Graupner GF-16 /Sapac F-16

wat vinden we snel??
goede vraag, het gaat er eigenlijk om waar jij je lekker bij voelt.
bij mij is de F16 een keer geklokt op 190kmh en dat vind je na een tijdje al weer heel gewoon.
dus gewoon je eigen ding doen en als je er meer uit wil halen ga je over op 4S
je hebt in ieder geval voor niet te veel geld een mooi toestel en je kan er een tijdje plezier aan hebben

succes

Het vliegtuig wat hier behandelt wordt heb ik nu thuis liggen (Bedankt gertjuh) Ik vroeg mij af of de standaard mee geleverde set-up 4S proof is?

Ik heb namelijk geen idee of Graupner de zelfde setup heeft gehanteerd als de Sapac.

de fan zal het denk ik wel aankunnen maar de regelaar weet ik niet.
je zal toch ergens in de 50 amp moeten denken voor een regelaar
kijk ook even op de spec. van dit model
succes
gr albert

ik heb het vermoeden dat het de mb1 van sapac is deze wordt wel op 4S gevlogen.
en is ook veel gebruikt in de sapac f16 en het model wat je hebt is gewoon uit dezelfde fabriek geplukt.
anders even kijken op rcgroups naar de sapac F16
dan kan je voldoende info vinden.
wanneer je goed bij de fan kan komen en je hebt een 60amp esc erin zitten
zou ik het gewoon proberen op 4S
gaat hij goed van zijn plek en vliegt het net effe beter.:o

succes en laat even weten als je hebt gevlogen

gr Albert

Thnx voor de tip. ik denk ook dat er een mb01 inzit. Ga eerst op 3s proberen heb die al liggen. 4s moet ik nog bestellen.

HIJ VLIEGT GOED!!!!

Met windkracht 4/5 met een 3S 40C 2200mah geen enkel probleem. En we hoefte niet eens hard te gooien. Stabiel, strak en wat een zwever (dacht dat f-16 van natuur onstabiel was??).

Nu maar eens gaan denken aan de 4S, alleen weet ik nog steeds niet of de motor en de esc het aan kan :(

Filmpje (met dan aan RCandries)

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede vlucht zo te zien ik hoorde de fan bij een bepaald toerental in onbelans ,of heb ik dat mis ? op 4S zou ik wel even de ampere's meten en indien de fan in onbelans is zeker even nabalanceren, indien je dat niet zou doen spat hij uitelkaar in heel veel kleine stukjes, op 4S gaat hij wel veel harder en vliegt hij nog beter,verder vliegt een F-16 altijd geweldig of hij nu groot of nano is vliegeigenschappen zijn allemaal geweldig

gr Andre

ja daar heb je gelijk adop
die kan je niet zo maar op 4S vliegen, er zit wel een onbelans in het begin
vooral toen je de doorstart maakte kun je het horen
wanneer dat zo gebeurd met een 4s zal hie denk ik niet heel blijven

succes ermee
wel een goed vliegbeeld

gr Albert

stond bijhoorlijk veel wind en moest in het begin wat trimmen, dus vandaar het zenuwachtige op en neer start.

Maar na het trimmen ging die best lekker.

Jullie horen het inderdaad, in het begin bij een bepaald toeren gebied gaat er iets rammelen, ik twijfel of het de fan is want dan zou die ook bij hogere toeren herrie(onbelans) moeten maken. Ik denk dat er iets gaat resoneren maar wat weet ik nog niet.

Maar krijg ik die fan er makkelijk uit dan zonder alles te moeten slopen? Want dat gaat nooit passen door luikje aan de onderkant.

Tja 4S, liefst wil ik dat maar ik weet dus niet of de wel bekende Sapac D2842-3200 MB1 Motor er in zit. Alleen die is 4S bestendig had ik begrepen.

:offtopic:
Betekend 4S ook automatisch meer Amp vergeleken met een 3S en zelfde motor en 70MM fan.

