen met 64A verbruik en maar 4500mAh aanboord?
Volgens mijn calculator moet ik dan al blij zijn met amper 4 minuten?
Ik had eigenlijk op minstens 8 minuten gehoopt.

Misschien zijn die EDF units ook wel wat tegroot, maar het zijn wel de enige die ik kan vinden die er nog enigzins leuk uit zouden zien als nacelles. Al het andere spul is erop gemaakt om intern in de romp gebouwd te worden, en de nacelles die ik kan vinden zijn allemaal piepschuim (A10 warthog onderdelen), en dat overleeft het denk ik niet. Dan zijn er nog van fiberglas met idioot hoge prijzen (100 euro doet mee), en dat vind ik het nu ook weer niet waard. Er zitten wel nacelles bij het model, maar die lijken me wat broos, en helemaal ontworpen voor sp400 (GWS). De fanblades zijn ook zwaar bagger, er zijn een hoop hoeken uit, en het lijkt me niet veilig om daar brushless geweld op te zetten.

Weet iemand een leuke oplossing voor dit model?
De pollen hoeven niet uit et veld te spatten als ik voorbij vlieg,
maar het moet toch wel wat meer pit hebben dan de originele sp400 setup. ;)

Bijkomend probleem is overigens het lawaai.. Ik mag op mijn club eigenlijk niet voorbij de 85dB. :oops:

Laatst bewerkt:
Hij bedoelt; als dit model je niet bevalt, kun je 'm beter verkopen ipv er nog meer geld aan spenderen..

Ah ok, nouja hij bevalt me enorm kwa looks, anders had ik hem natuurlijk ook niet geruild voor mijn boot. Maar het is wel een moeilijke klant kwa motoren. Als ik daar nu eens een leuke oplossing voor kon vinden houd ik deze kist erg graag.

1500 watt aan beukwerk is eigenlijk net iets te gek voor dit model.
Volgens mij vliegt het met 1000w ook nog best aardig, alleen die nacelles is een probleem.

Ik zal morgen nog eens een keer goed naar die orginele nacelles kijken, of ik daar misschien toch niet met een versleten (en dus kleiner) dremel slijpwieltje in kan ofzo. De behuizing is opzich prima, alleen is de motor ophanging een lange dunne buis, en die EDF motortjes zijn allemaal van die paddestoel dingen zo lijkt het. Het originele buisje is daar eigenlijk wat te krap voor. En er zitten geloof ik ook nog wat vinnen in de behuizing, dus ik weet niet of ik dat allemaal zomaar weg kan zagen. Een ander, brushless bestendig, 64mm EDF blad is vast wel te vinden volgens mij, het is echt alleen de verouderde motor ophanging waar ik eigenlijk niet lekker bij kan (is een schroefdop huls met dichte achterkant).

Nou ja, ik denk dat als je de motoren die je voorstelt erop zou zetten, dat je dan één keer gas geeft, en het ding doormidden ligt.

Dat is gevoelsmatig zelf ook wel een beetje aan te voelen, een Speed 400 is geen 'powerhouse', trekt een keer 8A, max 100Watt, als je echt aan de grens gaat zitten van het motortje.. en dan wil jij dat vervangen door 2x 400 watt, dan ga je dus van een keer 170~200 watt maximaal naar 700~800 watt maximaal.

Gewicht.. uit de speed 400 tijdperk, dus zal gebouwd zijn voor iets van 7 cellen NiMH, een accu van zo'n 300 gram, jij wilde daar 2x3s 4000 mAh van maken, dat weegt zo'n 600 gram.

Je wil dus 4x maal het vermogen en het dubbele qua gewicht.

Ik denk dan dat je eigenlijk zelf ook wel op je vingers kunt natellen dat dat waarschijnlijk niet echt lekker zal gaan vliegen ;)

Als de fans al niet lekker meer zijn, is denk ik je enige optie om de hele fan te vervangen door bv zoiets:
RBCkits Online Shop - Mini fan Pro 480

en dan een leuk passende brushless equivalent van de speed 400, als het kan met heel iets meer vermogen. Of bv. een speed 480 op een hoger voltage (bv speed 480 race).. gaan ze wat sneller kapot, maar heb je toch net iets meer vermogen bij je.

Qua montage.. je hebt toch complete nacelles? sloop het binnenwerk van de fans die er nu in zitten, eruit, en bouw daar een nieuw binnenwerk in.. welke binnenmaat hebben die fans?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil niks, ik zie alleen niet zoveel opties behalve dan gewoon 400 motoren maar dat vind ik niks. ;) En er gaan 8 tot 10 cellen in volgens de doos, en als ik dat zo eens bekijk tikt dat aardig aan met 625 gram voor een 10 cell 3600mAh NiMH. Ter vergelijking, 6600mAh 3s2p nanotech lipo is 526 gram. Dus kwa vlieg gewicht zou het met zon grote lipo accu zelfs lichter zijn dan toen, of gelijk aan toen met een 8 cell pack gok ik. Het vlieg gewicht van dat ding was "toen der tijd" trouwens rond de 1600 gram (en dat vloog met sp400 motoren! met.. 400 gram thrust, zoiets?).

