Afgelopen week deze boot gekocht, het betreft de versie met de Jetantrieb5 van Graupner icm een Zenoah 23cc.
Uiterlijk zag de boot eruit als een lijk, dus betrof het een gok-aankoop.
Na thuis de motor en de impeller uit de boot gehaald te hebben bleek er geen roet in de uitlaat en uitlaatspruitstuk te zitten, dus of op Aspen gelopen of zgan....
Ik denk het laatste omdat de hoonsporen nog duidelijk in de cylinder aanwezig waren en de compressie verschrikkelijk hoog was.
Ook de impeller had weinig slijtage plekken aan de uiteinden van de bladen door zand e.d. en de lagers waren niet geroest.
Nu de romp; hier zat aan de binnenkant verschrikkelijk veel epoxy rond alle spanten en steunen, verder aan de buitenkant 4 lagen lak! (zwart, rood, blauw en wit)
Een oude methode van mij van "afbijten" is doeken of papier gedrenkt in methylchloride, MEK, thinner of Aceton op de romp leggen en deze vervolgens afdekken met folie tegen het verdampen en daarna het paier (keukenrol) ,waar de verf in opgenomen is, afnemen en het volgende laagje papier. Afbijtmiddel kan ook en is erg bijtend en met die gel hou je een smerige rommel over, nu alleen een pakje paracetamol tegen de hoofdpijn van de indringende lucht
Vandaag het bovendek gedaan en daarna maar eens gaan denken hoe ik eea weer ga opbouwen.
Ook de gelcoat lijkt gedeeltelijk te zijn opgelost, alhoewel me dit sterk lijkt omdat deze laag vaak uit polyester of epoxy bestaat en dus MEK bestendig is...conclusie, zal wel gewoon een laklaag zijn :/
Zsm wat foto's...........
Eerste foto zoals ie was:
Uiterlijk zag de boot eruit als een lijk, dus betrof het een gok-aankoop.
Na thuis de motor en de impeller uit de boot gehaald te hebben bleek er geen roet in de uitlaat en uitlaatspruitstuk te zitten, dus of op Aspen gelopen of zgan....
Ik denk het laatste omdat de hoonsporen nog duidelijk in de cylinder aanwezig waren en de compressie verschrikkelijk hoog was.
Ook de impeller had weinig slijtage plekken aan de uiteinden van de bladen door zand e.d. en de lagers waren niet geroest.
Nu de romp; hier zat aan de binnenkant verschrikkelijk veel epoxy rond alle spanten en steunen, verder aan de buitenkant 4 lagen lak! (zwart, rood, blauw en wit)
Een oude methode van mij van "afbijten" is doeken of papier gedrenkt in methylchloride, MEK, thinner of Aceton op de romp leggen en deze vervolgens afdekken met folie tegen het verdampen en daarna het paier (keukenrol) ,waar de verf in opgenomen is, afnemen en het volgende laagje papier. Afbijtmiddel kan ook en is erg bijtend en met die gel hou je een smerige rommel over, nu alleen een pakje paracetamol tegen de hoofdpijn van de indringende lucht

Vandaag het bovendek gedaan en daarna maar eens gaan denken hoe ik eea weer ga opbouwen.
Ook de gelcoat lijkt gedeeltelijk te zijn opgelost, alhoewel me dit sterk lijkt omdat deze laag vaak uit polyester of epoxy bestaat en dus MEK bestendig is...conclusie, zal wel gewoon een laklaag zijn :/
Zsm wat foto's...........
Eerste foto zoals ie was:
Laatst bewerkt door een moderator: