nou , en bedankt he bram , heb je mooi voor mekaar , de enige expert in ons midden weggepest met bullshit .
Volgens mij moet je dit draadje nog eens lezen. True Corrien is de echte expert op dit vlak, maar Br@m is zeker geen nitwit op dit gebied en is juist iemand die je in dit draadje niet op bullshit kunt betrappen. Hij heeft op z'n hoogst een wat ongelukkige kanttekening ergens bij geplaatst.
je hebt een hoog-info-gehalte draadje kaput gemacht .
Volgens mij heeft hij zelf bijgedragen aan dat hoge info-gehalte hoor.
Dan wat losse reacties..
JD zet daartegenover dat zijn systeem tweeweg is, en dus data opnieuw verstuurt bij een storing. Het zou interessant zijn om dat eens proefondervindelijk te verifiëren. Jammer genoeg kan ik dat niet.
Als er storing is en de ontvanger NIETS kan ontvangen, dan KAN er ook GEEN 2-weg communicatie plaatsvinden...
[..]
Kortom, JD blijft onzin luchten.
Met alle respect, maar je lucht hier zelf ook onzin. Bij 2 weg communicatie maakt men gebruik van ACK signalen (bevestigingen) dus wat JD stelt kan gewoon prima. Als de zender geen ACK ontvangt op zijn verstuurde data, verstuurd hij het opnieuw. Is zelfs een redelijk normale wijze van communiceren.
Wie weet waar de afkorting IFS voor staat?
Jijzelf. En dit is geen argument. Immers, bij aanzetten kiest het systeem wel degelijk intelligent een frequentie, zeker als je het afzet tegen een gemiddeld 35Mhz systeem.
Dan.. het hele antenneverhaal. In principe heb je voor 2.4Ghz geen enorme antennes nodig. De golflengte van 2.4Ghz is iets van 12cm. Een antenne hoeft geen hele golflengte lang te zijn; ter vergelijking de golflengte van 35Mhz is grofweg 8 meter, ik ken geen ontvangers met een 8 meter antenne er aan. Daarnaast hoeft een antenne er niet perse uit te zien als antenne, het gemiddeld mobieltje zie je tegenwoordig ook geen antenne meer uitsteken, of iets inzitten wat op een antenne lijkt, echter toch bevat het onderdelen die op een antenne lijken.
Zonder kennis van hoe en wat, het kan ook zijn dat men merkte dat de conservatieve modelbouwers die graag iets fouts ontdekken aan een nieuw product (getuige ook dit draadje) een zender/ontvanger zonder antenne niet vertrouwden, en men daarom een antenne-mogelijkheid toegevoegd heeft.
Dat zal ongetwijfeld niet het geval zijn, maar feit is dat niemand hier dat zeker weet en het dus zeker niet als argument gebruikt kan worden in een discussie over de kwaliteiten van een systeem.
Dat geldt eigenlijk voor 99,9 van alle heel stellig gebrachte argumenten hier; ze zijn allemaal eenvoudig op boerenlogica onderuit te halen; praktisch overal is wel een andere mogelijk zienswijze voor, wat aantoont dat de verkozen zienswijze niet persé de juiste moet zijn.
Ik zie heel weinig IFS gebruikers klagen. De meeste rapporteren geen problemen. Dat op zichzelf zegt niet zoveel, de mens is geneigd z'n eigen aankopen, soms tegen beter weten in, te verdedigen. Toch is het wel het vermelden waard.
Heeft men echt hard beloofd dat het systeem hopt bij storing? Is dat de klant heel specifiek beloofd in een reclameuiting, handleiding of anderzijds een 'verwachtingswekkend document'?
Nogmaals, ik weet niet of het IFS systeem goed of slecht is, maar stoor mij wel aan de enorm stemmingmakende manier waarop hier discussie gevoerd wordt.
Voorbeeld.. iemand heeft problemen met het IFS systeem.. is dat bewijs dat het een slecht systeem is? Ik vlieg zelf probleemloos met een FF9 met 35Mhz synth module. Als je nu gaat zoeken op het internet, zul je ongetwijfeld mensen vinden die een kist de grond in hebben zien gaan en dat wijten aan die synth module. Is die module dan slecht? Koppel dit eens aan de waarneming dat heel veel menzen de neiging hebben om eigen fouten (vlieg- danwel constructiefouten) aan de apparatuur toe te wijzen (ja ik had storing) en bekijk deze opmerkingen dan eens opnieuw.
Het is gewoon geen exacte wetenschap zolang het nog niet echt goed door een onafhankelijk iemand is getest op zijn merites.
Houdt daarbij ook in je achterhoofd dat bewijs dat er niet gehopt wordt, geen bewijs is dat het een slecht systeem is. Volgens die vergelijking zouden 99% van alle op dit moment in gebruik zijnde radiobesturingen niet goed zijn.
Dan het verhaaltje over line of sight, losse kabels in je model waardoor de ontvanger niets 'hoort', enzovoort. Wordt allemaal gebruikt als argument om aan te geven dat iemand onzin uit zou kramen. Iets te graag, als je het mij vraagt. Punt is dat als je iets op de markt brengt, je nooit weet wat die idioten van klanten ermee gaan doen. Voorbeeld, jij zegt 'dit systeem heeft geen antenne, heeft het ook niet nodig, en kan zonder antenne worden ingebouwd'. Dan blijkt dat er een of ander idioot jouw ontvanger gaat inbouwen in een kooi van farraday, en dan werkt het niet. Tsja.. wat moet je dan zeggen?
Om kort te gaan; de meeste argumenten in dit draadje zijn volgens mij onzinargumenten, stemmingmakerij.
Als laatste nog dit.. toen 2.4Ghz geintroduceerd werd, kwamen er ook de 'hallelujah' roepers bij. Dat zijn doorgaans de early adopters welke geilen op hun nieuwe speeltje en het er bij anderen inwrijven dat ze zo'n geweldig speeltje aangeschaft hebben. Aan de andere kant krijg je dan de conservatieven, die hun traditionele apparatuur aangevallen voelen en menen die te moeten verdedigen.
De waarheid ligt, volgens mij dan, in het midden. Een 2.4Ghz systeem is niet het ei van columbus, het is niet een garantie op storingsvrije werking. Sterker nog, ik voorspel meer storing op termijn, maar dat is mijn mening. Juist doordat er gelijk zo op het scherp van de snede gestreden wordt, bijna religieus, wordt de vraag of een systeem nu wel of niet hopt, al snel uit zijn verband getrokken.
Mijn vraag is dan ook: maakt het uit of dit systeem hopt? en zo ja, waarom?