Graupner IFS

Beste mensen,

even een ervaring delen daar doen we het tenslotte voor op dit forum.

Al enige tijd heb ik goede ervaringen met Graupner ifs tot op de dag van gisteren.
Met de Rex 500 even lekker gevlogen tot op het moment dat hij in een stall op 30m hoogte zat en plots de ifs ontvanger in FAIL SAFE schiet.
Op nog geen 5 meter van de grond krijg ik de besturing weer terug en weet hem nipt van de ondergang te redden.

Iemand een dergelijke ervaring meegemaakt ?
Oorzaak is dat mijn ontvanger netjes in het Carbon frame zat gemonteerd welke ingaat tegen de bedieningsvoorschriften.
Dus nu de ontvanger na deze ervaring er maar buiten geplaatst.

Groeten,

Jaco

Ontvanger zelf tussen het carbon in maakt niet uit.
De antennes moeten er zeker buiten liggen :yes:

Berto,

ifs heeft toch 1 antenne bovenop de ontvanger?

Jaco, vergewis je er ook even van dat je niet met een spanningsdip te maken hebt gehad. dat was namelijk het grote probleem in de welbekende IFS affaire. De onderspanningsgrens bij IFS ligt redelijk hoog.

Steven

Niet alle ontvangers:
23611.jpg

Maar dan nog kom je niet ver met die korte antennes :roll:

Maar had even niet gedacht aan die enkele antenne types :oops:

Laatst bewerkt:
Berto,

Jaco, vergewis je er ook even van dat je niet met een spanningsdip te maken hebt gehad. dat was namelijk het grote probleem in de welbekende IFS affaire. De onderspanningsgrens bij IFS ligt redelijk hoog.

Steven

Hoi Steven,

ik heb zoals in de handleiding staat vermeld de geadviseerde condensator geplaatst en aangesloten op de ontvanger, deze zou de betreffende spanningsdippen moeten opvangen.

Echter als de ifs ontvanger in onderspanning komt zal de LED op de ontvanger oranje kleuren en blijft hierin totdat je de spanning er in zijn geheel afhaalt.
Bij mij was de LED tijdens de landing gewoon groen dus heeft de Rx geen onderspanning gehad.

Fail safe treed in werking als de communicatie tussen Tx en Rx wegvalt, dat was bij mij dus echt het geval en dat binnen 50m afstand.
Op het moment van de stall wees de Rx antenne richting mijzelf en dus ook naar de Tx. Met deze positie is de ontvangst op de Rx het slechts (donut vorm) ondanks dat mijn Tx antenne 90 gr. op het toestel stond gericht.
Terwijl hij naar beneden viel draaide de heli :D en daarop kreeg mijn Rx weer ontvangst en is de uiteindelijke redding geweest.:yes:

Het is dus beter om twee antenne systemen te hebben in dit geval.
Zo kun je dus het bereik in alle posities gelijk houden en dat is bij een enkele antenne niet het geval.

Groeten,

Jaco

Back