Graupner Kwik Fly

Hallo Bruno,

Nee joh, de Duitse versie was geen 'wanabee' net zo min een copy cat.
Net zo min als de Middle Stik en immitatie was, het waren uitgekiende doorontwikkelingen, productietechnisch en marketingtechnisch. Er moest ook een boterham worden verdiend!
Graupner heeft Phil Kraft zelf uitgenodig om de modelen op punten door te ontwikkelen voor de Europeese mark... en daar buiten.... toen al dure luxe dozen...
Dat productierijp maken ging voor het welvarende Graupner wat makkelijker van voor Top Fltie of Jensen. Graupner had een heeft het nog steeds goed voor elkaar. Hypermodern.

Ik heb een echte Jensen Ulgly Stik uit 1970, heelaas weer geen Middle van Graupner. Voor mij een echte 'wanahave'. De dozen van Graupner zijn een waar feest in detals. Niet velen hebben die optische verwennerij! Ook deverzorgde eenvoud van de toch wel schrale Amerikaanse kits niet.

Dan de AMA, daar heb je gelijk. Anders waren er niet zoveel prachtige pattern planes met klinkende namen geweest.

Solartex alleen in mijn dromen mee gewerkt. Dank voor het wakkerschudden. Gewoon de ouderwetse methode!

Als je klassiek vliegt :o? Hee Ho Ha! Webra met Dynamix? Veco, Helmut Bernard's HB, K&B, (Oude Super) Tigre, Fox Eagle en OS. Feest?

Groetjes Bas

PS: Airo! wees zuinig op je bouwdoosje. Is een vermogen waard. + 350 euri! Dat wordt alleen maar meer!

Jakkie takkie zei:
Ja hoor, ik heb het aangepast :)
Ik zal ebay eens in de gaten houden maar heb er geen haast mee. Die van jou ziet er mooi uit, heb je er al mee gevlogen?

Op Ebay staan ook regelmatig ongebruikte Enya .60 motoren voor +/- 50 euro, dan krijgt zo'n model ook de motor die het verdiend.

bijvoorbeeld
eBay

(Ben zelf (als ik af en toe tijd heb) de Graupner Maxi (jaren 70) weer vliegklaar aan het maken met een webra .40 blackhead...)

Ha! Dag Marcel,

Ja maar.... ik heb een HB .61 standaard erop en een PDP tje.... met Schiebevergasser! in de reserve....
Die eerste HB staat notabe legitiem in de catalogus van 1972!

Graupner verkocht geen Enya... dat deden de conculega's Robbe. Toch?
Die PDP is van ietsjes later datum... maar oogt even strak als de standaard. '72
Vliegen met een Enya... ? tuurlijk vliegt dat als een speer!
Dan die Maxi.... huhhh daar was je Pa toch mee bezig ;o) gaat vast mooi worden!

Zo ga nu weer verder met het groot onderhoud van m'n snelle Fiatje af te ronden.
Met 5 nieuwe zuigers kan ik weer m'r rijbewijs gaan tarten.

Hier nog een leerzaam linkje voor zij die het Engels machtig zijn...
http://craftsmanshipmuseum.com/enginemen.htm

Groetjes
Bas

Hoi Bas,

Het was niet de bedoeling dat jij mijn best bewaarde geheim zou verklappen :wink:
Maar met een drukke baan en een dochtertje van 6 week oud, is er weinig tijd om te bouwen en dan is een handige pa de ideale plek om de lang lopende projecten naar toe te schuiven. Zo is hij ook al een paar jaartjes zoet met een jaren 70 kit van een Fairey Swordfish. Ik heb geen haast met die toestellen en hij vind het leuk om er af en toe aan te bouwen (hij heeft zelf ook diverse hobbies (Y-Ford van 1932), en modelbouw is voor hem geen passie maar leuk voor erbij).

Maar vroeg of laat gaat mijn 'vintage collection' wel gebruikt worden;
- Graupner Amigo II
Amigo%20II%20Katalogbild.jpg

- Graupner Maxi
Maxi1a.jpg

- Complete-A-Pac Swordfish
cap13.jpg

Maar terug on-topic,
Persoonlijk vindt ik een motor uit dezelfde periode al mooi genoeg, en inderdaad de Enya's werden meestal door de conculega's van Robbe toegepast. (weet niet helemaal zeker of dat in de jaren 70 al gebeurd of pas later in de jaren 80...)
Maar ik begrijp heel goed dat een 'vintage purist' als jij het liefst het type motor toepast wat indertijd ook in de catalogus was vermeld.
Overweeg jij trouwens om oude RC componenten te gebruiken??

grt
Marcel

Hallo Marcel,
Ach, daar zijn vaders voor. Ja, de tijd is zo om! Zeker als er kinderen zijn!
Haastklussen kennen we niet in deze hobby. Ik ben al nu al eeuwen bezig met die Great Planes Big Stik. Ook dat schiet niet echt op. Dus die Kwik Fly vliegt natuurlijk ook pas met m'n pensieon, maar het prikkelt wel.... inmiddels....