Ik wil gewoon lekker kunnen vliegen, ik hoeft geen snipers bij te houden, maar et moet ook geen dweil worden.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK2836 EDF Outrunner 3800kv for 64mm

Zou het wat zijn met deze motor erin? Kwa dikte is hij net zo dik als een sp400, dus als ik die huls er redelijk uit kan slopen zou het misschien passen, samen met een hedendaags propellerblad. Vreet ongeveer 300 watt op 3 cellen, en geeft 500 gram thrust af. Dus samen 600w met een kilo thrust. Ruim 7 minuten vol gas met 6600 lipo en "origineel" vlieg gewicht. En als dat met sp400 kan vliegen, dan moet dit ook kunnen misschien?

Ik zou het zonde vinden om dit kistje maar weer aan de kant te schuiven.
Je krijgt er toch niks meer voor terug tegenwoordig, hooguit 50 euro ofzo.

Als ik er vanuit ga dat alle waardes die je geeft, in de praktijk ook zo uitvallen, lijkt mij dat een betere match dan je 1e voorstel.. maar het blijft een beetje experimenteren natuurlijk.

Dat is waar Erik op doelde denk ik, meestal is de eindconclusie van dit soort experimenten dat het 'het' toch nét niet is, en tegen de tijd dat je klaar bent heb je er stiekum toch zoveel geld aan uit gegeven, dat je ook een hedendaagse equivalent nieuw had kunnen kopen.

Als dat geen bezwaar is.. weggooien is inderdaad zonde, zeker als het een model is wat je aanspreekt.

Om ipv die speed 400 er speed 480 race in te zetten, vind je ook geen idee?

Heb je deze ooit gevlogen (of zien vliegen) met speed 400? Het kan nog best eens zijn dat dat beter vliegt dan je denkt, zeker als je het 8~10 cellen pack vervangt door een lichtere lipo..

Plaats er 2 leuke motoren in met props .
Meer thrust meer rendement simpele setup .
Verneukt wel het plaatje maar vliegt wel .
In die tijd denk ik niet dat het tuigje wilde vliegen ,de setups in die tijd waren erg onder het vliegbare.

Groeten Wiebe.

Dit is een comet met twee 300w motoren (die inmiddels niet meer gemaakt worden). Naar mijn idee vliegt dit best leuk, alleen ze beweren een vliegtijd van 12 minuten met een 3s 4500mAh pack. Dat kan toch helemaal niet? De motoren zuipen 28A per stuk, en dat is volgens mijn calculator nauwlijks 5 minuten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, dat ding heeft echt wel gevlogen met 2 speedjes 400 hoor.. alleen is men tegenwoordig wat meer op vermogen gesteld. We zijn verwend met de vermogens waar we nu allemaal mee vliegen, maar echt, op dat vlieggewicht, met 2 speed 400, dat vloog echt wel.

Die 28A is volgas statisch waarschijnlijk, ik kan mij voorstellen dat dat in de lucht al minder is en... geheim... je hoeft niet volgas te vliegen altijd ;)

Ter vergelijk; volgas statisch trekt de motor in m'n WindS 100A. Toch vlieg ik er 7 minuten mee op een 5000mAh pack, en dan houdt ik nog 20% over.. ra..ra.. ;)

Het vloog wel op die sp400 (6v waren ze!), maar dat was meer een achtbaan.. Eerst langzaam omhoog cirkelen, dan een paar keer snoekduiken tot de vaart eruit is, en dan weer opnieuw. Ik heb dat "tijdperk" nog net meegemaakt met mijn zagiwing en wat multiplex modellen. Daar wil ik echt niet meer terug naartoe. :nooo:

En jawel, vol gas MOET. :lol: Nouja, 90% dan, daarboven is het toch alleen maar verloren energie. Gebruiken wat erin zit vind ik dan, anders sleep je het voor niets mee. ;)

Dat statisch meer zuipt spreek ik natuurlijk niet tegen, mijn nanojet HOORT maar 5 minuten te vliegen, maar ik heb mijn timer nu al 2x bij gesteld en die staat nu al op 7 minuten, en dan nog komt het ding met 20% in de tank terug. Het lijkt alleen zo raar, dan zouden die comet motoren in vlucht maar de helft aan energie verbruiken dan wat de fabriek (align) opgeeft? Om 12 minuten op 75% gas te vliegen mag het verbruik maar 30A zijn.

Ik heb nog twee vrij nieuwe 4400mAh 15C packs liggen, maar die gaan het denk ik te warm krijgen door de lage C.

Maar als ik het zo eens bekijk is 1 ding al wel duidelijk, 600w aan motor is waarschijnlijk al wel genoeg om leuk "casual" te vliegen met zon comet.

2x speed 400 op 6v.. of 2x speed 480 race op 11.1v.. denk dat je dat al behoorlijk gaat merken, en dan ben je met een marginale investering (2 motortjes) al klaar. Kost je een keer 20 euro voor 2 motortjes, en that's it. Dat is bijna een verdubbeling van het vermogen..

Back