Graupner dandy.

Hoi allemaal,

ik ben 2 maandjes terug begonnen aan de bouw van een dandy, en die had ik zondag dan afgerond :D :D

vandaag eens de stoute schoenen aangetrokken en een paar handstartjes gemaakt. zometeen meer daarover, eerst van specs:

Span: 1600mm
Lengte: 975 mm
Servo's: Futaba S3003 2x
Ontvanger: 4 kanaals PPM Micro ontvanger 4,5 gram
Accu (ontvanger): 4x Sanyo AA 2500 MaH
Gewicht: 700 gram (mag 1000 gram wegen!!)

Ok nu dus verder met de handstartjes:

De eerste poging was niet zo'n groot succes: ik gooide vooruit en dit eindigde in een heeel snelle steiging, hij schoot als een raket omhoog! Hij viel vanaf 4 meter hoogte naar beneden met zijn neus in de grond... gelukkig geen schade!

2e poging down getrimd. Dit was stukken beter, maar ik had niet veel controle over de richting, hij bleef naar een kant gaan, en ik kon niet tegensturen. dit eindigde in een harde landig op de vleugel, weer geen schade gelukkig.

3e poging ging eigenlijk perfect, uitslag vergroot en hoogte hetzelfde gehouwen.
hij zweefde (of is het nou zwoof :P ) mooi een rechte lijn en kon makkelijk tegen de wind in sturen.

zachte landing en blije jesse :D:D

dit heb ik nog een paar keer gedaan met af en toe een ietwat harde landing, maar hij is heeeeel robuust, hij kan enorm veel hebben en als de vleugel een iets te harde landig heeft meegemaakt schuift hij ietsjes van zijn plek.

Zondag heb ik de maiden gepland, want dan is er iemand voor de hueckepack.

Dan meer over de maiden :wink:

Groetjes jesse

Oja, vergeten te vragen, heeft iemand nog tips voor de maiden, dit is mijn eerste keer met een zwever (ik heb alleen een motor brevet)

Je kan maar één keer aanvliegen voor de landing :hammer:

Ja had daar waarschijnlijk wel rekening mee gehouden, maar beter te vaak gezegd, dan gezwegen :lying:

Heel veel suc6

Ja, dat heb ik ook meegemaakt met die handstartjes, als je verkeerd aanvliegd, ben je het haasje, en word het een vleugellanding oid.
en dan full up heeft geen zin, want dan pleurt hij op z'n neus :P

groetjes jesse

normal_dandy%202.jpg

normal_dandy%203.jpg

hier de foto's :wink:

Eeeeehhhhhhh, ja.... :oops: :oops: :oops:

Even ter vermelding: Het inressante van de foto is dat gele ding met die rode vleugel :P :wink:

groetjes jesse

De Dandy is een leuke stevige zwever. Ik heb zelf een jaar geleden een dandy van een jaar of 20 oud gerenoveerd. Vliegt prima

Ik vlieg er nog regelmatig mee via de Huckepack of via het startelastiek.

Ik moest in het begin wel even wennen aan het vliegbeeld. Doordat de neus van de Dandy een beetje naar beneden wijst heb je al snel de neiging om te veel up te gaan geven tijdens het zwever.

veel vliegplezier.

Frank

Idd ik weet nog dat wij er een hadden aan een loop lijntje omhoog recht op z'n neus naar beneden even voorbij scheren vervolgen 5m omhoog (snelheid weg) en landen maar maar natuurlijk ook in de thermiek tot een puntje :wink: goeie herineringen aan de dandy :wink: veel vliegplezier en een hoop mooie landingen

Groetjes Dennis

Bedankt voor alle positvieve reacties!!

Hier wat minder positief nieuws...

Vandaag weer wat handstartjes gemaakt, liep allemaal perfect!!
Eigenlijk iets TE perfect, ik vlieg op een redelijk klein veldje, en aan het einde licht een wegdek(doodlopende straat) en aan de andere kant staan struikjes. Dus ik vloog en het ging allemaal goed, toen kwam er opeens een harde windvlaag van voren en hij schoot de lucht weer in....

En toen bleek de afstand vanaf het vliegtuig naar de struiken ineens veel kleiner was, Oei dacht ik toen, of een keiharde landing op de straat of in de bosjes, dus het laatste gekozen. Uiteindelijk land hij met zn neus aan de zijkant van de bosjes, waarna hij op de stoep eronder viel. :(

Het linkerdeel van het stab. is een beetje in elkaar gedeukt, maar dit is zo wel te reparen met CA lijm.