Mijn planning is: 1) Eerst de genetisch gemodificeerd GP Big Stik. Deze zomer nog. 2) Dan een ARF P-40 Warhawk van VQ-aircraft (Air-Loisirs is de vertegenwoordiger in Europa) met Saito 91.... en dan ergens... 2.5) die Kwik-Fly
3) Eigenlijk wil ik nog graag een Joe Bridi Super Kaos bouwen met een OS 50SX erop. Vliegt iets gemener dan een Puma II laagdekker. Ik heb de Kaos tekening gescanned vanuit een RCM tijdschrift. Inmiddels kaarsrecht en strak in Photoshop gecorrigeerd. Ik houd de tekening e.a. voorlopig in beperkte (club) kring beschikbaar, aangezien postorder niet mijn core bussiness is.

Purist? Puree! Alleen als het zo uitkomt. Maar natuurlijk wel leuk als de stukjes van de puzzel net toevallig zo elkaar passen, of anderen het gelukt is.
Antieke electronica? Zou kunnen met een antieke Futaba zelfbouw zender? Weet ik nog wel ergens een setje te ritselen. Zit je wel op 27 mc.. leuteren een paar kijvende wijven zo je klassieke kistje uit de lucht... in plat Drenths... of Haags....
Maar je kan natuurlijk altijd... als je tijd over hebt... een miniservo in een oude servo prutsen? Oude Kraft servo's staan bij de vleet op Ebay USA. Er zijn grenzen....

Overigens... is onlangs op Ebay Duitsland een Maxi Schnellbaukasten voor 222,- euro de toonbank gekiept. Zeer gewild, dat blijkt wel weer. ... dat bouw je niet meer voor dat geld?

Heb wel een Ultra-Fly vorig jaar gevonden NIB! Veel geluk gehad, zonder pijn in de portemonee.
99,9% Hi-Fly. Kapje en een extra tussenspantje... dat is het z'n beetje. Een fraai klassiekertje. Mooi doosje en dus bewaren.

KwikFlyIII.jpg

De Kwik-Fly III uit de 27FS van 1974 met OS H 60 F GP

normal_DSCN4037-LR.jpg

Voor in de reservebank... Helmut Bernhardt (HB) 61 PDP met iets ruimere uitlaatpoorten. Meer vermogen... meer verbruik.
Mogelijk met de verkeerde carburateur... een gewone Perry en standaard voor de normale 61. Als iemand de doorlaat van de HB-caburateur weet? Zelfde verhaal geldt voor de HB Schiebevergaser. Heb er twee van. Mogelijk samenraapsels van onderdelen in de verkeerde doosjes. Natuurlijk nergens de doorlaat opgetekend of te vinden.... dan kunnen ze gevoegelijk opgeboord worden.

Groetjes Bas

Jazeker,
Of ik daar ook 1,2,3 tijd voor heb? Weet ik niet.
Wellicht kan ik van 2 kisten 1 kist maken. Mij vleugel is niet zo best gerepareerd geweest. Is bovendien iets getordeerd.
Kijk maar...
Groet Bas

@Iedereen

Sorry voor de lange duur (voorbereidingen op de examens), maar de digitale versie van de plannen is bij mij te krijgen. De originele zijn overtrokken in autocad.
Deel mij je emailadres mee via pb, en ik bezorg je de plannen.

@Jakkie takkie

Heb je de te restaureren Kwik Fly nog? Ik heb er anders wel intresse in, bespaart me de moeite en tijd om alle onderdelen opnieuw uit te zagen. Natuurlijk heeft Busking voorrang als hij hem wil.

Mvg,

Dennis

O ja, niet dat ik iets in de plaats wil voor de Kwik Fly plannen als iemand me ze vraagt, maar (digitale,gekopieerde,...) plannen van andere toestellen zijn altijd welkom ;).

@Airo: ik heb hem nog maar is eigenlijk beoofd aan Bas zodra hij terug is van vakantie.

Digitale plannen zijn altijd welkom, al is het alleen maar voor mijn archief zodat ik mijzelf of iemand anders er ooit een keer een plezier mee kan doen!

Als Bas hem nog steeds wil, geen probleem hoor. Hij had zijn intresse al ruim voor mij laten blijken.

De tekeningen zijn zojuist verstuurd.

Mvg,

Dennis

Hallo Airo.
Ik zie er van af. Net als Jakkie Takkie eenvoudigweg te veel projecten.
Die kist moet in goede handen komen!
Bovendien.... hopelijk... krijgen we dan hier een feestelijk mooi restauratiedraadje.
Tip... als ik zo vrij mag weez'n... maak em zoals in de Graupnerfolder.... feest der herkenning... maar kwijlend mooi!
Ik mot maar weer eens braaf verder aan m'n Ugly (Big) Stik peuteren. Ding moet vliegen... voor de zomersneeuw....
Groetjes Bas

Email is verstuurd ;)

Als alles vlot verloopt, zal er een bouwverslag volgen.

Hopelijk kan ik dit project tot een mooi einde brengen.

Alvast hartelijk bedankt!!!

Liefhebbers van Vintage...

