Beste,
Ik sta aan de vooravond om een Graupner Jodel Robin met een span van 2200mm te bouwen / te ARF-en maar heb een paar vraagjes waar jullie expertise en input welkom zou zijn.
Het doel van deze vlieger zal uiteindelijk zijn om voor het merendeel van de tijd rond te dolen zonder iets aan de lijn maar de resterende tijd zou ik er toch wel een zwever mee omhoog willen kunnen slepen.
Uitgangspunt is dat deze met gemak een 5-6 kilo (klassieke) zwever moet kunnen gaan slepen en elke kilo extra capaciteit is mooi meegenomen.
Maar het is in beginsel zeker niet het doel om de echte grote 'zware jongens' van bijv. 15 kilo weg te krijgen.
Nu is er legio te vinden op o.a. dit forum maar zoals zo vaak is de informatiestroom zo breed dat zodra ik een beslissing denk te kunnen nemen 10 andere mogelijkheden de revue passeren.
Dus ik heb nog een paar vraagstukken (en in de loop van de opbouw vast nog wel meer).
De bekende kinderziektes en verbeterpunten aan deze Graupner ARF heb ik al gevonden en zal ik grotendeels al meenemen in de bouw.
De manual is typisch Graupner, een hoop woorden maar weinig info.
De bouw zal niet zo zeer een probleem opleveren maar zo wordt er in de manual nog gesproken over de klassieke MC-24 zender en dat er standaard servo's gebruikt kunnen worden.
Dit gaat bij stap 1 eigenlijk al mis daar in beide stabilo's bijv. ruimte voor een 13mm servo is voorzien (dus elk hoogteroer krijgt zijn eigen servo).
Ik heb nog een paar analoge Derkum 340 servo's liggen waarmee ik goede ervaringen heb welke hierin zouden kunnen passen. Deze zouden goed moeten zijn voor 4,6kg/cm aan moment.
De roervlakken zijn elk pakweg iets van 30 cm bij 5 cm.
Nu is mijn vraag; Ik kan ook kiezen voor Graupner 13mm servo's met 6 kg/cm maar hoe nauw luistert dit eigenlijk? Ga ik die 1,5kg/cm echt missen?
Ik kan mij voorstellen 'hoe sterker hoe beter' in het geval een sleeplijn op een roervlak drukt als de zwever te laag volgt.
Maar ik wil ook niet aan over-engineering doen om het zo maar te stellen.
Volgend vraagje;
Het vlieggewicht van de Robin zal zo rond de 8-8,5 kg uitkomen maar wat is eigenlijk de stelregel voor een sleper? Eigen gewicht + X-deel van het gewicht van de zwever is benodigde trust van de aandrijving?
Mijn eerste gedacht is om deze op 12S te gaan vliegen en hoofdzakelijk omdat ik al 2 gelijke 6S accu's in gebruik heb.
Maar als 10S al genoeg kan zijn ben ik ook niet te beroerd om 5S accu's aan te schaffen.
Oorspronkelijk is dit model bedacht voor de OS Max GT33cc benzine of een MVVS 40cc benzinemotor.
Max. propmaat zal zoals ik het nu in kan schatten zal 21" zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 blads Biela maar dit eigenlijk puur voor het zicht.
Uiteraard kan ik hier iets meer precies in zijn zodra ik bij de bouw zover ben dat ik weet hoeveel gewicht ik nu eigenlijk echt nodig heb in de neus. Ik ben ook een beetje allergisch voor lood in een elektrokist.
Wat ik wil voorkomen is dat de uiteindelijk aandrijving met gemak een 15kg zwever omhoog krijgt maar 'los' bij wijze van spreken enkel met 30% gas te vliegen is.
Uiteraard wel zuinig vliegen maar optimaal lijkt dit mij niet.
Ander keuze waar ik voor sta;
Ik ben wellicht te voorzichtig wat betreft stroomvoorziening maar ik overweeg te kiezen voor een Jeti Max Bec2 gekoppeld aan 2 LiIon accu's. Deze zou in staat moeten zijn om 12A duurstroom en 20A piekstroom op te kunnen vangen.
Puur vanwege de schakeling middels een magneet zou ik liever een Emcotec DPSI MICRO DUALBAT willen toepassen maar daar zie ik stom genoeg dat deze maar 4A duurstroom kan verwerken (wat mij weer aan de magere kant lijkt).
In het model komen zoveel mogelijk analoge servo's maar vooralsnog kom ik nu uit op 3-4 stuks van de 9 zijnde 10kg digitale servo's en 3-4 stuks 10 kg analoge.
Hoe dan ook, een voorziening zoals een Jeti Max Bec is 1 optie (en lijkt me een hele veilige keuze) maar een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn om het niet ingewikkelder te maken dan noodzakelijk en bijv. een CC Talon 120HV te gebruiken met 9A BEC.
Dit scheelt uiteindelijk iets van 350-400 gram aan totaalgewicht.
Ik lees echter niet zo heel veel over deze regelaar (hoofdzakelijk worden ze gebruikt in heli's).
Wat zijn jullie ervaringen met stroomnood bij het slepen? Of pakken jullie normaliter gewoon een lipo en een losse BEC onder het motto van KISS?
