Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door F. Werkhoven, 1 dec 2007.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Die is mooi geworden :proost:
     
  2. Philippe P

    Philippe P

    Lid geworden:
    31 mei 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Gent, België
    Zou ik mogen vragen waar je die grootschootoverloop gehaald hebt? Zoiets kan ik wel gebruiken voor mijn Hanuman...

    Grt
     
  3. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    @Philippe P

    Deze heb ik op mijn werk uit een geperforeerde rvs plaat geknipt. Niet gehaald uit een winkel.

    Mvg.
     
  4. rgrotius

    rgrotius Guest

    Hoi Ik heb de complete bouwtekeningen en handleiding vd Graupner Optimist! Gr Robbert
     
  5. rgrotius

    rgrotius Guest

    Graupner Optimist

    Hallo Frederic, Zou je mij ook een pdf' je kunnen toesturen van de folder over de Graupner Optimist. Ik bezit nl ook een dergelijke modelzeilboot, incl bouwtekeningen en handleiding, overigens. Bij voorbaat dank, Groeten Robbert

    PS: ik zou graag eens samen met andere Graupner Optimisten willen zeilen, en hun eiegnaars wllen ontmoeten, uiteraard!
     
  6. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hoi Robbert,

    De tekeningen heb ik inmiddels al verkregen, alleen heb ik geen handleiding v.d. Optimist.
    Is het misschien mogelijk dat je deze kan inscannen en doormailen?

    Mocht Frederic niet reageren ik heb deze afbeelding nog wel in mijn bestand staan en wil hem jou ook wel toesturen. Heb je zelf ook nog foto's van jouw boot?

    Mvg.
     
  7. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Optimist

    Update..

    De kap van de kajuit aangepast, rand er omheen gelijmd, komt toch wat meer in de buurt met het orgineel. Hoekjes uit de kap gefreesd waar de rand weer in valt om een wat steviger geheel te krijgen.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]

    Moet nog wel plamuren en schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De grootschootoverloop.

    [​IMG]

    Nieuw plaatje op de punt.

    [​IMG]

    De naden gekit.

    [​IMG]

    De kiel van zijn likje verf ontdaan.

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  8. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Een kleine update;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Raampjes zitten erin, de raamlijst een aluminium kleurtje gegeven en gordijntjes voor de afwerking.
    De kap in de plamuur en geschuurd.

    [​IMG]

    Het roer en het voorste gedeelte bevestigd aan de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tank afsluiters verzonken in het dek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuip verlichting.........led op een rvs sluitring geplakt, waarna de bolling van de led is vlak
    geschuurd.

    [​IMG]

    Paneel voor de motor, bestaat uit 4 lagen (frame/plexiglas/polystyreenplaatje met gaten/polystyreenplaatje met de afbeelding er op geplakt)

    [​IMG]

    Het één en ander een beetje gewijzigd. Ik zat met het weg werken van de glasvezelkabels i.v.m. het luik dat nog
    open en dicht gaat.

    [​IMG]

    Doorlopende roeras, moet nog wel geborgd worden in het roer.

    [​IMG]

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi en klassiek :worship: Nog een zetje, kun je met de lente zeilen :)
     
  10. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Dat denk ik nog even niet René, maar misschien met de andere wel. Daar ben ik zo af en toe ook nog mee bezig.

    Heb alles opnieuw ingedeeld, de vorige opzet werkte niet echt naar mijn tevredenheid.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Oude onderdelen gerecycled.

    Schroefaskoker in gekort, om met de motor achter de tweede spant te blijven. Schroefas tevens ook
    ingekort. Nieuwe lagerbus aan één kant in de schroefaskoker geplaatst, de oude was al uitgelubberd.

    [​IMG]

    Ook de schroef is onder handen genomen de bolling is iets boller geworden, de achterkant is wat afgeschuind en de bladen zijn weer wat terug gebogen. Randen van de bladen geschuurd zodat ze wat scherper zijn.

    (afschuinen van de schroef gedaan met een hobby mesje met de schroef in de boormachine, dit was goed te doen)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Buisje op de schroefaskoker gesoldeerd om de boel te smeren.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De ruimte tussen de romp en de gietijzeren kiel, oude originele onderdelen weer gebruikt alleen dan wel
    verstevigingen aan gebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2011
  11. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Update;

    Het donkere uiterlijk een beetje gebroken met een lichte vlonder.

    [​IMG]

    Luikje waar onder de servo voor het roer zijn plaats heeft gevonden. Borg pennetjes aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aluminium onderdelen er bij gemaakt, de oude waren van plastic en in niet meer zo'n goede staat.

