Graupner MC-20 HOTT Probleeem !!!

Beste forumleden,

vandaag heb ik mijn Graupner MC-20 HOTT binnen gekregen van Digitech en ik vrees dat het toestel niet werkt, of ik doe iets fout ???
Zoals in de handleiding geschreven heb ik eerst de batterij opgeladen met de meegeleverde lader.
Bij het aanzetten van de MC-20 komt er ook zoals in de handleiding beschreven in het onderste display de vraag of je van RF ON naar RF OFF wil selecteren. Volgens de beschrijving kan je met de pijltjestoetsen rechts onderaan met pijltje naar boven of pijltje naar rechts RF OFF selecteren en dan de SET toets drukken om te bevestigen. Er gebeurd echter niets. Als ik de toetsen van de pijltjes aanraak dan zie ik wel het blauwe lichtje onder de desbetreffende toets oplichten maar er is geen reactie. Na enkele seconden is dan natuurlijk de boodschap RF ON of RF OFF verdwenen zonder dat ik de wijziging heb kunnen doorvoeren. Gevolg... de zender staat in RF ON en ik zie het antenne signaal teken knipperen wat normaal is aangezien de ontvanger nog niet onder spanning staat en er dus geen verbinding is gemaakt. Ik hoor ook om de seconde een piepje. Ik merk ook op dat er geen enkele reactie is van de bedieningstoetsen ESC of SET om naar andere menu's te gaan. Enkel het oplichten van een blauw lichtje onder de desbetreffende ingedrukte toets maar er gebeurd verder niets !
De MC-20 staat ook niet in geblokkeerde toestend want er staat geen sleuteltje in het onderste display.
Op de MC-20 branden verder nog de lampjes Battery en RF en het lampje WARNING is uit. Er is nergens een errormelding.
Er is blijkbaar op geen enkele manier beweging in te krijgen.

Wie kan me hierbij helpen?

Doe ik wat fout of is er iets aan de hand?

Ik hoop dat er niets fout is met het toestel !

Vriendelijke groeten

Hans

Heb je de nieuwste firmware er al opgezet?

:nooo:

Ook een MC-20 werkt gewoon uit de box .
Mensen die gelijk alles gaan opdaten en telkens de nieuwste software " moeten " hebben krijgen zelf heel vaak problemen na de update .

Vaak genoeg te lezen hier . en dan heb je nog meer problemen.
Ik heb al zoveel sets gehat , en nog nooit iets geupdatet .
(heb hier wel een gebruikte set liggen waar de bezitter ook geprobeert heeft te updaten , en hem toen te koop gezet heeft , die moet weer aan de PC om zender en ontvanger gelijk te zetten)

Waar woon je Hans ?

Wat je tot nu toe geschreven hebt klopt .
Als je de zender aan zet komt de vraag of HF aan of uit moet .
Gaat van zelf weer weg , of je drukt op de rechter set knop . (on/ein moet donker zijn)

Dat toontje blijft tot er een ontvanger is aangezet en heel misschien moet je die eerst even binden met de zender (normaal is het gebonden)

En als je kort op de rechter set knop drukt kom je in het menu .

De rest reageert niet omdat hij geen respons krijgt van de ontvanger .

En Hans : lees eerst eens het handboek door (ik heb hem digital op de PC) .
Je weet dan al ongeveer waar je in het boek moet kijken als je een model in progammeert.
De zender is heel uit gebreid en je kan alles met alles mixen.

Mvg Johan

Wat vaak genoeg te lezen is hier, is dat de meeste graupner problemen zijn opgelost na een firmware update.
En elke keer komt de discusie dat het niet hoeft en elke keer is dat wel de oplossing.

Graupner ( nu SJ ) verkoopt geen zendersets die uit de doos niet werken. :D

Alleen als je een andere ontvanger er bij koopt moet je die op de gelijke software zetten als de zender is .

De meeste problemen met de sets zijn gewoon bedien fouten.
En daar heb je geen update kabel voor nodig .

Ik heb met de MC-20 ook een tijdje lopen stoeien voor ik een Hexa geprogammeert hat kompleet met gimbal aansturing via de zender of naza en komplete verlichting via de zender schakelbaar , de MX-16 is hier veel eenvoudiger in.

Mvg Johan

Heb je de nieuwste firmware er al opgezet?
En toch is dat een goede vraag. Johan, ik ben het voor één keer niet met je eens.
Als je een zender en ontvanger uit dezelfde doos gebruikt werkt het. Maar als je één onderdeel wel geupdate hebt en het ander niet gaat er van alles mis. Dat is bijvoorbeeld ook als je een losse ontvanger en/of module aanschaft.
Ook een niet goed uitgevoerde update kan problemen geven.

Als jij (Johan) nog nooit een update hebt uitgevoerd en alles werkte heb je dik mazzel gehad. Ik heb al een tiental mensen op weg geholpen bij wie dit namelijk niet het geval was, en waar een update alle problemen oploste.

Al lijkt het probleem van TS daar niks mee van doen te hebben, hij kan al gelijk geen knopjes bedienen bij het aanzetten van de zender.

