Graupner Mini Nimbus 3.3M opknap en vragen draadje

Zo daar ben ik weer, lekker vroeg op de Zondagochtend :)

Ik had al zo'n vermoeden dat die knikjes het niet zouden worden, blij om te horen dat jullie daar hetzelfde over denken.
Over de Bowdenkabels had ik ook al zitten nadenken in mijn Robbe zwever zit dat ook zo.

Servo in de vleugel, is zeker een optie, want nu loopt deze staalkabel helemaal door via een flauwebocht en komt dan net voor de hevel uit de vleugel, geen bellcranck dus (misschien ook vandaar dat up zo rottig wil?). Enig advies over welke servo's hiervoor geschikt zijn hoor ik graag. Ik zit te denken aan digitale servos in een servoframe dit ivm houdkracht, want de maten van de rolroeren zijn 65x5 cm. Beetje groot denk ik zo, let wel Kracht maal Arm begint hier wel te spelen en 65Cm is wel erg groot.

In de doos ligt nog een rondhout. Ik had al ergens anders die opmerking gelezen over het knikken, dus die komt erin. Zeker nu de rolroerservo daar niet komt.

Dan nu nog wat vragen van mijn kant:

Ik wil de servo' het liefst bij de wingroot plaatsen ivm gewichts verdeling en met de bowdenkabel naar het rolroer (zit er toch al), of moet je ze gewoon in de buurt van het rolroer zetten?

De oude servo's gaan er idd uit, maar zitten nu met Epoxy op de bodem vast gelijmd, hoe krijg je dat er fraai uit?

Er is plaats voor een sleepkoppeling, maar deze zit niet in de doos. waar vind je zoiets en wlke is het best geschikt?

Waar/hoe plaats je een starthaak zonder dat het opzichtig wordt? Hier kan ik even zo snel niets over vinden in de bouwbeschrijving.

Ik wacht jullie antwoorden weer even af.
alvast een goede Zondag!

Groeten,
Sander

Laatst bewerkt:
Ik wil de servo' het liefst bij de wingroot plaatsen ivm gewichts verdeling en met de bowdenkabel naar het rolroer (zit er toch al), of moet je ze gewoon in de buurt van het rolroer zetten?
Je wilt juist van die bowdel kabel af omdat die op druk slecht functioneert. Als je de kabel houdt kan je net zo goed een servo in de romp plaatsen. Servo's lekker voor de rolroeren in de vleugel plaatsen. De lastigheid hier wordt een servokabel die kant op krijgen.
De oude servo's gaan er idd uit, maar zitten nu met Epoxy op de bodem vast gelijmd, hoe krijg je dat er fraai uit?
Je kan proberen de epoxy te verhitten met een soldeerbout. De epoxy wordt dan zacht en mogelijk kan je de servo's er zo uit trekken. Zelfde principe als je gebruikt met de fohn voor de staart rechtbuigen.
Er is plaats voor een sleepkoppeling, maar deze zit niet in de doos. waar vind je zoiets en wlke is het best geschikt?
Ik zou gaan voor deze haak (moet in het puntje van de neus) of deze (moet in de rompwand).
Waar/hoe plaats je een starthaak zonder dat het opzichtig wordt? Hier kan ik even zo snel niets over vinden in de bouwbeschrijving.
Een sleephaak valt absoluut niet op. Een lierhaak zit altijd zichtbaar onder op de romp, maar ook die is zelden ontsierend. Niet over in zitten. Een lierhaak plaats je op zo'n kist ongeveer een cm voor het zwaartepunt.

Je wilt juist van die bowdenkabel af omdat die op druk slecht functioneert. Als je de kabel houdt kan je net zo goed een servo in de romp plaatsen. Servo's lekker voor de rolroeren in de vleugel plaatsen. De lastigheid hier wordt een servokabel die kant op krijgen.

De servokabel kan in plaats van de bowdenkabel komen, alleen ff uitvogelen hoe ik dit dan ga doen.
Welke servo's worden hiervoor aangeraden, gezien de trek/houdkracht lijkt mee een digitale servo wel ok.