Omdat ik onderstaand bericht hier wel thuis vindt horen, heb ik geen nieuw topic geopend maar plaats ik hier een update.

Een paar jaar geleden werd ik gebeld door een clubgenoot omdat hij via via benaderd was door een man (van respectabel leeftijd) die van zijn vrouw het verzoek had gekregen om de zolder op te ruimen (tja... zo beginnen wel meer mooie verhalen ;-) ).

Laat die beste man nu bij mijn pa in de straat wonen, en tevens de opa van een collega muzikant (ik bespeel al bijna 30 jaar trompet).
Een afspraak gemaakt om te kijken wat er op zolder was bewaard. Een vijftal best aardige toestellen met behoorlijk karakter (gebruik sporen) stonden daar al jaren stoffig te worden.
Een deal was snel gemaakt, en alles (nog een paar vintage zenders en bakjes met onderdelen etc.) naar mijn pa gebracht en bij hem een mooi plekje op zijn zolder gegeven.

In de loop der jaren hebben een aantal toestellen een nieuwe eigenaar gekregen (meestal voor de onderdelen) maar 2 toestellen hebben we gehouden om de aandacht te geven die ze verdienen (een grondige restauratie en vliegklaar maken).
Het eerste project is al een paar jaar klaar en vliegt prima, de Graupner Maxi met een 6.5 Webra blackhead.

Het andere toestel was nog altijd een U.P. (Unidentiefied Plane). Neemt niet weg dat zo'n 1meter spanwijdte houtbouw met klassieke lijnen voor m'n pa wel een uitdaging was om kompleet te 'strippen' en vervolgens weer opnieuw strak te maken en te voorzien van nieuwe bekleding (Oranje en Witte Oracover, blijkt later een goed keus geweest te zijn).
Omdat ik niet weet welk toestel dat het is twijfel ik om het bijbehorende motortje te gebruiken (ST .23) en wil eigenlijk op zeker gaan en een OS .25FX gebruiken.

Gelukkig nog even gegoogled om info te zoeken over de Super Tigre .23 ...
Tja en dan gaat het ineens snel ik zie een foto met een kistje met dezelfde lijnen :)

Het toestel blijkt een Flea Fli te zijn van Phil Craft en die ST .23 blijkt de perfecte motor voor dit toestel te zijn!
Foto's volgen spoedig maar het eindresultaat gaat er dan zo uitzien;
imageKwikFliKReflex.jpg

nog een stukje gerelateerde historische info;
http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/9801/Rp43976.jpg

Nu nog even duimen dat die motor goed en betrouwbaar draait (nog niet getest) en dan verder afbouwen om binnen nu en een maand de re-maiden te doen.
Super%20Tigre%20G20.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb een os.20 voor je liggen, oud beestje maar geheel nagekeken en schoon in de afterrun weggelegd. Voor een project als dit stel ik je die gratis en voor niets ter beschikken, tefen verzendkosten mag je hem hebben! Pb maar
Mooi project!

Ik heb een os.20 voor je liggen, oud beestje maar geheel nagekeken en schoon in de afterrun weggelegd. Voor een project als dit stel ik je die gratis en voor niets ter beschikken, tefen verzendkosten mag je hem hebben! Pb maar
Mooi project!

Dat zijn de betere motivaties, THNX! *PB send*

Aankomend weekend verwacht ik een update te plaatsen over de voortgang van de 'revisie'.

graag gedaan

Ach, ik vindt motoren een nieuw leven geven nou eenmaal leuk, heb deze ook ooit tegen verzendkosten gekregen, ik kijk ze na, reinig ze ultrasoon en dan zien ze er weer als nieuw uit, je wil niet weten hoe vet hij was toen ik hem kreeg! Weer netjes in de olie en opgeborgen met het idee: er komt vast een bestemming voor!
En nu vond ik deze motor wel bij je project passen! vandaar!

IMG_1722.jpg

PB Beantwoord!

Schitterend die oude plaatjes, helaas bleek het toestel waar ik naar ging kijken iets minder mooi te zijn. Met 'hij moet nog afgebouwd worden' bedoelde het mevrouwtje kennelijk dat hij nog gerepareerd moest worden en dat apparatuur+motor nog moest worden ingebouwd :(

vliegtuigen003jd5.jpg

vliegtuigen004tf6.jpg

Ik heb hem toch maar meegenomen, het arme mensje wilde er kennelijk graag vanaf omdat het ding haar steeds aan haar overleden man herinnerde en voor 20 euro kun je je niet echt een buil vallen. Het neuswiel mist, bespanning is hier en daar kapot en de mooie canopy ontbreekt.... ik zet hem maar op zolder, wie weet kan ik er ooit nog iets moois van maken.

Grappig detail is dat de toestelletjes (er waren er meer) door haar man werden gebouwd en door mevrouw zelf dmv een strijijzer en veel geduld werden bekleed met solarfilm/oracover 8O

Hier heb je een goede kist aan. Heb er zelf 1 gehad met een 10cc os vliegt lekker vlot en strak.

Gert-Jan

Back