Hallo,

Bedankt allen om zo snel al te reageren.
Ter verduidelijking het gaat hier over een complete set Transmitter en Reciever MC-20 HOTT in één en dezelfde box aangekocht bij Digitech en volgens de handleiding zouden die twee al met mekaar moeten gebonden zijn.
Wat ik tot hiertoe gedaan heb is eerst de batterij laten opladen zoals voorgeschreven. Tijdens het laden waarvan je niks merkt heb ik de transmitter niet aangezet omdat dit problemen kan geven volgens de handleiding. Na het opladen heb ik de lader eerst losgekoppeld en dan pas de transmitter aangezet en verder heb ik nog niets kunnen doen aangezien zowel de linker (ECS) knoppen als de rechter (SET) knoppen geen reactie geven, behalve de blauwe lichtjes die oplichten onder de ingedrukte toets maar zonder reactie op de schermpjes.

@Tasz: Ik heb nog niets van nieuwe firmware erop gezet omdat ik ervan uit ging dat het in eerste instantie zou moeten werken uit de doos zoals in de handleiding aangegeven dat transmitter en reciever gebonden zouden moeten zijn. Dus wou ik daarmee toch nog wachten.

@ Plotterwelt (Johan): Ik woon in België Oost-Vlaanderen (omgeving Gent)
Wat het pieptoontje betreft dacht ik ook al wel dat dit te maken zou hebben met het feit dat de reciever nog niet is aangezet en dat is ook niet het grootste probleem. Het probleem komt hem neer op het feit dat de ECS en SET knoppen geen reactie geven op de schermpjes. Zoals je zegt zou ik met een korte toets op de SET knop een menu moeten krijgen maar dat gebeurd dus niet.
Wat de handleiding betreft, die heb ik al voor een groot deel doorgenomen maar zal dat uiteraard nog wel eens moeten over doen want het is wat veel om alles ineens goed te begrijpen. Heb de handleiding ook op PC in het engels, of heb jij die soms in het nederlands?

@PH_AJH (Arjan): Inderdaad het probleem is dat ik gelijk al geen knopjes kan bedienen bij het aanzetten van de zender en zo kan ik natuurlijk geen stap verder.

@vinnygogo: Zowel de knopjes aan linker als rechter kant doen niets behalve de blauwe lichtjes die oplichten als ik de toetsen aanraak.

De stappen die ik in de loop van de dag eens ga doen zijn de volgende:

Heb ergens gelezen in de handleiding als er bv een update mislukt is en je daardoor probleem hebt met de zender dat die vast hangt dat je dan de batterij moet loskoppelen en na een tiental sec terug moet aansluiten en de zender dan terug aanzetten. Misschien dat dit iets aan de zaak veranderd.

Wat ik ook eens zal proberen is de ontvanger van spanning voorzien en kijken of zender en ontvanger zich vanzelf binden en zien of er dan wel iets kan gedaan worden.

Zal ook maar best eens contact opnemen met Digitech denk ik want vrees toch dat ik een fout toestel heb gekregen.

Heb nog één vraagje… Moet dat SD kaartje altijd in de zender zitten of niet. Ik heb het er wel al eens ingestoken maar dat maakt geen verschil uit wat het bedienen van de toetsen betreft.

Vriendelijke groeten

Hans

Ik zou toch echt eerst updaten. Mijn setje kwam ook bij digitech vandaan dus dat zegt niets.

Contact opnemen met digitech kan natuurlijk ook. Gaat het beste via de mail. Dan heb je het snelst antwoord.

@Tasz: Ik wil dat zeker wel doen die update (moet dan wel nog eens goed nakijken hoe dat moet) maar wil er voorlopig niet teveel aan prutsen voor ik contact heb gehad met Digitech. Heb het voorgevoel dat er toch wat mis is met het toestel. Het zou uit de doos toch niet mogen dat ik nog niet eens de toetsen kan bedienen. Die set moet toch getest geweest zijn als zender en ontvanger volgens de handleiding gebonden zouden moeten zijn. En daarvoor moet je die toetsen toch wel kunnen bedienen denk ik.
Batterij ondertussen al eens losgekoppeld en terug aangesloten maar dat geeft geen verschil in ieder geval.

vr gr Hans

Ik heb een paar jaar terug met met mx16s ook verschrikkelijk lopen klooien, bleek dat er een plugje naar de hf module niet ingeplugd was. Zender was nieuw. Na inpluggen van de connector was het probleem opgelost.
Schroef de achter kant eens los en check je kabels eens. Wie weet is er een draadje los.

@nspierbundel: Ja hier ook spik splinter nieuw... wel vervelend maar goed het is techniek en daar kan altijd wat aan voorkomen. Kan natuurlijk dat er wat los is gekomen tijdens transport maar dat zou mijn vertrouwen in het product toch sterk doen dalen dan. Nochtans lang zitten nadenken en vergelijken wat ik zou kopen en de MC-20 kwam er voor mij het best uit. Ik hoop dat het snel in orde komt. Wil wel eerst de leverancier gehoord hebben voor ik wat ga open schroeven.

vr gr Hans

@Tasz: Ik wil dat zeker wel doen die update (moet dan wel nog eens goed nakijken hoe dat moet) maar wil er voorlopig niet teveel aan prutsen voor ik contact heb gehad met Digitech. Heb het voorgevoel dat er toch wat mis is met het toestel. Het zou uit de doos toch niet mogen dat ik nog niet eens de toetsen kan bedienen. Die set moet toch getest geweest zijn als zender en ontvanger volgens de handleiding gebonden zouden moeten zijn. En daarvoor moet je die toetsen toch wel kunnen bedienen denk ik.
Batterij ondertussen al eens losgekoppeld en terug aangesloten maar dat geeft geen verschil in ieder geval.

vr gr Hans

Verstandig. Je hebt immers garantie

Back