Ja, zeker dit soort contrapties zijn zijn de revue gepasseerd. En is wat dat betreft spot on.
Nu heb ik daarbij de vraag?.. Het heeft een vrij hoog 'kv' en geeft relatief dan een kleine prop
in hogere toeren.
Minder efficiënt?! En je wilt de stromen in het gareel houden.
Heb een Jeti Spin regelaar tot 44A. Die zou reeds in deze setup moeten volstaan.
Goede regelaar. Een HK Sentry zou ook kunnen, nogeen 60A liggen...
Binnen de specificatie van die .CZ motor. Mooi!
Daar staat tegenover dat een bekende 14 x 10 Aero-Naut ook niet lekker zal aansluiten op de snuitvorm? Dat is nog even te bekijken.
Daar ik nog een AXI geared heb liggen! Maar de as zal verlengd moeten worden,
ook al kan de smalle gear behoorlijk naar voren worden gepost.
Heb spul liggen. Goed moet kijken of de cabinekap niet geraakt gaat worden. Die heeft nu wat overmaat. Maar dat later met een testje.
De geared unit heeft op mijn Wilco F5B gestaan met 14 x 10... totaal motorgewicht van 93 gram.
Het 'kreng' kan 15 x 9 of 14 x 60 zwiepen. Dat snort behoorlijk stilletjes weg.
Niet mis. Zal zo een +350 Watt zijn? 1880 kv op een gear van 3:1 bij benadering (zal 3.33 : 1 zijn?) Data even nasnuffelen...
Maar ik heb nog meer gearboxen, 4.44 : 1 van Maxxon, en nog een Kontronik 25 met een verhouding van 5,1 : 1
Dan moet je kiezen voor hogere Kv's en wederom asverlenging in de hoek van de zelfbouw.
En een motor met passende as en rondsels er op af zien te stemmen. Dat is meestal niet een 1-2-3-tje. Maar het is een mogelijkheid.
Wat brommertjes... het AXI-tje met box...
Nog op voorraad liggende brommers:
De Turnigy, 790 kv, gewichtig en ruime maat. Ø 35 mm. 160 gr.
AXI 920 kv, gewichtig, ruime maat, Ø 35 mm. 190 gr
Handleiding beschrijft zo een 1.600 gram als streefgewicht.
Een optelsom van componenten helpt keuzes maken.
Hat zoal in mijn gedachten speelt...
Span weliswaar 220 cm maar het RG8 profiel lang niet zo zuiver gestoken
als de profielen die je bij F5B tegen komt. Nou ja... die vliegen rete goed...
Tipverdraaiing heeft de vleugel wel, maar een te zware vleugelbelasting?
Beetje zien uit te sluiten.
De kist is gevlogen op de hellingen aan zee. Bij stijve bries, dus altijd mooie 'functionele tocht'.
Hier in Drenthe niet zo snel aan de orde. Vandaar ook de elektro inbouw.
Andere vliegomstandigheden. Maar ook zo gebouwd in balans, dat je nog een proploze
sleep kan overwegen.
Gewichten gemeten:
Romp, kaal zonder houten frames voor RC, met stabilo, wiel en kap: 480 gr.
Vleugels zonder folie, incl servo's (schuimkern-balsa ingedekt): 500gr
Afgestookte Chinafolie: 60 gr.
-----------------------------------------
Totaal: 1.040 gr.
2x Servo's, totaal: 44 gr.
Jeti ontvanger R7: 5 gr.
Jeti Spin 44: 44 gr.
Wellpower 3S 3.300mA: 257 gr.
-----------------------------------------
Sub-totaal 1.390 gr.
Geeft een rest van 210 gr voor motor en prop (Bij streefgewicht 1.600 gr.)
Moin!
Ik zal die Topmodell eens in eCalc gaan zetten met wat data van het model.
Zien wat de stromen gaan doen bij 3S 13 x 6...
Zo een prop sleurt vast en zeker een Piper Cub voort met een span van 180 cm

Werktekeningen bij de informatie, en kan ik een kartonnen pas-modelletje maken.
Eerste calculaties na bouwkamervragen. Gewichten onstaan dan zo rond de 1550 gram.
Maar een klodder meer lijm geeft snel 1600 gr.
Hacker A30-12XL Glider. 99,- Euronauten!


Tegen de 350W???
De Turnigy 3548/6 met 11 x 10 op afgerond 255W Niet echt een high flyer... koste dan ook nagenoeg niets.
Van de Xpower geen data in database in eCalc (en onvoldoende data om door te rekenen).
Is een motor uit het schap met aanbouwsel, plakkertje er op voor merkentrouw
Verwacht geen high-flyer, maar verdienmodel.
Dezelfde leut alhier bij Robbe. Aanvoer via het Suez kanaal.
https://www.robbe.com/en/AIRPLANES/...port-RO-POWER-TORQUE-LS-3522-5-BRUSHLESS/5833
En weer verder peuteren...
Aanvullingen SK3 Aerodrives... Nu wordt het leuk! Komen er ook goede
rendementen in zicht.Wel even kienen met de props.
Maar het model vliegt er op.
Even de AXI 2217/9D PG 23
3,1 : 1 en met 13 x 10" komt deze met een theoretisch
totaalgewicht op 1485 gram.
Maar is close met de output van de SK3 840 Kv
Props zijn dan Aero-Naut folding props en geen RFM breed of smal.
Zo doet een14 x 14,5" smal het briljant op de Wilco F5B.
Dat was een meester-tip van Gerben destijds.
Oorspronkelijk een 15 x13" breed van RFM.
De motor een HET-RC binnenloper op een Kontronik 27 gear. Als de brandweer!
Straks een kijken wat de Lindinger Joker motoren doen... zitten ook uitstekend in hun vel...
Longshaft is te maken...
-edit in progress-
Alvast weer dank voor de bijdragen!
Gr Bas