Hallo beste Forumleden.
Niet echt belangrijk maar wilde graag even mijn vliegervaring met de kip delen.
Heb vanochtend mijn Graupner Funky Chicken de Maiden laten maken.
Stond gelukkig niet zoveel wind als de afgelopen dagen en wilde het er maar op gokken.
Om even het verhaal duidelijker te maken:
Het betreft dus een Graupner Funky Chicken die ik al een jaar of 7 lang in de schuur had liggen.
Was er nooit van gekomen om het toestel vliegklaar te maken omdat het van origine alleen maar een rudder en elevator aansturing heeft.
Ook vliegt het toestel stock met een Graupner speed 400 Brushed motortje en Gunther propje.
De kip lag dus voor vele lange jaren onafgebouwd doch wel geverft in de schuur te wachten op het moment dat zou komen.
En een paar weken geleden dacht ik: ach......laat ik die kip maar eens gaan klaarmaken.
Het mooie weer gaat eraan komen en om nou met zo'n lekker kipje op het veld rond te gaan tuffen leek me wel wat.
Ik heb om te beginnen het rudder maar gelaten voor wat het is.Geeft voor mij tijdens het vliegen niet echt die meerwaarde en heb daarom het rudderroer op de kip vastgezet zodat het geheel niet aan te sturen is.
Heb daarentegen wel rolroeren in de vleugels gemaakt en moet zeggen dat dat heel erg goed gelukt is.
Netjes gescharniert allemaal en gebruik gemaakt van het eigen materiaal dat al in de vleugels zat.
De Elevator aansturing geschied niet door middel van een servo aansturing zoals het origineel van binnenuit de kip gaat, maar ik heb een 9 grams metal gear servo gemonteerd net voor het Elevator roer omdat ik dat prettiger vond.
Oke, optisch minder fraai/mooi maar wilde geen lange servo aansturing naar de achterzijde van de kip hebben lopen.
Een Graupner speed 400 Brushed motortje met Gunter propje had ik ook nog liggen maar omdat ik dat veels te underpowerd vond ben ik toch maar gegaan voor een Brushless Outrunner van 2200KV met een 6X4 propje in combinatie met een Turnigy 40A Brushless regelaar.
Dat monteren van de Brushless outrunner had de nodige voeten in de aarde maar is toch gelukt.
Ik maak nog geen gebruik van een klapprop maar dat zou altijd nog kunnen in de toekomst.
Ik kan helaas geen foto's plaatsen van dit lekker kipje maar geloof me ze ziet er gelikt uit.
Vanochtend dus naar het grote open veld getogen en ondanks het windarme weer dat er stond was het met 1 graden boven nul nog behoorlijk fris kan ik zeggen.
Maar.......ik moest en zou haar Maidenen want zij lag me al een paar weken vragend met die bolle dop-ogen aan te kijken.Die arme kip.
Op het veld aangekomen de Turnigy 3S 2200Mah 35C Lipo in de kip gestoken en alle roeren op voorhand nog even gecontroleerd ofdat ze wel de juiste kant opgingen.
Het CG (zwaartepunt) had ik een tijdje terug gelukkig al mogen ontvangen van een heel attent Forumlid en mede daarom had ik alle vertrouwen in het vliegen van dit heerlijke kipje.Mijn eigen hoofd en kop van de kip vol in de wind en iets het gas erop gezet.
Toen op hoop van zegen een duwtje gegeven en het kippetje met een handstart het ruime sop laten kiezen.
Daar ging ze......................
Blij met haar vrijheid vloog ze er lustig op los.
Bleek gelijk dat ik het Lipo pack iets te ver naar achteren had liggen maar kon er wel mee rondvliegen.
Na 5 minuten vliegen de landing ingezet en deze kip bleek ook nog eens een zeer gemoedelijk laag/traag vlieggedrag te bezitten.
Geen nare trekjes of willen wegvallen over een vleugelpunt.
Het landen ging daarom ook volgens het boekje en ondanks de koude vingers toch gelijk maar een vers Lipo pack in het kipje geduwd.
Dit keer het Lipo pack wat verder naar voren geplaatst en na het weer zo gemakkelijk handstarten bleek het kippetje helemaal in haar sas te zijn.
Moet zeggen dat zij wel erg prettig en dosiel rondvloog.
Ondanks de iets wind die er stond (2+) was zij goed te vliegen.
Met minder wind zal het vast nog fijner gaan.
Na 8 minuten rondvliegen zat er nog voor 33% aan sap in de Lipo.
Dat vond ik wel een schappelijke waarde dus al met al was het een zeer geslaade Maiden vlucht van de kip en heb nu alweer zin om haar morgen de vrije vleugels te geven want dat verdiend ze wel na 7 jaar gewacht te hebben in een donkere koude schuur.
Oja.......tijdens een lage Flyby met lage snelheid is het gewoon om te lachen als deze kip voorbij komt zetten.De bolle dopogen en het ronde kopje met hanekam maken het geheel af.
Het is weer eens iets anders dan een conventioneel vliegtuig.( die overigens ook erg mooi en gelikt kunnen zijn)
Op naar de zomer heren.