Ik weet in ieder geval zeker dat ik enorm veel lol krijg met de dandy :D :D :D .
Maar de handstartjes laat ik maar achterwegen, ik weet nu wel dat hij het doet :P :P

Even ter bevestiging, Mainden zondag op de Huckepack

Word overigens gefilmd en is dan te zien op http://www.putfile.com/flyingjesse , mijn site :wink:

Groetjes jesse :bye:

Morgen waarschijnleik niet op de Huckepack :(

De apparatuur is er dan niet om het ding de lucht in de slepen, onze huckepack staat namelijk op onze club, maar de zender en startspullen bij iemand thuis.

Dus morgen met de hoogstart omhoog, achja, het is in ieder geval wat !

Hoi,

Geweldig.
Graupner dandy, nou weet ik hoe m'n eerste kist heet/heette. Nooit geweten.
Heb je meer gegevens?
Zoals afmetingen en zo.
Is er iemand die weet wanneer de graupner dandy voor het eerst gemaakt werdt?
Veel plezier d'r mee.

Groeten Marten

Staan ook al bovenin het toppic hoor :wink:

Hier nog een keer:

Span: 1600 mm
Lengte: 975 mm
Gewicht: Met rc ca. 1000 gram (de mijne weegt 700-800 gram)

Groetjes jesse

Zondag is de maiden geweest 8) 8) 8)

Ging eigenlijk allemaal best goed.
Huckepack was er niet helaas, toen maar de hoogstart gepakt, dit ging wel aardig en hij bleef wel effies boven, maar niet zo extreem lang helaas

Ik had voor de zekerheid een opzet motor meegenomen (ik weet niet hoe ik dat anders moet noemen, zie het maar op het filmpje :wink: )

Dit is een 3,5 cc motortje en ik wist niet zeker of hij het nog deed, nou, met 25% nitro deed hij het wel degelijk goed 8O 8O

Flink wat power voor zo'n zwevertje, beetje boel overkill dus.

Dus ik bind hem vast op mn dandy en start de motor zonder al te veel problemen. Een clubgenoot van mij gooide hem op (op dit forum MarcelAir)

Hij stond nog wat downgetrimd van de hoogstarts, maar met zo'n motor bovenop was dit dus niet nodig. Let dus niet op et begin van het filmpje en zie het maar als een doorstart :P :P )

In het filmpje is het vliegtuig niet zo goed te zien en ik heb helaas ook niets van de landig want ik filmde met een dig. camera en hij was toen op.

(nee echt serieus, hij licht niet thuis in brokken :lol: :lol: :lol: )

EDIT, het is een behoorlijk groot filmpje, 64,000 KB

Weet iemand hoe ik dit kan verkleinen zodat het op putfile mag??

groetjes jesse

3,5 cc? 8O 8O 8O
Dan mag je van geluk spreken dat 'ie niet in vijven ligt.

Ik vloog ooit met een 0,8cc in 3 min naar 200 meter.

De mijne is van 1970 en als het moet nog vliegbaar....

Jup, ik zet er ook niet meer een 3,5 cc op maar een 1 cc, das toch wat veiliger, maar met een 3,5 cc was het wel fun!! :P

Maar ik weet inderdaad niet zeker of de vleugel dit aankan, dus geen 3,5 cc meer voor de dandy.

Weet iemand anders waar ik filpmjes kan inkorten zodat de start er wel bij kan??
en de landig had iemand anders gefilmd en als het goed is staat deze er ook zo bij.

Van de club trouwens een electro zwevertje meegenomen, die lag er al een jaar en niemand wou deze meer hebben, dan ik maar voor na de easystar van mn broertje.

het is de Robbe Quincy. Iemand ervaringen met dit vliegtuig??
http://www.putfile.com/flyingjesse/images

Groetjes jesse

Zomer 1973 op de Wasserkuppe. De bouwdoos in 1969 op thuisreis van vakantie in Oostenrijk meegenomen uit Bad Hersfeld.
Transparante zijde op vleugels en stabilo. Ook romp en kielvlak bekleed met zijde. Inmiddels bekleed met transparant blauwe solarfilm, maar vliegt nog steeds.
Wasserkuppe%2C%201973.jpg

Leuk om over de Dandy te lezen ! het was mijn eerste vliegtuig die ik helemaal zelf met RC vloog. Met een 08 cc cox motortje vloog hij voorbeeldig. Ik leerde hem te sturen door hem steeds van een hoge berg grond te gooien.

@ piloot 71

Ja dat klopt, ik vlieg bij gooi en eemland, wat dan??

Toch grappig dat er meer mensen zijn die een dandy hebben (gehad).
Want op internet is er niets over te vinden, alleen een site met wat foto's.

Ik vind het een zeeeer leuk kistje, en hij vliecht ook zeer gemakkelijk, ik ben geen beginner meer, maar ik ga hier zeker nog veel lol aan krijgen :D :D

Groetjes jesse

Back