Je kan proberen de epoxy te verhitten met een soldeerbout. De epoxy wordt dan zacht en mogelijk kan je de servo's er zo uit trekken. Zelfde principe als je gebruikt met de fohn voor de staart rechtbuigen.

Dat ga ik zeker eens proberen, dan kunnen die oudjes in mijn Dandy
(wel eerst ff op de servo tester zetten, maar zijn in principe nog nieuw)

Edit: Laat maar... wet een ellende, weg met die troep!

Ik zou gaan voor deze haak (moet in het puntje van de neus) of deze (moet in de rompwand).

Zal die in het puntje wel worden, want daar zit al een plat kantje aan en dat vind ik ook mooier.

Laatst bewerkt:
........De lastigheid hier wordt een servokabel die kant op krijgen......

Da's een klein probleem. Wat ik wel eens heb gedaan is een 4-5 mm messing buis aan het eind een paar "tanden" ingevijld en voorzichtig door de ribben boren tot aan de plek waar de servo komt te zitten. De eerste ribben zijn het lastigst als die van triplex gemaakt zijn. Je zou ook een reep van pak 'm beet 5-6 mm van de balsa-indekking kunnen verwijderen (netjes recht) en daaronder het servo snoer doortrekken. Daarna een precies passende reep opnieuw inlijmen en schuren (wel aan de onderkant van de vleugel)
Om een servo snoer door de vleugel heen te trekken heb ik wel een zeer flexibele metalen draad van 120 cm lang (gebruikt bij hartcatheterisaties) gebruikt . Werkt perfect. Zal een stel meenemen naar het VGT in Hoeven.

Succes, JH

Er zit nu een soort slang in, als je die eruit trekt en er een servodraad aan vast maakt ben je er toch ook?

Wat zijn de ervaringen met een servoframe in de vleugel?
Zoiets dus: http://www.servoframes.com/list.html
Ik meen er ergens op het forum wat over gezien te hebben, een luikje bij de servo.
(ik kan het niet meer vinden)

PS. stelletje horken... gatver :)

Laatst bewerkt:
Als (als!) je de buitenkabel in de vleugel los kunt krijgen kun je er een servosnoer aan vast maken en die er doorheen trekken. Dat zou wel mooi zijn.
Servoframes maak ik altijd zelf van triplex. Dan kun je ze precies op maat tussen de ribben maken.
Als servo heb ik in vergelijkbare toestellen Dymond D60SHT's gebruikt. Hebben kunststof tandwielen maar ze zijn bij mij nog nooit kapot gegaan. Ik werk ook met luikjes zodat het geen ramp is als je er een keer bij moet.
Hier staat hoe ik het heb gedaan, vanaf post #294: http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/47021-opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a-8.html Schetsje staat wat verder.
Ook in mijn Salto draadje heb ik er wat over geschreven: http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/73875-vintage-winterproject-2-wik-salto.html, vanaf post #22. Misschien heb je er wat aan.

090107Salto2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
aangezien jullie zo lekker de antwoorden op al mijn vragen ophoesten nog eentje dan:
Start een 3m zever een beetje makkelijk aan een hoogstart?
(beetje offtopic maar toch: hoeveel rubber en wat voor (vis)draad gebruik je eigenlijk?)

Ja hoor, dat gaat prima. Bewijs staat in post #5 :-) Ongeveer 30 meter rubber en 100 meter lijn (bij de viswinkel hebben ze sterke lijnen, en anders bij de leveranciers van hoogstart-spullen (maar daar is het een stuk duurder). Het is een behoorlijke investering maar als je het goed onderhoudt gaat het een eeuwigheid mee.

