Graupner MX-10 Hott probleem....

• Topicstarter Topicstarter DaKKiE
  • Startdatum Startdatum
D

DaKKiE

Guest
Dag mensen,

Sinds twee dagen heb ik een voerboot (voor gebruik tijdens vissen), vandaag voor het eerst gebruikt en het viel me op dat er water aan de binnenkant zit als ik hem uit het water haal. Dus waar de accu aangesloten zit, liggen ook enkele druppels water.
Nadat ik dit zag ben ik niet meer uitgevaren.

Nu ben ik thuis en zie ik dat van mij zender, de mx-10 hott, een hendeltje is afgebroken, het hendeltje van de teacher/pupil/normal mode, ik heb geen flauw idee waar dit hendeltje voor dient, ik ben geen modelbouwer.

Dus ik de accu in de boot geplaatst, die ik natuurlijk eerst helemaal droog heb gemaakt, handzender aangezet, en de boot aangezet, in eerste instantie ging alles goed, alles leek normaal te reageren.
Tot opeens de schroef allerlei rare geluiden ging maken, terwijl ik geen enkele knop op de handzender indrukte op dat moment. Het leek wel alsof hij vooruit en achteruit wilde, en alsof er kortsluiting ontstond, ik heb direct de boot uitgezet en de accu losgehaald.

Nu is mijn vraag: zou dit komen doordat er daadwerkelijk kortsluiting is geweest, of heeft dit te maken met het afgebroken hendeltje op de handzender?

Ik hoop dat iemand kan helpen die er verstand van heeft.

Alvast bedankt!

Groeten, Frank.

Frank, dat afgebroken schakelaartje is van het leerling leraar systeem. Het is mogelijk dat de zender nu in de leraar mode staat en dat de ontvanger daardoor "onzin" krijgt waardoor de motor en stuurmotoren vreemd kunnen gaan doen.
Ik denk dat je het beste de zender kan opsturen naar de Multiplex service dienst. Het adres vindt je HIER. Je moet kijken bij Nederland.

nee, dat klopt niet helemaal. Als hij in "leraar" mode staat dan stuurt hij alles normaal aan; zou hij in "leerling" mode staan zonder dat er een andere zender aan is gekoppeld dan blijft de boel gewoon werken en klinkt er een acoustisch signaal dat de andere zender mist. Ook dan blijft de zender gewoon werken.

Waarschijnlijker is dat er vocht in de regelaar, ontvanger of andere elektronische componenten in de boot is gekomen. Wat het precies is kun je via een forum denk ik niet ontdekken.

Bedankt voor jullie reacties, volgens de man die mij de boot verkocht heeft, heeft de schakelaar geen functie op de boot. Het enige probleem zou het water kunnen zijn maar ook dat was niet echt logisch aan gezien het maar 2 of 3 druppels waren. Ik heb de boot afgelopen week nog een paar keer aangezet, en hij deed het gewoon weer, erg vreemd natuurlijk. Ik heb hem ook een half uur aan laten staan, en er was niets vreemds, alles reageerde normaal en geen vreemde geluiden meer. Wat zou het geweest kunnen zijn denken jullie? Zondag ga ik weer vissen, ik ga hem maar gewoon gebruiken, mocht hij ermee stoppen dan zwem ik er wel om ;')

nee, dat klopt niet helemaal. ...........

Je zal me toch moeten uitleggen wat ik dan fout zeg. Wanneer mijn zender in de leraar mode staat (schakelaar in de up stand) dan wordt het pulsdeel van mijn zender losgekoppeld en het pulsdeel van de leerling zender via de kabel en die schakelaar verbonden met mijn zenderdeel. Dat signaal wordt uitgezonden en de leerling bestuurd het model.
Als die schakelaar helemaal uit elkaar ligt staat de zender in de leraar mode en kan dus geen pulsen uitzenden. De meeste moderne ontvangers doen helemaal niets als ze geen (goed) signaal binnen krijgen. Toch is niet te voorkomen dat er soms wel iets "doorheen" komt en dan kunnen de servo's en de motorregelaar plotseling heel vreemde dingen doen.

Bij Graupner/Hott zenders werkt dat anders. Die kun je enkel in de leerlingstand zetten als ze NIET zijn ingeschakeld, dus met het HF-deel uitgeschakeld. En dan moet je hem daarna binden aan de leraar-zender. De leraar-leerling schakelaar heeft dan geen enkele functie (immers; de leraar bepaalt wie de controle heeft, niet de leerling)
De leraarzender schakel je met de schakelaar om zodat de leerling de besturing krijgt, maar als er geen leerling-zender aan gebonden is weigert hij dat gewoon.

Als je met een kabeltje werkt is het eigenlijk hetzelfde; de leerlingzender moet je UIT laten staan, en als je het kabeltje er in prikt gaat hij in de leerling stand. Hierbij heeft de schakelaar geen functie.
Voor de leraar-zender geldt dat je hem IN moet schakelen en pas daarna het kabeltje er in. Als je dan de schakelaar op "leerling" zet en er is geen leerling aangesloten dan gaat hij piepen maar de besturing blijft gewoon bij de leraar.

In alle situaties blijft de leraar zenden. De leerling-zender staat altijd uit.

Zo zit dat bij Graupner/HoTT :-)

Maar als je op de LERAAR zender de schakelaar omzet schakel je het pulsdeel van die zender los van het zenderdeel en die van de leerling verbind je door met het zenderdeel in de leraar zender. Inderdaad blijft de leerling zender uit staan. Alleen het pulsdeel van die zender krijgt stroom uit de leraar zender en kan zo de stuurpulsen opwekken.
De leraar zender blijft zenden maar omdat er geen leerling zender is aangesloten en de schakelaar in de leerling stand staat krijgt het zenderdeel geen pulsen. De ontvanger krijgt dus ook niets binnen en kan vreemd gaan doen.

Nee...niet bij HoTT en ook niet bij de oudere MX-en. Als er geen pulsen komen van een leerling dan gaat de zender piepen en gaat hij gaat NIET in leraar-leerling modus.Dat probeer ik je nou steeds te zeggen :-)

Back