Graupner HOTT GR-12SC+ en GR-12SH+

ga2epu9a.jpg

Zoals ik kan zien

Bruin word plus
Rood word min
Geel word wit

Erik

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo werkt het bij mij in elk geval prima :yes:
Ik heb alleen dat andere type ontvangertje waarbij de stekkerbusjes "langs de rand" staan.

Succes,
Jan

Ik meen dan toch te zien dat in post 20 de draden nog niet goed zitten. Erik beschrijft het wel juist.

Maar: ik heb het anders gedaan, en zou het ook weer anders doen: draden gewoon rood-->rood, zwart-->bruin en wit-->oranje. En dan met een speld de rode en bruine draad uit het stekkertje halen en omwisselen. Zie op foto in eerdere post van ontvanger in model.

Juun

Verwarrend.

Welke kleur op elkaar solderen. De bruine draad in de stekker is + dat wil zeggen de + aansluiting van de ontvanger zit links.
Ik heb al gepeuterd met de stekker maar krijg dat niet voor elkaar.

full

Mvg.Bernard

Wat ik bedoel is het volgende. De minste verwarring (vind ik) is als aan de ontvanger alles aangesloten is zoals op het printje staat aangegeven. De plus, rood, zit dan aan het ene einde; de puls, oranje, aan het andere einde (daar waar op het printje het cijfertje staat). De bruine draad komt in het midden, en dat is dus de min.
Ik zeg dit ook, omdat er tegenwoordig servo´s zijn die al standaard zo´n JST-stekkertje hebben, waarbij de rode draad aan de buitenkant zit. Het wordt een rommeltje als je twee verschillende kleursystemen in de ontvanger hebt.

Met een speld hevel je (dwars op het stekkertje) het plastic lipje (dat voorkomt dat het stekkerpennetje uit de plastic behuizing valt) een beetje op en tegelijkertijd trek je aan de draad. Even opletten hoe het stekkertje uit de plastic behuizing komt opdat je hem er na de wisseling weer net zo in kunt steken. Zoals gezegd rood en bruin wisselen.

Verbinden van de draden zoals aangegeven in mijn vorige post:
rood-->rood;
zwart-->bruin;
wit-->oranje.

Ik hoop dat het nu lukt.
Juun

Maar als je hem sl een keer hebt aangesloten met plus en min omgedraaid is de kans groot dat de ontvanger stuk is ben ik bang voor.

aqa4e9e7.jpg

Je moet zorgen dat de draden van de regelaar.

De rode draad regelaar meest links is bruin
De zwarte draad regelaar middelste is rode
Witte draad meest rechtse is gele draad

Rood=+ (midden) blijft + (dus midden).
Alleen de Buitenste kleuren heb ik omgedraaid.
Zwart (of donker) is - en krijgt in het snoertje de lichte kleur (de signaalkleur).
Geel (lichte kleur) is signaaldraad krijgt in het snoertje de donkere kleur (de kleur van de -).

Maar als je echt + en - verwisseld hebt zou schade niet onmogelijk zijn vrees ik.

Succes,
Jan

Rood=+ (midden) blijft + (dus midden).
Alleen de Buitenste kleuren heb ik omgedraaid.

Ik ben bang dat dit niet klopt. Als je aan het stekkertje niets verandert, moeten bij het verbinden van de draden + en - worden verwisseld (dus rood aan bruin, en zwart aan rood). Wit aan geel/oranje.

Bij jouw draadje zit toch ook rood in het midden?
En in de normale toestand bij bv esc en servo`s zit het ook in het midden.

Als je naar de foto in post 5 kijkt, dan zie je dat het rode draadje aan de stekker aan de achterzijde zit en het oranje/gele draadje aan de voorzijde.
Dit is na het verwisselen van rood en bruin. Aan de snoerverbinding is dan niets veranderd, + aan +, - aan - en puls aan puls.

full

Ben eruit en dat is dus goed nieuws.
Zoals Juun schrijft heb ik de rode en de bruine draad in de stekker omgedraaid.De ESC aangesloten en de ontvanger is gebonden. Servo draait ook. Alleen de ESC blijft piepen.
Wat doe ik daar aan?
Dan het mindere nieuws, ik heb twee ontvangers gekocht en naar alle waarschijnlijkheid is er een overleden.

Mvg.Bernard

Het zou kunnen dat de ESC door de verkeerde aansluiting ook via de servokabel de geest heeft gegeven. De BEC werkt kennelijk nog wel.

Dat het bij Jan werkt is mij een raadsel.

Dan zit er dus verschil in deze ontvanger en de SH die ik, zoals ik eerder schreef heb.
Bij mij blijft rood (het midden) echt rood (het midden).

Maar het werkt nu, dat is de hoofdzaak.

Succes,
Jan

Dan zit er dus verschil in deze ontvanger en de SH die ik, zoals ik eerder schreef heb.
Bij mij blijft rood (het midden) echt rood (het midden).

Ik herinnerde mij nu een draadje op RCnetwork over de verschillen tussen SH en SC.
Even opgezocht: de stekkers van de SC hebben een rastermaat van 1,5 mm; die van de SH 1,25mm. En de plaats van +/-/puls is inderdaad ook verschillend.
De 6300 kabels van HK passen dus ook enkel op de SC.

Dit betekent voor GR12 SH en SC kopers:
- dat zij voor de aansluiting van de SC moeten kijken naar post 25 van dit draadje;
- en voor de SH naar post 27.

Mijn MX-16 blijft piepen terwijl hij gebonden is met een GR-12S. Alle functies werken.
Als ik in het menu naar Telemetrie ga en kies weergeven HF status dan stopt het piepen.
Wat kan dat zijn.

Mvg.Bernard

Back