Zoals enkelen van jullie al weten heb ik van Jako 'jakkie takkie' het bovenstaande toestel overgenomen.
Kwik Fly Mk3
Het is reeds in mijn bezit vanaf 30 juni, maar door een vakantiejob heb ik er nog niet veel tijd aan kunnen besteden.
De Kwik Fly is een model met een hele geschiedenis :
- Het is een doorontwikkeling van de door Phil Kraft ontworpen Kwik Fly (die ook zijn eigen radiosystemen bouwde)
- Deze werd met het origineel in de jaren '60 wereld- en Amerikaans kampioen.
- Is oorspronkelijk ontworpen voor een 10cc
Het is de bedoeling dat dit project rustig vordert, want ik heb nog niet veel ervaring met acrokisten, dus dat moet eerst bijgeschaafd worden.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de oracover van de vleugel, zodat ik kon nakijken of er onderhuidse breuken waren. Deze zijn er, en wel allemaal aan de linkerkant. Het zijn een drietal ribben die scheuren vertonen.
Foto's zeggen meer dan woorden natuurlijk :
Zo zijn er 3 ribben.
Ook draagt de vleugel sporen van reparatie :
Ook ben ik niet altijd te spreken over de netheid van de eerste eigenaar (niet jakkie takkie) :
Verdere 'mankementen' tot nu toe zijn :
- Geen cockpitkap
- Ontbreken van een neuswiel
- motorruimte die met een onbekend materiaal brandstofbestendig is gemaakt
- geen originele motorbokken.
Wat staat er verder nog op het programma :
- De romp ontdoen van oracover en nakijken op breuken
- Reparaties uitvoeren
- Eventueel de vleugel opnieuw beplanken
- Rolroeren aansturen met elk een eigen servo
- Terug foliën in de originele Graupner cataloguskleuren
- Voorzien van motor
Voor enkele van deze taken kan ik wat hulp van jullie gebruiken.
Ik heb totaal geen voeling met de brandstofmotoren van die tijd. Daarom zou ik willen vragen of iemand van jullie me enkele goede/veelgebruikte 10 cc motoren van die tijd kan aantonen, en me kan voorzien van zoveel mogelijk fotomateriaal van die motoren. Enkele motoren die ik al heb horen vernoemen zijn :
- Enya .60
- Helmut Bernhardt (HB) 61 PDP
- HB Schiebevergaser
- ...
Ook afbeeldingen van servo's van die tijd zijn welkom.
Of indien iemand beschikt over zo een servo (werkend of defect) dan hoor ik dat graag.
Verder zijn ook plaatjes van de originele kleuren van de Kwik Fly welkom.
Alvast bedankt daarvoor.
De inleidende post is iets langer geworden dan wat ik had gedacht, maar zo een toestel verdient wel wat aandacht
:!: :!:
Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de vooruitgang.
Mvg,
Dennis
Kwik Fly Mk3
Het is reeds in mijn bezit vanaf 30 juni, maar door een vakantiejob heb ik er nog niet veel tijd aan kunnen besteden.
De Kwik Fly is een model met een hele geschiedenis :

- Het is een doorontwikkeling van de door Phil Kraft ontworpen Kwik Fly (die ook zijn eigen radiosystemen bouwde)
- Deze werd met het origineel in de jaren '60 wereld- en Amerikaans kampioen.
- Is oorspronkelijk ontworpen voor een 10cc
Het is de bedoeling dat dit project rustig vordert, want ik heb nog niet veel ervaring met acrokisten, dus dat moet eerst bijgeschaafd worden.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de oracover van de vleugel, zodat ik kon nakijken of er onderhuidse breuken waren. Deze zijn er, en wel allemaal aan de linkerkant. Het zijn een drietal ribben die scheuren vertonen.
Foto's zeggen meer dan woorden natuurlijk :
Zo zijn er 3 ribben.
Ook draagt de vleugel sporen van reparatie :

Ook ben ik niet altijd te spreken over de netheid van de eerste eigenaar (niet jakkie takkie) :
Verdere 'mankementen' tot nu toe zijn :
- Geen cockpitkap
- Ontbreken van een neuswiel
- motorruimte die met een onbekend materiaal brandstofbestendig is gemaakt
- geen originele motorbokken.
Wat staat er verder nog op het programma :
- De romp ontdoen van oracover en nakijken op breuken
- Reparaties uitvoeren
- Eventueel de vleugel opnieuw beplanken
- Rolroeren aansturen met elk een eigen servo
- Terug foliën in de originele Graupner cataloguskleuren
- Voorzien van motor
Voor enkele van deze taken kan ik wat hulp van jullie gebruiken.
Ik heb totaal geen voeling met de brandstofmotoren van die tijd. Daarom zou ik willen vragen of iemand van jullie me enkele goede/veelgebruikte 10 cc motoren van die tijd kan aantonen, en me kan voorzien van zoveel mogelijk fotomateriaal van die motoren. Enkele motoren die ik al heb horen vernoemen zijn :
- Enya .60
- Helmut Bernhardt (HB) 61 PDP
- HB Schiebevergaser
- ...
Ook afbeeldingen van servo's van die tijd zijn welkom.
Of indien iemand beschikt over zo een servo (werkend of defect) dan hoor ik dat graag.
Verder zijn ook plaatjes van de originele kleuren van de Kwik Fly welkom.
Alvast bedankt daarvoor.
De inleidende post is iets langer geworden dan wat ik had gedacht, maar zo een toestel verdient wel wat aandacht

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de vooruitgang.
Mvg,
Dennis