Graupner Commodore bj~2000 (restauratie)

Afgelopen week deze boot gekocht, het betreft de versie met de Jetantrieb5 van Graupner icm een Zenoah 23cc.
Uiterlijk zag de boot eruit als een lijk, dus betrof het een gok-aankoop.
Na thuis de motor en de impeller uit de boot gehaald te hebben bleek er geen roet in de uitlaat en uitlaatspruitstuk te zitten, dus of op Aspen gelopen of zgan....
Ik denk het laatste omdat de hoonsporen nog duidelijk in de cylinder aanwezig waren en de compressie verschrikkelijk hoog was.
Ook de impeller had weinig slijtage plekken aan de uiteinden van de bladen door zand e.d. en de lagers waren niet geroest.
Nu de romp; hier zat aan de binnenkant verschrikkelijk veel epoxy rond alle spanten en steunen, verder aan de buitenkant 4 lagen lak! (zwart, rood, blauw en wit)
Een oude methode van mij van "afbijten" is doeken of papier gedrenkt in methylchloride, MEK, thinner of Aceton op de romp leggen en deze vervolgens afdekken met folie tegen het verdampen en daarna het paier (keukenrol) ,waar de verf in opgenomen is, afnemen en het volgende laagje papier. Afbijtmiddel kan ook en is erg bijtend en met die gel hou je een smerige rommel over, nu alleen een pakje paracetamol tegen de hoofdpijn van de indringende lucht :(
Vandaag het bovendek gedaan en daarna maar eens gaan denken hoe ik eea weer ga opbouwen.
Ook de gelcoat lijkt gedeeltelijk te zijn opgelost, alhoewel me dit sterk lijkt omdat deze laag vaak uit polyester of epoxy bestaat en dus MEK bestendig is...conclusie, zal wel gewoon een laklaag zijn :/

Zsm wat foto's...........

Eerste foto zoals ie was:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Jan

das link spul dat je daar gebruikt hebt en het veel eenvoudiger op te lossen
rem olie vreet de lak ook weg en dat is niet zo vluchtig dan de door u gebruikte zaken
zelfde procede met die keuken doekjes en na een nachtje ben je klaar

maar het leed is reeds geschied dus we snakken naar foto's
de gelcoat was misschien DD lak maar ik denk niet dat deze lack zou mogen oplossen door de mek

gr raf

Ach link, je moet het niet opdrinken...;)
En binnenshuis al helemaal niet gebruiken, een paar procent in de lucht en het kan BOEM zijn, tenzij je methyleenchloride gebruikt=onbrandbaar.
Maar goed, met redelijk wat wind en soms wat buien het goedje er helemaal afgekregen.
Hierbij wat foto's van de romp, voor, tijdens en na.
Goed te zien zijn de poriën van de glasmat, vanwege zuinig gebruik van de epoxy door de fabrikant.

Morgen aan het dek beginnen :-|

full

full

full

full

Des te minder des te beter Jan,

De meeste mensen maken de fout om juist veel te veel epoxy of polyester te gebruiken.
Het glasweefsel geeft de sterkte, het bindmiddel hoeft het alleen maar bij elkaar te houden.
Maar zeker een gok, de aankoop. Hopelijk pakt het allemaal goed uit.

Bedankt Wiggie, nu nog de glasmatstructuur eruit krijgen.
Gelcoat op polyesterbasis mag maar max. 0,7mm, geldt ook voor epoxybasis?
Dus gewoon in de spuitplamuur van de Aktion?

Het dek is nu ook mooi kaal geworden, had er net zo goed meteen een nieuw multiplex plaat op kunnen lijmen, tja achteraf hè :mad:

full

full

full

De badkuiptest geeft antwoord. Romp helemaal vol laten lopen met water tot het dek en als de romp niet lekt na een half uur dan alleen spuitplamuur gebruiken. Anders de lekkages aan de buiten- en binnenzijde verhelpen met een dun laagje epoxy.
Dat hecht sowieso op alles. Polyester hecht nl. slecht tot niet op epoxy. Omdat je niet weet welk bindmiddel is gebruikt bij de romp zit je met epoxy altijd goed.

Een gelcoat achteraf aanbrengen raad ik je niet aan. Het is bedoeld als eerste laag in een mal en niet als plamuur. Daar is het ook veel hard voor. Grote kans dat je er niet blij mee bent.

Een plaat op je dek lijmen wordt je ook niet blij van trouwens. Grote kans dat de verlijming tussen het oude dek en de nieuwe houten plaat niet volledig waterdicht is en het dek daardoor achteraf water opneemt met alle gevolgen van dien. Kortom: je bent op de goede manier bezig in mijn optiek. Strak maken en aflakken die handel!

Ps. Wel eerst alle doorvoeren goed dicht maken voordat je water in de romp laat lopen. Anders heeft de test niet zoveel nut. Haha.

Back