Graupner MX-16 + USB Interface = Vliegen in FMS?

• Topicstarter Topicstarter l:x
  • Startdatum Startdatum
L

l:x

Guest
Hey,

Ik heb hier een Protech USB Interface (T0270) liggen. Volgens de verpakking zou dit werken met JR/Graupner, maar bij mij doet die het niet.

Als ik alles connecteer sprint mijn MX-16 aan en zegt "DSC PPM". Als ik dan mijn controller probeer te calibreren in FMS reageren die blauwe balkjes niet als ik aan mijn hendeltjes frustsel.

Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

Ik probeer op het net info te vinden over de polariteit van de DSC ingang, maar kom er niet direct uit. Ik vind info over de MX-12, maar niet echt over de MX-16.

Ook... kan ik het PPM-signaal meten met een multimeter? Ik veronderstel dat er toch een kleine spanning over die kabel moet lopen, maar ik durf mijn mm daar niet zomaar op te zetten...

Groeten,
Niels R.

PS: Ik heb ondertussen van XXL66 te horen gekregen dat je een mono audiokabel kan gebruiken en via je soundcard werken, maar ik wil mijn USB-dongle ook aan de praat krijgen...

Hey,
die protech kabel kan je rechtstreeks terug brengen daar waar je hm vandaan hebt. Ik had er ook één en ben 2 weken lang aan het klooien geweest. Terug naar de shop gegaan, daar ook weer getest, kwamen er ook niet uit....terwijl elk ander merk het er wel op deed. Zij hebben contact opgenomen met Protech en zelfs ZIJ kwamen er niet uit.!
Schijnt dat ze nu bij Protech overwegen om om de oude verpakkingen IN te nemen en om te stickeren OF dat er één of andere update er voor komt.
Dus.. bespaar je de moeite en breng hm terug en ga voor een ander merk.

jerp zei:
Hey,
die protech kabel kan je rechtstreeks terug brengen daar waar je hm vandaan hebt. Ik had er ook één en ben 2 weken lang aan het klooien geweest. Terug naar de shop gegaan, daar ook weer getest, kwamen er ook niet uit....terwijl elk ander merk het er wel op deed. Zij hebben contact opgenomen met Protech en zelfs ZIJ kwamen er niet uit.!
Schijnt dat ze nu bij Protech overwegen om om de oude verpakkingen IN te nemen en om te stickeren OF dat er één of andere update er voor komt.
Dus.. bespaar je de moeite en breng hm terug en ga voor een ander merk.
Ik heb de kabel ondertussen al enkele weken, want ik gebruikte die ook voor de RTF-zender (Protech Avenger 4: jaja, niet lachen!). Ik heb de originele verpakking wel nog en het bonnetje moet ik ook wel nog ergens hebben liggen, maar of ze die nu nog gaan terugnemen dat weet ik toch niet...

Ik heb gisterenavond (tegen de zin van de vriendin) nog vlug de stekkers etc doorgemeten om te weten hoe alles gepolariseerd is. Ik heb hier alles vlug-vlug geschetst naast me liggen en zodra ik de gegevens heb "geanalyseerd" vertel ik het hier wel.

Groeten,
Niels R.

In combinatie met FMS zou je ook SmartProPo kunnen overwegen.
Mits je Windows XP draait en geen Vista.
Een normaal microfoonkabeltje (mono) in je zender en de microphone of line-in inpluggen.
Beetje hannessen met de calibratie etc. maar uiteindelijk is het me aardig gelukt.
Het verschilt wel per geluidskaart die gebruikt wordt, is mijn ervaring.

C'ya
Hans

Verdouche zei:
In combinatie met FMS zou je ook SmartProPo kunnen overwegen.
Mits je Windows XP draait en geen Vista.
Een normaal microfoonkabeltje (mono) in je zender en de microphone of line-in inpluggen.
Beetje hannessen met de calibratie etc. maar uiteindelijk is het me aardig gelukt.
Het verschilt wel per geluidskaart die gebruikt wordt, is mijn ervaring.

C'ya
Hans
Hey Hans,

Als je de PS in mijn eerste post leest dan zie je dat ik de "troek-mit-de-audiokabel" ken :p Het is inderdaad een mogelijke oplossing, maar ik prefereer toch de USB-kabel. Vandaar mijn zoektocht naar een oplossing.

Een antwoord van Protech: "Er zijn bepaalde JR zenders die blijkbaar niet helemaal compatibel zijn met deze USB dongle, we zijn nog aan het uitzoeken dewelke precies maar half ons team zit in China momenteel dus ... ff geduld ;)"

Groeten,
Niels R.

jvthert zei:
Zoals ik aan jouw signature zie en uit eigen ervaring weet: ver uit de buurt van Protech blijven!
Tsja, soms leer je het "the hard way" :s

Groeten,
Niels R.

