Graupner Compact ombouwproject

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum

WV

verslagschrijvers
Voor mijn Bugatti (voor link zie onderschrift) ben ik op zoek naar een setup met contraroterende props.
Nu heb ik twee compact 340 motoren liggen die ik wil ombouwen als dat gaat.

Alleen loop ik tegen een paar probleempjes op.
Ik krijg met geen mogelijkheid het huis van de rotor. Er zit een stoppertje op de as, dus je zou denken dat je als je dit verwijderd het huis er zo aftrekt, maar niets is minder waar.

Ook kan ik nergens info vinden over een propadapter voor op het motorhuis (er zitten vier schroefgaatjes) om de motor achterstevoren te kunnen gebruiken.

Wie helpt mij verder?

Laatst bewerkt:
Ik heb een Compact 555 en daar past gewoon een backmount kit van AXI op, ik neem aan dat dat bij de 340 ook wel zal lukken. Voor het uit elkaar halen inderdaad dat clipje eraf halen en volgens mij ook wat inbussen los draaien.

41148555b709423b.jpg

Zover ben ik, waar kan ik nog meer inbussen vinden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de achterkant van de motor. (op deze foto)
Daar zit waarschijnlijk 1 of 2 imbus schroefjes die de rotor vastschroeven op de as.

@ Michiel

Zo ziet de achterkant eruit.
Geen inbus te bekennen.

411485566120aea9.jpg

@Johan,
De 340 heeft 4 schroefgaatjes, de axi backmounts hebben er maar drie dus dat gaat niet lukken.

Vaak zitten de rotos enorm vast op de as. Ook al draai je een inbus los uit de rotor dan nog wel deze niet meewerken.

In jouw geval dit de as klem in de lager. Zorg dat je de as zo goed mogelijk vlak krijgt door te schuren en dan te polijsten. Dan kan je proberen hem voorzichting in de hand met een licht voorwerk uit de lager te tikken. Gebruik niet teveel kracht want dan sloop je de lager.....

Heren, bedankt :cool:

Met een houten hamertje kon ik vrij eenvoudig de as met rotor uit het lager tikken.
De as zit echter in het huis geperst, dus om die eruit te krijgen zal ik iemand met het juiste gereedschap moeten vinden...

Wordt vervolgd.

Dit is schematisch wat ik zo ongeveer in gedachten heb

[/URL]

Twee motors op één as waarbij de ene prop door het huis en de andere door de as aangedreven wordt.

Volgens mij kan het niet anders,of de rotor wordt geborgd met inbussen op de as.
Met een prop erop zal anders de rotor kunnen slippen op de as?
Kunnen die inbussen niet binnenin de rotor zitten,zodat je er nog juist bij kan met eventueel bijgeleverde inbus sleutel?
Met vriendelijke groeten.

Ondertussen ook weer wat vorderingen met de setup gemaakt, nu nog iemand vinden die de (groene) adapter en de (oranje) moer kan draaien.
De extra lagers zijn lichtblauw.

41148ed041ad9e6e.jpg

41148ed041b5c091.jpg

41148ed041b18bc1.jpg

WV,

Die persoon met draaibank is al voor je geregeld..! hij doet het met veel plezier.

ik heb alleen een tekening met maat voeringen nodig voor hem/

gr

Vinze

Geweldig! :D
Dan moeten we maar eens wat afspreken.

Hoe staat het met de Pucara?

voor afspreken moeten we even kijken idd.. wat handig is. ga over 2 weken even opvakantie.

de pucara dat vorderdt.....schuren schuren en nog eens schuren zegmaar

gr

vincent

Yep, van Roy Thompson heb ik het principe (zoals geschetst in post #13) overgenomen :cool:.

Aha, je hebt die thread dus al die tijd in de gaten gehouden. Als jouw dubbel-motor ook zo'n mooi geluid gaat maken ... :) Ben wel beetje bang voor die lange as(sen) bij een neus-standje. Anderzijds, de afstand tussen de props zal wel voor dat prettige geluid zorgen.

Laatst bewerkt:
Back