Laatst bewerkt:
het is wel de fan die is dan alleen uit onbelans bij dat toerental maar bij hogere toeren op 4S zal dit alleen maar erger worden, balanceren is een heel gepruts maar het is zeker de moeite en de fan waard,bijna noodzakelijk op 4S, en ja de amp worden ook meer , ik denk wel dat je genoeg hebt met 60Amp , maar indien je het even kunt meten is altijd beter natuurlijk

gr Andre

het is wel de fan die is dan alleen uit onbelans bij dat toerental maar bij hogere toeren op 4S zal dit alleen maar erger worden, balanceren is een heel gepruts maar het is zeker de moeite en de fan waard,bijna noodzakelijk op 4S, en ja de amp worden ook meer , ik denk wel dat je genoeg hebt met 60Amp , maar indien je het even kunt meten is altijd beter natuurlijk

gr Andre

Oke thnx, dan moet ik de fan er maar eens uit zien te krijgen en goed balanceren.

ik heb een amp meter dus kan altijd controleren

Nou vandaag met dit super mooie weer, de f-16 op 4S gevlogen.
Een gemeten (53 amp) op 4s (60amp esc) dus moet gaan. En dan maar duimen dat de motor het houd?

En jezus wat een verschil tussen 3s-4s. Vliegt makkelijker, meer marge, veel sneller. Wat een genot en verslaving zon goede edf met power.

Alleen jammer dat een 4s 2200 echt binnen 2.5min op 20% zit :(

Maar we kunnen er dus vanuit gaan dat hier de juiste sapac motor in zit die op 4S kan!!
Ik ben tevreden man!

Hoi Marvin
ik denk dat daar je probleem ligt
ik vlieg de F16 ook met 2200 maar dan wel min 30C
die nanotech heb ik ook gebruikt, en die is inderdaad zo leeg
als je een zwaardere hebt probeer dat maar eens
de laaste serie die ik heb zijn 40C gewone lipo's, en deze kunnen veel beter dat vemogen aan.
wanneer ik een beetje normaal vlieg kan ik toch zowat de 6min. halen.
je vliegt toch niet de hele tijd volgas?? ( of jij wel )
en hoe zit je zwaartepunt kan je een zwaardere kwijt zo ja probeer eens een 2600mah 4s en dan ook min 30C
zal een groot verschil maken
die nonatech lipo's vind ik nog niet zo heel goed
maar dat is meer mijn ervaring.

gr Albert

Hoi Marvin
ik denk dat daar je probleem ligt
ik vlieg de F16 ook met 2200 maar dan wel min 30C
die nanotech heb ik ook gebruikt, en die is inderdaad zo leeg
als je een zwaardere hebt probeer dat maar eens
de laaste serie die ik heb zijn 40C gewone lipo's, en deze kunnen veel beter dat vemogen aan.
wanneer ik een beetje normaal vlieg kan ik toch zowat de 6min. halen.
je vliegt toch niet de hele tijd volgas?? ( of jij wel )
en hoe zit je zwaartepunt kan je een zwaardere kwijt zo ja probeer eens een 2600mah 4s en dan ook min 30C
zal een groot verschil maken
die nonatech lipo's vind ik nog niet zo heel goed
maar dat is meer mijn ervaring.

gr Albert

Nou heb je advies opgevolgd en een 4S 40-50 turnigy 2200mah gekocht en mee gevlogen.

Precies de zelfde vliegtijd 2.5min met bij bijna alles volgas (wordt wel beetje bang van de snelheid) maar wat een kick.

De 40C accu levert trouwens wel merkbaar mee power dan de nanotechs en serie.

zal dan nog wel een beetje beter gaan worden
want op dit moment vliegt elke lipo niet optimaal met deze temperaturen
als je een beetje normaal doet kan je toch wel een min of 4 halen:confused:
maar die kick is natuurlijk ook goed voor je hart dus, dan is 2.5 min. al meer dan zat;)

gaat veel lekkerder op een goeie 4S he

veel plezier de komende tijd

gr Albert

Back