ah nog een tip van mij voor *rubber*hoogstarts; als je dyneema gebruikt heb je maar weinig weerstand en zal je in windstilte een stuk hoger komen (dus per energie in het elastiek), (bij wind word dat weer aangevuld en maakt het weinig uit).
bijv. 18 Kg, 0.2 mm (1/5 mm dus, flinterdun, mss. nog een maat sterker). hier mooie lijnen; spiderwire code red http://www.goedkopervissen.nl/Spiderwire-Stealth-Code-Red.html ook bijna geen rek maar dat doet het rubber al. ik had weleens gelezen dat een gemiddelde monofil hoogstartlijn de L/D (glijhoek) tijdens de start tot 6 reduceert voor een f3b kist. (daarom is ook meer lift van de kist belangrijk, en mega flap standen, want de lijn heeft toch al het merendeel van de weerstand, maar de kist maakt alle lift, en de totale LD word beter met veel lift dus.)

Laatst bewerkt:
Wel een dik genoeg rubber nemen, 10 mm of zo. Aan een 6mm rubber krijg je een 3m kist niet lekker omhoog.

ah nog een tip van mij voor *rubber*hoogstarts; als je dyneema gebruikt heb je maar weinig weerstand en zal je in windstilte een stuk hoger komen (dus per energie in het elastiek), (bij wind word dat weer aangevuld en maakt het weinig uit).
bijv. 18 Kg, 0.2 mm (1/5 mm dus, flinterdun, mss. nog een maat sterker). hier mooie lijnen; spiderwire code red Spiderwire Stealth Code Red - Hengelsport - Goedkoper Vissen ook bijna geen rek maar dat doet het rubber al. ik had weleens gelezen dat een gemiddelde monofil hoogstartlijn de L/D (glijhoek) tijdens de start tot 6 reduceert voor een f3b kist. (daarom is ook meer lift van de kist belangrijk, en mega flap standen, want de lijn heeft toch al het merendeel van de weerstand, maar de kist maakt alle lift, en de totale LD word beter met veel lift dus.)

Ok, nu nog een keer.. maar dan in het Nederlands graag :)

ja die hebben goede elastieken idd.

svelzen: dat er tegenwoordig zeer dunne lijnen te krijgen zijn die zeer geschikt zijn voor rubberhoogstartinrichtingen, die de energie per gegeven rubberlengte beter benutten.
daardoor zou je met 20m elastiek bijv. net zo hoog komen als 30m elastiek met dezelfde lengte lijn (+ 10 meter extra lijn om de pure lengte te compenseren natuurlijk)

Ok, nu nog een keer.. maar dan in het Nederlands graag :)
Lecra beschrijft dat een dikke nylon lijn best wat luchtweerstand heeft. Dyneema is hele dunne lijn die enorm sterk is en doordat het zo dun is minder weerstand heeft. Persoonlijk zou ik me er niet te druk over maken, massa's mensen lieren hun kist nog steeds prima omhoog met nylon. De winst die je haalt met dunnere lijnen is pas interessant als je wedstrijden gaat vliegen.

idd, plus, dat bij lieren de lijn als energiebuffer voor bunten wordt gebruikt, en dyneema rekt maar 5% bij breuklast, dus onbruikbaar voor allesbehalve rubberstarts ;p, qua hoogstart van modellen. lieren zonder bunt zou wel goed kunnen (en gebeurt bij de bemande kisten al)
wel perfect om te vliegeren en zo, en vissen :)

maar, het is een stuk goedkoper als elastiek dus een overweging waard, als is het uit kostenoogpunt.
het is ultraslijtvast ook.

Laatst bewerkt:
Grappig zeg, je stelt een simpele vraag van één regel en er volgen een batterij antwoorden waar je de helft niet van begrijpt, hihi. Het lijkt mij een goed idee om dit in een apart topic te gaan bespreken.

hier liever weer :ontopic:
dank u

Laatst bewerkt:
Ik woon momenteel in het Gooi, heeft iemand ervaringen met een leuke Zweefclub in de buurt?

(Ik heb al e.e.a. vernomen over de clubs in de polder net over de brug en dat was niet erg positief,
ik zoek een club waar je niet doormidden gezaagd wordt over regels en dat soort zaken meer)

Laatst bewerkt:
Back