PS: Ik ga ervan uit dat Protech mij een oplossing gaat aanbieden. Zij hebben mij deze kabel aangesmeerd op hun forum en ik heb dan ook al rechtsreeks contact opgenomen met die werknemer. Mijn vraag is doorgestuurd naar de "IT"-afdeling en daar had ik de dag zelf nog een sussend antwoord van gekregen. Ik heb hen voorgesteld om mee naar een oplossing te zoeken, maar op de vraag ofdat het een rebranded artikel is en ofdat ik meer technische gegevens kon krijgen is nog geen antwoord gekomen. We wachten in spanning af...

Hoi,

Gewoon even een update: Protech heeft me teruggemaild.
Niels,

Ik lees in de MX-16 handleiding op pagina 16:
Hinweis zu Flugsimulatoren: Durch die Vielfalt der am Markt befindlichen Flugsimulatoren ist es durchaus möglich, dass die Kontaktbelegung am Klinkenstecker oder am DSC-Modul vom GRAUPNER-Service angepasst werden muss.

Aanpassen lijkt mij in dit geval gelijk aan polariteit omkeren maar ik kan het helaas zelf niet onmiddellijk uittesten wegens geen MX-16...

Wordt vervolgd,

Groeten,
Filip
Resultaat: ik heb in een electronicazaak een stukje kabel, een mono 3.5 mm jack en een 3.5 mm socket gekocht. Straks maak ik een kabeltje om de polariteit te wisselen en dan weten we meer!

Groeten,
Niels R.

Voor ik de kabel begin te maken heb ik toch nog even wat metingen gedaan. Hieronder mijn bevindingen (sorry voor eventuele foute termen etc, ik ben geen electronica expert):

- Protech USB Interface aangesloten op USB poort van PC: De 3.5 mm jack geeft een "+" op de tip en een "-" op de sleeve. Hieruit concludeer ik dat het signaal op de tip wordt doorgestuurd, juist?
- Graupner MX-16 waar een 3.5 mm jack in de DSC socket steekt: Een "+" op de tip en een "-" op de sleeve. Daaruit concludeer ik dat hier ook het signaal op de tip wordt doorgestuurd, niet?

Dus... het lijkt er voor mij op dat het helemaal geen polariteitsprobleem is :s

Ik zal de kabel alsnog maken, maar kan ik hiermee geen schade aanrichten in mijn zender?

Groeten,
Niels R.

Kabel gemaakt, zonder resultaat :(

Ik heb Protech gemaild en hoop op een snel antwoord.

Groeten,
Niels R.

Maandag 12/11 heeft Protech (of toch een werknemer) laten weten dat ze dinsdag (ik vermoed dan op 13/11) testen gingen uitvoeren met een MX-16.
Ik heb donderdag (15/11) gemaild met de vraag wat de resultaten zijn, maar zonder antwoord tot nog toe...

We blijven wachten (en hopen) op een oplossing.

Groeten,
Niels R.

jvthert zei:
Ik zag het al op rcgroups.. Maar waarom breng je die kabel niet terug?
Ik heb het kabeltje al enkele weken in bezit en denk niet dat mijn LHS nu nog zin heeft om dit terug te nemen. Hij heeft dit ook speciaal voor mij besteld :s

Ik verwacht een oplossing van Protech en niet van Albatros (LHS in Mechelen/Muizen), vermits Protech mij misleid heeft door te zeggen dat de interface met alle grote merken compatibel is.

Ik heb ondertussen nog een antwoord gekregen van Protech: "Volgens collega ... zou het blijkbaar niet compatibel zijn, ik spreek hem morgen en dan laat ik nog wel meer info."
Die "morgen" is vandaag, dus ik we wachten in spanning af... Ik heb ineens de vraag gesteld welke oplossing Protech mij dan te bieden heeft.

Groeten,
Niels R.

jvthert zei:
Heb je misschien een mailadres van de support afdeling? Ik zit met een brakke zender waar een potmeter van stuk is. Ik heb maar naar info@protech.be gemailed. Ik kon weinig beters vinden.
Ik heb gewoon rechtstreeks naar iemand van Protech gemaild. Als je op hun forum gaat kijken dan kan je in het profiel van de moderators hun e-mailadres zien staan :D

Groeten,
Niels R.

Vandaag een laatste antwoord gekregen van Protech:
Niels,

Breng hem gerust terug naar je verkooppunt en je krijgt je aankoop terug, zij kunnen op hun beurt contact met ons opnemen als dit een probleem zou zijn. Deze zender is helaas niet comptatibel met deze usb adapter, de uitgangsspanning op de DSC uitgang is te laag.

Groeten,
Filip
Dus... het zal niet lukken. Dan maar op zoek naar een USB-dongle die wel werkt met een MX-16. Iemand suggesties?

Groeten,
Niels R.

Back