Vr Gr D
Niet echt belangrijk maar wilde graag even mijn vliegervaring met de kip delen.
Heb vanochtend mijn Graupner Funky Chicken de Maiden laten maken.
Stond gelukkig niet zoveel wind als de afgelopen dagen en wilde het er maar op gokken.
Om even het verhaal duidelijker te maken:
Het betreft dus een Graupner Funky Chicken die ik al een jaar of 7 lang in de schuur had liggen.
Was er nooit van gekomen om het toestel vliegklaar te maken omdat het van origine alleen maar een rudder en elevator aansturing heeft.
Ook vliegt het toestel stock met een Graupner speed 400 Brushed motortje en Gunther propje.
De kip lag dus voor vele lange jaren onafgebouwd doch wel geverft in de schuur te wachten op het moment dat zou komen.
En een paar weken geleden dacht ik: ach......laat ik die kip maar eens gaan klaarmaken.
Het mooie weer gaat eraan komen en om nou met zo'n lekker kipje op het veld rond te gaan tuffen leek me wel wat.
Ik heb om te beginnen het rudder maar gelaten voor wat het is.Geeft voor mij tijdens het vliegen niet echt die meerwaarde en heb daarom het rudderroer op de kip vastgezet zodat het geheel niet aan te sturen is.
Heb daarentegen wel rolroeren in de vleugels gemaakt en moet zeggen dat dat heel erg goed gelukt is.
Netjes gescharniert allemaal en gebruik gemaakt van het eigen materiaal dat al in de vleugels zat.
De Elevator aansturing geschied niet door middel van een servo aansturing zoals het origineel van binnenuit de kip gaat, maar ik heb een 9 grams metal gear servo gemonteerd net voor het Elevator roer omdat ik dat prettiger vond.
Oke, optisch minder fraai/mooi maar wilde geen lange servo aansturing naar de achterzijde van de kip hebben lopen.
Een Graupner speed 400 Brushed motortje met Gunter propje had ik ook nog liggen maar omdat ik dat veels te underpowerd vond ben ik toch maar gegaan voor een Brushless Outrunner van 2200KV met een 6X4 propje in combinatie met een Turnigy 40A Brushless regelaar.
Dat monteren van de Brushless outrunner had de nodige voeten in de aarde maar is toch gelukt.
Ik maak nog geen gebruik van een klapprop maar dat zou altijd nog kunnen in de toekomst.
Ik kan helaas geen foto's plaatsen van dit lekker kipje maar geloof me ze ziet er gelikt uit.
Vanochtend dus naar het grote open veld getogen en ondanks het windarme weer dat er stond was het met 1 graden boven nul nog behoorlijk fris kan ik zeggen.
Maar.......ik moest en zou haar Maidenen want zij lag me al een paar weken vragend met die bolle dop-ogen aan te kijken.Die arme kip.
Op het veld aangekomen de Turnigy 3S 2200Mah 35C Lipo in de kip gestoken en alle roeren op voorhand nog even gecontroleerd ofdat ze wel de juiste kant opgingen.
Het CG (zwaartepunt) had ik een tijdje terug gelukkig al mogen ontvangen van een heel attent Forumlid en mede daarom had ik alle vertrouwen in het vliegen van dit heerlijke kipje.Mijn eigen hoofd en kop van de kip vol in de wind en iets het gas erop gezet.
Toen op hoop van zegen een duwtje gegeven en het kippetje met een handstart het ruime sop laten kiezen.
Daar ging ze......................
Blij met haar vrijheid vloog ze er lustig op los.
Bleek gelijk dat ik het Lipo pack iets te ver naar achteren had liggen maar kon er wel mee rondvliegen.
Na 5 minuten vliegen de landing ingezet en deze kip bleek ook nog eens een zeer gemoedelijk laag/traag vlieggedrag te bezitten.
Geen nare trekjes of willen wegvallen over een vleugelpunt.
Het landen ging daarom ook volgens het boekje en ondanks de koude vingers toch gelijk maar een vers Lipo pack in het kipje geduwd.
Dit keer het Lipo pack wat verder naar voren geplaatst en na het weer zo gemakkelijk handstarten bleek het kippetje helemaal in haar sas te zijn.
Moet zeggen dat zij wel erg prettig en dosiel rondvloog.
Ondanks de iets wind die er stond (2+) was zij goed te vliegen.
Met minder wind zal het vast nog fijner gaan.
Na 8 minuten rondvliegen zat er nog voor 33% aan sap in de Lipo.
Dat vond ik wel een schappelijke waarde dus al met al was het een zeer geslaade Maiden vlucht van de kip en heb nu alweer zin om haar morgen de vrije vleugels te geven want dat verdiend ze wel na 7 jaar gewacht te hebben in een donkere koude schuur.
Oja.......tijdens een lage Flyby met lage snelheid is het gewoon om te lachen als deze kip voorbij komt zetten.De bolle dopogen en het ronde kopje met hanekam maken het geheel af.
Het is weer eens iets anders dan een conventioneel vliegtuig.( die overigens ook erg mooi en gelikt kunnen zijn)
Op naar de zomer heren.
Vr Gr D