Afijn, genoeg vragen voor vandaag
Ik sta aan de vooravond om een Graupner Jodel Robin met een span van 2200mm te bouwen / te ARF-en maar heb een paar vraagjes waar jullie expertise en input welkom zou zijn.
Het doel van deze vlieger zal uiteindelijk zijn om voor het merendeel van de tijd rond te dolen zonder iets aan de lijn maar de resterende tijd zou ik er toch wel een zwever mee omhoog willen kunnen slepen.
Uitgangspunt is dat deze met gemak een 5-6 kilo (klassieke) zwever moet kunnen gaan slepen en elke kilo extra capaciteit is mooi meegenomen.
Maar het is in beginsel zeker niet het doel om de echte grote 'zware jongens' van bijv. 15 kilo weg te krijgen.
Nu is er legio te vinden op o.a. dit forum maar zoals zo vaak is de informatiestroom zo breed dat zodra ik een beslissing denk te kunnen nemen 10 andere mogelijkheden de revue passeren.
Dus ik heb nog een paar vraagstukken (en in de loop van de opbouw vast nog wel meer).
De bekende kinderziektes en verbeterpunten aan deze Graupner ARF heb ik al gevonden en zal ik grotendeels al meenemen in de bouw.
De manual is typisch Graupner, een hoop woorden maar weinig info.
De bouw zal niet zo zeer een probleem opleveren maar zo wordt er in de manual nog gesproken over de klassieke MC-24 zender en dat er standaard servo's gebruikt kunnen worden.
Dit gaat bij stap 1 eigenlijk al mis daar in beide stabilo's bijv. ruimte voor een 13mm servo is voorzien (dus elk hoogteroer krijgt zijn eigen servo).
Ik heb nog een paar analoge Derkum 340 servo's liggen waarmee ik goede ervaringen heb welke hierin zouden kunnen passen. Deze zouden goed moeten zijn voor 4,6kg/cm aan moment.
De roervlakken zijn elk pakweg iets van 30 cm bij 5 cm.
Nu is mijn vraag; Ik kan ook kiezen voor Graupner 13mm servo's met 6 kg/cm maar hoe nauw luistert dit eigenlijk? Ga ik die 1,5kg/cm echt missen?
Ik kan mij voorstellen 'hoe sterker hoe beter' in het geval een sleeplijn op een roervlak drukt als de zwever te laag volgt.
Maar ik wil ook niet aan over-engineering doen om het zo maar te stellen.
Volgend vraagje;
Het vlieggewicht van de Robin zal zo rond de 8-8,5 kg uitkomen maar wat is eigenlijk de stelregel voor een sleper? Eigen gewicht + X-deel van het gewicht van de zwever is benodigde trust van de aandrijving?
Mijn eerste gedacht is om deze op 12S te gaan vliegen en hoofdzakelijk omdat ik al 2 gelijke 6S accu's in gebruik heb.
Maar als 10S al genoeg kan zijn ben ik ook niet te beroerd om 5S accu's aan te schaffen.
Oorspronkelijk is dit model bedacht voor de OS Max GT33cc benzine of een MVVS 40cc benzinemotor.
Max. propmaat zal zoals ik het nu in kan schatten zal 21" zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 blads Biela maar dit eigenlijk puur voor het zicht.
Uiteraard kan ik hier iets meer precies in zijn zodra ik bij de bouw zover ben dat ik weet hoeveel gewicht ik nu eigenlijk echt nodig heb in de neus. Ik ben ook een beetje allergisch voor lood in een elektrokist.
Wat ik wil voorkomen is dat de uiteindelijk aandrijving met gemak een 15kg zwever omhoog krijgt maar 'los' bij wijze van spreken enkel met 30% gas te vliegen is.
Uiteraard wel zuinig vliegen maar optimaal lijkt dit mij niet.
Ander keuze waar ik voor sta;
Ik ben wellicht te voorzichtig wat betreft stroomvoorziening maar ik overweeg te kiezen voor een Jeti Max Bec2 gekoppeld aan 2 LiIon accu's. Deze zou in staat moeten zijn om 12A duurstroom en 20A piekstroom op te kunnen vangen.
Puur vanwege de schakeling middels een magneet zou ik liever een Emcotec DPSI MICRO DUALBAT willen toepassen maar daar zie ik stom genoeg dat deze maar 4A duurstroom kan verwerken (wat mij weer aan de magere kant lijkt).
In het model komen zoveel mogelijk analoge servo's maar vooralsnog kom ik nu uit op 3-4 stuks van de 9 zijnde 10kg digitale servo's en 3-4 stuks 10 kg analoge.
Hoe dan ook, een voorziening zoals een Jeti Max Bec is 1 optie (en lijkt me een hele veilige keuze) maar een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn om het niet ingewikkelder te maken dan noodzakelijk en bijv. een CC Talon 120HV te gebruiken met 9A BEC.
Dit scheelt uiteindelijk iets van 350-400 gram aan totaalgewicht.
Ik lees echter niet zo heel veel over deze regelaar (hoofdzakelijk worden ze gebruikt in heli's).
Wat zijn jullie ervaringen met stroomnood bij het slepen? Of pakken jullie normaliter gewoon een lipo en een losse BEC onder het motto van KISS?
Afijn, genoeg vragen voor vandaag
