Graupner Mini Nimbus 3.3M opknap en vragen draadje

Thanks, ik ga vanavond even op je mail reageren.

Hier even een filmpje van dit toestel... Wauw!

Laatst bewerkt door een moderator:
Cirrus = Mini nimbus met andere vleugels :)

Erg mooi toestel. Mn ogen maar es open houden of ik er ergens een kan scoren ;-)

Japie, jij hebt al een Cirrus toch?
Dat is dezelfde romp als de Mini Nimbus, alleen met andere vleugels en een volledig beweegbaar stabilo

De Mini is afgeleid van de Cirrus, moet je maar eens kijk op Wikipedia (Engels)
Schempp-Hirth Mini-Nimbus

Laatst bewerkt:
De echte lijken op elkaar, de modellen van Graupner niet. Die zijn echt erg verschillend. Ik vind de Graupner Mini Nimbus ook erg mooi maar hij vliegt heel anders dan een Cirrus. Hij is zwaarder, heeft andere vleugels en is een stuk sneller.

Ruilen ? :lol:

Gaat dit echt zo hard dan, ik had gehoopt dat ze niet al te snel vliegt, beetje thermieken is de bedoeling.

Laatst bewerkt:
1:1 vergelijking

De 1:1 lijken inderdaad op elkaar.
Jammer dat de zwevers van Graupner zo verschillen.

Dit zijn de gegevens van beide 1:1 zwevers.

Performance: Standard Cirrus

• Maximum speed: 220 km/h (140 mph)
  • Maximum glide ratio: 38.5
  • Rate of sink: 0.6 m/s (120 ft/min)

Performance: Mini Nimbus

• Maximum speed: 250 km/h (160 mph)
  • Maximum glide ratio: 42 (Measured ~39)
  • Rate of sink: 0.57 m/s (104 ft/min)
Groeten,
Sander

Laatst bewerkt:
Ruilen ? :lol:

Gaat dit echt zo hard dan, ik had gehoopt dat ze niet al te snel vliegt, beetje thermieken is de bedoeling.

Ik heb inderdaad een aantal cirrussen. Maar deze is toch echt wel anders. Al is het alleen al een GFK rompje. De originele cirrus heeft een ABS rompje. Als je wilt ruilen... heb ik nog wel een cirrusje voor je liggen! :-P:D:p:cool:;-)

Echt niet dat ik mijn Mini Nimbus weg doe, die is veel te bijzonder.
Cirussen zijn er zat, deze zie je niet zo veel volgens mij.

Maar goed, we dwalen af

Inmiddels ligt ze netjes te wachten tot ik tijd en ruimte heb om ermee aan de slag te gaan.
Voor nu bedankt allemaal, ik kan weer even vooruit.

Edit: hoe groot mag de kier tussen rolroer en vleugel ongeveer zijn?

Laatst bewerkt:
Een Graupner Mini Nimbus heb ik altijd al een super mooie kist gevonden!
Ik heb er ooit bijna een gekocht todat iemand mij in de laatste seconden met een groot bedrag overbood op Ebay, erg zonde. Echter heeft een clubgenoot van mij er ook nog een op zolder die hij wel kwijt wil, we shall see. Bij de GP Mini Nimbus zaten standaard volgens mij een ander soort remkleppen dan de rode Nr93 van Graupner. Ze werken volgens hetzelfde principe alleen is het bewegende deel van hout en het bakje ook van plastic. De kleppen hebben ook een groter oppervlak, waarschijnlijk ivm met de grotere snelheid waarmee de Nimbus vliegt. Als je wil kan ik er wel een foto'tje van maken;)

Succes met je mooie project, om jaloers van te worden!

Een Graupner Mini Nimbus heb ik altijd al een super mooie kist gevonden!
Ik heb er ooit bijna een gekocht todat iemand mij in de laatste seconden met een groot bedrag overbood op Ebay, erg zonde. Echter heeft een clubgenoot van mij er ook nog een op zolder die hij wel kwijt wil, we shall see. Bij de GP Mini Nimbus zaten standaard volgens mij een ander soort remkleppen dan de rode Nr93 van Graupner. Ze werken volgens hetzelfde principe alleen is het bewegende deel van hout en het bakje ook van plastic. De kleppen hebben ook een groter oppervlak, waarschijnlijk ivm met de grotere snelheid waarmee de Nimbus vliegt. Als je wil kan ik er wel een foto'tje van maken;)

Succes met je mooie project, om jaloers van te worden!

Dank je, ze is ook super mooi (of dat moet ze worden eigenlijk).
Ik heb er vol plastic kleppen met in zitten (het doosje was er zelfs nog bij),
ik overweeg nog om ze te vergroten (maar dat is voor later, eerst maar kijken hoe het zo gaat).

Ik ga nu eerst de Dandy opknappen zie hier

De Mini Nimbus ligt nu even in de opslag tot ik er tijd en geld voor heb 8-O

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas heb ik geen of onvoldoende tijd/ruimte/kennis om met dit model aan de slag te gaan en daarom gaat ie in de verkoop zie de verkoop sectie op het fotum, draad je mag dicht.

Back