Graupner MX-20 v4 met Mikrokopter

Heeft er iemand zijn MX-20 al geupgrade naar de nieuwe V4 software?
Ik heb het idee dat de ondersteuning voor de Mikrokopter telemetrie niet lekker loopt met deze nieuwe versie.
Er zijn al verschillende berichten te vinden op internet, maar die spreken elkaar soms tegen.

Iemand hier met hands-on ervaring met deze combinatie?

Oh ja, weet iemand hoe ik terug kom op de v3 versie van de software, dan kan ik het een en ander vergelijken. Op dit moment zegt de graupner upgrade utility dat ie de zender niet wil downgraden. (De ontvanger gaat wel goed.)

Heb je dit al geprobeerd?

laut Graupner Service sollte der Downgrade auf V3 auch mit der Emergency Funktion, von dem
Firmware Upgrader 1.7, gehen.

Ja, helaas... die heb ik al geprobeerd. Als je dit doet geeft de firmware installer de melding dat de image met v3 geen 'emergency' data bevat.
Ik vond ergens anders nog een post dat je eerst terug moet naar versie 1 en dan vanaf daar upgraden. Misschien heeft versie 1 wel emergency data aan boord.
Weet iemand waar versie 1 of een andere oude versie te downloaden is?

Ja, helaas... die heb ik al geprobeerd. Als je dit doet geeft de firmware installer de melding dat de image met v3 geen 'emergency' data bevat.
Ik vond ergens anders nog een post dat je eerst terug moet naar versie 1 en dan vanaf daar upgraden. Misschien heeft versie 1 wel emergency data aan boord.
Weet iemand waar versie 1 of een andere oude versie te downloaden is?

Klopt je moet terug naar V1, ik zou op MK forum die vraag stellen, die hebben ze zeker.

Ook heeft iemand met Graupner support aan de telefoon samen de zaak teruggezet, wellicht een optie naar hun te bellen (of mailen voor V1)

Het MK forum is nog wel een idee. De lijntjes naar Graupner staan al uit, maar die mensen zijn nog met het opstarten van het nieuwe jaar bezig denk ik ;-)

Hij doet het weer!
Ik heb een nieuwe bootloader gekregen van Graupner (via service@graupner.de), die via Hyperterm op de zender geladen en daarna op de gewone manier de V3 firmware er weer op gezet. Ik heb nu weer alle telemetrie van de MK in beeld.

Ik weet niet of anderen dit fenomeen ook hebben, maar ik ga i.i.g. wachten op een Mikrokopter firmware update voordat ik weer V4 ga proberen.
Bovendien.. waarom upgraden als alles werkt..

Tja, vooral eerst even inlezen, dat had meer geholpen.
Ik kreeg mijn mx-20 namelijk met versie 1.0 erop en al gaande weg kwam ik in de MK manual bij de kreet 'als je bij het sum signaal geen aantal kunt ingeven heb je een firmware update nodig.'
En tja, voor je het weet klik je de laatste versie aan... minder handig.

Edit IngoB:
Ich erlaube mir mal an dieser Stelle zu antworten, damit es gleich gelesen wird....

Die V0.86 ist nicht kompatibel zur V4 von Graupner. Es wurden wesentliche Teile im Protokoll geändert. Eine Kompatibilität zu V4 wird es voraussichtlich erst mit dem nächsten Release der FlightCtrl gegeben sein. (bevor jemand fragt, ich würde auf Ende 1. Quartal 2012 tippen).

Also: Wer nicht auf irgendeinen Grund gezwungen ist auf V4 zu wechseln, sollte bei V3 bleiben !

Wer V4 benutzen muss, der kann die MK spezifische Texttelemetrie u.U. noch nutzen. Um hier blättern zu können, ist es evtl. erforderlich auf den Sensor-Typ "etc." zu wechseln (in der MK-Telemetrieanzeige mit den linken Steuerfeld "Hoch/Runter" wählen). Die grafischen Menüs zeigen keine MK-Telemetrie.

Gruß,
Ingo

Wat houdt die EMERGENCY DOWNLOAD in? Ik heb mn MX16 geupgrade van v3(1.651) naar v4 (1.705) en toen zei grStudio dat ik dat via EMERGENCY moest doen. Dat gedaan en toen was ie wel geupgrade.

Gaat het wel goed als het via EMERGENCY wordt gedaan?

En MOET je je ontvanger updaten als je je zender update?

Ik heb wanneer ik de zender aanzet zie ik v1.003 staan, deze werkt prima met MK overigens.
Bedoelen ze dat dit dan versie 3 is?????

Mijn maat heeft er v1.108 of zoiets staan, is dit dan V4???
Of hebben we bijde nog versie 1??

Ben benieuwd of iemand daar duidelijkheid in kan geven, voor mij in ieder geval niet zo logies.

Ja, versie 1.003 is de V3 versie.
Ik zie nu op de Mikrokopter site dat er bij versie 88m iets staat over V4.
Zou dit betekenen dat er nu wel geupgrade kan worden naar V4..?
Je zou het bijna gaan denken. :p

Ja, versie 1.003 is de V3 versie.
Ik zie nu op de Mikrokopter site dat er bij versie 88m iets staat over V4.
Zou dit betekenen dat er nu wel geupgrade kan worden naar V4..?
Je zou het bijna gaan denken. :p

Dat kan, en werkt! maar wel de FC en de NAV naar Versie M updaten.

De Zender naar V4-1.120

NIET vergeten de ontvangers te updaten!

//Frank

Back