Graupner Multi Jet Boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Roel van Essen, 24 mrt 2017.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    2 motoren... 1 regelaar
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nieuwe BL-motoren geplaatst. Natuurlijk ook priegelwerk en improvisatie, want de jet-units zitten muurvast in de romp... Nou ja, daar ben je modelbouwer voor.
    Eerste winst al behaald: verbruikten de Speed 600's onbelast zo'n 4A op volle kracht, de nieuwe krachtbronnen verbruiken 1A op volle kracht... En ze gieren niet zo vreselijk. Het geheel verlijmd met CA lijm om te fixeren en 2C lijm om permanent vast te zetten. Ligt nu te drogen...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Welke BL heb je? KV? Foto?

    Heb zelf nu binnen 1800kv jongens, diameter gelijk aan 600, in theorie 900w maar dat haal je nooit met jets. Kan wel nu tot 4s.......
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Graupner 7734.S Brushless SET 1210kV Compact 300 2-3S Pakket (incl regelaar)
    Draait op 2S +/- 9000 en op 3S +/-13500.
    Toerental op 3S ligt iets hoger dan de 11.000 RPM van de Speed 600's, maar goed, als de motoren belast worden gaan daar nog wel toeren vanaf.

    Ondertussen net de eerste proefvaart achter de rug.
    Zonder het gewicht van die 2 Speed 600's achterin, ligt de boeg nu een stuk lager. Er moet dus ballast achterin.
    Op 2S valt de snelheid wat tegen. Ik had geen 3S accu bij me, dus even heel rustig gevaren. En dat houdt in: een zwabberend vaargedrag. Stuurboord, corrigeren naar bakboord, en weer terug...
    Morgen de 3S maar eens in de romp leggen.
    Verbruik is beduidend minder, de temperatuur in de romp ook.
     
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb mijn slepers omgebouwd naar twee regelaars met een vtail mixer ertussen ,. Vaart en stuurt een stuk beter dan twee motoren over 1 regelaar
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Bij slepers kan ik me dat voorstellen. Maar dit jet-dingetje is ook zonder apart geregelde motoren wendbaar genoeg. Ik denk dat, indien je met twee apart geregelde motoren vaart met een V-mixer erop, bij een scherpe bocht een pirouette op het water draait. Vind ik nét iets te overdreven...
     
  7. koenslk

    koenslk

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    40
    Goede morgen Roel,

    Heb je toevallig al een fotootje met de BL erin ? Hoe heb je de motoren aan de jet bevestigd?
    Ik heb namelijk ook zo'n bootje nog netjes in de doos maar wil wel ineens voor de BL versie gaan.
    Ik zat te denken aan motoren van bij alie. Op de website van bauer-modelle bevelen ze wel een 2200 kv motor aan voor de 19mm jet.

    Mooi bootje trouwens en een uitgebreid bouwverslag.

    Bedankt.

    Mvg Koen.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Proefvaart op 3S.
    Overigens nog wel met een aanpassing: om het verdwenen gewicht van de twee Speed 600's te compenseren heb ik 150 gram lood achterin gelegd. Gisteren viel me op dat de boeg behoorlijk lager in het water lag en af en toe slurpten de jets lucht in plaats van water.
    Met het lood achterin lag ze in ieder geval beter op het water:
    2.jpg
    Stadler kan nu tenminste weer rechtuit kijken, in plaats van vlak voor de boot in het water.
    Op 3S zijn snelheid en vaargedrag te vergelijken met de Speed 600's op 2S. Ik heb dus aan snelheid ingeleverd, maar... de airco in de kajuit en onderdeks heeft een stuk minder te doen. De Speed 600's, de accu en de regelaar waren na een stukkie varen op 2S warm en na een 3S accu behoorlijk heet geworden; nu zijn de motoren lauw en de regelaars en accu gewoon koud. Ook op 3S.

    Na 45 minuten varen heb ik wel 1250 mAh verstookt...:D
    (Na 45 minuten varen met de oude motoren had ik 3 accu's van 5.000mAh opgerookt...:( )

    1.jpg
    Het vaarbeeld is er niet minder om.
    3.jpg

    4.jpg

    5.jpg

    Onder twee plaatjes van de ingebouwde motoren. Nee, het verdiend geen schoonheidsprijs, maar... Wel eens twee motoren in moeten bouwen door een luikje van 15 bij 10? Ik nu wel en daarom raad ik iedereen met dit scheepje aan om eventuele her-motorisering vóór de inbouw van de jets te doen.

    Wat ik gedaan heb is:
    een plaatje ABS gemaakt als "motorspant". Gaatjes erin voor de schroeven en voor de motoras. Motor met spant aan de koppeling vastgemaakt en de motor langzaam laten draaien. Met dunne plaatjes ABS als wigje onder het motorspant alle slinger-neigingen eruit gehaald en vervolgens het motorspant met een paar tipjes CA-lijm vastgezet. Weer gecontroleerd op slingeringen: nee. Vervolgens twee driehoekige plaatjes ABS gesneden en met CA-lijm op het motorspant en op de romp gelijmd. Toen, héél voorzichtig, het motorspant met 2C lijm aan de jet en aan de romp vastgemaakt. Tijdens het drogen de motor op lage toeren laten draaien en erbij gebleven om veranderingen van geluid (en dus onbalans) onmiddellijk te signaleren.
    Daarna uithijgen en een colaatje.
    Vervolgens diep inademene en de procedure voor de andere motor herhaald. Daarna weer een colaatje, nu met een neut :bier:er in.
    6.jpg

    7.jpg
    De gele smurrie in de omranding van de dekopening is mijn geliefde uierzalf. Tijdens met maken van scherpe bochten kwam er toch wel wat water in de romp. Da's nu verholpen.