    [​IMG]

    Voetsteun voor de mast.

    [​IMG]

    Spanten zijn ingelijmd.

    [​IMG]

    De Optimist met haar originele mast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  12. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Ik heb nog een originele bouwdoos liggen, alles ongebruikt en helaas nog niet gebouwd.

    Alle toebehoren van de bouwdoos zitten er nog bij, dus ook de tekeningen.

    Ik wil best eens kijken of ik deze voor je kan kopiëren.

    Erg mooi geworden jou exemplaar, complimenten.
     
  13. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Ik heb je fotoalbums eens bekeken, dat word al een mooie verzameling Jeroen.:eek:

    Ik heb een tijdje niets aan mijn Optimist gedaan, moest eerst de Saphir vaarklaar maken om haar mee te kunnen nemen op vakantie. Vandaar dat het even stil was, hier dan maar een kleine update:

    [​IMG]

    Hand rail op het dak geplaatst, ze waren al een tijdje klaar maar nu zitten ze vast.
    De rails zijn van hout gemaakt (verf roerstok) de plastic rails hebben het niet geheel overleefd. Vastgelijmd met cocktailprikkers door het dak heen in de gaatjes die in de rail zijn geboord.

    Mvg, Folkert.
     
  14. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Dank je Folkert,

    Ik ben er inmiddels achter dat de bouwdoos niet geheel compleet is. Ik mist enkele kleine onderdelen zoals de fokkeboom en de giek. Deze zijn echter goed zelf opnieuw te maken.

    Verder blijkt dat er veel beslag dubbel in de doos zit, Mastbeslag, reelingen etc. Op zich wel handig haha. Ook de originele tekeningen zitten keurig in een mapje om niet te beschadigen.

    Eerst maar eens weer tijd creeren, zal wel pas december worden, dan pas heb ik weer verlof om me bezig te kunnen houden met bouwen.

    Tot die tijd hou ik natuurlijk wel jou posts in de gaten haha.
     
  15. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Misschien heb ik die nog wel liggen ik zal wel eens voor je kijken.

    Ik heb geduld:D, ga je haar volgens tekening maken of ga je haar wat meer detail meegeven?

    Mvg.
     
  16. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Hallo Folkert.

    De bedoeling is haar zo origineel te houden als graupner haar op de markt heeft gezet. al moet is zeggen dat het moeilijk word zonder originele giek en fokkeboom.

    Maar details als idd gordijntjes en verlichting zal ik er uiteindelijk wel op gaan zetten zoals op meerdere schepen van mij. Ook heb ik de stof voor de Genua al liggen. Die een mix worden tussen Genua (zoals op de Estelle) en een spinaker. ik moet nog even aan het tekenen om dat precies uit te zoeken.

    De elektronica zal worden: graupner regatta winch(zoals de Rubin, genoeg power), 3001 van robbe en een Hitec HS785HB voor de fok en genua.

    Mocht jij nog een giek en fokkeboom hebben liggen hoor ik dat graag van je. Ik heb misschien nog onderdelen van de beslagset voor jou die je kunt gebruiken.
     
  17. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    In het begin was het bij mij ook de bedoeling om de Optimist zo origineel te bouwen, dat is niet gelukt...........

    De fokkeboom heb ik nog wel liggen, de giek is spoorloos. Ik heb nog wel een stuk mast van mijn eerste Optimist, daar kan ik eventueel nog wel een giek van maken. Je zit, denk ik, namelijk met het zeil dat in de giek word geschoven.

    [​IMG]

    Ik hoor het wel.

    Mvg Folkert.
     
  18. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    De mast onderdelen van de verstaging aangepakt, los gehaald van de mast en opnieuw gesoldeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Andere neerhaler tussen de mast en de giek, spanner met een staalkabeltje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.
     
  19. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Hallo Folkert,

    Blij dat ik deze optimist met eigen ogen heb kunnen aanschouwen afgelopen week. Ziet er zeer netjes uit. Echt vakwerk hoor!

    Erg bedankt voor de fokkeboom en giek. Ik heb ze naast het origineel gehad en ze zijn exact dezelfde afmetingen.

    Ik blijf je draadje van deze optimist volgen, ben erg benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat. Erg veel details, netjes.
     
  20. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Dat was ook de bedoeling Jeroen.;)

    Bedankt voor de complimenten, leuk dat je even langs kwam en jij ook nog
    bedankt.

    Mvg, Folkert.
     

Deel Deze Pagina