    @Tug.NL : Over scherpe bochten gesproken: naar aanleiding van het issue of de motoren gekoppeld moesten worden of niet, kun je kijken naar onderstaand filmpje. De motoren hebben elk hun eigen regelaar, maar die staat met een V-kabeltje parallel. Ze worden simultaan geregeld. Ik heb een V-mixer tussen het roer en beide remkleppen gezet, en dat is best wel effectief, zoals je zult zien...
     
    Tug.NL en bad65 vinden dit leuk.
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Roel.
    Dat stuurt wel mooi scherp zo .
    Op de sleper van mijn dochter heb ik de vtail mixer ook op het roer en de beide esc staan..waar Jin hem dan op de remkleppen hebt.
    Die kleppen remmen natuurlijk wel veel af. Ga je het nog proberen met de mixer tussen de beide esc ?
    Ik zat er ook over te denken om deze boot te halen..leuk voor op stromend water
    Mvg.
    Roald
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, ga ik niet doen. Overigens: het afremmen valt wel mee als je de kleppen met beleid bedient.
    En het is inderdaad een leuk bootje... als je er andere motoren in zet heb er langer plezier van!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hij lijkt wel echt veel langzamer in dit filmpje in tegenstelling tot je vorige filmpje of lijkt dat maar zo? Hij lijkt ook minder in plane te komen. Ondanks dat je eigenlijk op 3s meer toeren maakt als met de oude motoren of vergis ik me nu?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals ik al schreef:
    Jets kosten brute kracht. Die 600's hadden dat wel. Deze BL-motoren iets minder.
    Maar ze zijn wel efficiënter.
    Met de Speed 600's op 3S had ik het gevoel dat de motoren wel heel zwaar belast werden.
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Aha ok, maar er zit dus nog wel snelheid in, iig genoeg om leuk te varen. Nu zag ik dat je zei 2 motoren 1 regelaar. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dat met bl motoren niet werkte? Veel vragen maar ik ben denk ik ook van plan om dit bootje aan te schaffen. Zou een nog hoger kV dan niet beter werken? Qua snelheid dan?
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    2 motoren - 1 regelaar was met de Speed 600-motoren. Met de BL-motoren liggen er uiteraard wél twee regelaars in, maar die zijn met een V-kabeltje gekoppeld op kanaal 3 van de ontvanger.
    Een hoger KV-getal zou kunnen helpen, maar dan moet ook het vermogen van de motoren het aankunnen, dus het wattage. @Puffin is momenteel ook bezig met dit schip en maakt haar vanaf de start brushless; hij heeft wellicht betere tips voor de motoren dan ik heb.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok bedankt.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vanavond een proefje gedaan: 2 2S 1500mAh pakketten geladen tot ze vrijwel hetzelfde voltage hadden. Een kabeltje in elkaar gezet om ze in serie te zetten.
    Aangesloten en even (10 minuten) op 4S gevaren. Afwisselend vol gas en "spelevaren".
    Snelheid is vergelijkbaar met de Speed 600's op 3S.
    Motoren: lauw. Accu's: warm. Regelaars: koud.
    Kortom: met een fatsoenlijke 4S accu er in, ziet het er goed uit.
    Overigens: de accu's waren 450 mA kwijt.
    Da's nog steeds een stuk zuiniger dan met de Speed 600's.
     
    koenslk vindt dit leuk.
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een filmpje en wat foto's van het 4S-vaarbeeld:



    P1450911.JPG
    't Is wel behoorlijk bling-bling op het water. Heel wat anders dan zo'n grijs marineschip.

    P1450909.JPG
    Iets meer dan halve kracht.
    P1450908.JPG
    Stadler staat op de voorplecht te kijken of ik de koffie al klaar heb.

    De gashendels liggen nu op het dashboard.
    P1450898.JPG
    Na een kwartier afwisselend varen (tenslotte zijn het "slechts" 1500 mAh lipo's) kon ik in de ene lipo 602 en in de andere 611 mA laden. Stonden beide op 73%.
    Motoren: handwarm. M'n vingers konden op de motoren blijven liggen.
    Regelaars: lauw.
    Lipo's: koud.
    Over een tijdje heb ik 4S lipo's met behoorlijk wat meer amperage; tijdens de eerste vaarten de temperaturen even goed in de gaten houden.
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heeft Waldorf weer aan de snaps gezeten, zo maar een vraag. Ik ga trouwens 1800kv met 3s of 4s proberen tzt
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Waldorf??? Schnapps??? Nee, hooguit Amerikaanse Wisky.
    Nog een (kort) filmpje van het bochtgedrag.
    Kleppen 1/3 omlaag (dat ze nét niet de jetstream beïnvloeden) en dan een bochtje maken.
    Langzaam inleiden en plots zie je het effect van de keerklep voor de binnenbocht-jet:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Grmmm Amerikaans bocht is whiskey en niet whisky.... leer dat toch eens....

    Mooie techniek, zoiets als een anker met ketting uit je autoraampje gooien bij een rotonde.... best leuk.

    Lijkt me in het echt niet de bedoeling, ligt de klep er gelijk af.
     

Deel Deze Pagina